Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:54

he ik herken je verhaal. Ben ook bang na een ongeluk. Maar wil het ook niet opgeven. Ik heb er ook blijvend letsel aan overgehouden. Ben nu voor het eerst aan het oefenen op een ander paard. Fijn is dat je opzo een moment pas gaat inzien waarom dat je rijdt. Niet om de omstanders een mooie show te geven, maar om je band met je paard. En belangrijk is dat je je paard gaat voelen en dat wordt erg lastig als je bang en gespannen bent. Ik doe sindsdien ook aan vrijheidsdressuur. Vindt het fantastisch en vraag me af of ik dat niet gewoon leuker vindt dan jaren aan een oefening trainen om de puntjes op de i te zetten. Geniet ervan - daar gaat het om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:58

@svdijk: Helemaal mee eens :j
De wedstrijddressuur wordt hoe langer ik kijk en hoe meer ik leer minder 'mooi'. Clinic van Bent Branderup waar ik mocht meekijken was wat dat betreft heel verhelderend. Kijk maar eens hoe Salinero galopwissels om de pas springt, zoals hij zijn benen neerzet is eigenlijk geen galop meer te noemen.
@Knollentuin: Daar wil ik dus naar toe, alleen kuit aanspannen is al reactie :j Nou heb ik juist een type pony dat alles wel best vind, en die moet ik dus sensibeler maken. Dat vind ik zelf moeilijk omdat ik voor hem alleen paarden gereden heb die echt heel traag waren, of wel snel maar niet perse snel aan het been. Mijn valkuil is dus dat ik hem iets te snel al goed genoeg vind reageren, in plaats van nog een stapje bij te maken.

Ik heb in het begin ook zo verkeer leren rijden. Ik weet nog heel goed dat ik in een manegeles reed en dacht dat ik het eindelijk snapte. Als ik met elke keer dat ik ging staan met lichtrijden goed mijn been aanschopte dan bleef het paard waar ik op zat lopen :j En als ik dat niet deed stonden we stil of een sukkeldrafje/stapje. Zulke dingen er uit slijpen zij nu (10 jaar later) nog steeds het moeilijkst.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:18

Citaat:
@Justkid: Dat is het zeker, ik heb één keer een westernles gereden bij Ed Gosen, manmanman...
Ik snap ook niet hoe dat kan, zij vonden het paardje waar ik op reed 'afgestompt' en 'manegeknol' en ik had zelden een paard gevoeld dat zo snel reageerde. Nou scheelt het ook dat hij op andere hulpen reageerde dan ik gewend was, dus soms kwam er ineens een kunst uitrollen die ik niet bedoeld had Maar ik vind het wel raar. Waarom lukt het westernruiters wel hun paard zo snel te maken dat een 'afgestompte manegeknol' voor mij snel voelt, en lukt het dressuurruiters niet? Doel is bij beiden toch de zo klein mogelijke hulpen.

Nou ik ben eruit hoor :D
T is gewoon erop trainen -:)
bij reining (en dat doet Ed Gosen) gaat het vooral om speedcontrol en snelheid.
Hoe sneller en explosiever je paard kan reageren hoe meer je kunt plussen (zeg maar punten verdienen)
T hoeft verder met het rijtechnische gedeelte niks te maken te hebben.

Wat jullie noemen voor dressuur geldt net zo voor reining, spektakel gaat vaak (niet altijd gelukkig) voor correct rijden -O-

Ga ik nu niet off topic :o
On topic dan maar weer. *D
Ik heb inderdaad mijn kleine teen naar beneden -:)
Grappig dat ik me nu bewust ben met wat ik doe, het gaat op een bepaald moment gewoon vanzelf.

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:28

Lief, ja gaat niet offtopic, dat is net het opnieuw leren rijden :j
Zonder spektakel, zonder spanning, gewoon rijden :)
Maar wle correct, goed achterhandgebruik, goed ruggebruik, paard van achter naar voren rijden, en juist daarom begin ik met zitten, gewoon recht zitten, niet scheef, niet inknikken, maar recht en los, en sponzig, en Zen. Want hoe kan mijn paard recht lopen als ik niet recht zit, hoe kan mijn paard ontspannen als ik dat niet ben? Nog verder: ik vraag van mijn paard om de rug bol te maken, en de achterhand te plaatsen, maar hoe moet zij dat doen als ik niet meezit in haar beweging, dan kan zij die rug nooit loslaten.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:41

ik heb heel veel respect voor jou en je paard en ik vind het super goed van je dat je ondanks zo'n harde val toch weer op je paardjelief stapt! :D
lekker rustig aandoen en je zult zien dat jullie binnenkort gigantische vooruitgang boeken waar menig mens jaloers op zal zijn! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:05

Dank je wel meis :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:06

Waar ik trouwens ook tegenaan loop is dat huidige paard heel anders reageert dan pony. Ik moet echt 1000 keer mijn hulp aanpassen. Waar ik met pony stelling kon vragen door binnenhand naar binnen te doen, moet ik bij paard binnenhand naar binnen en buitenhand mee naar voren geven. Doe ik dat niet, verstijft hij en gaat hij kantelen. Hij straft me heel hard af op alle kleine foutjes, gewoon door het niet te doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:07

Doet de mijne ook :j

Zij vindt de lessen heel leuk, zij kan alles altijd meteen. Ik moet het leren :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:30

Heb je al foto's? O:)
Beeb niet, die kan in zijn overijverige zo in de stress raken omdat hij het niet snapt. Maar aan de andere kant leert hij wel supersnel en vindt hij het daarna leuk. Tenminste, als ik mag aannemen dat oortjes naar voren en briesen een teken is voor plezier := ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:55

Dat is het leuke van deze manier: paard snapt het gelijk :)
Is écht zo, en ik heb er zoeen, je moet het perfect doen en anders doet ze het gewoon niet :=

De hulpen zijn zó logisch, biomechanisch gezien, en dat snapt een paard dus gelijk.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:13

Yamcha schreef:
Dat is het leuke van deze manier: paard snapt het gelijk :)
Is écht zo, en ik heb er zoeen, je moet het perfect doen en anders doet ze het gewoon niet :=

De hulpen zijn zó logisch, biomechanisch gezien, en dat snapt een paard dus gelijk.

Je vergeet er alleen wel bij te melden dat ze er toe in staat moeten zijn.
Dus los in het lijf (geen blokkades, etc), sterk genoeg (lichamelijk maar ook geestelijk) en niet te vergeten ze moeten blij/vrolijk zijn.

Maar gelijk heb je...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:16

Ze worden er vrolijk van :j Da's echt zo, merrie vindt jouw lessen heel leuk, denk omdat ze gelijk snapt wat ze moet doen :D

Maar ze moeten idd geen blokkades hebben, zoals haken ofzo, of spieren die helemaal vast zitten. Dan kunnen ze fysiek niet doen wat er gevraagd wordt :)

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:17

respect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:20

Zenk joe zenk joe :D

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:24

Knap dat je het zo oppakt, respect voor je! En ik vind het nergens voor nodig dat je je een beginner voelt omdat je aan de longe rijdt; zeker niet, heel goed zelfs! in mijn ogen getuigt dat van een echte wil om te leren rijden en om het zo eerlijk mogelijk te doen. Goed juist, zo werk je goed aan je balans en het aanvoelen van je paard. Ik wil je nog veel succes wensen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:36

Wat lief van je, dank je wel :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:40

Yamcha schreef:
Ze worden er vrolijk van :j Da's echt zo, merrie vindt jouw lessen heel leuk, denk omdat ze gelijk snapt wat ze moet doen :D

Maar ze moeten idd geen blokkades hebben, zoals haken ofzo, of spieren die helemaal vast zitten. Dan kunnen ze fysiek niet doen wat er gevraagd wordt :)

Voor de makkelijke dingen geldt dat zeker maar ik merk bij mijn merrie :roll: dat ze toch wel tegensputtert als ze het;

a) teveel moeite vindt.

b)zich in een bocht moet wringen waarvan ze zeker weet dat dat niet gaat.
(en als ik toch doorzet ze uiteindelijk denkt pffff appeltje eitje)

c) hengstig is.

d) een dagje haar eigen zin wil doen *lees lekker rondkijken en buitenrijden*

Ik heb zo'n leuk paard <3 tuthola 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:49

Had je maar geen merrie moeten nemen joh :D

Overigens herken ik dat wel hoor :D

Maar die van mij vindt de lessen volgens mij vooral heel leuk omdat ze voor haar zo mákkelijk zijn :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:51

Mijn ruintje denkt vaak dat het hem zeer gaat doen, gaat dan volledig over de zeik, voelt dat die het wel kan en doet het gewoon :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:55

Beeb is af en toe stiekem merrie :))

Zya van svdijk86 vind ik dan weer best stabiel zeg maar :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:56

Beeb is een beetje neurotisch/autistisch :+ Daar moet je niks mee veranderen, want dan kan je er niks mee beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:00

Lijkt me toch best moeilijk :(:)

Zeg, lief is volgende week vrij, en ik ben een dag of 2 bij papa in Waddinxveen. Ikke Beeb meeten? :D En jou, of course, maar dat had ik al gedaan :+

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:38

Hallo! Hallo! Ik had nog wat nijpende vragen op blz 10, maar die zijn een beetje verloren gegaan in de interessante discussie wat nu echt goed rijden is.

Vanmiddag weer gereden, nu alleen zonder "Juf" ging goed. Maar verlichte zit ai ai. Terwijl Tov aangaf het verrukkeluk te vinden; briesen, oren naar voren, koppie laag en lekker voorwaarts. Wat me wel opviel is dat ik na diverse rondes verlichte zit, ik werkelijk "boterzachte billen" had. Hoe is dat nu te verklaren?
(Ik ben zo type die alles wil begrijpen)

Ik ben trouwens helemaal niet fanatiek hoor, maar de kinderen vinden het wel vreemd dat ze hun moeder overal in de verlichte zit aantreffen; op de drempel van de serre, op een stoel of gewoon midden in de keuken waar ik sta te "aarden" :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:45

Whahahaha :D

Ik aard idd ook overal :j

Ik hoop dat knollentuin of Japeloup even online komen en antwoord kunnen geven :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:56

Tov schreef:
Vanmiddag weer gereden, nu alleen zonder "Juf" ging goed. Maar verlichte zit ai ai. Terwijl Tov aangaf het verrukkeluk te vinden; briesen, oren naar voren, koppie laag en lekker voorwaarts. Wat me wel opviel is dat ik na diverse rondes verlichte zit, ik werkelijk "boterzachte billen" had. Hoe is dat nu te verklaren?
(Ik ben zo type die alles wil begrijpen)
:D

Het eerste wat mij dan te binnen schiet is dat je gewoonweg je billen niet aan kan spannen in die verlichte zit. Moet het natuurlijk zien om er echt iets van te zeggen, maar kan me zo voorstellen dat je met gespannen billen je balans niet kan houden. Laat staan mee zijn in de beweging.

Fijn hè van die paarden die je precies aangeven wat ze prettig vinden, en dan ook nog een ruiter die overal over nadenkt. En als je het dan toch hebt over wat goed rijden is, staat bij mij met stip op nummer 1: luisteren naar je paard