Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 00:28

ik snap m knollentuin :j thnx

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 07:14

@Garny,

Moet ik ook niet doen hoor, want door de spanning is die van mijn snel verzuurd en dan heb je hetzelfde probleem ;)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:40

Welkom alle nieuwe. Ik heb ff bijgelezen. pfff die houding die wil wat.
KT heeft idd vrijdag van mij een foto gemaakt, ik dacht dat ik volledig naar links hing zo beetje naast mijn paard. Zegt Knollentuin.... nee hoor je bent nu recht... Yeh right >;) Nou toen kwam foto... en weet je, ze had gelijk :D uiteraard! Had ook niet moeten twijfelen.
Tja en toen heb ik de hele les zo 'n beetje scheef naast me paard gehangen... uhhh of eigenlijk recht op mijn paard gezeten <<) Nou dat heb ik geweten, suus wilde niet eens meer aangalopperen en heeft ieder excuus aangegrepen om te schrikken, denderen etc. Pffff DRAAK!!! :(

Zondag had ik wedstrijd, wat een drama. Suus was tegen de hand en wilde niet over de rug _-:(
Had 171 en 174... teleurstellend maar ja ik wist het toen ik erop stapte. Maar gelukkig kreeg ik geen commentaar op mijn houding en hulpen. Heb nog nagevraagd bij jury. Ik was keurig en rustig in handen. Moest haar meer over de rug rijden en dan liep ze meteen soepeler. Dat klopte want de stukjes dat ze het wel deed kreeg ik meteen 7 en 8.

Maar goed ze is al een tijdje drammerig en lastig. Ze moet laag blijven en voorheen was ik niet zo dwingend, maar nu moet ik streng zijn en ze moet laag blijven en daar ontspannen. Niet iedere keer op komen. Die is echt stukje gehoorzaamheid... maar men wat is het dan een ettertje ~~}> Ze wil omhoog met hoofd, rug wegdrukken en scheef door de bak. En dat mag nu niet meer :=
Nou ja we gaan maar ff door met streng zijn en scheef.. uh recht zitten :o Maar moeilijk vind ik het wel hoor.
Zo vervelend als ze is maakt het weer dat oude herinneringen boven komen van het klieren en klote dat ze heel erg kan doen als je teveel aan haar lijf komt. Dan is ze echt drammerig, schrikkerig, klierkont nou probeer dan maar ontspannen en zen te blijven %)

Ik ga Knollentuin maar eens boeken voor strafkamp ^)

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:44

}:) ~~}>
:')

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:23

oh en niet vergeten _-:(
hoofd gaat hoe dan ook laag _-:( _-:(

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:25

hmmm mss moet ik Suuske maar ff uitbesteden aan jou.
Geef je mij Goof maar ff in bruikleen *\o/* Mag jij die lieve schat van mij ff heropvoeden :D
HAHAHA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:55

Whahaha SabM :')

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:03

SabM schreef:
oh en niet vergeten _-:(
hoofd gaat hoe dan ook laag _-:( _-:(

Zegzegzeg is dit nou het nieuwe rijden :')
Ik ben ook best streng af en toe, het moeilijkste vind ik toch altijd dat je zwart/wit moet rijden, ik rommel nog altijd teveel in het grijze gebied.
Ik denk dat dit misschien ook wel een echt western ding is omdat het verschil tussen wel been/teugel en geen been/teugel toch wel veel groter is.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:28

ankem schreef:
@Garny,

Moet ik ook niet doen hoor, want door de spanning is die van mijn snel verzuurd en dan heb je hetzelfde probleem ;)

;) dat schiet niet op dan, toch maar aan de oefeningen dan, hoe gaat het met jouw kleine ?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:31

pssssssssst wel ontopic blijven hoor anders zitten we straks in de HK

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:31

SabM schreef:
Ze moet laag blijven en voorheen was ik niet zo dwingend, maar nu moet ik streng zijn en ze moet laag blijven en daar ontspannen.

Ik ga Knollentuin maar eens boeken voor strafkamp ^)

hup onspan paard ~~}> succes sabm , ik moet wel lachen om de tegenstellingen, maar je weet waar je heen wilt en dan gaat het je ook lukken

oeps justkid, geen luierpraat ;)

iemand nog tips voor mijn altijd bitloos gereden paard ? ik vraag me af als ik straks ga rijden of ik dat ook bitloos ga doen of dat ik toch een klein bitje ga gebruiken, ze reageert prima bitloos maar hoe zit dat dressuurtechnisch, wil ik wel bitloos ? ik ben er nog niet over uit

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:41

Sorry helemaal gelijk. Moest Ff mijn frustratie eruit gooien :D
Terug on topic.

Ik rommel idd ook nog teveel in het grijze gebied. En daar ga ik nu van tegen de muur lopen met haar.
Ze moet gewoon leren dat ze in de aanleuning ontspant. Dat is natuurlijk lastig en vooral als ik haar daar niet consequent in begeleid. Maar was iig blij dat ik niet aan de voorkant zat te rommelen met de wedstrijd. Want ik wil niet de onrust terug in de handen.

@ garny95 ; Mss dat je rustig aan haar kan rijden met een licht bitje? Dan kan ze wennen.. en kan je altijd kiezen wat je prettig vind.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:48

Hoi allemaal!
Ik lees ook nog steeds lekker mee :)
Leuk om te lezen hoe jullie vooruit gaan (of soms even niet ;) )

Ik heb zaterdag ook weer gereden. Het was de eerste keer in het donker met de baklampen aan dus ze vond het wel een beetje spannend. Maar ik heb af en toe ook echt het idee dat ze een beetje met me loopt te spelen.

Dus iemand misschien nog tips voor een extreem sterk paard wat het liefst een loopje met je neemt?
Ik kan d'r namelijk met geen mogelijkheid bij me houden zonder vol in de ijzers te gaan hangen. Nu doe ik dat vanzelfsprekend niet en rijd ik echt met een relaxed teugeltje. Maar mevrouw vindt het aangenaam om daar misbruik van te maken heb ik het idee.. :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:55

Waarom is ze zo loperig?
Want dat kan zoveel oorzaken hebben... Voer, zadel dat niet lekker ligt, rug, onbalans, dominantie, enz.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:58

ik heb geen verstand van bitloos.. alleen volgens mij wordt de hele aanleuning ander beoordeeld.. want
met bit wil je dat een paard naar de hand daalt en naar de hand toe blijft lopen.. met verbinding..

volgens mij is het ideale bitloos juist een paard in een eigen zelfhouding zonder druk op mond of neus..

Poe dames.. ik schrok me net rot.. zit nu op mn werkstoel.. beetje rek en strek oefeningen doen.. dus ook naar voren
buigen zodat je ruggengraat omhoog komt.. ik voel links.. niets bijzonders. Alles zacht en een paar kleine spierplekjes
die gevoeling zijn.. rechts.. naast mn ruggengraat loopt een hele verdikking vanaf mn broekrand omhoog tot een aantal
cm onder mijn schouderblad. Ik gok dat er een lengte van 10cm in de verdikking zit.. en die kant is ook helemaal warm..

En als ik er met mijn knokkels overheen rol doet het verrekte zeer... iemand enig idee wat het kan zijn? Heb niet het idee
dat ik gister iets verrekt heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:06

Denk dat je dat idee moet proberen los te laten dan, zo werkt een paard niet, paarden nemen niet een koopje met je. Ze maken wel gebruik van de ruimte die ze krijgen. Dus aan het werk zetten, voltes, slangenvoltes, weet ik wat je kunt bedenken. Overgangen rijden, schijnovergangen, maak haar attent op jou. Dan heeft ze haar hoofd bij andere dingen.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:17

Amanda schreef:
Waarom is ze zo loperig?
Want dat kan zoveel oorzaken hebben... Voer, zadel dat niet lekker ligt, rug, onbalans, dominantie.

Ik heb zelf het idee dat het inderdaad onbalans is omdat ze ook sterk de neiging heeft steun te zoeken aan mijn hand/been.

Yamcha, bedankt voor je tips.
Ik vind het erg lastig om haar veel te laten doen omdat ze zo'n tempo maakt. Dan ben ik vaak zo druk met mezelf bezig dat ik vergeet haar aan het werk te zetten. Moet ik inderdaad aan werken :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:19

Actief rijden inderdaad :j
Heeft ze dit in alle gangen of alleen in draf/galop?
Hoe oud is ze?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:22

Amanda schreef:
Actief rijden inderdaad :j
Heeft ze dit in alle gangen of alleen in draf/galop?
Hoe oud is ze?

In stap niet, vooral in draf, in galop ook wel maar wat minder.
Ze is als ik het goed heb 9 maar heeft 2 jaar op de wei gestaan.
Ik ben d'r nu net een paar maanden aan het rijden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:47

Eefske schreef:
Amanda schreef:
Waarom is ze zo loperig?
Want dat kan zoveel oorzaken hebben... Voer, zadel dat niet lekker ligt, rug, onbalans, dominantie.

Ik heb zelf het idee dat het inderdaad onbalans is omdat ze ook sterk de neiging heeft steun te zoeken aan mijn hand/been.

Yamcha, bedankt voor je tips.
Ik vind het erg lastig om haar veel te laten doen omdat ze zo'n tempo maakt. Dan ben ik vaak zo druk met mezelf bezig dat ik vergeet haar aan het werk te zetten. Moet ik inderdaad aan werken :j

Graag gedaan.
Ik heb zelf ook zo'n druktemaker, wel een heel vrólijke druktemaker, maar toch :D

Dus herken je probleem :j

Da's ook een knopje in je hoofd wat je dan moet omzetten, hoor. Je moet echt tegen jezelf zeggen: kom op, we gaan wat doen. Merrie van mij wordt van de overgangen (op de nieuwe manier) ook relaxter, voltes rijden en overgangen snel achter elkaar wordt ze wel heet van, maar ook alert op mij, en ze reageert dan ook op de kleinste hulpen, en op een gegeven moment ziet ze gewoon niet meer wat er om haar heen gebeurt. Paarden zijn dieren die als ze neit aan het werk zijn, op alles letten, maar een paard kan zich maar op één ding tegelijk focussen, en echt, dan kan er een Spitfire langsrazen (is gebeurd) en ze werd er niet heet of koud van, ze was immers bezig.....

Ben overigens aan het oefenen met de flexiboog.
Steeds eventjes, niet lang. de resultaten zijn wisselend, het ene moment gaat het super, en dan weer niet, merk dat ik als ik het moeilijk vind, mijn schouders wil optrekken, en mijn bovenarm wil vastzetten. En op het moment dat ik daar op let, en ze bewust ontspan, dan gaat het dus heel goed. Even een puntje van bewustwording dus. Ik wist al wel dat ik op die plek een probleem had, wist alleen niet wat, nu dus wel.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:59

Ik zit op mijn bal :D

Wat is een flexiboog Yamcha? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:06

Ik weet niet zo goed hoe ik dat uit moet leggen, ik zal een plaatje zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:08

Citaat:
Kennen jullie dan ook de flexiboog?
Is ook zo'n leuk ding, zal er eens een foto van maken. Moet wel ff wachten met plaatsen tot m'n lesje van Yamcha (maar heb het zo druk dat jullie nog even geduld moeten hebben).
Met de flexiboog kun je mooi testen of je goed vanuit je schouder, pols en elleboog de beweging van de paarden mond kunt volgen.
Het is een lange staaf/stok met in het midden aan handvat, aan de uiteinde verzwaarde punten. lastig uit te leggen hoe hij werkt, maar voor vele een confronterend ding.
Knollentuin kent hem ook wel, en als het goed is heeft ze er ook nog 1

Flexiboog :j

Ik zal wel een foto maken :j

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:34

Ja das waar ik zou nog een keer een foto maken van de flexiboog _-:(
Maar ik laat dat graag aan jou over Yamcha :D

Is een hele mooie om te voelen of en hoe je flexibel bent in je hele arm om de beweging van de paarden mond goed te kunnen volgen.
Je brengt vanuit je arm de felxiboog in beweging en die volg je vervolgens, waarmee je die beweging ook in gang houdt. Ben je even niet mee in de beweging van de flexiboog dan voel je door heel je arm een (vervelende) trilling.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:35

Welkom alle nieuwe mensen, moet nog even goed al jullie verhalen lezen hoor, druk weekend gehad.