Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 00:29

chikohaa schreef:
Als je gaat leren fietsen, is je balans ook veel makkelijker te houden in een hoger tempo dan in een lager tempo, dat geldt ook voor de opleiding bij je paard. Omdat het paard een vluchtdier is, is het voor een paard makkelijker in een voorwaarts tempo te functioneren.

Ja daar zeg je wat, je hebt je snelheid nodig om in balans te blijven, een paard wat uit balans loopt gaat vaak sneller lopen, dus nog een rede om je paard in balans te leren lopen en daarom ben ik heel blij dat er het handwerk is en het longeren, zodat ik mijn jonkie voordat ik erop ga een beetje kan vertellen waar hij zijn benen moet zetten en hij voorwaarts kan zonder uit balans te raken,

En je hebt ook paarden die geen vluchtgedrag vertonen , maar juist staken , juist als er een ruiter opzit, hoe los je dat dan op in de KR?

chikohaa

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 00:35

Handwerk heeft geen enkele zin voor balans. Balans met een ruiter op hun rug leren ze alleen met een ruiter op hun rug.

Ik heb denk ik inmiddels wel 300 paarden zadelmak gemaakt. Altijd zo binnen een week a 2 weken. En juist door ze voorwaarts te rijden krijgen ze hun balans. En dan doel ik niet op nivo qua renbaan, maar gewoon voorwaarts zodat het paard met gemak in balans kan komen.

Paarden die geen vluchtgedrag vertonen maar staken onder het zadel, hebben altijd de kans gekregen om stil te gaan staan. Dus nooit de kans geven om stil te gaan staan. ( medische problemen uitgesloten)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 07:00

Goed rijden is kennis en kunde.

(In het kort....)
Paardrijden zoals wij in Europa dat voornamelijk doen is van origine een Martiale kunst.
In de Europese legers zijn tientallen miljoenen paarden verbruikt.
In de afgelopen vijf eeuwen werd het paard steeds belangrijker in de legers door zijn toegevoegde kracht en verplaatsingssnelheid.
De gemiddelde bouw van het paard is mee geëvolueerd met de behoefte in elke periode.
In eerste instantie zware paarden in het vierkants model om te trekken en grote gewichten te dragen, begin 20e eeuw vooral middelgrote snellere wendbare paarden, zo’n beetje type Gelders basispaard.

De beste manier om een paard te beleren is in de afgelopen eeuwen in de legers geëvolueerd, zij deden het in massa.
Het zoeken was naar: gebruiksgemak, veiligheid, lage kosten en door de relatief lange opfok en beleringstijd die een paard nodig heeft een zo lang mogelijke productieve tijd per dier.
Er is hier niets nobels aan, het is slechts een kwestie van economie.

Aan de top van de piramide in de legers stonden de officieren en de adel.
Zij behielden de beste paarden voor zichzelf en vermaakten zich thuis daarmee met “mooi rijden” vanuit de filosofie een gehoorzaam en wendbaar paard op het slagveld te hebben.
De gepassioneerde adellijke ruiters showden regelmatig hun kunnen voor publiek.
De rijkunst.

Iedere periode zijn verschillende militaire behoeften, iedere periode zijn verschillend gebouwde paarden.
Ook de heersende mode stijlen aan de verschillende koning en keizershoven spelen een rol.

In de late Renaissance waarin de AR zijn wortels heeft reed men aan het hof kleine vrij zware paarden op heel kleine pistes (13m diam dus weinig terrein te dekken), zij werden in heel deftige stijl geshowd met zoveel mogelijk souplesse, de indruk wekkend dat de ruiter een totale beheersing over zijn paard had en daar geen enkele moeite voor hoefde doen. Met economie, levensduur van het paard en africhtings ethiek hield men zich niet al teveel bezig.
Alles ter meerdere eer en glorie van de berijders, het moest “mooi” zijn.
Een mooie nobele houding van het paard en de ruiter en vooral niet teveel bewegen want die ruimte was er niet.
Dit is wat de AR ons laat zien.

In de eeuwen hierna zijn de rij technieken en accenten met de veranderende behoeften van de legers verschoven naar de hedendaagse.
Lang gebouwde grotere paarden die op het slagveld snel veel terrein kunnen dekken maar ook uiterst wendbaar om aanvallen te kunnen ontwijken.
Het waren de laatste 200 jaar met name de officieren die een grote invloed hebben gehad op de rijkunstige evolutie en het africhtings syteem.
Mooi, maar vooral goed en economisch en zeker in de laatste periode ook ethisch.

Hier van uit is het Scale der Ausbildung ontstaan, meer dan 200 jaar evolutie.
Binnen dit systeem werden in de legers de paarden afhankelijk van hun gebruiks doel afgericht tot een zeker niveau.
Voor de officierspaarden waren de eisen: een nobele houding en uitstraling, uiterst aangenaam te rijden, wendbaar, in staat te verzamelen en om snel uit te strekken en vooral zo om lang mogelijk te bruikbaar te blijven, de staat betaald.
De moderne rijkunst.
Dit is wat de KR ons laat zien.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:37

AfbeeldingAfbeelding

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:39

Wat ik in het laatste filmpje zie is in mijn ogen compleet onnatuurlijk. Oke, dan kan je wel zeggen dat het hele paardrijden tegen de natuur in gaat, ben ik het ook mee eens, maar daar gaat het dan hier niet om. Maar in dit filmpje worden de natuurlijke gangen van het paard compleet om zeep geholpen. In mijn ogen, en zo is het ook de bedoeling volgens mij in de dressuur, maak je gebruik van de natuurlijke gangen van het paard om het paard te scholen. De galop, een 3-takt beweging, wordt in de filmpjes een 4-taktgalop. Het zweefmoment is compleet verdwenen. Het paard krijgt een stamperige beweging. De schwung is ook compleet verdwenen. Het laatste filmpje laat een paard zien met een weggedrukte rug, het paard komt regelmatig over de teugel. Dan kan je nog zo'n verschillende manier van kijken hebben, maar dat moet toch voor iedereen duidelijk te zien zijn ?? Kunstjes worden leuk uitgevoerd maar er is absoluut geen goede basis. De takt, die je ten alle tijde zou moeten willen behouden. is compleet verdwenen. Bij het filmpje van Bent Brenderup zie je het paard zelfs steeds in de lendenen doorknikken. Dat kan absoluut de bedoeling niet zijn. En verzameling? Een trage galop in viertakt heeft toch niets te maken met verzamelen?

@ Simpelman, mooie plaatjes, maar idd wel een goed voorbeeld, hier is de takt ook ver te zoeken. Tenzij ze een beweging/oefening uitvoeren die ik niet snap :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:49

chikohaa schreef:
Handwerk heeft geen enkele zin voor balans. Balans met een ruiter op hun rug leren ze alleen met een ruiter op hun rug.

Ik heb denk ik inmiddels wel 300 paarden zadelmak gemaakt. Altijd zo binnen een week a 2 weken. En juist door ze voorwaarts te rijden krijgen ze hun balans. En dan doel ik niet op nivo qua renbaan, maar gewoon voorwaarts zodat het paard met gemak in balans kan komen.

Paarden die geen vluchtgedrag vertonen maar staken onder het zadel, hebben altijd de kans gekregen om stil te gaan staan. Dus nooit de kans geven om stil te gaan staan. ( medische problemen uitgesloten)

Dat is wel erg kort door de bocht, hij heeft leren stil staan, een paard is een vluchtdier zeg je dus iets van natuurlijk gedrag ken je, maar er zijn wel degelijk paarden die niet willen lopen of zich zelf laten vallen, hoe los je dat voorwaarts op dan?

Het voorwaarts oplossen bij een jong paard vind ik zelf niet echt fijn, want als het dier dus in zijn vluchtmodes gaat hoe haal je hem weer terug dan?
Met je zit , nou dat gaat je niet lukken bij een paard wat op de vlucht is,
Bij een paard wat met rust en geduld word beleerd creëer je geen vluchtgedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:51

midgie schreef:
chikohaa schreef:
Als je gaat leren fietsen, is je balans ook veel makkelijker te houden in een hoger tempo dan in een lager tempo, dat geldt ook voor de opleiding bij je paard. Omdat het paard een vluchtdier is, is het voor een paard makkelijker in een voorwaarts tempo te functioneren.

Ja daar zeg je wat, je hebt je snelheid nodig om in balans te blijven, een paard wat uit balans loopt gaat vaak sneller lopen, dus nog een rede om je paard in balans te leren lopen en daarom ben ik heel blij dat er het handwerk is en het longeren, zodat ik mijn jonkie voordat ik erop ga een beetje kan vertellen waar hij zijn benen moet zetten en hij voorwaarts kan zonder uit balans te raken,

En je hebt ook paarden die geen vluchtgedrag vertonen , maar juist staken , juist als er een ruiter opzit, hoe los je dat dan op in de KR?

Eerst eens kalmpjes uitzoeken waarom ze staken, kom je vaak een heel eind mee, en hoeft helemaal geen hele dure grap te worden :) een paard wat staakt heeft daar meestal een reden voor.

Dan dat oplossen en erop, voorwaarts rijden, zorgen dat je het paard niet in de weg zit, en met een beetje handigheid vinden paarden het rijden na verloop van tijd wel weer leuk en staken ze echt neit meer.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:01

VogeltjeM schreef:
Maar wat is dan de toegevoegde gymnastische waarde?

Misschien is dit voor mij wel de crux. Er is meer dan alleen gymnasticeren nodig. Niet alles wat ik met mijn paard doe heeft tot doel gymnastiseren. Ik wil dat hij ook kracht ontwikkelt en uithoudingsvermogen (en daarnaast is er natuurlijk ook nog gewoon een stuk 'basisopvoeding'. Zodat ik ook als er iets spannend is op een veilige/fatsoenlijke manier in de publieke ruimte kan verschijnen).

@VogeltjeM: denk jij dat alleen gymnasticeren voldoende is voor een paard als je ook op zijn rug wil gaan zitten?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:04

midgie schreef:
chikohaa schreef:

Dat is wel erg kort door de bocht, hij heeft leren stil staan, een paard is een vluchtdier zeg je dus iets van natuurlijk gedrag ken je, maar er zijn wel degelijk paarden die niet willen lopen of zich zelf laten vallen, hoe los je dat voorwaarts op dan?

Het voorwaarts oplossen bij een jong paard vind ik zelf niet echt fijn, want als het dier dus in zijn vluchtmodes gaat hoe haal je hem weer terug dan?
Met je zit , nou dat gaat je niet lukken bij een paard wat op de vlucht is,
Bij een paard wat met rust en geduld word beleerd creëer je geen vluchtgedrag.

Er is wel een verschil tussen vluchten en gewoon goed voorwaarts. Een jong paard dat in paniek raakt en daarom harder gaat moet kalm en rustig worden gereden om te leren dat een ruiter op de rug niet in verband staat met hersenloos rondrennen.
De wat minder paniekerige jonge paarden rijd ik wel altijd flink voorwaarts. Ergens bij het inrijden krijg je soms te maken met wat koppige trekjes zoals omdraaien en stilstaan. Door te rijden met een lekker voorwaarts tempo hebben ze toch minder snel de neiging om koppig te gaan doen. Daarbij laat ik ze voor wel altijd los in het begin, ze moeten de ruimte krijgen om met hun hoofd en hals de balans te bewaren en ook snappen dat ookal is er geen teugeldruk , ze gewoon op eigen benen vooruit moeten blijven lopen.
Raken ze in paniek en zetten ze het op een lopen? Dan laat ik ze lopen, probeer ze wel te kalmeren met stem, maar voor de rest probeer ik gewoon zo stil en goed mogelijk te blijven zitten, ik wil niet dat ze teugeldruk of beenhulpen gaan associëren met hun vluchtgedrag.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:34

Kijk de post van Simpelman is interessant en bevestigt wat ik altijd gedacht heb.
Ik vind het overigens grappig (en wijst op weinig benul van wat AR nu eigenlijk is..) dat AR eerder dit topic wordt afgedaan als een verzinsel van Bent.
Dan denk ik aan het begrip 'klassiek' = oudheid? In de muziek de periode tussen Barok en Romantiek, duidt aan dat ook zeker die periode als klassiek aangeduid kan worden, maar dat terzijde.
We zijn inmiddels in het topic zo ver dat AR ook een plek in de geschiedenis heeft. In vergelijking met het Duitse systeem legt AR de accenten anders en legt op bepaalde grootmeesters uit de geschiedenis meer of minder nadruk. Je kan het mooi vinden of niet maar waar komt het dan vandaan dat ALLEEN het Duitse systeem als klassiek aangeduid mag worden? AR is evengoed oud goed, je kan zeggen dat het niet doorontwikkeld is naar wat we nu willen zien, allemaal goed, maar waarom is het niet klassiek? Het is in ieder geval niet Duits klassiek (het meer militaristische rijden).
Als ik deze teksten lees dan mag AR niet klassiek heten (en waarom dan niet) maar 'geschiedenisrijden'. Of trek ik dan een rare conclusie :D
Ik wil dus niet ingaan op wat 'ontbreekt' in de AR maar puur waarom het de naam klassiek niet mag dragen. Misschien eens beginnen bij hoe het begrip 'klassiek' dan geinterpreteerd wordt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:20

@Ansie
Je mag het woord Klassiek niet gebruiken omdat dat woord staat:gekozen is voor een systeem waarin het Scale als uitgangspunt gebruikt wordt.

Het AR stamt duidelijk zichtbaar van voor de Barok (Pluvinel), het is verder "verleukt" voor groot publiek door B.
Zoals je in de plaatjes terug vindt werd het gepraktiseerd op totaal andere paarden dan die van vandaag.
Het doel was het africhten van zware paarden voor gebruik in de oorlog, als rijkunst door edelen toegepast voor het vermaak van het adellijke publiek.
Er is geen Duits systeem, de rijkunst is na Pluvinel geëvolueerd vooral onder invloed van Franse meesters naar die van vandaag.
Overigens, Duitsers hebben de natuurlijke eigenschap alles grondig en goed te willen doen.....

Iedereen kan het AR gebruiken naar zijn goeddunken, het probleem zit hem in het vergelijken.
Je kunt het niet vergelijken met de hedendaagse rijkunst, het is niet geëvolueerd. Het is folklore.
Net zo als de medische wetenschap van vandaag niet te vergelijken is met die van 1550.

Het AR kan logischer wijze niet "beter" zijn dan de KR, het is niet voor hedendaagse paarden en het voldoet niet aan de hedendaagse rijderij.
In het KR speelt de lange bruikbaarheid van een paard een essentiële rol, met heeft begrepen dat je die bereik je door het paard zich verend(met Schwung) te laten bewegen, met impuls, vallende hals, nagevend. Hierdoor worden om de gewrichten ontzien.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:22

Waar leren jullie deze dingen? Bij een intructeur? Via internet of via een boek? Want het klinkt echt allemaal als abra kadabra voor mij, maar ik vind het wel interessant.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:44

Interessant topic dit.

Zelf ben ik eigenlijk op zoek naar een instructeur voor het werken aan de hand met mijn paard.
Ik zoek een instructeur die volgens de klassieke dressuur werkt.
Als jullie nog iemand weten in de omgeving Tilburg, dan houd ik me aanbevolen (mag uiteraard ook via PB).

Ik blijf intussen ook de discussie in dit topic volgen:).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:44

Ilse_123 schreef:
Waar leren jullie deze dingen? Bij een intructeur? Via internet of via een boek? Want het klinkt echt allemaal als abra kadabra voor mij, maar ik vind het wel interessant.

Boekjes lezen. -:)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:09

Simpelman, dank je wel voor de heldere uiteenzetting. Ik had zelf al wel eea gelezen over de ontwikkelingen in de rijderij en ik ben ook altijd geinteresseerd in de historishce achtergrond, jij zet het heel helder en beknopt uiteen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:17

Wat ik dan wel gek vind, veel mensen zijn het klassieke (Skala) als uitgangspunt gaan nemen maar dit heeft helaas geresulteerd in wat we nu regelmatig zien. Komt dat door het 'goed en grondig willen doen' (opgevat als star en strak in het gareel?), en een paard wat daar maar in mee moet zien te komen? Ik snap dat het niet op die manier bedoeld is maar zo wordt het blijkbaar soms opgevat waarbij juist de levensduur van het paard en de samenwerking tussen ruiter en paard in het gedrang komt. Waar gaat het verkeerd in de opvattingen.
Bij de AR zie ik het nog niet zover komen, misschien omdat dat vaak wat losser en luchtiger wordt gebracht voor ruiter en paard.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:20

reina schreef:
VogeltjeM schreef:
Maar wat is dan de toegevoegde gymnastische waarde?

Misschien is dit voor mij wel de crux. Er is meer dan alleen gymnasticeren nodig. Niet alles wat ik met mijn paard doe heeft tot doel gymnastiseren. Ik wil dat hij ook kracht ontwikkelt en uithoudingsvermogen (en daarnaast is er natuurlijk ook nog gewoon een stuk 'basisopvoeding'. Zodat ik ook als er iets spannend is op een veilige/fatsoenlijke manier in de publieke ruimte kan verschijnen).

@VogeltjeM: denk jij dat alleen gymnasticeren voldoende is voor een paard als je ook op zijn rug wil gaan zitten?

Ik denk dat je spierkracht traint door gymnastische oefeningen. Ik denk bovendien dat een paard ook kracht en uithoudingsvermogen kan trainen zonder ontzettend voorwaarts gereden te worden. Maar ik ben wel benieuwd waarom anderen denken van niet, ik leer graag bij, vandaar mijn vraag. :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:23

Even als totale leek, maar is het nou zo dat deze methodes op elk paard toe te passen zijn? Want aan de ene kant begrijp ik dat het is om het paard beter te maken, gezonder om te laten gaan met iemand op zijn rug, dus dan zou het heel erg algemeen moeten zijn. Maar vervolgens zie ik dingen (zijgangen, hoge school oefeningen (horen die uberhaupt hierbij?)) waarvan ik weet dat mijn paard ze niet zal kunnen op dat niveau. Dus is het tot een bepaald moment algemeen en wordt het daarna specifieker of is het in eerste instantie al specifiek, offf, moet elk paard het kunnen? Of zit ik er totaal langs? :')

Vreselijk interessant en moeilijk allemaal, simpelman, is er een boek dat je me kunt aanraden?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:25

Wat we nu regelmatig zien heeft niets te maken met het skala Ansie ;)
Geruk en gepluk schaar ik ook niet onder Klassiek, daar hoort het imo niet.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:27

Air schreef:
Wat we nu regelmatig zien heeft niets te maken met het skala Ansie ;)
Geruk en gepluk schaar ik ook niet onder Klassiek, daar hoort het imo niet.

Imo ook niet.
Maar toch is het nog altijd het Skala waaraan getoetst wordt. Dus deze ruiters denken wel degelijk klassiek te kunnen rijden, daar ze er ook op beoordeeld worden. En hebben dus bij de training ook het Skala als uitgangspunt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:31

Dat is dan een grote misvatting van je. Dat het skala in het proevenboekje staat wil niet zeggen dat iedereen snapt wat er werkelijk mee bedoeld wordt... immers scharen belachelijk veel mensen een nep krulletje onder 'nageeflijkheid'.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:38

Air schreef:
Dat is dan een grote misvatting van je. Dat het skala in het proevenboekje staat wil niet zeggen dat iedereen snapt wat er werkelijk mee bedoeld wordt... immers scharen belachelijk veel mensen een nep krulletje onder 'nageeflijkheid'.

incluus de jury's :o

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:40

Een misvatting van mij? Het IS zo. Aan het Skala wordt getoetst, HOEZO kan het Skala verkeerd geinterpreteerd worden, zelfs door juryleden, met het gevolg dat de uitvoering er zo anders uit ziet dan wat eigenlijk blijkbaar bedoeld is. Waar gaat het mis in de opvattingen, dat is mijn vraag.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:51

VogeltjeM schreef:
reina schreef:

Ik denk dat je spierkracht traint door gymnastische oefeningen. Ik denk bovendien dat een paard ook kracht en uithoudingsvermogen kan trainen zonder ontzettend voorwaarts gereden te worden. Maar ik ben wel benieuwd waarom anderen denken van niet, ik leer graag bij, vandaar mijn vraag. :)

Tot nu overtuigen de filmpjes die ik zie me daar niet van. Ik zie op die filmpjes paarden die niet sterk genoeg zijn om de ruiter te dragen. Dat verklaart ook de viertakt die ik veel zie in alle gangen. Ik heb de indruk dat dat een symptoom is van te weinig kracht. Ook de magere bespiering bij de meeste van deze paarden is daar in mijn ogen bewijs voor. Volgens mij is dat op te lossen door meer voorwaarts te rijden (is niet hetzelfde als hard de bak door jakkeren natuurlijk!). Op die manier spreekt het paard een totaal andere spiergroep aan. Dit zorgt voor spieropbouw.

Veel van de getoonde oefeningen zijn mi pas 'werken' voor een paard als je ze doet in een actieve tweetakt draf (of in een mooie drietakt galop).

Lastig in een dergelijke discussie is dat de eerste vraag volgens mij moet zijn: is dit het beeld waar je naar toe wilt werken? De tweede vraag (minstens zo belangrijk) is: is dit ook de manier om er naar toe te werken. In dit topic lopen beide vragen door elkaar en vervuilt de verkeerde uitvoering van welke theorie dan ook de discussie. Vandaar ook dat beelden zo verhelderend werken. Rukken of niet rukken klinkt als een simpel onderscheid, maar pas als er beeldmateriaal bij is wordt duidelijk wat beide schrijvers daarmee bedoelen.

En eerlijk is eerlijk, ook ik plaats niet graag filmpjes op dit forum. De kritiek is vaak niet van de lucht. Een 'fout' in een filmpje wordt dan vaak als bewijs gezien om een hele theorie onderuit te halen. En dat terwijl we allemaal fouten maken, toch?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:01

De tweetaktgangen die je ziet, zijn volgens mij een extra gang/oefening en niet ter vervanging van de normale gangen. Je ziet zowel de 'gewone' gangen als de tweetaktsgangen.

Overigens vind ik het paard op het filmpje (en de AR-paarden die ik ken) niet mager bespierd, maar wel ánders bespierd :)