Somebitch schreef:^^ Maar hoe leer je nu rustig te zijn in de situaties waarvan jij denk dat je paard het 'eng' vind?
Neem bijvoorbeeld een trekker.. Jij bent lekker buiten aan het rijden op een polderweg en er komt een trekker aan.. Tja, dan schiet het bij mij al in mijn keel. Maar hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?
ademen ademen ademen;)
is je paard bang voor de trekker of reageert je paard er meer op omdat jij gespannen bent?
de check hiervan is als je paard in de weide staat een leuke trekker met genoeg herrie starten en voorbij rijden, doet ie niks dan mag ie het onder het zadel ook niet doen;).
als de spanning bij jou weg komt samen met een ander stalgenootje op pad gaan en dat paard moet dus braaf zijn bij trekkers.
zodra er een trekker aan komt zetten jullie de paarden stil op een plaats waar je eventueel weg kunt sturen. je laat je paard er naar kijken en zodra de trekker voorbij is geeft je teugel om met een laag hoofd er weer rustig weg te stappen.
mijn paard is dus niet bang voor trekker maar voor kleine kinderen in het begin toen er van die grote duitse groepen voorbij kwamen heb ik dit dus ook op deze manier gedaan maar met een ander "eng" voorwerp dus. nu uiteindelijk wil ze er bijna altijd wel langs lopen zolang ik dan maar van die verrekte teugels afblijf