little_king schreef:Oke, maar dat is wat anders!
Scheef rondsloffen is ook een risico factor.
Een paard hele dagen op stal vind ik ook een risicofactor.
Er zijn meer risico factoren.
Een paard tussen een stroomdraad waar hij in kan komen is ook een risicofactor en je paard buiten in de sneeuw zetten ook.
Maar komt dat risico ooit ten uiting? Bij een goede combinatie zal dat risico erg beperkt zijn, bij een stevige ruiter een lange rug of smal iel ding het risico erg groot.
Ik ben uiteraard erg tegen een ruiter van 90 kilo op een smal sportpaardje.
Maar zo gaat de discussie hier niet, die gaat gewoon, 90 kilo=fout.
En dat is te kortzichtig.
60 kilo kan teveel zijn, 90 kan goed zijn.
Maar wel bekeken per combinatie.
Maar hoeveel zwaardere ruiters zie jij voorbij komen die het allemaal niet voor elkaar hebben. Wiens paard helemaal niet zo goed in conditie is, ik zie dat best veel. En dan is het zwoegen voor zo'n paard. Ik ben het met je eens dat wanneer een paard in uitstekende conditie is en correct getrained, dat een correct rijdend zwaar persoon daar best mee uit de voeten kan. Maar hoe vaak zie je dat nu helemaal, een correct rijdend zwaar persoon op een paard in goede conditie en correct getrained wat betreft spiergebruik en dergelijke. Dat zie je bijna niet en vaak zit men dan ook nog in een te klein zadel.

Grow up. 
en als je met woorden als verafschuwers gaat gooien kunnen we de discussie wel staken. Zal ik jullie dan blinde vinken noemen? Dat schiet toch niet op?