Dressuur ligt nogal moeilijk..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:13

joyce B schreef:
Ik quote jou omdat jij beweert dat van loslaten, je paard van voor de ruimte geven en eerst eens echt van achter naar voor gaan rijden naar je hand toe in plaats van met weerstandbiedende hand niets komt dan sloffen en dat je dat niet moet verwarren met ontspanning.

Blijkbaar is dat jouw beeld. "Lange/losse teugel bij losrijden is sloffen en nutteloos"
En als jij vind dat je een paard niet eerst mag losgooien om hem lekker aan het lopen te krijgen omdat in jouw ogen dat nooit tot een goed (ontspannen) resultaat kan zleiden, dan ben ik het dus niet met je eens. Dat komt omdat ik met meerdere paarden wel goede resultaten zie als de ruiters eerst eens die voorkant vergeten en gewoon lekker voorwaarts gaan denken zonder zich druk te maken om die voorkant!

De reactie ging om het alleen maar met losse teugel rijden Joyce B. En ik denk niet, dat een uur lang aan een los teugeltje rijden iets gaat uit halen nee. Een paard weet niet wat wij willen, die weet niet hoe wij willen dat ie loopt. Dus dat moeten we hem vrágen en we moeten hem daar naar toe begeleiden.

Citaat:
Het proberen en kijken of ze je hand opzoeken is niets mis mee!
Zoveel paarden die vooral blokkeren omdat ze tegen een vaste hand aangereden worden, of daar vanuit het verleden negatieve ervaringen mee hebben en zich daarom van te voren maar alvast strak maken uit verdediging, of die gewoon stijf zijn en langer de tijd nodig hebben om op te warmen, maar wel voorwaarts neerwaarts gaan lopen als je ze de tijd en de ruimte geeft en werkt aan de basisvoorwaarden van gehoorzaam aan zit en been en het zoeken van de juiste tact/balans...

Jij adviseert een manier waar je al moet kunnen samenwerken met been, zit en hand en vooral mee moet kunnen zijn, als iemand dat samenspel nog niet goed aanvoelt, dan kun je heel lang blijven vastzitten op datzelfde punt van tegen de hand zijn.

Dan moet zo iemand of intensief les nemen, of niet beginnen aan een paard dat al zo ver vast zit dat ie teugelkreupel is.

Citaat:
Wat ik uitleg is hoe je de aparte basisvoorwaarden kunt trainen (voor het been, op je zit te controleren) die je nodig hebt om in samenwerking met die hand aan een fijne aanleuning te kunnen werken, zonder het risico dat je gelijk verzet en weerstand oproept met je hand!

Hoe kan je iets wat samen behoort te gaan nu correct aanleren door het apart aan te leren? dán krijg je juist een strakke die er tegen in komt of een strakke die in zijn eigen houding kruipt en die na verloop van tijd welliswaar leuk in de krul loopt maar alsnog zo vast zit als ie groot is.

Citaat:
Als je niet voelt wanneer je paard tegen het been komt (met als gevolg dat hij in kan houden en niet meer je hand op zoekt of ruimte krijgt om omhoog te komen) of niet op je zit terug te rijden is (met als gevolg dat hij van het achterbeen af kan lopen, op de voorhand kan vallen, of je hem met teugelhulpen bij je moet houden zodat je geen stil neutraal contact meer hebt om je halve of hele ophoudingen in door te laten komen, dan krijg je toch nooit die aanleuning goed?

Inderdaad. Dús intensief lessen en niet op een forum vragen want wij kunnen niet zien wanneer dat dier wat doet en bijgevolg kan ze ook nooit juist en op tijd reageren.

E
Citaat:
n als je paard al verwacht dat je de teugel op pakt en zich daar tegen wapent door zich strak te maken in de hals of zelfs het hele lijf (gevoel van op de handrem lopen, huppelpasjes bij meer been geven maar niet naar voren doorlopen) of het bit vast te pakken, dan heb jij je basisvoorwaarden tact en ontspanning toch nog niet voor elkaar? En kun je dus ook nog niet een goede aanleuning krijgen.

Waarom dus je focussen op dat teugelcontact als dat mogelijk vooral nog storend werkt en niet in samenhang met de rest?

Hoe kan dat nu níet samen hangen met de rest? Als een paard vanvoren niks accepteerd kán je hem ook niet van achteren naar voren rijden. Dan kan je hem enkel vooruit rijden en loopt hij onvoorwaardelijk, van dat achterbeen af. Waarom zou hij ook niet? Is makkelijker voor een stijve en er is toch niks wat hem tegen houdt.

Citaat:
Zoals ik later al schreef, en jij ook aan gaf, soms heb je paarden die blijven "sterrenkijken" in hun eigen houding, maar ook die paarden geef je eerst de tijd om vrij op te warmen, en dan kun je ze misschien even er door rijden.
Maar dan moet je rijtechnisch wel zoveel ervaring hebben dat je dat kunt. Want je kunt het paard er vaak wel even "doorheen vragen" maar wat doe je daarna? Gaat het paard dan ineens vanzelf zijn hals/hoofd in je handen laten vallen en ontspannen? Of wordt het een touwtrek of judo wedstrijd waarbij je het paard daar in die houding in de houdgreep probeert te houden...

Jep maar doe dat dan in stap. En ja, per definitie als je hem er "doorheen" vraagt zou ie in je hand moeten komen. Anders vraag je hem er niet doorheen maar trek je gewoon harder.

Citaat:
Op het moment dat je het vinden van die aanleuning niet rijtechnisch correct kunt, grijpt men makkelijk naar meer druk of sterkere ophoudingen (zie heen en weer schuddende hoofden, of sterrenkijkende hoofden, of hippende paarden met tactfouten, of teugelkreupel lopende paarden, of kantelende hoofden, noem ze maar op.

Er zijn mensen die opstappen en het paard moet gelijk nagevelijk in de krul lopen. Dat dat alleen lukt met een correct gereden paard klopt niet. Er zijn zat paarden die zich in allerlei bochten en houdingen laten wringen.
Of dat een correcte aanleuning als resultaat geeft, nee, meestal niet, maar als je dat verschil nog niet weet voel je dat toch ook niet? En als je het wel voelt, is het al moeilijk genoeg om het op te lossen.
Het voorkomen van spanning helpt ook om die problemen te voorkomen of zo klein mogelijk te houden.

En geen van die paarden doet dat langer dan 2 maanden zonder blessures of protest of "teugelkreupelheid". Er loopt hier een prachtig voorbeeld in de buurt. Paard is een deurmat. Iedereen loopt er overheen. Baaslief rijdt 'm in de krul en dat doetie dan ook braaf maar 2 maanden later ging ie onvermijdelijk teugelkreupel lopen. Hóe dan ook draag je daar vroeg of laat de gevolgen van.

Peppertree

Re: Dressuur ligt nogal moeilijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:31

Ben het helemaal eens met Ayasha.

Het boek 'Ruiters en Rechters" zou verplichte kost moeten zijn voor je op een paard stapt. Zowel deel I als deel II. Dus eigenlijk toch nog een tip voor je ts, naast het nemen van lessen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:58

ook al neemt iemand intensief les, je hebt altijd momenten tussen de lessen door dat je zelf iets moet doen.

En als jij denkt dat je iets niet op kunt splitsen in onderdelen om op dat onderdeel wat niet goed gaat gaat te trainen, dan heb je wat dat betreft nog te weinig ervaring opgedaan met onderwijzen in het algemeen of met het trainen van ruiters en paarden.

In het onderwijs in het algemeen is het heel normaal om goed te observeren wat het probleem is bij een leerling of waar het fout gaat en dan een manier te bedenken om datgene wat fout gaat dan te trainen, anders aan te leren zodat het kwartje wel valt of in de voorbereiding iets te verbeteren zodat het probleem voorkomen kan worden.

Op het moment dat de oorzaak aangepakt is of een manier gevonden is om het probleem op te lossen, wordt de oefening weer compleet aan elkaar geplakt en gekeken of het probleem binnen die oefening nu ook opgelost is/kan worden.

De goede instructeurs kijken altijd naar waarom iets, de aanleuning, of een oefening, niet lukt, en gaan dan niet eindeloos herhalen, maar isoleren datgene wat het probleem veroorzaakt en gaan dan daar op trainen. Dat kan met een bepaalde andere oefening, of met werken aan je houding, je zit, balans of tempo(controle), het rechtmaken, de voorbereiding (iets beter de hoek door, iets meer buiging of juist iets rechter houden, iets lager tempo of meer activeren), timing of dosering van de hulpen, noem het maar... Zoveel problemen zoveel oorzaken...

Citaat:
Jep maar doe dat dan in stap. En ja, per definitie als je hem er "doorheen" vraagt zou ie in je hand moeten komen. Anders vraag je hem er niet doorheen maar trek je gewoon harder.

Wie zegt dat het paard na het er doorheen vragen daar wil blijven? Of dat hij zijn spanning los laat en in je hand ontspant? Zoveel paarden die zich opdrukken in die aanleuning... Opdrukken is niet in je hand zakken... En opdrukken is ook geen rijtechnisch correcte oprichting,die oprichting ontstaat namelijk vanuit het zakken van de achterhand en met kracht afdrukken waardoor het paard met de schoft omhoog komt, niet vanuit de hals.

En waarom zou jij dat er door vragen in stap doen?

In stap kun je het meeste verpesten aan de tact en heb je de minste impuls...
In draf kun je makkelijker tempowisselingen rijden en heb je meer impuls en kun je meer spelen met de balans en met het rijden van overgangen.
Bij sommige paarden kun je een uur stappen zonder dat die beter wordt, terwijl ze na wat losdraven en een paar minuten galopperen op beide handen vanuit de springende beweging van de galop uit zichzelf er door komen.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 08:34

Oke.. nu wandeling gaan doen ter ontspanning, als hij al niet te gestrest zal zijn :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:07

Ergens zie je het probleem wel, daarom heb je het topic geopend, maar er moet nog een hoop gebeuren zo te lezen... Geod paardrijden leer je niet in een paar dagen, helemaal niet als je het al een tijdje 'fout' hebt gedaan en je paard blijkbaar het echte loslaten in het lijf niet gewend is, en al helemaal niet zonder de juiste begeleiding. Dat studiepakket is leuk, maar zonder les kan je daar ook een hoop mee verkeerd doen. Het legt een hoop uit, maar vaak zie je als beginneling echt niet goed of ze nu echt recht gaan of dat ze hun achterbeen onderplaatsen terwijl ze stiekem enorm smokkelen door over de buitenschouder weg te lopen of op de binnenschouder te liggen. Geloof mij, ik heb daar ervaring mee, en nog vind ik dat lastig in de gaten te houden (en dan heb ik daar nog les in gehad ook!).

Om even mijzelf als voorbeeld te geven, ik heb mijn paard ook 'verkeerd' aangepakt in het begin. Gelukkig niet met allerlei hulpteugels, want dat liet ze gelukkig niet toe, maar ik heb wel op verkeerdere manieren (iig dat niet bij ons paste) les gehad en gereden waardoor ze het vertrouwen kwijt raakte en verkeerd in haar lijf is komen te zitten. Nu is die van mij altijd al moeilijk los in het lijf geweest, maar gelukkig snapte ik dat die manier van rijden het niet voor mij was, en ben hulp gaan zoeken - alsin REGELMATIGE begeleiding. En weet je, daar ben ik in 2009 mee begonnen en nu is het alweer 3.5 jaar geleden dat ik voor het eerst die stap nam in een andere richting. 3.5 jaar!!! En ik leer nog steeds, want correct rijden en alles goed aanvoelen is enorm moeilijk! Wij hebben regelmatig les (ook rechtrichtend trouwens - academische rijkunst vleug), en nu pas beginnen de CORRECT nageeflijke momenten zich steeds meer uit te breiden. Mijn merrie vind het nog steeds moeilijk om los te laten, maar stapje bij beetje worden we samen steeds beter. Ik had er wel een hele goede ruiter op kunnen zetten, dan was ze er vast eerder gekomen, maar nu leer ik er ook enorm veel van, en ik vind het super dat we het zo samen bereiken.

Maar ja, je moet er wel de geduld voor hebben...mijne was wel enorm scheef, bij jou hoeft het niet lang te duren, maar je moet wel het geduld hebben, leer je frustraties in de hand te houden en geniet van die mini-kadootjes die je misschien pas na een x aantal lessen korte stukjes krijgt. Wil niet te snel, hou je geduld, en probeer er samen te komen.

Maar zonder de juiste begeleiding kom je er niet. Les hoeft niet duur te zijn, en er zijn er zat die gewoon op locatie komen.

Overigens vind ik een sprongetje tussendoor niet zo gek. Zal wel veel mensen tegenspreken, maar afwisseling is ook belangrijk. Desnoods doe je het vrijspringend, zodat je[ paard niet wordt gehinderd door jou en zijn lichaam beter leert te gebruiken in het springen.

Overigens heb ik niet het HELE topic doorgelezen, want dat was nogal veel. Let wel dat er op bokt 1001 mensen zitten en 1001 verschillende meningen. Dat maakt het ook wel eens lastig. Leer je vaardigheden niet van internet of uit boeken, of zo'n studiepakket, maar je hebt ook ECHT les nodig. Ik weet dat daar al enorm op gehamerd is, maar het is gewoon de waarheid. Zelf aanmodderen kom je misschien ook wel ergens, maar mogelijk niet op de juiste plek, en op de juiste manier.

(zie mijn onderschrift voor onze voorderingen, en ja, daar gingen jaren overheen, maar wel op een (naar mijn idee) juiste manier, van achteren naar voren en zonder dwang van voren om ze naar beneden te 'dwingen' - gelukkig is mijn merrie wat dat betreft heel 'makkelijk' want die laat zich absoluut niet dwingen, dan wordt ze gevaarlijk :P Leer ik enorm veel van!)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:42

joyce B schreef:
ook al neemt iemand intensief les, je hebt altijd momenten tussen de lessen door dat je zelf iets moet doen.

En als jij denkt dat je iets niet op kunt splitsen in onderdelen om op dat onderdeel wat niet goed gaat gaat te trainen, dan heb je wat dat betreft nog te weinig ervaring opgedaan met onderwijzen in het algemeen of met het trainen van ruiters en paarden.

Als jij denkt dat dát deel splitsen iets uit haalt, schiet je wat mij betreft, als onderwijzer te kort. Hand en been gaan samen. Daar kom je niet onderuit.

Citaat:
In het onderwijs in het algemeen is het heel normaal om goed te observeren wat het probleem is bij een leerling of waar het fout gaat en dan een manier te bedenken om datgene wat fout gaat dan te trainen, anders aan te leren zodat het kwartje wel valt of in de voorbereiding iets te verbeteren zodat het probleem voorkomen kan worden.

Op het moment dat de oorzaak aangepakt is of een manier gevonden is om het probleem op te lossen, wordt de oefening weer compleet aan elkaar geplakt en gekeken of het probleem binnen die oefening nu ook opgelost is/kan worden
.
Punt is dat er hier niemand is die kan kijken waar de oorzaak is dus er kan ook helemaal niks worden aan gepakt.

Citaat:
De goede instructeurs kijken altijd naar waarom iets, de aanleuning, of een oefening, niet lukt, en gaan dan niet eindeloos herhalen, maar isoleren datgene wat het probleem veroorzaakt en gaan dan daar op trainen. Dat kan met een bepaalde andere oefening, of met werken aan je houding, je zit, balans of tempo(controle), het rechtmaken, de voorbereiding (iets beter de hoek door, iets meer buiging of juist iets rechter houden, iets lager tempo of meer activeren), timing of dosering van de hulpen, noem het maar... Zoveel problemen zoveel oorzaken...

Eens, maar er is geen instructeur en dit probleem alleen op lossen kan niet wanneer je niet voldoende ervaring hebt. Als je maar "den helft van't schoo weer" mee krijgt tijdens het rijden kan je het dier ook onmogelijk corrigeren.

Citaat:
Wie zegt dat het paard na het er doorheen vragen daar wil blijven? Of dat hij zijn spanning los laat en in je hand ontspant? Zoveel paarden die zich opdrukken in die aanleuning... Opdrukken is niet in je hand zakken... En opdrukken is ook geen rijtechnisch correcte oprichting,die oprichting ontstaat namelijk vanuit het zakken van de achterhand en met kracht afdrukken waardoor het paard met de schoft omhoog komt, niet vanuit de hals.

Een correct gereden paard zakt in de hand. Maar om hem correct te krijgen moeten de eerste stappen er naar toe juist zijn en die zijn niet in orde bij TS dus zal ie inderdaad niet in de hand zakken. Al laat je hem tegen 50km per uur door de bak knallen in de hoop dat ie een keer zn kop om laag doet.

Citaat:
In stap kun je het meeste verpesten aan de tact en heb je de minste impuls...
In draf kun je makkelijker tempowisselingen rijden en heb je meer impuls en kun je meer spelen met de balans en met het rijden van overgangen.
Bij sommige paarden kun je een uur stappen zonder dat die beter wordt, terwijl ze na wat losdraven en een paar minuten galopperen op beide handen vanuit de springende beweging van de galop uit zichzelf er door komen.

Omdat stap de gang is waarin de meeste paarden op warmen en het minste moeite hebben met balans enz. En waarom zou je in stap geen tempowisselingen kunnen rijden? :s Als ie in stap fijn ontspannen is en reageerd op been, zit en teugelhulpen, dan kan je een keer gaan aan draven en als ie het daar ook doet, komt impuls, tact en de hele rattaklam "als vanzelf" (bij wijze van spreken) zo snel het paard ontspant, het bit aan neemt en de ruiterhand en het been vertrouwd en accepteert. Wanneer ie ontspannen kán en durft draven, dán kan je gaan wisselen met tempo en gaan denken aan tact en impuls. Maar als je basisvoorwaarden al niet goed zijn, ga je zeker geen tact en impuls in orde krijgen. Draf verkl**t je net zo makkelijk als stap. De stap líjkt echter vaker verkl**t omdat maar heel weinig ruiters echt trainen in stap waardoor het een gang is die vaak "achter" blijft.
Waarom zou jij met dit paard, in hemelsnaam gaan spelen met balans?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 14:03

Tancreda4 schreef:
Ergens zie je het probleem wel, daarom heb je het topic geopend, maar er moet nog een hoop gebeuren zo te lezen... Geod paardrijden leer je niet in een paar dagen, helemaal niet als je het al een tijdje 'fout' hebt gedaan en je paard blijkbaar het echte loslaten in het lijf niet gewend is, en al helemaal niet zonder de juiste begeleiding. Dat studiepakket is leuk, maar zonder les kan je daar ook een hoop mee verkeerd doen. Het legt een hoop uit, maar vaak zie je als beginneling echt niet goed of ze nu echt recht gaan of dat ze hun achterbeen onderplaatsen terwijl ze stiekem enorm smokkelen door over de buitenschouder weg te lopen of op de binnenschouder te liggen. Geloof mij, ik heb daar ervaring mee, en nog vind ik dat lastig in de gaten te houden (en dan heb ik daar nog les in gehad ook!).

Om even mijzelf als voorbeeld te geven, ik heb mijn paard ook 'verkeerd' aangepakt in het begin. Gelukkig niet met allerlei hulpteugels, want dat liet ze gelukkig niet toe, maar ik heb wel op verkeerdere manieren (iig dat niet bij ons paste) les gehad en gereden waardoor ze het vertrouwen kwijt raakte en verkeerd in haar lijf is komen te zitten. Nu is die van mij altijd al moeilijk los in het lijf geweest, maar gelukkig snapte ik dat die manier van rijden het niet voor mij was, en ben hulp gaan zoeken - alsin REGELMATIGE begeleiding. En weet je, daar ben ik in 2009 mee begonnen en nu is het alweer 3.5 jaar geleden dat ik voor het eerst die stap nam in een andere richting. 3.5 jaar!!! En ik leer nog steeds, want correct rijden en alles goed aanvoelen is enorm moeilijk! Wij hebben regelmatig les (ook rechtrichtend trouwens - academische rijkunst vleug), en nu pas beginnen de CORRECT nageeflijke momenten zich steeds meer uit te breiden. Mijn merrie vind het nog steeds moeilijk om los te laten, maar stapje bij beetje worden we samen steeds beter. Ik had er wel een hele goede ruiter op kunnen zetten, dan was ze er vast eerder gekomen, maar nu leer ik er ook enorm veel van, en ik vind het super dat we het zo samen bereiken.

Maar ja, je moet er wel de geduld voor hebben...mijne was wel enorm scheef, bij jou hoeft het niet lang te duren, maar je moet wel het geduld hebben, leer je frustraties in de hand te houden en geniet van die mini-kadootjes die je misschien pas na een x aantal lessen korte stukjes krijgt. Wil niet te snel, hou je geduld, en probeer er samen te komen.

Maar zonder de juiste begeleiding kom je er niet. Les hoeft niet duur te zijn, en er zijn er zat die gewoon op locatie komen.

Overigens vind ik een sprongetje tussendoor niet zo gek. Zal wel veel mensen tegenspreken, maar afwisseling is ook belangrijk. Desnoods doe je het vrijspringend, zodat je[ paard niet wordt gehinderd door jou en zijn lichaam beter leert te gebruiken in het springen.

Overigens heb ik niet het HELE topic doorgelezen, want dat was nogal veel. Let wel dat er op bokt 1001 mensen zitten en 1001 verschillende meningen. Dat maakt het ook wel eens lastig. Leer je vaardigheden niet van internet of uit boeken, of zo'n studiepakket, maar je hebt ook ECHT les nodig. Ik weet dat daar al enorm op gehamerd is, maar het is gewoon de waarheid. Zelf aanmodderen kom je misschien ook wel ergens, maar mogelijk niet op de juiste plek, en op de juiste manier.

(zie mijn onderschrift voor onze voorderingen, en ja, daar gingen jaren overheen, maar wel op een (naar mijn idee) juiste manier, van achteren naar voren en zonder dwang van voren om ze naar beneden te 'dwingen' - gelukkig is mijn merrie wat dat betreft heel 'makkelijk' want die laat zich absoluut niet dwingen, dan wordt ze gevaarlijk :P Leer ik enorm veel van!)

Heel erg bedankt voor je reactie, ben nu ook beginnen lesnemen en het gaat super, misschien niet op de snelste manier maar wel op een lange juiste manier die blijft :) zegt mijn lesgeefster ;)
Ben ook blij met haar, ze legt alles goed uit en begrijp alles en ik denk dat ik na 2 lessen ook wel even rustig kan dooroefenen. Maar nu loopt hij ook al correct aan de teugel zonder enige dwang maar er is nog een hoop werk! Dat aan de teugel is maar in kleine mate maar hij loopt tegen het einde van de les zeker twee rondjes in de goede houding met zijn hoofd. Het gaat al goed :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 14:04

Afbeelding
Andere paardjes tegengekomen, toen was hij wel iets rustiger :) dinsdag weer wandeling!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:38

@Ayasha, het is duidelijk dat je niet snapt waar ik het over heb,of je wilt het niet snappen.
Ik denk dat mijn GP instructrice in elk geval wel voldoende ervaring heeft en voldoende hoog in de sport heeft gereden met goede begeleiding dat ik er van uit mag gaan dat ik op haar ervaring en uitleg en manier van trainen van paarden, ruiters en de combinaties van beiden, mag vertrouwen. De dingen die ik geleerd heb, heb ik echt niet allemaal zelf bedacht (mocht je dat idee hebben)

Lees evt. nog eens goed het scala der ausbildung door en de opbouw en samenhang die daarin zit en verdiep je nog eens goed in onderwijsmethoden, zelf bij een manegeles zit er een opbouw in hoe men leert rijden, en de aanleuning is daarbij niet het begin... Net als bij het beleren van paarden... Ook daar begint men met ontspannen, stuur, gas en rem (tempocontrole). Waar het paard loopt met het hoofd, dat is eerst nog helemaal niet belangrijk. Dat komt later.

Neem de combi van minder ervaren ruiter en minder ervaren paard met beiden hun "africhtingsfouten" en dan is de simpele conclusie dat je bij het begin moet beginnen en als dat goed zit, dan ga je verder... En inderdaad: onder GOEDE begeleiding.

I rest my case.

Succe TS, veel plezier met je paard!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:31

Joyce, ik heb er alle vertrouwen in dat die van mij eveneens weet waar ie het over heeft, anders zou ie me geen les mogen geven. :D
En ik houd niet van lezen in boekjes. Ik heb een hele goede begeleider die me alles met voorbeelden uit legt en het me eventueel laat zien door het op mijn paard, even voor te doen. ;) Dat blijft beter hangen. En ik zie welke resultaten hij boekt met mijn driftkikker dus ik ben er zeker van dat ik op zijn kunde kan vertrouwen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:36

@Ayasha, heb net je recente proefje bekeken op de bruine pony op youtube en dat verklaart voor mij dat je me (nog) niet begrijpt...
Ik zal er verder hier niet op ingaan omdat het niet jouw topic is.

Edit: succes met je lessen, ik hoop dat jullie op de goede weg zijn en wens je veel ontspannen rijplezier toe.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:43

Joyce, pony is een work in progress die enkel mee op wedstrijd gaat om ervaring op te doen, want voor de rest is hij inderdaad nog lang niet ver genoeg in orde rij technisch gezien. Maar oordeel daar vooral op. Zegt veel +:)+

Edit; Geinig.. Ik had op zijn minst een ZZ amazone met allemaal geweldige foto's in het profiel (of juist helemaal niks) verwacht achter dat venijnige bericht.... :) Zo zie je maar...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-08-12 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:53

Hi,

wat ik graag van je wil weten is het volgende:
hoe kan het dat je dressuur verwaterd is door het springen?

Dressuur is namelijk super belangrijk en de basis voor het springen.

Nagevelijk is niet nodig bij springen, maar is is wel uiterst belangrijk dat je paard direct en correct reageert wanneer jij hulpen (alle hulpen) geeft (wat je dus traint tijdens dressuur).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:24

Het gaat mij er om hoe je probeert je pony "aan de teugel" te houden en je verbinding (die driehoek en samenwerking zit/hand/been.

als je dat echt had verwacht dat ik zo hoog reed had je vast anders gereageerd in je berichten ;)
Ik beweer nergens dat ik zelf zo hoog rijd. Sinds blessure van mijn merrie en zwangerschap van mijzelf (leerpaardje waar ik 3 jaar heerlijk mee heb kunnen oefenen, lessen en leren, niet de makkelijkste qua aanleuning/ontspannen en zeker niet een paard dat je met wat ophoudingen af kunt laten buigen en in de krul kunt houden...) heb ik niet meer intensief kunnen rijden en dus ook zelf moeten stoppen met mijn lessen. Heb dus wel vele jaren les gehad van een instructrice die dat wel doet en al tientallen jaren lest bij topinstructeurs. Goed luisteren en kijken bij de lessen, ook die van anderen, opletten bij clinics van topruiters en topnstructeurs en geluk hebben met goede en fijne momenten op goede paarden leer je ook een boel van.
Het gevoel van een paard in verbinding over de rug naar je hand laten lopen, is iets waar je elk moment van je rijden naar gaat streven als je het eenmaal gevoeld hebt. Met een "nepkrul" neem je dan echt geen genoegen meer. Wat niet betekend dat het je met elk paard zal lukken. Mij in elk geval niet! Daarom kan ik me ook verplaatsen in mensen die daar moeite mee hebben.

Ik gun iedereen dat fijne gevoel van echte verbinding. Dat je paard voelt als een elastiekje dat opgespannen onder je door golft en je meeneemt in zijn beweging en dat het lijkt alsof alles vanzelf gaat... Stil zitten en zo min mogelijk doen! Reactie op de kleinste hulpen. Teugels die je met 2 vingers vast kunt houden maar die wel als stokjes voor je uit kunt duwen... Die momenten en dat gevoel blijven je je leven lang bij.

het gevoel van die inzet van die uitgestrekte draf waarbij het paard van achter zakt en zich van voren opricht en vertrekt als een speedboot die zich opricht in het water! (opvangen zonder dat je paard uit elkaar valt ergens onderweg is dan nog het moeilijkst :P )

Tja, je kunt bijna overal we; wat van opsteken als je er voor open staat, al zou het zijn dat je het rijden op een bepaalde manier echt niet ziet zitten...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:33

Neen, ik was er écht van overtuigd dat je ergens rond de Z zat. Als ik dat niet dacht zou ik het je ook gewoon zeggen, zo eerlijk ben ik wel. ík kan er niet aan doen dat Sam bij het beleren opgeleerd is alla "tegen de hand op rijden" (je bent prima in filmpjes zoeken dus die kan je vast ook terug vinden). Shanna heeft er al werk aan gehad om die spanning eruit te krijgen en ik ga er nu mee verder. Maar ik weiger hem er in te forceren en dat weigert mijn lesgever ook.

Jij mag geloven wat je wil maar ik heb nog maar op weinig paarden gezeten die zó gevoelig op de hulpen zijn en zó zacht zitten als mijn eigen paarden. Als ik op een ander kruip krijg ik hem vaak met de eerste hulp niet eens in zijn vooruit omdat ik van mijn paarden gewend ben een veel lichtere hulp te geven. Het is bedroevend hoe slecht de meeste paarden aan de hulpen staan en als je het lef hebt om dat te zeggen, is dat natuurlijk het paard zijn schuld. Dat Sam nog onrustig is in die aanleuning is júist omdat ik een zo licht mogelijke verbinding wil en dat we daarin nog zoeken. Ik kan hem prima knetter vast pakken en hem er tegen rijden hoor. Maar dat is níet mijn doel met hem.

Maar als jij je beter voelt door een laag bij de grondse opmerking te maken over een paard dat je niet kent op basis van een filmpje zonder zelfs maar te vragen naar enige rij-geschiedenis (die TS ons hier wél voldoende biedt om het grotendeels hypothetische deel van onze discussie aan te vullen met wat feitjes uit het topic). Dan vind ik wél dat je op zijn minst zelf aardig op niveau zou moeten kunnen rijden. ík was niet degene die zo begon. Het is zelfs geen moment in me op gekomen om in je profiel te kijken omdat ik er van uit ging dat je gewoon leuk kon rijden. Een discussie is enkel waardevol als je er van uit gaat dat de ander ook wel es gelijk zou kunnen hebben. Lijkt echter dat die voorwaarde vrij eenzijdig vervuld wordt in deze. :)

Jammer. Ik vond het nl wel interessant. Je bent één van de weinige wiens lange berichten ik met interesse heb gelezen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:22

edit, laat maar...

Ayasha, je begrijpt me niet goed. Ik val je pony niet aan, maar heb wel wat dingen geobserveerd die het beeld verhelderen.
viapb wil ik je wel uitleggen wat ik zie en hoe ik dat interpreteer.

Ik voelde me aangevallen op mijn kennis en ervaring en observatievermogen door jouw reacties, en had het idee dat je toch niet voor mijn uitleg open stond of het begreep, vandaar mijn " I Rest my case."

Verder heb ik geen geheimen, doe ik me niet anders voor dan ik ben, daarom een ingevuld profiel met foto's uit mijn verleden.
Wat ik aan theoretische bagage heb en wat ik op goede momenten heb mogen voelen zie je daar niet in terug. Ook niet mijn analytische of observatie vermogens.

Laten we maar via pb overleggen als je meer uitleg wilt.
Weltrusten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:55

Jemig... dames wat een ongelooflijk kinderachtige discussie... hier zit helemaal niemand op te wachten.. ja ja.. jullie zijn beide geweldig... dit topic is toch voor de TS en niet om elkaars rijkunsten en rijtheorie af te kraken.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 19:11

Dacht nog eens een fotootje te uploaden
Afbeelding
We hebben Diallo één nachtje in Riverranch in Astene gestald omdat ik eens bij mijn stiefpapa ging.

Morgen heb ik terug les

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:21

Wat zit je raar :/

Benen zo ver naar voren. Hoe komt dat?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 20:36

Geen idee, maar juist op die plaats was hij nogal bang omdat er een betonnen raster in het gras lag, weet niet of het daar mee te maken had. Misshcien is het ook omdat ik juist naar omhoog ga? weetniet..
Maar wat ook een feit is, mijn beugels mogen zeker 2 gaatjes langer. Heb dit al eens gedaan maar dit zit echt niet lekker.. :\

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:22

Ik denk dat je meer op je kont moet zitten :)
Bekken kantelen.

Je onderbenen horen ook meer naar achter te liggen ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:03

dit ziet er al veel fijner uit qua hoofd-halshouding.

pshirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:57

Deze foto vind ik er ook fijner uitzien, je zit wel debiel maar dat kan ook gewoon door het moment opname komen:p

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 06:37

Als je de horizon van de foto recht zet (dus iets naar links draaien) klopt de schouder-heup-hak lijn gewoon hoor ;) Je kan ook overdrijven, ziet er netjes uit...

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 07:33

pshirley schreef:
Deze foto vind ik er ook fijner uitzien, je zit wel debiel maar dat kan ook gewoon door het moment opname komen:p

Debiel, haha tof zeg xd