Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:11

:D Zie je al helemaal zitten. Ga morgen nog eens goed voelen. Volgens mij wil ik mezelf ook nog altijd te vast houden met zitten inderdaad...knijpen met die knieën en bovenbenen om te blijven zitten, helemaal niet nodig. En dat van die platte voeten, daar moet ik ook even aan wennen...ik heb dus echt wel geleerd 'hakken uitdrukken' maar inderdaad, als je je been te lang maakt, zet je er automatisch ook spanning op om dat zo te houden natuurlijk. Heb nu al zin om te gaan rijden :)

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:13

idd en geregeld zie je dan dat mensen hun onderbeen onder zich weg duwen naar voren toe

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:18

knollentuin schreef:
idd en geregeld zie je dan dat mensen hun onderbeen onder zich weg duwen naar voren toe

Ja dat doe ik ook! Niet meer zo erg in het rijden zelf, maar in de overgangen terug wel heel erg. Dan ga ik mezelf meteen weer 'vasthouden' met mijn been en dan komt mijn knie omhoog (want daar klem ik mee) en druk ik mezelf wat te ver terug.
Grr, kan er echt niet tegen als ik wel weet wat ik fout doe, maar niet weet hoe ik het opgelost krijg...Of in theorie wel weet hoe (ontspannen en loslaten) maar het nog niet helemaal kan voelen. Gelukkig morgen weer les, kan instructrice meekijken dat maakt het al een stuk gemakkelijker.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:22

ik heb het mezelf als volgt aangeleerd: doe alsof iemand je bij je enkels vasthoudt en je enkels op de plek houdt, dus recht onder je lichaam.
bij mij werkte het me zo voorstellen wel, om mn been daar te houden zonder me te spannen

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:57

Esther, ik heb dat ook, met die hakken laag en dat mijn benen dan iets naar voren komen. Nu ik er op let heb ik iets anders gemerkt, als ik mijn voeten plat hou, dan gaan mijn benen te ver naar achteren. En kiep ik dus naar voren := Niet handig in galop in het bos... Ik ga vandaag eens kijken wat er gebeurd als ik de beugelophanging een gaatje naar voren doe. Misschien is dat ook iets voor jou om naar te kijken ?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:02

ik kom ook weer is binnen vallen.
ik zit met een soort van probleem.
ik moet op nieuw leren rijden (zoals ik al heb omschreven in het vorige tipic) wegens spierdystrofie.
nu willen mijn benen niet makkelijk druk geven (die druk kan ik niet meer geven) nu valt mijn pony (haflinger) erg naar binnen in de galop op de volte.
nu probeer ik haar naar buiten te duwen met mijn heupen omdat ik haar niet met mijn been naar buiten kan duwen.
iemand nog andere tips om dat voor elkaar te krijgen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:53

ja dat wordt voor jou dan echt zaak om je paard heel licht aan je hulpen te zetten en houden. heb je een instrukteur die met je meekijkt? wat ik als eerste bedenk is om je paard ook met je teugel mee te nemen naar buiten, dus binnenteugel tegen de hals en rechter van de hals, heb je nog wel tijdens het rijden controle over je positie van je been? dan zou je ook een spoortje kunnen overwegen

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:36

Eindelijk bijgelezen, maar alleen deel 4 hoor ;) . Telkens als ik bijna bij was, werd ik weer gestoord..

Even heel kort: Ik heb 25 jaar geleden op een manege leren rijden. Mijn evenwicht was prima (croste met de pony's zonder zadel/hoofdstel..) en in de les ging het ook goed.. Tot ik dus een 'bijrijdpaard' paard kreeg (moeder van Maroc), en ik erachter kwam dat je wel wat meer moet doen dan been is vooruit en je handen zijn het stuur... Maroc werd ingereden, en ik mocht erop gaan lessen: er kwam zoveel op me af, ik begreep het niet meer... Ben toen met het hele paardrijden gestopt (Oké, kwam ook in de puberteit, ging op kamers, student zonder geld..)

Na een paar jaar begon het toch weer te kriebelen, en net toen ik weer een bijrijdpaardje had (van vriendin) bleek ik zwanger.. Ik ga niet op een onbekend paard rijden tijdens zwangerschap, dus dat werd een jaar vooruit geschoven. Daarna weer zwanger, weer wachten.. Toen we voor de derde gingen, ging een andere vriendin een paard kopen, die ik zou bijrijden: je raadt het al: op de dag van aankoop, had ik de positieve test in handen..

Na weer een jaar ging ik dit paardje bijrijden: een haflinger van 4, door haar ingereden. Wat een superbeestje! Ik heb zoveel geleerd op dit paard! Dit was wat ik versta onder paardrijden: hij liet mij ervaren en voelen, ik kon wat vragen, maar was ik niet duidelijk in mijn vraag, dan gebeurde er niets.. Maar het was zo duidelijk dat het altijd bij de ruiter lag, heerlijk was dat!

Helaas stopte ik hier na een jaartje mee, mede omdat de kosten te hoog werden..

Ik was ondertussen ook heel erg benieuwd naar Maroc, die moest inmiddels 17 zijn. Via via heb ik de eigenaars gevonden, en hebben we weer eens afgesproken. De tweede keer dat we afspraken mocht ik gelijk op Maroc, en ik vond dat doodeng! Wat een paard was het geworden, 1.74, ik ben maar een kleintje van 1.58... Toch erop, en het voelde best vertrouwd... Inmiddels rijd ik er elke week op, en is het echt mijn leerpaard. Sinds februari rijd ik ook op zijn broertje, die net is ingereden, en dat is toch wel heel machtig: Net als wat _Esther_87_ schreef: Zo'n vriendelijk, eerlijk en gevoelig dier! Ik geniet alleen al enorm van het feit dat aan deze nog niets gecorrigeerd hoeft te worden, ze heeft helemaal geen slechte ervaringen of problemen...Dat is zo fijn rijden, het is alleen maar leuk, zo ervaar ik dat ook!

Goed, toch wat uitgebreider dan ik dacht, maar misschien wel fijn te weten wie er ineens in dit topic is bijgekomen :o

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:02

Nado schreef:
Esther, ik heb dat ook, met die hakken laag en dat mijn benen dan iets naar voren komen. Nu ik er op let heb ik iets anders gemerkt, als ik mijn voeten plat hou, dan gaan mijn benen te ver naar achteren. En kiep ik dus naar voren := Niet handig in galop in het bos... Ik ga vandaag eens kijken wat er gebeurd als ik de beugelophanging een gaatje naar voren doe. Misschien is dat ook iets voor jou om naar te kijken ?

Dat gaat helaas niet, ik heb echt een ouder zadel dus dat zit gewoon vast...Heb trouwens ook eerder het idee dat de beugelophanging juist wat naar achter zou mogen zodat ik meer vanuit mijn heup recht kan blijven...Nu zit ik soms meer dan dat ik sta zeg maar. Pff, lastig om zulke dingen te omschrijven!

Ik heb vandaag wel fijn gereden, even gekeken naar mijn beugels nog maar als ik ze langer maak klopt het ook weer niet, dan is mijn been echt heel recht en druk ik mijn onderbeen nog erger naar voren. Het zit dus toch echt puur in mijn houding, ik moet mijn benen langer leren te houden...Zal mezelf eens goed aan het werk zetten zonder beugels de komende tijd!
Nu is mijn paard trouwens wel heel lang heel slecht aan het been geweest waardoor ik bijna niet met enkel kuitdruk kon werken, daar zal het probleem ook wel deels vandaag gekomen zijn verwacht ik...Ik heb zo lang zo hard moeten werken op hem dat ik mijn benen helemaal niet stil kon houden. Het gaat nu dan ook vooral mis als ik echt iets ga doen waarbij ik verwacht dat hij trager wordt, dan ga ik meteen teveel ondersteunen. Terwijl die inmiddels eigenlijk best wel prima reageert, maar dan moet ik hem wel de kans geven natuurlijk.
Toch wel erg fijn om deze dingen zo eens uit te schrijven in het topic, alleen al door het schrijven wordt het allemaal duidelijker :)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:16

Paard heeft vandaag de salsa met mij gedanst... was het bos in met stalgenoot met een hengstige merrie. Ik merk dat meneer helemaal opknapt, hij is licht onregelmatig(mag nog even), maar heeft er veel zin in. Had vandaag wel even zere vingers en kon hem ook niet los en ontspannen rijden, maar heb wel lol gehad. Weer even wat vaker het bos in en dan zal het vanzelf wel weer makkelijker gaan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:18

:wave: hoi maroc, welkom hier. leuk zo een uitgebreid intro!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:01

Ik ben even nieuwsgierig. Hoe vaak lessen jullie, en heb je dan verder nog hulp of begeleiding tussendoor? Dat er even iemand meekijkt bijvoorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:03

Een keer in de week. En nee. Maar dat is ook niet nodig, liever zonder :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:10

ik heb elke week les en daarnaast nog 1x per maand extra bij iemand anders .
ook probeer ik een paar keer per jaar te schrijven bij dressuurwedstrijden.
ga geregeld naar clinics en probeer bij te leren door veel te kijken bij andere mensen die lessen of te gaan kijken bij clinics.
de rondjes instructie van de knhs zijn ook leuk om te bezoeken.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:11

Welkom Marocje. Bedankt voor het uitgebreide voorstellen :)

Ik les gemiddeld 1x per week. Toen ik net bij japeloup begon heb ik een paard weken 2-3 x les pw gehad, om even wat sneller de overschakeling te kunnen maken.

Goed om te lezen maaikiemike.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:40

Ik probeer inderdaad ook eens per week te lessen. Vaak lukt dat, soms krijg ik het gewoon niet gepland. Maar ik loop er op het moment nog al tegenaan dat ik mezelf niet genoeg kan corrigeren. Ik zit wat scheef, ingeknikt aan een kant en om een of andere stomme reden kijk ik steeds langs de linkerschouder naar beneden _-:( Soms merk ik het wel, maar ja hoe lang zit ik dan al zo...
Moet zeggen dat ik er vanmiddag ook even klaar mee was hoor. Had gereden, heeft iemand foto's staan maken, er stonden drie mensen te kijken (allemaal ervaren, geen ruiters maar gaan wel alle al jaren mee naar lessen/wedstrijden ed). Dus ik zie die foto's en ik zit KROM hier en daar, niet normaal. En niemand die dat even zegt ofzo, 'was niet opgevallen'. Daar kan ik dus echt even stuk van zijn, ik doe zo mijn best (ben erg perfectionistisch) en ik weet best wel dat ik het van hard werken moet hebben en niet van talent maar op deze manier is het wel heel erg lastig ;(
Zo. Dat moest er even uit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:44

ach jo, dat is zo herkenbaar! :(:) ik zie geregeld fotos van mezelf voorbij komen waarop er van alles mis gaat... |o er is altijd wel iets.. been te strak, tever naar voren, handen te hoog, hoofd scheef, been afgestoken, hak opgetrokken... grrrrr, !

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:46

knollentuin schreef:
ach jo, dat is zo herkenbaar! :(:) ik zie geregeld fotos van mezelf voorbij komen waarop er van alles mis gaat... |o er is altijd wel iets.. been te strak, tever naar voren, handen te hoog, hoofd scheef, been afgestoken, hak opgetrokken... grrrrr, !

Haha jaa....En dan denk ik dus echt 'hoe kunnen ze dat nou niet gezien hebben?? Had even iets gezegd!'
Ik wil het zo graag corrigeren maar ja, ik kan ook niet alles tegelijk. Heb daarna op ander paard moeders dus maar even instructies gegeven....'Als mijn been dit doet moet je het zeggen, als ik daarheen kijk moet je het zeggen, als ik scheefhang moet je het zeggen.....' Werd een beetje gek van me geloof ik maar goed, alle beetjes helpen!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:53

denk eraan, de meeste mensen durven niks meer te zeggen, dat is wel een beetje het cultuurtje geworden he? ik denk als jij aangeeft dat je het op prijs stelt dat mensen je attenderen op scheef zitten dat ze t wel doen. wij doen het op stal naar elkaar toe ook. we zijn hier maar met een klein clubje,en t wordt ook gewaardeerd als je een dagje geen zin in goedbedoelde adviezen hebt

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:55

Esther, dat is vervelend, maar geen wereldprobleem. Waarschijnlijk deed je de rest wel super goed waardoor dit niet opviel!
Gooya, fijn dat het weer lekker gaat (vorige post). Ga je op korte termijn die ander beleren? En ga je het zelf doen? (ff in profiel gespiekt..)
uuuhhhmmm lessen... moet nog beginnen. Nu eenmaal met Menno en een paar maal tips gehad met mijn meneer. En heb meekijk les gehad! Dus ik op de grond. Dat werkt erg goed, kan het zien en zie ook wat er gebeurd, erg leuk. (En genieten om mijn meneer zo te zien lopen!) Nu nog zelf in de praktijk brengen! Mijn doel is niet om ambitieus en wedstrijden te rijden, maar op een correcte manier met veeeeel plezier paard te rijden!
Wat betreft (in)rijtijd: geen peil op te trekken. Nu met de blessures wel lang (10-15 min) in- en uitstappen. Eerst lange lijnen, dan voltes. Soms rij ik een half uur, andere keer 2 uur. Ik heb nu wel dat als het niet lukt/gaat, ik me daar niet druk om ga maken(is weleens anders geweest..), maar even wat anders ga doen met hem.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:03

Je hebt gelijk maaikemike...Naast leren zitten moet ik af en toe ook vooral leren relaxen. Goed punt, dankje.

En leuk he, om je paard te zien lopen. Vind ik ook altijd gaaf, kan daar ook echt van genieten!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:46

Ik rijd de paarden maar eens per week, maar de ene week heb ik les op CJ, de andere week probeer ik het zelf.. Op Maroc les ik sinds kort dus niet meer

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:21

zo ook ik meld me weer.
Ben heerlijk een weekend in parijs geweest met 2 vriendinnen. Wat een top stad.

Welkom Maroc, leuk je intro.

Esther_87_, gewoon aangeven bij de mensen die je vertrouwd... joh als je iets ziet mag je het zeggen hoor.
of gewoonweg vragen? zit ik recht? ligt mijn been goed? etc. Maar het is wel ook dat mensen niet veel zien hoor. Ze focussen meestal op het paard en niet op de ruiter. Althans dat is het in mijn beleving.

Sinds woensdag heb ik mijn wow... donderdag gereden en achteraf gezien wilde ik teveel ineens. Wat ik met mijn wolzadel had wilde ik direct en beter met mijn wow. Dat is niet reeel geweest. Suus moet te erg wennen aan de lucht die over haar rug rolt... en ik zit bagger :) hahahaha
althans, zit beter rechtop, maar mijn balans is echt lastig. Merkte dat ik teveel in knieen en bekken spande en teveel "perfect" probeerde te zitten.
Ik moet meer ontspannen en rustig aan gaan wennen. Paar passen terug weer naar de basis. voor mijn gevoel begin ik weer opnieuw -O- beetje balen maar ik hoop dat het met een week of 2 beter gaat en dat we dan lekker gewend zijn en weer lekker opweg zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:37

Komt vast goed SabM, je zal snel genoeg beter gaan zitten dan op je vorige zadel...Moeten wennen lijkt me normaal hoor :) (nog nooit op WOW gezeten zelf maar een ander zadel is sowieso even wennen).
En Parijs is <3

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:09

Zo ik kan ook weer eens wat melden over m'n rijden. Net heel fijn bezig geweest met Laval (van maaikiemike). Voel dat hij na de behandeling van de DA elke keer verbetert.
Het is echt een heel leuk paard om mee te werken. Vandaag vooral bezig geweest met tempo wisselingen. Vind hij nog niet zo makkelijk, maar doet verschrikkelijk zijn best. Hij vind het erg moeilijk om zelf te blijven lopen. Ik zou graag zien dat de cruise controle gaat werken. Maar moet reëel zijn en snap dat dat er niet ff op komt. Wel is duidelijk te voelen dat hij fijner in zijn lijf komt te zitten. Want hij laat zich makkelijker voorwaarts rijden.