Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:35

Bates is de leren Wintec versie toch?
Wintec lag niet fijn op Jim. 1 galopsprong en ik zat op zijn nek :=
Ik zat er overigens wel super op :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:35

ja en nu bij huppa, korting op bates..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:43

Klopt maar er zitten wel wat verschillen in. De beugelophanging zit verder naar achter en de kussen hebben een rondere vorm dan de wintec.
Had je een oudere of een nieuwe wintec? Want bij de nieuwere van Bates en Wintec kun je heel simpel je kussen opvullen. De kussens zitten namelijk dicht met klittenband en dan kun je er voorgevormde gele schuim dingen bij doen.
Een klant van mij heeft ook een Bates en die schoof ook iets naar voren. We wilde er geen smallere boom in want dan drukte we de bespieding weg. De schoenmaker heeft een lusje gemaakt waar de voorste singelstoot doorpast zodat deze niet te ver naar achter kan. Dit paard heeft een schouderblad dat wat terug ligt. Hierdoor had het zadel geen houvast. Nu dat de singel wat verder naar voren blijft schuift het zadel niet meer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:50

Ik had de Wintec 500. Het simpelste model geloof ik.
Was wel nieuw gekocht :j

Ik weet niet precies wat nu bij Jim het probleem is.
Mijn huidige zadel moet volgens de kenners perfect geschikt zijn voor Jims type paard. Qua maat is hij iets te breed nu (zadel, niet paard), maar het ligt op meer vlakken gewoon niet goed.
Het lag altijd goed :j
Maar toen had ie spekkies en bleef het prima liggen, vooral op de lovehandles bij de schouder.
Spekkies zijn kwijt en dus is het zadel zijn houvast kwijt zeg maar.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:51

maar ik wil helemaal geen nieuwe... ik wil deze houden...
ben klaar met geld uitgeven aan stomme zadels...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:53

daar hoort deze smiley bij sabm ^)

Daihyo

Ja, het is geen goedkope hobby zo -O-
Al heb ik niet te klagen met 3 zadels in 3 jaar geloof ik... :=

SabM

_-:( _-:( _-:( _-:( _-:(

of deze

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:54

ik heb nog een merano... 2 x gebruikt... niet terug te brengen.
deze ligt al 5 jaar in de kast mooi te wezen (voor zover dat gaat met die z kwaliteit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:55

Geweldig dit, wéér over zadels :') kun je nagaan hoe belangrijk harnachement is :j

Ik ben nog steeds erg gelukkig met mijn Kieffer, maar Vegs heeft een makkelijke rug, die past haast alles. Denk dat ze jouw Equestor ook wel past, Japeloup. De Equestor, SabM, is wel een aanrader hoor, je hebt er superzachte billen in, slagroombillen zou ik haast zeggen, en weinig wrong, en niet zo een diepe zit. Moet je wel ff doorsparen, maar dan heb je ook wat :j ik weet alleen niet hoe dat op Suus gaat passen, maar 't is echt wel een aanrader. Dat is er nu één die ik op termijn wel wil hebben, maar dan wil ik eerst een paar Equestors testen, gewoon voelen hoe het zit.

Is zo grappig, voor ik bij Japeloup ging lessen hield ik wel van wrongen en een diepe zit, en nu ben ik het iedereen aan het afraden, omdat je er niet mee leert zitten. Was ook iemand die had op zo een zelfde Kieffer als de mijne gereden, en dan nog een Deluxe, en die heeft meer wrong (die van mij heeft haast niks) en een diepere zit) en ze vond nog dat ze er totaal geen steun aan had....... terwijl ik soms een vlakkere zit zou willen, en die van mij heeft echt niet een diepe zit, vind ik.

:wave: welkom Esther (mooie naam vind ik dat) daffodil en Vende!

Over harnachement: ik heb tegenwoordig een hoofdstel voor Vegs met alleen een hoge neusriem, en ze loopt er net hetzelfde mee, ze gooide altijd haar tong over het bit, en ik deed dan maar dichtsnoeren, en de laatste tijd had ik 'm steeds losser, en nu vind ik de sperriem niet meer nodig, hij zit erom voor de show en verder niet. Ze doet haar mond toch niet open. En de sperriem zat zo los, dat ze het met sperriem ook zat kon :')

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:57

IK WIL GEEN ANDER ZADEL ^) ^) ^)

ik vind eigenlijk beetje wrong en iets diepe zit wel fijn O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:58

:D hihi geweldig :')

Is een Kentaur niks voor jou?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:00

Het is per paard ook verschillend welk zadel lekker zit.

Bij What en bij Chee heb ik hele oude KN zadels. Lekker plat en weinig wrong.
Bij Zoo heb ik een onwijs diepe zit en enorme wrongen (maar wel schoudervrijheid)

Zo'n plat zadel bleef sowieso niet liggen op Zoo (een soort ronde worst zonder schoft) en deze is na tig zadels toch maar helemaal op maat gemaakt.

Ben er erg blij mee!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:01

heb op dat PSG paard op een Ainsly gereden, hij had vlakke rug.
De ainsley had diepe zit en veel wrong... vond het wel lekker eigenlijk :o

been there.... done that... suuske had Kentaur Medea.. na 6 mnd was dat al niet goed meer.

Het enige waar ze altijd goed onder loopt is een Westernzadel, Continental flex was het. Die heb ik een hele tijd geleend wegens omstandigheden. suus vind die dingen geweldig en loopt als een zonnetje eronder. Maar ja dat is natuurlijk niet voor het dressuurwerk, want in die periode liep ze lekker op de voorhand en met turbo XXXXXXL

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:02

Niet zo snel man...heb vandaag mijn lesgeefdag en kan niet tussendoor een keertje spieken.....;)

Even voor mijn beeld, wat verstaan jullie onder het openen van je zit?
Volgens mij zit daar bij mij nog wel een stukje winst. De spier die daar loopt heeft het wat moeilijk..

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:03

Ik durf gewoon niet op maat te maken ivm verandering (hoop ik) in die badkuip rug.
Dan ben ik wss over een jaar weer aan de beurt.
Prestige top dressage heb ik van stalgenoot erop gehad. Na aansingelen durfde ik er niet eens op zo boos keek suus. Die had me echt naar de maan gelanceerd volgens mij ^)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:03

Hier ook een hoge neusriem :j
Had alweer een tijdje zonder neusriem gereden, maar gister toch even de neusriem er om gedaan.
Om de hele foute reden dat ik het er te boscrosserig uit vond zien om op die luxe stal te gaan rijden :o
Maar goed, 2 gaatjes lager gedaan en geen wondje te zien. Dus voorlopig proberen we wel weer met.
Heb nog een rondgenaaid hoofdstel hangen met rondgenaaide hoge neusriem. Dat wil ik ook nog eens proberen.
Heb nu gewoon een Kieffer met hoge neusriem, onderlegd en niet te breed maar ook niet heel smal.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:04

Ik heb een prestige top dressage maar de zadelmaker wilde de gok wel aan om hem te zien lopen onder één van zijn Kentaur modellen, hij zweert erbij nameljik!!! Ik zal dat ergens in de zomer als ie terugkomt, eens uitproberen, moet zeggen dat het paard van mijn stalgenoot er gruwelijk door opgeknapt is en haar zit dus ook!

Alf was ook altijd heel lastig omdat ie zo'n hoge schoft heeft maar toch ook rond is. Hiervoor had ik een KN maar daar zat ie echt klem in......en die was nieuw gekocht maar na twee jaar over en sluiten!

En ik heb een gewoon hoofdstel, neusriem met spareriem, doe alles altijd los. Had wel met S&T ineens problemen met tong maar goed, ik rij inmiddels alleen maar met gewone hoofdstel.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:05

? open zit, spier ?????? :roll:

Ik ga stoppen... ga naar suuske toe. Werken hier is weer klaar voor deze week.
Ik ga eens ff kijken of KT me nog beetje kan helpen :=
en ik zal haar de *-:) geven...

.... wordt vervolgt.... of is het..... word vervolgd <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:07

Ik heb ook een rondgenaaide met rondgenaaide neusriem :j hele smalle neusriem, maar lekker boeiend, hij zit toch megalos, dus snijden doet 'ie niet. Vegs vind het helemaal prima, die vindt sperriemen niet zo fijn, en ik ook niet, want ze worden altijd vies.

@ daffodil: meneer van Wijk toevallig?
Die verkoopt Kentaurs, heeft mijn Kieffertje mooi aangepast. Ik ben erg tevreden over hem :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:09

Open zit is alles ontspannen zonder eraf te vallen :P
En zonder je paard in de weg te zitten :)

Zoo rijd ik om en om met S&T en trens. What rijd ik haast altijd op S&T en Model en Chee altijd op trens.

Zoo heeft geen aansnoerneusriem op de trens. De rest wel, maar met een stukje bont eronder is dat niet erg. Zo vastmaken dat het er niet tussenuit valt dan zit het niet te strak. Want dat is wel het gevaar met die dingen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:10

Yep, meneer van Wijk, heeft mij echt super uit de brand geholpen en razendsnel en sinds die tijd is ie inmiddels een keer of 7 teruggeweest bij ons op stal (en ik praat over een periode van een maand of 10) en iedereen is wild enthousiast over hem. Heeft drie nieuwe zadels verkocht, zootje aangepast maar ook een aantal verteld dat ze er niets aan hoefden te doen, ik vind het een heel kundige man!

Daihyo

Jim vind des te smaller des te beter :D
En inderdaad, alles zit los, dus snijdt verder niet.
Ik had een hoofdstel van Eric Thomas. Supersmalle hoge neusriem en echt onwijs fijn leer. Helaas niet sloopbestendig :=

Kentaur vind ik echt veel te diep :j
Maar daarom voor jou juist misschien wel geschikt :j
Veel plezier met je les!

Zooist

Dat is fijn Daf!

Kentaur heeft toch heel veel verschillende modellen?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:24

Ja, hij heeft één topmodel zegt ie waar in de regel bijna elk paard beter door gaat lopen maar er zijn een aantal andere modellen die er bijvoorbeeld voor zorgen dat je zelf net iets beter zit of dat je paard net iets meer ruimte heeft. Maar alleen aan dressuurzadels heeft Kentaur er zomaar een stuk of tien verschillende geloof ik.

Ach, het zou me wel een hoop geld schelen, de Prestige is 2000 euro en de Kentaur de helft hahaha!