Molzebeer schreef:Ik rijd sinds een tijdje een lieve, mega voorwaartse arabier. Het probleem is dat ze buiten haar hoofd extreem omhoog gooit en dat blijft doen, ook na 20 km. Ze wil gaan, gaan, gaan, is mega enthousiast. Dit rijdt vervelend maar buiten dat rijdt ik haar zo kapot. Ze is zo stijf als een hark (en scheef), drukt haar rug weg, niet ontspannen (zo was ze al, niet sinds ik haar rijdt). Hoe krijg ik toch dat hoofd naar beneden? Ze is wel aan het been. Maar ben vaak voornamelijk bezig met haar rustiger te laten lopen omdat ze altijd hard wil. Die weg gedrukte rug baart mij zorgen.
Ik gebruik een martingaal (ze gaat er een enkele keer vandoor) maar heb het idee dat ze daar op gaat hangen en zo alleen maar meer een onderhals krijgt.
Lastige is dat ik alleen buiten kan rijden. De bak staat al maanden onder water en dat blijft nog wel even zo. In de bak is ze een stuk meer ontspannen, buiten lukt dit me dit niet. Ik kan dus ook niet longeren (met pessoa), wat ik in de zomer veel deed en wat leek te helpen, althans voor in de bak (niet voor buiten). Nu ik alleen buiten kan rijden weet ik het niet meer.
Ik zoek voornamelijk tips voor bij het buiten rijden. In de bak is het geen probleem (eerst wel) maar daar boekten we vooruitgang, door veel overgangen, zijwaarts, achterwaarts en veel longeren. Ik vind het zelf echt heel lastig met haar.
Als het in de bak goed gaat, maar buiten niet, dan zou ik een "tussensituatie" opzoeken. Probeer of je buiten het "bakgevoel" kunt creeren. Zoek maar eens een graslandje of open stuk in het bos (misschien zelfs deels afgerasterd) waar je dan gaat dressuren. Na een tijdje krijgt je paard wel in de gaten dat jullie nergens naartoe gaan en zal zich wat meer op de dressuur kunnen concentreren. Als je dat wat vaker doet krijgt je paard hetzelfde gevoel als bij het trainen in de bak. Zodra je dressuur daar dan wat beter gaat kun je het combineren met stukjes bos/buitenrijden. Dus even op het veldje oefenen tot je paard zich ontspant, dan een stukje het bos in en als ze zich weer gaat opwinden ga je weer verder op het veldje of op een ander veldje. Zo kun je het langzaam uitbouwen, en ook uitbreiden met wat oefeningen zoals stelling rijden in het bos. Verder regelmatig overgangen naar stap maken tijdens het buitenrijden, goed belonen als ze luistert en je eigen lichaam ontspannen. Succes en veel plezier!