[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oedi

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:16

Wie heeft tips voor mij? :)
Ik rij nu zo'n anderhalf jaar mijn 22-jarige verzorgpaard. Het is een heel lief dier dat al z'n oefeningen braaf doet. Alleen, het lukt me niet om 'm aan de teugel te rijden.
In de bak doe ik allerlei oefeningen, ik rij alle mogelijke figuren, tempowisselingen, noem maar op om hem van achter actief te krijgen. Verder ben ik absoluut geen zager en heb ik eerder de teugels te lang dan te kort. Ik ben rustig met mijn handen en heb altijd licht contact (ik geef dus geen kneepjes oid).
Hopelijk hebben jullie genoeg informatie!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:45

Jannaa schreef:
Ik rij nu zo'n anderhalf jaar mijn 22-jarige verzorgpaard. Het is een heel lief dier dat al z'n oefeningen braaf doet. Alleen, het lukt me niet om 'm aan de teugel te rijden.
In de bak doe ik allerlei oefeningen, ik rij alle mogelijke figuren, tempowisselingen, noem maar op om hem van achter actief te krijgen. Verder ben ik absoluut geen zager en heb ik eerder de teugels te lang dan te kort. Ik ben rustig met mijn handen en heb altijd licht contact (ik geef dus geen kneepjes oid).

Ik denk toch dat je hem onbewust stoort. Heb je misschien een foto of filmpje?
Wat ook nog wel eens fout gaat is de positie van de handen en de binnenhand die naar het lichaam wordt toegetrokken in de bochten ipv alleen van de hals.
Misschien heb je daar wat aan?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:45

Zorgen dat hij goed voorwaarts is en goed aan je been is.
8-)

Annieentoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:48

Flink oefenen!

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:27

superwoman schreef:
Jannaa schreef:

Ik denk toch dat je hem onbewust stoort. Heb je misschien een foto of filmpje?
Wat ook nog wel eens fout gaat is de positie van de handen en de binnenhand die naar het lichaam wordt toegetrokken in de bochten ipv alleen van de hals.
Misschien heb je daar wat aan?

Ik zal zondag m'n pap eens meenemen zodat hij foto's kan maken.
Met de positie van de handen bedoel je het sturen? Dit doe ik door de druk op de teugels te verplaatsen, dus beide handen 2 cm naar links/rechts.
Verder heb ik van twee instructrices in een priveles te horen gekregen dat ik mijn paard niet in de weg zit, dus hier ligt het denk ik niet aan...
Ik zal wel een foto uploaden als die gemaakt is.
Bedankt voor je reactie!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:23

Jannaa schreef:
Met de positie van de handen bedoel je het sturen? Dit doe ik door de druk op de teugels te verplaatsen, dus [b]beide handen[b] 2 cm naar links/rechts.

Dit zou ik (doe ik ;) ) toch anders doen.
Gewoon stelling doormiddel van je hand van de hals te halen (NIET naar je toe) en met je benen stuur je dmv begrenzen (dus geef je ruimte aan 1 kant en de andere kant begrens je)
Het niet in de weg zitten is héél moeilijk en ook ik zit mijn paard nog regelmatig in de weg terwijl ik op een wat hoger niveau rij dan jij ;)
Maar die 2 instructrices hebben je niet kunnen helpen met het aan de teugel rijden???

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:27

Misschien kunnen jullie mij helpen :)
Ik rijd sinds 1 jaartje 'n friese merrie. Ze is breed en sterk.
Aan de teugel is niet ons sterkste punt, maar wil me wel op Dressuur gaan richten.
Zoiezo als ik gewoon rijd dan is ze erg sterk op links en stug op rechts.
met vingers/teugels 'spelen' werkt niet.
Ik rijd zoveel mogelijk figuren om d'r los te rijden maar ten einde raad.

Tips :)

(heb 3 jaar een haflinger gereden die nogal 'simpel'ging door met mijn vingers en teugels te spelen, bij otje is dat echt totaal anders)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:04

Maaike_VR schreef:
Misschien kunnen jullie mij helpen :)
Ik rijd sinds 1 jaartje 'n friese merrie. Ze is breed en sterk.
Aan de teugel is niet ons sterkste punt, maar wil me wel op Dressuur gaan richten.
Zoiezo als ik gewoon rijd dan is ze erg sterk op links en stug op rechts.
met vingers/teugels 'spelen' werkt niet.
Ik rijd zoveel mogelijk figuren om d'r los te rijden maar ten einde raad.

Tips :)

(heb 3 jaar een haflinger gereden die nogal 'simpel'ging door met mijn vingers en teugels te spelen, bij otje is dat echt totaal anders)

Spelen met de teugels is niet correct. Je geeft dan steeds een ophouding terwijl je niet langzamer wil.
Veel paarden buigen daardoor wel de hals, maar lopen niet correct aan de teugel.
Sterk zijn, is eigenlijk een reactie op de sterke ruiterhand. Elk paard is (te) sterk voor de ruiter, dus moet je rijden op techniek.
Is ze wel scherp aan je been?

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:12

superwoman schreef:
Jannaa schreef:
Met de positie van de handen bedoel je het sturen? Dit doe ik door de druk op de teugels te verplaatsen, dus [b]beide handen[b] 2 cm naar links/rechts.

Dit zou ik (doe ik ;) ) toch anders doen.
Gewoon stelling doormiddel van je hand van de hals te halen (NIET naar je toe) en met je benen stuur je dmv begrenzen (dus geef je ruimte aan 1 kant en de andere kant begrens je)
Het niet in de weg zitten is héél moeilijk en ook ik zit mijn paard nog regelmatig in de weg terwijl ik op een wat hoger niveau rij dan jij ;)
Maar die 2 instructrices hebben je niet kunnen helpen met het aan de teugel rijden???

Bedankt! In een volte oid stuur ik inderdaad ook met mijn benen, binnenbeen erbij houden zodat ie niet naar binnen valt en eventueel begrenzen met buitenteugel/buitenbeen.
Lijkt het je een goed idee voor mij om veel achtjes en andere figuren te rijden? Ik oefen namelijk vaak op een volte met de stelling, eerst stap en daarna draf. Heel soms wil hij dan wel eens zakken,
maar zodra ik weer rechtuit rijd neemt hij z'n oude houding weer aan.
Het aan de teugel rijden lukt me wel bij andere paarden, dus ik vraag me af of het misschien wat lichamelijks kan zijn is of dat het door de ouderdom komt?
Over de instructrices: bij de een was een eenmalige les op haar eigen paard, vooral met het oefenen op mijn zit. De andere is mijn vaste instructrice (bij haar thuis is mijn verzorgpaard
ook gestald). Ze zegt dat ik kneepjes moet geven in de teugels, maar dit lijkt me niet de goede manier :n Het laatste wat ik wil is in de krul trekken.
Ik zal nog wel om tips vragen bij de andere instructrice. Wanneer ik een foto heb zal ik hem ook plaatsen hier.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:29

Wanneer hij gaat zakken als je stelling vraagt, dan ben je al halverwege. Nog even oefenen en dan zal je het gevoel steeds meer krijgen. Ik weet ook niet waarom het wel lukt bij de andere paarden. Aangezien hij wel wil zakken, verwacht ik niet dat het lichameijk is. Kan wel zijn dat hij iets sneller stijf is door z'n leeftijd en duurt het warm/los-rijden wat langer.
Goed dat je geen kneepjes wil geven, want dat klopt idd niet. ten eerste zijn het ophoudingen en ten 2e geef je achter elkaar hulpen. Met (terug) schakelen kun je wel een keer een kneepje geven, dat kan ook wel eens helpen, maar zorg daarnas wel weer voor ontspanning.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:58

Hoi :)
Ik heb ook een beetje een probleem met 'aan de teugel' of welke term je het fijnst vindt om te gebruiken. Het zit namelijk zo. Mijn instructrice zegt dat je een paard aan de teugel loopt door hem aan de teugels te trekken alsof je wil gaan halt houden (... nu ik het overlees is dat überhaupt al verkeerd, lol) en dat je dan blijft aansporen zodat het paard niet anders kan dan zijn nek buigen. Een soort van opsluiten voor mijn gevoel. Is dit nou een goede manier om een paard aan de teugel te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:51

badeendje schreef:
Ik heb ook een beetje een probleem met 'aan de teugel' of welke term je het fijnst vindt om te gebruiken. Het zit namelijk zo. Mijn instructrice zegt dat je een paard aan de teugel loopt door hem aan de teugels te trekken alsof je wil gaan halt houden (... nu ik het overlees is dat überhaupt al verkeerd, lol) en dat je dan blijft aansporen zodat het paard niet anders kan dan zijn nek buigen. Een soort van opsluiten voor mijn gevoel. Is dit nou een goede manier om een paard aan de teugel te krijgen?

Zoek aub een andere instructie :7

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:09

badeendje schreef:

Idd, zoek een andere instructrice. Opsluiten is een subtiele benoeming. Je geeft gas met de rem erop, dus het paard kan eigenlijk alleen maar omhoog komen...
De juiste manier is het paard scherp aan het been maken, zodat hij actief is en blijft. (dus niet hard lopen, maar de achterbenen ver onder de buik plaatsen) Met de teugels doe je niks extra om het paard aan de teugel te rijden.
Het lijkt makkelijk, maar het is moeilijk om geen onbedoelde hulpen te geven door onbewuste spanning in je lichaam en goed mee te gaan met de beweging.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 15:20

Molzebeer schreef:
Ik rijd sinds een tijdje een lieve, mega voorwaartse arabier. Het probleem is dat ze buiten haar hoofd extreem omhoog gooit en dat blijft doen, ook na 20 km. Ze wil gaan, gaan, gaan, is mega enthousiast. Dit rijdt vervelend maar buiten dat rijdt ik haar zo kapot. Ze is zo stijf als een hark (en scheef), drukt haar rug weg, niet ontspannen (zo was ze al, niet sinds ik haar rijdt). Hoe krijg ik toch dat hoofd naar beneden? Ze is wel aan het been. Maar ben vaak voornamelijk bezig met haar rustiger te laten lopen omdat ze altijd hard wil. Die weg gedrukte rug baart mij zorgen.

Ik gebruik een martingaal (ze gaat er een enkele keer vandoor) maar heb het idee dat ze daar op gaat hangen en zo alleen maar meer een onderhals krijgt.

Lastige is dat ik alleen buiten kan rijden. De bak staat al maanden onder water en dat blijft nog wel even zo. In de bak is ze een stuk meer ontspannen, buiten lukt dit me dit niet. Ik kan dus ook niet longeren (met pessoa), wat ik in de zomer veel deed en wat leek te helpen, althans voor in de bak (niet voor buiten). Nu ik alleen buiten kan rijden weet ik het niet meer.

Ik zoek voornamelijk tips voor bij het buiten rijden. In de bak is het geen probleem (eerst wel) maar daar boekten we vooruitgang, door veel overgangen, zijwaarts, achterwaarts en veel longeren. Ik vind het zelf echt heel lastig met haar.

Als het in de bak goed gaat, maar buiten niet, dan zou ik een "tussensituatie" opzoeken. Probeer of je buiten het "bakgevoel" kunt creeren. Zoek maar eens een graslandje of open stuk in het bos (misschien zelfs deels afgerasterd) waar je dan gaat dressuren. Na een tijdje krijgt je paard wel in de gaten dat jullie nergens naartoe gaan en zal zich wat meer op de dressuur kunnen concentreren. Als je dat wat vaker doet krijgt je paard hetzelfde gevoel als bij het trainen in de bak. Zodra je dressuur daar dan wat beter gaat kun je het combineren met stukjes bos/buitenrijden. Dus even op het veldje oefenen tot je paard zich ontspant, dan een stukje het bos in en als ze zich weer gaat opwinden ga je weer verder op het veldje of op een ander veldje. Zo kun je het langzaam uitbouwen, en ook uitbreiden met wat oefeningen zoals stelling rijden in het bos. Verder regelmatig overgangen naar stap maken tijdens het buitenrijden, goed belonen als ze luistert en je eigen lichaam ontspannen. Succes en veel plezier! +:)+

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:25

Bedankt voor de tip! Hier ga ik zeker mee aan slag.

lara331

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:54

wat ik altijd denk en doe is: blijven oefenen!
je moet het wat tijd geven.
het zal niet van de eerste keer al snel lukken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:30

lara331 schreef:
wat ik altijd denk en doe is: blijven oefenen!
je moet het wat tijd geven.
het zal niet van de eerste keer al snel lukken.

Maar je moet erg oppassen dat je er niet (teveel) op gaat focussen.
Zeker met aan de teugel rijden, moet je geen spanning in je lichaam maken en al helemaal niet naar z'n kop kijken <<)

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:46

Halloo,

Ik heb ook een aan de teugel probleempje.
Ik heb een leasepony Mandy, 20 jaar. Als ik haar aan de teugel wil rijden, reageert ze niet op mijn hand. Door zacht te kneden doet ze nix... Door harder kneden gooit ze haar hoofd in de lucht en daarna haar hoofd lager. Af en toe gaat ze dan op het bit kauwen. Als ik hele korte teugels neem doet ze het wel maar is er geen ontspanning, ik vind dit dan geen goede manier aangezien aan de teugel ontspannend voor paard moet zijn.
Mandy dramt heel erg door, en wil graag haar zin hebben. Ik moet enorm veel moeite doen om haar mijn ideeen te laten doen.
Via voltes zakt ze wel, maar gaat niet in de aan de teugel houding met de hals.
Ik weet niet of het aan haar leeftijd ligt haar nek/halsspieren een beetje stijf zijn, of het ligt aan mij...
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

xx Nynke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:48

Nynke_Mandy schreef:
Halloo,

Ik heb ook een aan de teugel probleempje.
Ik heb een leasepony Mandy, 20 jaar. Als ik haar aan de teugel wil rijden, reageert ze niet op mijn hand. Door zacht te kneden doet ze nix... Door harder kneden gooit ze haar hoofd in de lucht en daarna haar hoofd lager. Af en toe gaat ze dan op het bit kauwen. Als ik hele korte teugels neem doet ze het wel maar is er geen ontspanning, ik vind dit dan geen goede manier aangezien aan de teugel ontspannend voor paard moet zijn.
Mandy dramt heel erg door, en wil graag haar zin hebben. Ik moet enorm veel moeite doen om haar mijn ideeen te laten doen.
Via voltes zakt ze wel, maar gaat niet in de aan de teugel houding met de hals.
Ik weet niet of het aan haar leeftijd ligt haar nek/halsspieren een beetje stijf zijn, of het ligt aan mij...
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

xx Nynke

Dat heet 'in de krul trekken'.
Neem aub les :)

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:54

Ik heb ook les, gaat ook wel goed. Ik krijg wel telkens instucties daarmee, alleen ze dramt zolang door totdat ik het opgeef. Heel irritant is dat. Ik rij in groepsles, priveles kan niet. Hbe dus niet alle aandacht :+ Ik krijg meerdere manieren om te doen, alleen is moeilijk vanaf de zijkant te zien hoe je het moet doen bij de pony. Ze kan er zelf ook niet op denkik. Pony is 1.35 :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:59

Nynke_Mandy schreef:
Ik heb ook les, gaat ook wel goed. Ik krijg wel telkens instucties daarmee, alleen ze dramt zolang door totdat ik het opgeef. Heel irritant is dat. Ik rij in groepsles, priveles kan niet. Hbe dus niet alle aandacht :+ Ik krijg meerdere manieren om te doen, alleen is moeilijk vanaf de zijkant te zien hoe je het moet doen bij de pony. Ze kan er zelf ook niet op denkik. Pony is 1.35 :D

Als je zit te kneden ben je al helemaal verkeerd bezig hoor. Nageeflijkheid moet langs achter komen, niet door aan je teugels te frunniken.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:01

Oke, nogal vreemd voor me. Ik hoor nogal heel veel mensen zeggen dat je moet kneden. wat bedoel je met nageeflijkheid moet langs achter komen? Uitleg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:03

Nynke_Mandy schreef:
Oke, nogal vreemd voor me. Ik hoor nogal heel veel mensen zeggen dat je moet kneden. wat bedoel je met nageeflijkheid moet langs achter komen? Uitleg?

Oei :=

Weet je wat nageeflijkheid uberhaupt inhoudt?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:04

Nynke, probeer dit topic eens door te lezen en kijk of het dan iets duidelijker voor je is? :) Er staat al heel veel goed advies in. Begin eens op pagina 1 ;)

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:16

Ik zal morgen alle pagina's eens doorlezen. Ik denk idd dat ik te weining van nageeflijkheid afweet. Ik zal hier morgen ook beetje meer over zoeken. Hopelijk lukt het me, als ik het echt goed snap, wel om Mandy aan de teugel te rijden. Ik rijd immers L1 onderling, officieel zou je dan toch aan de teugel moeten rijden.