Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:15

Somebitch schreef:
^^ Maar hoe leer je nu rustig te zijn in de situaties waarvan jij denk dat je paard het 'eng' vind?

Neem bijvoorbeeld een trekker.. Jij bent lekker buiten aan het rijden op een polderweg en er komt een trekker aan.. Tja, dan schiet het bij mij al in mijn keel. Maar hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?

ademen ademen ademen;)

is je paard bang voor de trekker of reageert je paard er meer op omdat jij gespannen bent?
de check hiervan is als je paard in de weide staat een leuke trekker met genoeg herrie starten en voorbij rijden, doet ie niks dan mag ie het onder het zadel ook niet doen;).

als de spanning bij jou weg komt samen met een ander stalgenootje op pad gaan en dat paard moet dus braaf zijn bij trekkers.
zodra er een trekker aan komt zetten jullie de paarden stil op een plaats waar je eventueel weg kunt sturen. je laat je paard er naar kijken en zodra de trekker voorbij is geeft je teugel om met een laag hoofd er weer rustig weg te stappen.

mijn paard is dus niet bang voor trekker maar voor kleine kinderen in het begin toen er van die grote duitse groepen voorbij kwamen heb ik dit dus ook op deze manier gedaan maar met een ander "eng" voorwerp dus. nu uiteindelijk wil ze er bijna altijd wel langs lopen zolang ik dan maar van die verrekte teugels afblijf

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:18

hagelslag schreef:
Somebitch schreef:
^^ Maar hoe leer je nu rustig te zijn in de situaties waarvan jij denk dat je paard het 'eng' vind?

Neem bijvoorbeeld een trekker.. Jij bent lekker buiten aan het rijden op een polderweg en er komt een trekker aan.. Tja, dan schiet het bij mij al in mijn keel. Maar hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?

ademen ademen ademen;)

is je paard bang voor de trekker of reageert je paard er meer op omdat jij gespannen bent?
de check hiervan is als je paard in de weide staat een leuke trekker met genoeg herrie starten en voorbij rijden, doet ie niks dan mag ie het onder het zadel ook niet doen;).

als de spanning bij jou weg komt samen met een ander stalgenootje op pad gaan en dat paard moet dus braaf zijn bij trekkers.
zodra er een trekker aan komt zetten jullie de paarden stil op een plaats waar je eventueel weg kunt sturen. je laat je paard er naar kijken en zodra de trekker voorbij is geeft je teugel om met een laag hoofd er weer rustig weg te stappen.

mijn paard is dus niet bang voor trekker maar voor kleine kinderen in het begin toen er van die grote duitse groepen voorbij kwamen heb ik dit dus ook op deze manier gedaan maar met een ander "eng" voorwerp dus. nu uiteindelijk wil ze er bijna altijd wel langs lopen zolang ik dan maar van die verrekte teugels afblijf

Hij is er echt bang voor, maar hij wordt nog banger als ik erop zit. :+
Dus aan de hand als ze stilstaan niets engs aan, stilstaan met de motor aan is nog te doen maar ook eng. Rijden ze? Dan is het echt eng ook aan de hand vind hij dat.
Tja, probleem is dus. Ik wil het hem leren ik wil ook doordeweeks naar buiten gaan met hem, en dan moet ik dus over mijn eigen angst heen..

Het zijn hier echt allemaal smalle polderweggetjes, dus als ik er één tegen kom dan moet ik hopen dat ik dicht bij een oprit van het land ben zodat ik het land op kan. Maar dat geluk heb je natuurlijk niet altijd...
Vind het echt jammer dat ik hierdoor alleen op zondag durf buiten te rijden..

hagelslag

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:44

tsja das behoorlijk vervelend.
maar gewoon dan een trekker lenen en dan een paar keer met voer en al naar het land toe rijden en hem leren dat een trekker ook lekkers kan brengen....

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:51

Wat ik zelf niet altijd snap is dat een paard aan de hand veel makker is, dan dat je erop zit.
Ik snap dat als je er naast loopt, dat hij je ziet en je vertrouwt.
Maar een paard snapt toch ook dat als je erop zit, dat hij je dan ook kan vertrouwen??
Of zie ik dat nu verkeerd?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:15

pip_nijn6 schreef:
Wat ik zelf niet altijd snap is dat een paard aan de hand veel makker is, dan dat je erop zit.
Ik snap dat als je er naast loopt, dat hij je ziet en je vertrouwt.
Maar een paard snapt toch ook dat als je erop zit, dat hij je dan ook kan vertrouwen??
Of zie ik dat nu verkeerd?

Mijn paard is juist als ik op hem zit veel braver dan aan de hand. Want als ik naast hem loop kan hij makkelijker bewegen en zich achter mij draaien en zit er niemand op die eraf kan vallen. Als er iemand OP hem zit heeft hij de grootste zorg dat deze persoon er niet af valt. Ik heb op hem gezeten met een helicopter van de politie vlak boven ons (ja vraag me niet waarom, maar ze vonden het nodig zo laag te gaan hangen boven stal dat we elkaar van bak tot bak niet meer konden verstaan 8)7 ) en hij was echt super braaf!!! Ik weet zeker als ik ernaast gestaan had dat ie heeeeeel gek was gaan doen.

Jippe is net scooby-doo... als het eng wordt wil ie in mijn armen springen. Helaas ben ik daar toch echt te klein voor :P dus gaat ie dan maar achter me staan. Zodat ik tussen "eng ding"en hem in sta. Los rukken doet ie niet *D

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:33

Jippe is een geval apart :D , weinig paarden zullen grote kabaal makende machines vrijwillig opzoeken of laten passeren. Een paard is en blijft een vluchtdier. Wat hij niet begrijpt, of wat gevaarlijk voor hem lijkt, gaat hij voor op de loop. Hij heeft immers weinig meer om zich te verdedigen, dan de snelheid van zijn benen.

Zit jij erop, dan kom je weer op dat ene spiertje, dat verkrampt, en dat het paard opvangt. Het verleggen van je pink, om de teugelspanning op te voeren, of het aanspannen van je kruis, het is meer dan voldoende, om het paard het signaal te geven; hier is iets mis. Loop je er naast, ben je veel zekerder over jezelf, en kijk, dat maakt verschil, je bent niet bang te vallen, of het niet te redden, dus je lichaamstaal is al anders.

Zit je in de cirkel van angst, is het niet aan te raden, een situatie op te zoeken, waarbij je je onzeker voelt. Je bluft je er niet uit, op dat moment. Ga geen situatie aan, waar je niet van weet, of je hem uitzit. Tenslotte leert je paard ook overal van, en liever niet van fouten.

Weer het geval vreemde trekker: onbewust denk je bv:O jeeeee, trekker! Wat gaat die man op de trekker doen? Houdt hij rekening met mij? Je kijkt naar de trekker, je kijkt wat je paard doet, is hij bang, of niet, valt het mee? Oke, wat drijven...O nee, hij aarzelt, eeeehmmmm....Dat is allemaal spierspanning gedachten.

In die cirkel zitten, is les nemen bij een instructrice of instructeur, die alles met je gaat doen, leert rijden, leert zien wat jij doet, wat het paard ermee doet, en hoe je uiteindelijk een situatie zo goed mogelijk kunt oplossen, met allerlei vormen van oefeningen. En uiteindelijk schriktraining, het vrijwillig binnen laten komen van een vervelende situatie, waarbij bv degene op de trekker, niet oncontroleerbaar is, maar bekend met het probleem. Maar dan ben je al een eind op weg.

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:55

ElanII schreef:
@LittleMiss: het opstijgen met krukje kan je gewoon een oefening van maken. Blijft je paard stil staan, dan belonen, zo niet weer afstijgen en opnieuw. Het kwartje valt dan snel genoeg als je maar beloont als ze het goed doet. Verder super gedaan hoor, complimenten. Je mag echt trots zijn op jezelf en je paardje.

Paard is niet van mezelf helaas... Was t maar waar! /3 Ze is inmiddels 17 en hoogstwaarschijnlijk is t er niet meer helemaal uit te krijgen. Hoeft ook niet, zo gaat t ook goed en ze wordt altijd uitgebreid bejubeld na rustig opstijgen! :)) Ze heeft t nooit eerder meegemaakt dat er iemand met kruk opstijgt dus tis volledig nieuw, en spannend, voor dr.

Ik rijd bij iemand prive die me echt heel fijn lesgeeft, rekening houdt met mn angst en spanning maar me gelukkig ook niet betutteld hahah! Vertrouw haar ook volledig, weet zeker dat ze me niet 'over de kop' wil trekken en dat vind ik heel prettig. Helaas wel eens anders meegemaakt wat dus averechts werkte, blokkeerde volledig en kwam in negatieve spiraal terecht. Goed rustig ademen is voor mij helaas heel moeilijk, heel gevoelig voor hyperventilatie dus als ik enigszins gespannen of gestresst ben zit mn adem de hele dag veel te hoog. Door mn buik ademen doet dan zelfs pijn omdat mn hele middenrif 'vast' zit... Om die reden ook van plan om weer te gaan yoga-en, werkt dan mooi 2 kanten op! :D

Straks weer les! Heerlijk weer dus kijk er naar uit!

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:10

Zingen als je bang bent! Dan merkt je paard je angst niet en gaat het al iets beter!
En denk maar zo als ik bang ben, mis ik een hoop leuke dingen!
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:04

@pip_nijn6: Ik vind het heel logisch dat paard anders is wanneer je erop zit. Het paard spiegelt jou, dus zit jouw ademhaling hoog, dan zal hij niet ontspannen. Span jij je spieren aan, dan is dat voor hem een signaal dat er gevaar dreigt, dus zal hij ook aanspannen. Probeer het maar eens, kan je zelfs in stilstand doen. Adem in via buikademhaling (vergt misschien enige oefening) en adem dan goed uit. Jij ontspant dan en je paard dus ook. Heel goed te gebruiken als je paard iets eng vindt, enge plekken in de bak: uitademen en doorrijden.
@luve_rozes: Ik ben het met je eens dat goede ademhaling en goede instructie cruciaal is. Gelukkig heb ik een instructrice gevonden die eerst oefeningen met mij doet naast het paard en deze oefeningen doorzet op mijn paard. Tijdens de les zit ik gewoon super relaxed, als ik zelf rijd, dan gaat het wel al veel beter maar de angst en spanning (vooral voordat ik erop zit) zijn er nog wel. Gelukkig heb ik wel een bomproof paard en ik ben ervan overtuigd dat ik het met deze instructie zeker ga redden.
@Zilfstar: Jippe is een beetje apart zullen we maar zeggen :D
Ik kon even niet terugvinden wie er iets zei over hyperventilatie, maar ook dat is te verhelpen met goede fysiotherapie, dus werk aan jezelf, dan werk je ook aan je rijden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:17

mooi verhaal, luve-roses, van dat dichtklappende boek!

Ik heb gisteren weer meegereden in en manegeles, op een manegepaard. Ik vertelde al dat ik bang ben om te galloperen en gisteren durfde ik het ook weer niet, ik baal hiervan!
Ik heb goed balans, weet dat ik ook best blijf zitten in galop. Waarom ik hier zo tegenop zie weet ik eigenlijk niet. Misschien omdat het een drukke les is (7 paarden) die allemaal tegelijk gaan galloperen. Ik denk dat ik dit "gejakker" om me heen eng vind, ik weet het niet.
Waarschijnlijk moet ik het gewoon doen, ik moet er doorheen, want "het galloperen" wordt nu echt zo'n issue voor me, iets waar ik steeds meer tegenop ga zien!
Hebben jullie tips? Ik heb nu zelf bedacht dat ik maar eens een privelesje moet gaan nemen, om mijn angst voor het galloperen te overwinnen....

michaelally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:30

ik heb een jong paardje van 3 beleerd, die dus in het begin niets anders deed dan superharde galop en net voor de draad super hard stoppen, ik was bang op het moment zelf, een paar keer afgevallen ik had nog maar een jaartje ervaring maar als ik er weer op kroop was iik niet meer super bang, ik denk moest het mijn eigen paard zijn met mijn eigen vader als instructeur ofzo dat ik er niet meer was opgekropen. maar omdat iemand anders me les gaf ben ik er weer opgekropen en gewoon verdergedaan

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:29

Ja Jippe is echt een verhaal apart haha. Maar is wel een erg goede leermeester voor zowel mijzelf (grondwerk etc) als mijn kids. Ze zeggen altijd: de leraar komt als de leerling er klaar voor is. Nou, onze Leraar Jippe is voor ons alledrie gekomen :j

Ademhaling en ontspannen is echt heel belangrijk. En als ik stress of spanning aan voel komen ga ik altijd neurien. Maakt mezelf EN Jippe weer rustig (doordat ik rustig wordt) Met neurien of zingen kun je niet hyperventileren heb ik ooit gehoord. (Of beter als je hypert kun je niet zingen.... ;) )

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:38

Ik ben helemaal alleen naar buiten geweest net! :D
En ja... Een trekker tegen gekomen. Zembla hoorde hem van de verte al aanrijden en draaide zijn hoofd om, en toen zag ik iets wat ik niet wilde zien. :o

Ik ben snel naar een land gedraafd en er daar opgegaan zodat er een goede afstand was. Dat ging goed!
Maarja.. Je hebt niet altijd een opstapje voor een land in de buurt...

Al met al heb ik echt genoten, pony schrok (bijna) nergens van en als hij bang was deed hij niet veel. Dus geen onverwachte sprongen, 1x ging hij tot mijn verbazing gewoon stilstaan toen hij het eng vond. :oo

*trots*

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:42

Goed gedaan, wat leuk zeg! :D
Ik lees allemaal mooie succesverhalen hier, super!
Hopelijk kan ik daar binnenkort ook een verhaal aan toevoegen, maar ik lig er al een half jaar uit.
Binnenkort gaan we kijken bij een paard om misschien te kopen. :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:44

Ja! :D Nu hopen dat ik het volgende keer niet meer zo eng vind. :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:02

Somebitch schreef:
En ja... Een trekker tegen gekomen. Zembla hoorde hem van de verte al aanrijden en draaide zijn hoofd om, en toen zag ik iets wat ik niet wilde zien. :o

Ik ben snel naar een land gedraafd en er daar opgegaan zodat er een goede afstand was. Dat ging goed!

Al met al heb ik echt genoten, pony schrok (bijna) nergens van en als hij bang was deed hij niet veel. Dus geen onverwachte sprongen, 1x ging hij tot mijn verbazing gewoon stilstaan toen hij het eng vond. :oo

*trots*

You GOOO girl *\o/* *\o/* *\o/* Super!!!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:51

@Somebitch: goed gedaan hoor. Fijn dat je toch een goede buitenrit hebt gemaakt. Vanavond ook naar buiten geweest, samen met stalgenootje. Mijn bomproof paardje vond het nodig mij te laten merken dat hij geen robot is haha, dus af en toe even schrikken (van dingen waar hij al 100 x langsgekomen is). "Goh, dat stuk beton lag er vorige keer echt niet hoor", van die dingen...

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:55

Hei , misschien kan je beter het eens rustig aandoen ,
Heb je een eigen paardje ? zoja mss
Eerst van op de grond beginnen ? :) Misschien wat lesjes grondwerk ? Je paard gaat je accepteren , elke stap rustig oeffenen rustig beginnen daarna rustig terug het rijden beginnen , niet doen waarvan je ow dit is echt eng , je moet je tijd nemen , zo is het bij een vriendin overgaan , je moet je tijd voor alles nemen rustig samen opbouwen :D

Ps: sorry als ik je topic verkeerd heb gelezen , als je geen eigen paard hebt zou ik het ook gewoon rustig aandoen *D

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:56

Somebitch schreef:

*trots*

GEWELDIG !!! *D

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 21:04

Somebitch: SUPER :D :D JEEEEEJ!!!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:18

Sinds ik de laatste keer in dit topic reageerde ben ik weer een eind verder gekomen. Dankzij 2 hele liever vriendinnen instructrices die me geholpen hebben. De ene, die eigenlijk al anderhalf jaar echt niet meer reed, haalde haar laarzen uit het stof en reed mijn paard enkele keren, ook op vreemd terrein en buiten, om te zien wat hij zou doen en om aan mij te laten zien dat hij best braaf kon zijn. Als je .. inderdaad luve-roses.. zelf maar heel rustig en ontspannen door blijft werken. De laatste keer ging ik er na haar op. Daarna werd ik afwisselend door haar en mijn andere vriendin geholpen met rijden in de binnenbak. Zo reed ik ongeveer 4x per week. Toen dat allemaal goed ging en ik ook weer hard durfde te galopperen zijn we naar buiten gegaan. Ik moest steeds heel wat overwinnen maar mijn vriendin praatte me er doorheen. Zo ontdekte ik dat ik zelf mijn paard ook rustig kon houden en groeide het vertrouwen. Soms was ze ook wel een beetje streng: komt er een tractor aan denk ik "naar links ben ik straks ver weg als ie voorbij komt" roept zij "rechts!" en ze duld wel geen tegenspraak. Zo leerde ik dat ook enge dingen niet eng hoeven te zijn. Bijna 2 weken lang stond ze er elke morgen om mij te begeleiden. En nu .. heb ik een lekker moe gewerkt paard en durf ik ook weer zonder haar te gaan rijden in de buitenbak. Ben hen beiden zo dankbaar. Het had namelijk niet veel gescheeld of ik had mijn paard verkocht.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:41

@blue_sky: wat een ontzettend goede berichten ongelooflijk enne... je zult wel heel blij zijn met deze schatten van vriendinnen. Het is zo fijn als iemand je wil helpen die van de ene kant begrijpt wat er in jou omgaat, maar aan de andere kant daar niet helemaal in mee gaat en jou gewoon weer aan het werk zet en je laat zien dat je gewoon een super leuk paard hebt.
Houd die meiden maar in ere...

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 08:03

Super blue_sky! Jij mag ontzettend trots op jezelf zijn! En wat heerlijk dat je 2 vriendinnen hebt die je hebben willen en kunnen helpen :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:01

Zooo ik ben net ook weer bij paardje geweest :) paard houdt niet zo van wind maar ondanks dat toch braaf geweest :) Zelfs toen ik haar naar het land ging brengen :D Dat is dus weer een fijne positieve ervaring :)

Heb ook besloten dat ik elke keer lekker veel tijd aan het poetsen en opzadelen ga besteden, lekker knuffelen en kroelen zodat we nog meer een band krijgen :) Merk dat het langzaamaan begint te komen :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:44

Joepie! Ik heb gereden vandaag en het ging super. Ik kneep hem eerst een beetje want het is frisser en het waait wat meer, dus dan kan paardlief ook frisser zijn natuurlijk. Maar heb me niet uit het veld laten slaan en ben in rijkleding naar stal getogen. In de auto me gewoon helemaal op rijden ingesteld. Extra bijkomstig "probleem": ik ging met paard werken terwijl de anderen naar de wei gingen en hij dus nog niet....

Heb paard uit stal gehaald, lekker gepoetst en was eigenlijk erg kalm. Ik heb altijd zoiets van: iK MOET niks.... Als zijn pet er niet naar staat of die van mij, dan rij ik gewoon NIET, want ik MOET niets!! :D Paard gezadeld en ondertussen van spanning 2 keer zelf moeten plassen... maar ook dan blijft ie rustig op de poetsplaats staan.... en eerst even in de longeerbak. Nou Jippe was super rustig, loom drafje. Ik had echt het idee dat ik mijn idee van "we doen het rustig aan" behoorlijk aan hem doorgegeven had. Dus nasingelen, rijbak in en erop. Nu wil Jippe toch altijd nog wel 1 of 2 keer wegstappen als ik opde kruk sta, maar vandaag kon ik in 1 keer opstijgen *\o/* meneer bleef rustig staan.

Ik ben erop gegaan met het idee (en niet alleen het idee, ik voelde het echt zo... want anders prikt mijn paard er zo doorheen. Dat heb ik met grondwerk wel gemerkt) En nu geen gezeik, we gaan gewoon rijden en jij (Jippe) doet gewoon wat ik wil. Nou het heeft prima gewerkt. In de hoek die Jippe altijd al eng vond stonden nu (buiten het hek) balen kuil opgestapeld die Jippe OOK altijd eng vind en een trekker, die OOK eng is volgens Jippe. Ik heb er niet naar gekeken en de eerste keer links en rechts om hem er gewoon langs gedreven, geen gezeur het is niet eng! en dus de rest van de ik denk 3 kwartier geen last van gehad.

Ik heb echt heeerlijk gereden. Lekker in stap wat oefeningen, daarna in de draf, ook voltes gereden en met doorzitten flink aangepakt wat betreft nageeflijk komen. Nu is het een Fries en wrs altijd flink in de krul gereden, want hij kan OF in de krul OF met een lange nek lopen, maar net dat plekkie tussen in van lang en laag DAT pakt ie moeilijk op. Ik heb ook heeeeerlijk slowmotion gereden... Nu zul je denken: was da? :o? Nou dat is als volgt: Je zit door, je pakt je paard op en verzameld hem, dan gaat dit paard dus met zijn neus tussen zijn knieen lopen (Fout ik weet het) en komt zijn kont eronder en dan.... ga je heel verzameld de bak door en zijn zijn passen ineens ontzettend vertraagd.... echt zweefmomenten tussen de passen.... Het zit heerlijk en wrs is het vreselijk fout. Maar Jippe heeft er lol in en ik ook en we doen het dan even 1 lange zijde. :D

Verder nog een galopje gepakt en na even gestapt te hebben weer door gereden. Jippe denkt dan vaak klaar te zijn en gaat klieren, tegen je hand in etc. Nu heb ik hem stevig aangepakt en gewoon doorgereden. Toen was dat snel over.

Sorry voor het lange verhaal maar ben echt superblij dat het zo goed ging. *D heb nu eindelijk weer eens het idee dat we echt aan het rijden en werken zijn geweest en niet alleen maar wat bak-hobbelen.