Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:43

little_king schreef:
Oke, maar dat is wat anders!
Scheef rondsloffen is ook een risico factor.
Een paard hele dagen op stal vind ik ook een risicofactor.
Er zijn meer risico factoren.
Een paard tussen een stroomdraad waar hij in kan komen is ook een risicofactor en je paard buiten in de sneeuw zetten ook.

Maar komt dat risico ooit ten uiting? Bij een goede combinatie zal dat risico erg beperkt zijn, bij een stevige ruiter een lange rug of smal iel ding het risico erg groot.
Ik ben uiteraard erg tegen een ruiter van 90 kilo op een smal sportpaardje.
Maar zo gaat de discussie hier niet, die gaat gewoon, 90 kilo=fout.
En dat is te kortzichtig.
60 kilo kan teveel zijn, 90 kan goed zijn.
Maar wel bekeken per combinatie.

Maar hoeveel zwaardere ruiters zie jij voorbij komen die het allemaal niet voor elkaar hebben. Wiens paard helemaal niet zo goed in conditie is, ik zie dat best veel. En dan is het zwoegen voor zo'n paard. Ik ben het met je eens dat wanneer een paard in uitstekende conditie is en correct getrained, dat een correct rijdend zwaar persoon daar best mee uit de voeten kan. Maar hoe vaak zie je dat nu helemaal, een correct rijdend zwaar persoon op een paard in goede conditie en correct getrained wat betreft spiergebruik en dergelijke. Dat zie je bijna niet en vaak zit men dan ook nog in een te klein zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:46

little_king schreef:
Mindim schreef:
Nadeel van sommige tinkers is dat ze vrij kort in de rug zijn en niet altijd het zadel op kunnen hebben, waar een paar flinke billen in kunnen.

Klopt. Maar ook genoeg tinkers met wel die lengte.
En daarnaast niet iedereen met overgewicht heeft flinke billen.
Mijn gewicht zit aan mijn buik, slecht voor mezelf, maar als voordeel ik pas dan wel weer in een 17,5 " zadel en heb een vlakke hand over achter mijn bips.
Voordeel weinig vet in de weg op mijn billen om goed te kunnen zitten.
Dus nog meer dingen waar je naar moet kijken dan alleen de noemer overgewicht :D
Ieder persoon is ook nog anders.

Je moet het niet aldoor zo op je zelf betrekken, ik heb het over het algemeen en ja ik weet dat er meerdere vormen zijn van vetopslag.
Je noemt nu dat je door weinig vet aan je billen goed kunt zetten, wat zeg je daar dan mee over mensen die het vet wel aan de billen hebben zitten, dat die dat niet kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:47

little_king schreef:
Elk gewicht , wie beweert van wel?

Moet ik alle kilo's opnoemen, denk je? Je begrijpt de strekking toch wel?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:49

Mindim schreef:
Je moet het niet aldoor zo op je zelf betrekken, ik heb het over het algemeen en ja ik weet dat er meerdere vormen zijn van vetopslag.
Je noemt nu dat je door weinig vet aan je billen goed kunt zetten, wat zeg je daar dan mee over mensen die het vet wel aan de billen hebben zitten, dat die dat niet kunnen?

Nee dat zeggen de mensen hier in het topic.

En ja ik trek het op mezelf, ik ben 1 van die personen die jullie op basis van wat cijfertjes verafschuwen.
En ik ben gelijk met een heleboel andere met hetzelfde postuur als ik heb. Dus weet ook hoe het dan met hen gesteld is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:50

Mindim schreef:
little_king schreef:
Oke, maar dat is wat anders!
Scheef rondsloffen is ook een risico factor.
Een paard hele dagen op stal vind ik ook een risicofactor.
Er zijn meer risico factoren.
Een paard tussen een stroomdraad waar hij in kan komen is ook een risicofactor en je paard buiten in de sneeuw zetten ook.

Maar komt dat risico ooit ten uiting? Bij een goede combinatie zal dat risico erg beperkt zijn, bij een stevige ruiter een lange rug of smal iel ding het risico erg groot.
Ik ben uiteraard erg tegen een ruiter van 90 kilo op een smal sportpaardje.
Maar zo gaat de discussie hier niet, die gaat gewoon, 90 kilo=fout.
En dat is te kortzichtig.
60 kilo kan teveel zijn, 90 kan goed zijn.
Maar wel bekeken per combinatie.

Maar hoeveel zwaardere ruiters zie jij voorbij komen die het allemaal niet voor elkaar hebben. Wiens paard helemaal niet zo goed in conditie is, ik zie dat best veel. En dan is het zwoegen voor zo'n paard. Ik ben het met je eens dat wanneer een paard in uitstekende conditie is en correct getrained, dat een correct rijdend zwaar persoon daar best mee uit de voeten kan. Maar hoe vaak zie je dat nu helemaal, een correct rijdend zwaar persoon op een paard in goede conditie en correct getrained wat betreft spiergebruik en dergelijke. Dat zie je bijna niet en vaak zit men dan ook nog in een te klein zadel.

En dat slechte zie je ook bij slanke ruiters, behalve dat kleine zadel, die paarden gaan dan ook kapot.
Kapot is kapot, dat maakt voor het paard niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:52

Oja, ik ben een freak in jouw ogen he, dat las ik ergens. Ik verafschuw niemand en als je mijn posts eens doorleest dan zie dat ook wel.

En jij zegt dat zelf toch ook,
Citaat:

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:52

Mindim schreef:
little_king schreef:
Elk gewicht , wie beweert van wel?

Moet ik alle kilo's opnoemen, denk je? Je begrijpt de strekking toch wel?

nee ik begrijp jou strekking niet.
Jij die van lusitana en mij ook niet, dat is wel duidelijk.

Niemand hier beweert dat je met 90 op een a pony moet gaan zitten maar een passend paard moet zoeken.
En dan kom jij aan met elk gewicht, dat is toch totaal buiten de discussie?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:54

Mindim schreef:
Oja, ik ben een freak in jouw ogen he, dat las ik ergens. Ik verafschuw niemand en als je mijn posts eens doorleest dan zie dat ook wel.

En jij zegt dat zelf toch ook,
Citaat:

waar ik in haak op alle belachelijke dingen die er geschreven worden.
ik kan niet weten of een ander niet goed zit, maar volgens de verafschuwers, wat ik wel uit jou berichten haal, kunnen die mensen niet goed zitten.
Ik kan wel goed zitten, maar een ander met kont overgewicht kan misschien ook goed zitten, ik weet dat niet.
Maar volgens jullie niet.
Ik kan alleen schrijven wat ik wel kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:55

little_king schreef:
En dat slechte zie je ook bij slanke ruiters, behalve dat kleine zadel, die paarden gaan dan ook kapot.
Kapot is kapot, dat maakt voor het paard niet uit.

Ja, dat zie je inderdaad ook (ik zeg ook nergens dat slanke mensen geen paard naar de filistijnen kunnen rijden), maar ik denk dat bij ruiters die het niet netjes voor elkaar hebben, zowel hun eigen rijkunsten niet, als dat het paard niet correct is getraind, dat een 20 a 30 kilo extra dan toch wel mee gaat wegen.
Als ik dan moest kiezen als paard tussen twee kwaden, dan heb ik liever een hotsende ruiter van 60 kilo op mijn rug, dan eentje van 90 kilo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:58

little_king schreef:
nee ik begrijp jou strekking niet.
Jij die van lusitana en mij ook niet, dat is wel duidelijk.

Niemand hier beweert dat je met 90 op een a pony moet gaan zitten maar een passend paard moet zoeken.
En dan kom jij aan met elk gewicht, dat is toch totaal buiten de discussie?

Nou en ik maar denken dat ik het al in jip en janneke taal had geschreven.
Over dat ik de strekking van Lusitana niet zou begrijpen, jawel hoor. Ik heb het ook niet voor niets over correct getrainde paarden, wiens lichaam op de juiste manier wordt gebruikt, ik heb zelfs in een post van Lusitana haar gelijk gegeven. Maar daar lees jij schijnbaar overheen? Maar ik ben het niet overal mee eens, maar daarom begrijp ik de strekking nog wel ;)
Jammer dat je star bent in je posts en niets anders kunt doen dan aanvallen en verdedigen, dat maakt discussieren wel vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:01

little_king schreef:
waar ik in haak op alle belachelijke dingen die er geschreven worden.
ik kan niet weten of een ander niet goed zit, maar volgens de verafschuwers, wat ik wel uit jou berichten haal, kunnen die mensen niet goed zitten.
Ik kan wel goed zitten, maar een ander met kont overgewicht kan misschien ook goed zitten, ik weet dat niet.
Maar volgens jullie niet.
Ik kan alleen schrijven wat ik wel kan.

Nou, ik haak af, ik vind het fijn ergens over te discussieren, maar je schuift me dingen in de schoenen. Je leest mijn posts niet en als je ze leest, haal je alleen de dingen eruit waar je over kunt hakketakken. Jammer hoor, maar ik reageer maar niet meer op jou.
En je hebt ons ook al in kampjes verdeeld zie ik en ik behoor in jouw ogen tot de freaks en de verafschuwers :') Grow up.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:02

Joh ik, ik vind dat nu juist in jou berichten dat je eruit pikt wat je uitkomt en juist star bent in discussie :)

Ik ben van mening dat je moet kijken naar de combinatie.
Wat voor een paard, hoe rijd de ruiter, het hele plaatje.
Maar dit topic staat bol van de gewichten die niet kunnen maar niemand die het totaal plaatje kent.
En dan ben ik star? Grappig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:05

little_king schreef:
Joh ik, ik vind dat nu juist in jou berichten dat je eruit pikt wat je uitkomt en juist star bent in discussie :)

Ik ben van mening dat je moet kijken naar de combinatie.
Wat voor een paard, hoe rijd de ruiter, het hele plaatje.
Maar dit topic staat bol van de gewichten die niet kunnen maar niemand die het totaal plaatje kent.
En dan ben ik star? Grappig!

Kijk en dus heb je mijn posts helemaal niet gelezen. Misschien dat eerst eens doen, eer je me van starheid beticht, of freak of verafschuwer. Dit staat nog maar een paar pagina's terug en is vandaag door mij gepost ;) En verder pik ik niet iets wat me goed uitkomt uit de dingen.

Citaat:
Ik denk dat je heel individueel moet kijken naar paard en ruiter en daarop gebaseerd telkens een afweging moet maken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:07

little_king schreef:
Nee dat zeggen de mensen hier in het topic.

En ja ik trek het op mezelf, ik ben 1 van die personen die jullie op basis van wat cijfertjes verafschuwen.
En ik ben gelijk met een heleboel andere met hetzelfde postuur als ik heb. Dus weet ook hoe het dan met hen gesteld is.

De enige die dit zei in het topic was jezelf, zie de qoute van Mindim...

En het op jezelf betrekken maakt de discussie er niet beter op, dan komt namelijk weer dat aspect emotie om de hoek kijken waardoor je niet meer logisch kan redeneren zonder je emoties mee te nemen in je posts.

En nee, je weet niet omdat je nu toevallig hetzelfde postuur hebt hoe het met de andere mensen in dit topic gesteld is :o en als je met woorden als verafschuwers gaat gooien kunnen we de discussie wel staken. Zal ik jullie dan blinde vinken noemen? Dat schiet toch niet op?

Geryon

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 13:20

Waarom kan iemand geen 86 kilo wegen zonder (teveel) vet? Ik lees heel veel posts met zo'n strekking. Er zijn zát mensen die veel wegen door een grote spiermassa en die zo droog staan dat ze geen kilo vet teveel hebben.

Ik heb het hier dan ook niet over 90 kilo wegens overgewicht.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:23

We worden al simpele zieken genoemd :)
Maar iemand verafschuwer noemen is pas grof ja :D

Iedereen zegt hier dingen waarvan ze zelf denken dat het klopt.
Ja ik ook.
Maar ga dan aub niet doen of jullie zo goed en netjes in je berichten zijn met alle begrip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:25

Geryon schreef:
Waarom kan iemand geen 86 kilo wegen zonder (teveel) vet? Ik lees heel veel posts met zo'n strekking. Er zijn zát mensen die veel wegen door een grote spiermassa en die zo droog staan dat ze geen kilo vet teveel hebben.

Ik heb het hier dan ook niet over 90 kilo wegens overgewicht.

Bij mannen kan dat zeker hoor, maar bij vrouwen zie je dat eigenlijk niet of ze moeten al erg groot zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:30

Touché LK, excuus :o.

86kg (zonder overgewicht) voor een vrouw is wel behoorlijk volgens mij? Er zullen er vast zijn maar niet veel gok ik?

TS, wat is eigenlijk de uitkomst? Gaat deze ruiter dit paard rijden?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:37

Sees schreef:
Touché LK, excuus :o.

excuses aanvaard en wel gemeende excuses terug.

Ik denk dat we allemaal het beste willen voor het paard.
En dat we het er allemaal over eens zijn dat iemand van een bepaald gewicht niet op een smal of paardje met lange rug moet stappen.
Maar het grijzere gebied ertussen daar komen we nog niet aan uit.
En ik denk zonder een echt fatsoenlijk onderzoek dat het altijd gissen zal zijn.
En waar de een denkt kan nog best vind de andere het verschrikkelijk.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:45

Lusitana schreef:
Okee, mannen mogen niet meer paardrijden (snel te groot en te zwaar), vrouwen niet (want door tieten onevenredig belastend om maar te zwijgen over het overgewicht door buikje). Blijft over kleine dunne pubers en kinderen.
Tja.

:D :D

Ik lig dubbel van lachen.

Persoonlijk vind ik dit een interessante discussie, waar ik mij het meeste aan stoor is dat er bijzonder veel paarden gefokt worden met een weke rug.
Zelden kom je nog een paard tegen met een echt sterke rug.

Ook vind ik dat de stokmaat wel wat kleiner mag over het algemeen.

Zelf heb ik een paard van 1.65, ik weeg 93 en ben 1.95m lang.
Dat kan prima omdat mijn paard een sterke rug heeft, maar ook hoe ze getraind word.

Training is zeer belangrijk, en iets wat ik in deze discussie mis.

Ik weet wel dat als je 90 kg weegt, en je zit je paard een keertje verkeerd, dat dat het een piekbelasting oplevert van 300kg :brr:

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:51

Mindim schreef:
Gini schreef:
Mindim, idd, ik weeg met zadel net geen 58 kg. Ik ben gelukkig klein en fijn, al krijg ik het ook niet altijd cadeau. Soms merk ik dat er ook weer een tweetal kilootjes af moeten. Dat is als je een sport wilt beoefenen, dan moet je zorgen dat je lichaam optimaal is voor die sport. Met mijn kleine gestalte moet ik ook niet gaan basketballen. Niemand vindt het gek dat je uitgesloten wordt van een sport of job (model) omwille van je lengte, maar als het dan ineens over gewicht gaat, dan....tja....dan moet alles kunnen en mogen.

Als ik met zadel en mezelf onder de 58 zou moeten blijven, dan heb ik zwaar ondergewicht en dat heeft niets met dingen laten voor je sport te maken. Ik sport zeer veel, heb een laag vetpercentage. Dus over sportief zijn en voor je sport dingen over hebben dat begrijp ik prima. Maar niet iedereen is klein en kan met een slank gewicht onder de 58 kilo (incl zadel) blijven. Mijn lichaam is met zijn 60 kilo zonder zadel optimaal voor paardrijden hoor.

Nergens heb ik de norm die ik voor mijn paard hanteer als algemene norm voor ieder paard opgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:55

Hoe zie je of een paard een sterke rug heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:59

Overigens worden wij mens steeds groter en zwaarder en de sportpaarden steeds luxer. De zwaar gebouwde oud type rijpaard zie je al amper meer...dan resten nog de kleinere koudbloedpaarden en de grote koetspaarden de shires...

Maar nog steeds klimt de mens of ze nu kind of volwassen zijn, op het paard c.q pony maar wegen de helft meer ....dan bv 30 jaar geleden...

Het algemene beeld van nu, komt de volksgezondheid niet ten goede..

De commercie is er niet voor niets boven op gesprongen, kennelijk is er een behoorlijke doelgroep..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:14

Gini schreef:
Nergens heb ik de norm die ik voor mijn paard hanteer als algemene norm voor ieder paard opgelegd.

Het vervelende is dat wanneer iedereen het de hele tijd over zijn/ haar persoonlijke norm voor zijn/ haar paard heeft, de algemene discussie stil valt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:30

Die norm had ik ver terug in het topic aangehaald toen het ging over "individueel kijken naar ieder paard", waardoor ik dus mijn individuele norm beschreef.
Van stilvallen kan je betreft deze discussie toch niet spreken. Kwam er daarstraks amper door. :')