ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:14

Haha ja Fury08 heb geod bij gelezen!

Ik weet niet zo goed wat ik vanmiddag met mn pony zal doen!? :P

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:34

xmarliez schreef:
Wegbrengen is iets wat ik persoonlijk nooit zal doen. Net als mijn paard in training zetten. Je mist toch een heel stuk en vooral het stuk dat je ook aan jezelf moet werken. Het is fijn dat je een correct getraint paard terug krijgt maar nu jij nog.. je moet dan nog zoveel aan jezelf werken terwijl als je samen dit proces doet (onder goede begeiding uiteraard) je veel meer inzicht krijgt in het werken aan jezelf in combinatie met je paard en wát er precies gedaan moet worden. Daarnaast zou ik mijn paard nooit weg durven brengen, er komt niemand aan mijn paarden als ik er niet bij ben. Ik wil alles in de gaten kunnen houden.

Ik heb goede instructie en zoals hierboven al vermeld een goed plan dus die vraag was niet echt voor mij gericht. Meer in het algemeen. Interessant om te lezen dat de meeste er heel positief over zijn. Hebben jullie er geen problemen mee dat je de helft van de omgang niet ziet? Hoe ze je paard op stal behandelen, poetsen, zadel etc. Je hoort soms van die horror verhalen.

het licht er aan waar je hem brengt, wij willen graag dat de eigenaar zo veel mogelijk zelf doet, kan die gene een keer niet doen wij hem wij wachten gewoon, tot de eigenaar/berijder er is, zodat die het paard zelf kan borstelen en opzadelen, eerst onder toezicht later kunnen ze het best alleen, 8-) ook mogen ze er zelf eerst op als ze dit aandurven. :(:) anders eerst BOB onze pop. ;)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:34

Mijn meis heeft vandaag de loongeersingel op haar rug gekregen. Gewoon voor de leuk, en omdat ze bij me stond toen ik alles ging opruimen.
Ze stond los, met haar hoofd in de hooiruif en het boeide haar totaal niet. Buiten nog even mijn stiefmoeder dekenles gegeven, waar de kleine meis ook weer bij moest zijn om te kijken, en ook nog even de deken op har rug gelegd. Uiteraard geen enkel probleem *\o/*

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:05

Veersche: Wat knap zeg! Heerlijk zo'n paard! :j

Vandaag lekker gepoetst en gelongeerd. Vooral bezig geweest met stap (snapt hij nog niet, in Portugal is meteen draven aan de longe geleerd, stap is daar geen gang :') ) , galopovergangen (voor achterhandtraining) en langzamer/sneller gaan. De laatste 2 pakte hij errug goed op! Ook bij iedere keer dat hij ging stofzuigen zei ik steeds 'laag' in de hoop dat hij dan de klik maakt en ik de commando ook onder het zadel kan uitvoeren. Daarna nog uitgestapt op de weg, want hij was weer bezweet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:34

Juangi schreef:
Veersche: Wat knap zeg! Heerlijk zo'n paard! :j

Vandaag lekker gepoetst en gelongeerd. Vooral bezig geweest met stap (snapt hij nog niet, in Portugal is meteen draven aan de longe geleerd, stap is daar geen gang :') ) , galopovergangen (voor achterhandtraining) en langzamer/sneller gaan. De laatste 2 pakte hij errug goed op! Ook bij iedere keer dat hij ging stofzuigen zei ik steeds 'laag' in de hoop dat hij dan de klik maakt en ik de commando ook onder het zadel kan uitvoeren. Daarna nog uitgestapt op de weg, want hij was weer bezweet.

Ha, herkenbaar..!! Hier ook zo'n Portugees die denkt dat hij heel spectaculair moet bewegen. In gedachte hoor ik de arena muziek al op de achtergrond! _O- Dus die leer ik nu "draven als een sukkel". ;) Dat vindt 'ie maar stom!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:51

Vandaag weer met Pedro bezig geweest. Hij was van de week erg mak met longeren dus hij had 2 dagen rust gehad. Vandaag liep hij weer lekker makkelijk en hebben we hem wat langer gelongeerd. Hij was namelijk erg speels, liep ook veel te happen en was dus druk. Daarna opgestapt, eigenlijk eerst los gestapt, daarna aan de longe gedraafd en gegaloppeerd, daarna los gedraafd. Hand veranderen lukte me nog niet, dus terug naar stap, sturen en weer aandraven. Daarna nog even aan de longe gegaloppeerd. En los uitgestapt. Maakte alleen de fout om bij de uitgang af te willen stappen, daar staat ook een stal met een jonge merrie en meneer stopte dus bijna niet. Kon hem net voor het hek om krijgen en ben toen maar in het midden afgestapt.
Hij is erg nuchter, ik kan echt flink met mijn been eraan komen. Reageert makkelijk op mijn zit, heeft aardig balans en zit vooral in de galop erg gemakkelijk. Ook heeft hij een goede zelfhouding en snel achterbeen waardoor hij ook zijn rug gebruikt om te dragen. Grootste "probleem" is dat hij een puber is en steeds probeert te happen en van ongeduld met een voorbeen gaat slaan. In stap laat hij ook snel alles hangen dus dan moet je goed zijn aandacht erbij houden. Maar ik verwacht dat dit vanzelf beter gaat als hij vaker onder de man is.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:02

Mag ik me ook even melden? Heb sinds september een 3,5 jarige (wordt 4 in juli). Ze is in juli/augustus uit de opfok gekomen en daarna zadelmak gemaakt op een handelsstal. Sinds ze bij mij is heb ik er 3x op gezeten, maar alle keren er ook weer net zo hard naast gelegen -O- Dat heeft gemaakt dat ik heb besloten het rijden lekker even te laten voor wat het is. Ik denk dat het allemaal even teveel voor haar is geweest (2x verhuizen binnen 3 maanden) en dat ze er ook gewoon nog niet aan toe is. Ik heb ook geen haast, dus afgelopen paar maanden hebben we winterstop gehad en nu zijn we begonnen met grondwerk(les).
Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar het lijkt me wel interessant om van anderen te horen hoe zij het aanpakken met hun jonkies.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:12

Simone, ik zou zelf dus overnieuw beginnen. Heb je een idee waarom ze je eraf gooit? Is het bewust eraf gooien, schrikken, ervandoor gaan oid. En had ze op de handelsstal dezelfde kuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:18

Zo ik heb vandaag een behoorlijk stuk gefietst, ben naar het bos gefietst (in draf) heb der het bos laten stappen. en even uitgerust op een bankje en daarna weer verder gegaan! was echt heerlijk! en ze was zo braaf! maar had wel zo iets van he baasje waar ben ik waar zijn de andere paardjes, hinnek hinnek. hihi

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:19

Dat ben ik ook van plan :j voorlopig ga ik er gewoon helemaal niet op, wil eigenlijk vanaf de basis gaan starten.
Ik denk het voornamelijk angst is. Op de handelsstal had ze dit niet, daar reed ze in de binnenbak, wij hebben alleen een buitenbak. Op die stal heb ik op haar gereden, ze was heel ontspannen, maar zodra ik er thuis op ging zitten werd het één brok spanning. Ze begon direct te bokken, dus het duurde ook niet lang voor ze me eraf had. 's Avonds in het donker ging het een stuk beter, toen heeft een stalgenootje zelf een rondje kunnen draven op haar. Het zal dus ook veel te maken hebben met de omgeving, wat ze ziet e.d.
Overigens sta ik nu ook op een andere, veel rustigere stal, waar ze het sowieso veel beter naar haar zin lijkt te hebben.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:58

Ik heb voorheen meerdere pony's ingereden. Wat ik zelf erg belangrijk vind is een goede band hebben met het paard en het vertrouwen dat ie niks doet. Dit kan je bereiken door veel tijd samen door te brengen maar ook door 'zomaar' met je handen wat druk op dr rug leggen en kijken hoe hij/zij daarop reageert. Dan onder begeleiding longeren met het zadel. Hangen. Zitten. Rijden aan de longe. Losrijden.
Bij mijn eigen paard ging het heel anders :P
Is een P.R.E. die uit Italie komt. Daarbij was opstappen en wegrijden. Nooit problemen mee (ook geen bok of wat)..
veel succes allemaal!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:01

Simone, hoe is ze op de grond naast jou in de buitenbak? Ook gespannen en niet geconcentreerd?
Ik 'werk' via het principe, op de grond geen verbinding in het zadel geen verbinding. Laatst haalde ik mijn tinkie uit de wei, heel gespannen dus we hebben eerst ruim 20 minuten lekker op de grond wat gewerkt totdat er (mentale) verbinding ontstond en toen ben ik er rustig op geklommen er zijn we weer een stapje verder gekomen.
Als jouw paard op de grond al leert dat jij te vertrouwen bent en dat het leuk is met je te werken vinden ze het rijden ook leuker. Het is nieuw, dus doe dat rustig aan en wees tevreden met een paar stappasjes en stap dan weer af.
Ik heb er nu 3 keer op gestapt (ook net 5 meter en de laatste keer een halve hoefslag) ik verwacht pas eind april een hele hoefslag te kunnen stappen, halt te houden en achterwaarts te gaan en pas eind juni drafpasjes met haar te maken. Door die rust krijgen ze wel vertrouwen in je. En dat is ook een van de redens waarom ik mijn paard nooit weg zal brengen om te laten beleren. De stap draf en galop worden gelijk bevestigd terwijl het paard nog aan het bijkomen is dat er iemand op zn rug zit.
Als je tijd investeerd in het begin proces betaald je dat later dubbel en dwars terug. Kijk naar je paard en take the time it takes.

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:36

Hee allemaal,

Ik ben momenteel bezig mijn 3,5 jarige paardje aan het (her)beleren. Het is een gelderxkwpn'er met een erg rustig en sociaal karakter. Ze is erg mensgericht en luisterd erg goed, zit niets dominants in.
Voordat de winter zo doorkwam was ze in principe zadelmak, we konden de bak rond in stap, draf en 1 keer een gallopje gedaan. (Dit rustig opgebouwd, grondwerk/longe e.d. telkens oko niet te lang aan het werk geweest.. 20min ongeveer)
Maar de laatste twee keren voor de winter ging de noodrem erop en wou ze alleen nog achteruit lopen. Dus heb ik er iemand naast laten lopen om haar mee te nemen, dat ging goed, dus er weer af.

Ze heeft de winter nog even door kunnen groeien en niets hoeven doen, ze is nu goed 3,5.
En met het goede weer tijd om haar weer op te pakken.
Heb al een paar keer gelongeerd, even weer wat conditie opbouwen. De eerste keer erop ging prima, mijn zusje liep ernaast om hem mee te nemen.
Maar de keer erna ging ze weer achteruit lopen, dan is ze ook met geen mogelijkheid vooruit te krijgen.
Ze gaan niet steigeren/bokken o.i.d. maar gespannen achteruit lopen.

Het is een paardje wat vertrouwen nodig heeft, dus om gelijk met de zweep erop te slaan lijkt me niet direct de oplossing omdat ze al wat bangig is voor de zweep.
Wat we nu doen; we drukken haar dan gewoon nog een paar meter verder achteruit.. wat ze uiteraard niet leuk vind, daarna gaat ze weer gewoon naar voren en is er niets aan de hand.
Ik zie verder niet dat ze het uit onwil/gemenigheid doet.

Nu vraag ik mij af of ik hier zo goed aan doe? Of kan ik haar beter (grof gezegt) voorwaarts cowboyen met de zweep, zodat ze maar voorwaarts gaat?

Ben benieuwd naar jullie tips!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:41

@Tessabuddy: Hoe is ze als je er niet op zit? Aan de hand en/of longe al goed leren dat ze voorwaarts moet blijven. Als ze achteruit blijft gaan om zich te "onderdrukken" kun je het ook niet oplossen als ze straks wel een keer steigert of begint te bokken. Ik zeg niet dat je d'r naar voren moet meppen, maar je moet wel zorgen dat ze voorwaarts leert te gaan, ook als het "moeilijk" wordt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:42

@Simone0803: Ik zal (en ga) er ook pas op als het op de grond goed gaat. Ik peil dat ook elke keer. Je merkt al snel genoeg hoe je paard in zijn vel zit en als ik op de grond al niet op één lijn met hem zit, dan stap ik ook niet op.

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:47

Jessix schreef:
@Tessabuddy: Hoe is ze als je er niet op zit? Aan de hand en/of longe al goed leren dat ze voorwaarts moet blijven. Als ze achteruit blijft gaan om zich te "onderdrukken" kun je het ook niet oplossen als ze straks wel een keer steigert of begint te bokken. Ik zeg niet dat je d'r naar voren moet meppen, maar je moet wel zorgen dat ze voorwaarts leert te gaan, ook als het "moeilijk" wordt.

Ok, dank je!
Als ik er niet op zit is ze heel rustig en vertrouwd, attent en gedraagd ze zich voorbeeldig.
Ook met het longeren is ze contact op mij gericht, doet ze precies wat ik vraag eigenlijk.
Met opstappen is ze eigenlijk ook erg braaf en als het goed gaat ook, ze is wel ontspannen..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:06

Ok, dat is positief! Probeer het dan op te lossen door iemand erbij te laten lopen om haar voorwaarts te houden. Die persoon moet dan een drijvende houding aannemen en ja, haar eventueel aantikken met een longeerzweep als ze niet voorwaarts wil op jouw beenhulp. Pas wel op, want ze zal dan best wel naar voren schieten! Dus zorg dat je goed zit. En wees duidelijk, stemhulp "stappen!", in combi met aandrijven en dan dus een tikkie naar voren met stemhulp en zodra ze gaat natuurlijk ontzettend belonen!

Echt even leren dus wat je bedoelt. Sommige paarden snappen ook het drijven gewoon niet. Ook dit kun je aanleren door grondwerk, leren wijken voor druk.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 13:17

@ Grauwman : Gelukkig ging de les goed! Ik vind het ook fijn om bevestiging te krijgen als je het goed doet, of te kunnen overleggen of er misschien nog andere/betere manieren zijn. Of waar bepaalde dingen vandaan komen.

@ Xmarliez : Haha, ja he vin het fijn dat iedereen zijn ervaringen deelt, je kan met sommige dingen best een hoop. Helaas werdt op het begin het topic gesloten omdat ik moest deelnemen in het HK topic, maar dat ging veelte snel en ging ook over andere dingen. Vandaar dat hij ook weer open mocht na overleg met een mod. Dus ben blij dat er een hoop mensen zijn die in dit topic deelnemen.
Met Fury ga ik beginnen zodra hij op stal staat (BIJNA _/-\o_ ) dan hebben we in totaal 3.5 jaar gehad om vertrouwen te winnen etc, en het scheelt dat we echt maatjes/vriendjes zijn, we hebben een goede band en spelen ook altijd lekker samen in het land Fury is een mixje : New Forest X Tinker X AVS (Horatio of Siam) al lijkt hij voor 99% voor zijn vader!

@ Veersche : Wat goed dat ze zo kalm reageerde ben zo benieuwd hoe Fury dat allemaal op gaat pakken.

@ Juangi : Je bent dus lekker bezig geweest met je paardje. Ik vind dat altijd zo leuk!

@ DendroFleur : Ach hij is nog jong en leert nu zoveel nieuwe dingen, het komt vast helemaal goed.

@ Simone0308 : Wat balen dat het zo is gegaan. Weet je zeker dat het wel helemaal goed is gegaan op de inrijdstal? Wel goed van je dat je het voorlopig laat voor wat het is, het is goed dat je echt naar je paardje kijkt! Als ze gewend is aan de binnenbak kan het die switch ook wel even zijn inderdaad. Komt vast ook helemaal goed ;)

@ Alou : Ik ga ook een keer proberen te fietsen met Fury lijkt me inderdaad erg leuk. Al wacht ik wel even tot na me zwangerschap haha. Lijkt me heerlijk samen erop uit.

@ xShaartjex : Bedankt voor de tips gelukkig ging het bij jouw paardje zo makkelijk.

@ Tessabuddy : Ik zal zelf nog wat meer grondwerlk doen, zorgen dat ze op de grond goed naar je luisterd. Voorwaarts - Halthouden - Voorwaarts - Halthouden - Paar passen achteruit - En weer voorwaarts dat heb heel goed geoefend met Fury door een drijvende houding aan te nemen, Fury let heel goed op mijn lichaamshouding. En als mijn lichaamshouding niet is zoals hij gewend is dan gaat hij gewoon stilstaan :') geef hem eens ongelijk want dan snapt die mijn hulp niet meer... Dus dan wordt ik gelijk op mijn vingers getikt en dan let ik weer extra goed op mijn houding. Ik zal de zweep nog even achterwegen laten, ze is nog erg jong en heeft natuurlijk ook nog een beetje de tijd nodig om het te kunnen verwerken allemaal. Al moet je ook weer goed kijken dat ze geen loopje met je neemt. Succes!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 13:19

xmarliez schreef:
Simone, hoe is ze op de grond naast jou in de buitenbak? Ook gespannen en niet geconcentreerd?
Ik 'werk' via het principe, op de grond geen verbinding in het zadel geen verbinding. Laatst haalde ik mijn tinkie uit de wei, heel gespannen dus we hebben eerst ruim 20 minuten lekker op de grond wat gewerkt totdat er (mentale) verbinding ontstond en toen ben ik er rustig op geklommen er zijn we weer een stapje verder gekomen.
Als jouw paard op de grond al leert dat jij te vertrouwen bent en dat het leuk is met je te werken vinden ze het rijden ook leuker. Het is nieuw, dus doe dat rustig aan en wees tevreden met een paar stappasjes en stap dan weer af.
Ik heb er nu 3 keer op gestapt (ook net 5 meter en de laatste keer een halve hoefslag) ik verwacht pas eind april een hele hoefslag te kunnen stappen, halt te houden en achterwaarts te gaan en pas eind juni drafpasjes met haar te maken. Door die rust krijgen ze wel vertrouwen in je. En dat is ook een van de redens waarom ik mijn paard nooit weg zal brengen om te laten beleren. De stap draf en galop worden gelijk bevestigd terwijl het paard nog aan het bijkomen is dat er iemand op zn rug zit.
Als je tijd investeerd in het begin proces betaald je dat later dubbel en dwars terug. Kijk naar je paard en take the time it takes.

Dit heb je erg mooi geschreven, ik ben het volledig met je eens!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:50

Dendrofleur: Dat ging inderdaad goed zeg! Ach, en van die foutjes leer je! Hoe heb jij het sturen geleerd? Wat heerlijk zo'n nuchter paard! Heeft het veel werk gekost, of pakte hij het makkelijk op?

Simone0308: Welkom! Ik zou ook helemaal opnieuw beginnen, blijkbaar is het of te snel gegaan, of zijn er stappen overgeslagen of is hij gewoon niet ruitermak. Oh, lees net je nieuwe berichtje, kan het niet zijn dat ze gesedeerd is?

Alou: Heerlijk zeg! Loopt die van jou een beetje door? Moest je ook een stuk weg over? Die van mij is niet heel snel, heb ook niet het gevoel dat hij het echt leuk vind.

Tessabuddy: Welkom! Ik zou gewoon rustig afwachten. Wanneer ze dus gespannen gaat worden en achteruit gaat lopen, laat maar lopen, jij blijft rustig afwachten. Wanneer ze stilstaat wacht je 1/2 seconden en beloont haar dan, ze is namelijk uiteindelijk weer tot bedaren gekomen en gaan ontspannen. Leer haar ook het commande voorwaarts/stappen. Op dat commando moet ze dus beginnen te stappen, doe dit eerst aan de grond, daarna onder het zadel.

Zo, vandaag weer lekker gelongeerd. Stappen ging al veel beter, wel met zo nu en dan draven, maar had wel het idee dat hij het echt snapte. Net als het commando laag (stofzuigen met zn hoofd), toen ik laag tussendoor zei ging hij ook met zijn hoofd laag. Ontzettend beloond weer. Wel een aanvaring gehad, er liep een ander paard langs, we waren toen beide afgeleid met als gevolg dat hij stopte in een hoek, en toen omdraaide waardoor de longeerlijn om zijn hals zat. Hij raakte in paniek en ging dus rennen (niet keihard crossen, hoor!) leuk, met mij er achter aan surfend :') Uiteindelijk kunnen stoppen en omdraaien en weer doorgegaan, nu wel met hoger tempo om hem bezig te houden. Daarna lekker over de weg gestapt, nog over treinspoor gegaan, langs een blaffende hond en weer terug. Deed het erg netjes!

De commando's hoooow (langzamer) en kom, kom! (sneller) zitten er zoiezo al super op, net als draf en galop. Stap en laag komt er aan. HO (stop) geeft aan de longe geen problemen, maar met fietsen wel. Die klik snapt hij blijkbaar niet. Komt misschien ook omdat als ik het teken geef, hij zich omdraait een paar passen naar binnen komt en dan wacht tot ik hem inhaal of naar hem toeloop.

Hoe gaat het bij jullie? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:53

@Juangi

Ja die van mij loopt gewoon door, gewoon het tempo wat ik aan geef. rustig draven hard draven.
heb ook een stukje galop gedaan :P
Ik moet alles over de weg (waar het kan laat ik der in de berm lopen en anders gewoon op het steen, ze heb harde hoeven :) )
Behalve in het bos hoef ik niet over de weg. :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:10

Juangi, ik verbaas me er soms over hoe snel ze iets oppakken. Ook Pedro kan ik op commando laten halthouden op de volte. Weet niet wanneer hij dat geleerd heeft maar omdat het hengsten zijn zet ik ze met buitenzetten al regelmatig stil en steek daarbij een vinger omhoog. Met longeren snappen ze dat blijkbaar ook. Verder gebruik ik naast mijn stem ook de zweep, langzamer is zweep omlaag, sneller is omhoog en anders is hij neutraal. Bij langzamer geef ik ook kneepjes in de longe.
Sturen vind ik nog lastig. Maar ik voel soms wel dat hij beter reageert. We hebben eerst aan de longe naar binnen en buiten gestuurd dmv gewicht en beide handen meenemen.
Eerder zette ik een longeerring af omdat hij anders me de baan doortrok. Dat is nu gelukkig over. Hoop binnenkort echt alleen te kunnen rijden. Dan hoef ik nog maar 1x per week les, scheelt een hoop geld.

Vorig jaar zat ik er na een dag hangen al bovenop. Dat heeft hij nooit spannend gevonden. Daarna is hij in training gegaan voor de hengstenkeuring en heeft dus veel mee gemaakt. Ook de vrachtwagen is geen probleem. Heb een paar weken terug al een keer op de manege met hem gereden aan de longe. Wel ´s avonds in het weekend zodat ik zeker wist dat er geen andere paarden zouden zijn.

Nu moet het los rijden vertrouwd worden en dan rijden terwijl er een ander paard van stal komt of in de wei staat. Daarna priveles op de club en uiteindelijk in de groepsles. Maar hij gaat binnenkort dekken (op dekbok) en het is dus afwachten hoe hij daarna onder het zadel reageert.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:59

@xmarliez: Op de grond is ze rustig. Uiteraard raakt ze wel eens afgeleid, maar ik verwacht niet anders van een jong paard. Nu moet ik toegeven dat dat op mijn vorige stal (waar ik er dus op gezeten heb) wel anders was. Zeker in de beginperiode was het één bonk spanning, waar ik eigenlijk niets mee kon. Om een voorbeeld te noemen: als ik met mijn paardje vanuit haar stal naar de bak wilde, moest ik de weg oversteken. Dit deed ik met z'n tweeen, omdat ze anders niet te houden was. Ze vond alles eng en wilde zo snel mogelijk naar de paarden die een stal hadden bij de bak.
Op een gegeven moment ben ik met haar verhuisd (januari dit jaar) en heb ik haar van de biks op muesli gezet. Nu is ze volledig omgedraaid, je kunt haar aan een los touwtje meenemen en als ze met haar vriendinnetje in de bak staat gaat ze gerust plat op de grond in het zonnetje liggen (om maar even aan te geven hoe ontspannen ze is). Het werken samen gaat dan ook stukken beter en ik ben het dan ook helemaal eens met wat je zegt. Ik wil eerst samen op de grond dat vertrouwen en die band opgebouwd hebben, voordat ik er nu weer op stap. Overigens was ik hiervoor meer van het 'opstappen en wegrijden'-principe, maar zij heeft me geleerd dat dat niet voor elk paard geldt. Grondwerk zoals ik er nu mee bezig ben (heb ook les) is dus helemaal nieuw voor mij, maar het is denk ik wel de manier om opnieuw te beginnen met haar.

@Tessabuddy: Ik herken veel van wat je zegt. Mijn paardje is precies hetzelfde, zij heeft ook echt veel vertrouwen in iemand nodig (is trouwens ook behoorlijk eenkennig). Mijn merrie ging bokken ipv achteruit lopen, dus dat gaf voor mij aan dat ik er voorlopig even mee moest stoppen.

@Jessix: Ik ben het met je eens. Zoals ik zei: eerst was ik van het principe 'opstappen en wegrijden', maar mijn merrie geeft overduidelijk aan dat dit voor haar niet de manier is.

@Fury08 en Juangi: Op zich denk ik dat het wel goed is gegaan op de inrijdstal, omdat ik altijd wel positieve verhalen over die stal hoor. Ze leek daar ook wel ontspannen, maar dat kan natuurlijk schijn zijn geweest. Het zou ook wel kunnen dat ze gesedeerd was, ik heb wel bloed laten afnemen bij de keuring, dus ik zou het nog een keer kunnen laten testen. Wat ook zou kunnen is dat ze zo ondersteboven was van de hele situatie dat ze alles gewoon maar over zich heen heeft laten komen. Ze is uit de opfok gekomen, naar de handelsstal, daar binnen 2,5 zadelmak gemaakt en flink gereden. Vervolgens heb ik haar gekocht en is ze een soort van ontploft. Maar goed, er zijn allerlei opties mogelijk. Wat ik wel weet is dat ze nu gewoon ontspannen oogt en beter in haar vel lijkt te zitten. Misschien is alles wel gewoon veel te veel voor haar geweest.

Pfff.. dat was even schrijven haha. Maar wel leuk, gelijk al die reacties!

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:14

Bedankt voor de tips tot nu toe! Ik ga er zeker mee aan de gang!
Vanavond weer even aan de gang!
Ik merk haar onzekerheid wel als ik er op zit, daarom wil ik het voorzichtig aanpakken.
Maar het vreemde is dat het voor de winter erg goed ging.. stap draf galop.. gewoon zelf de bak door. En nu heeft ze ineens een terug slag..
(Zadel is op maat gemaakt dus dat ligt perfect)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:44

Tessabuddy, mijne deed dit in het begin ook, achterwaarts gaan. Puur omdat ze me niet snapte en onzekerheid. Ik ben er op gaan zitten en ben heel rustig gaan ademen en heb bij mijn uitademing mijn been aangelegd. Bij iedere stap voorwaarts gelijk mijn been eraf (druk vrij) en als ze achterwaarts ging het been eraan gehouden totdat ze stopte. Op een gegeven moment stoppen ze toch wel. Ondertussen gewoon heel rustig door geademd en bij het moment van stoppen, uitademen been aanleggen en hopen dat ie voorwaarts gaat :D
Juangi, jeetje wat goed dat hij zo langs blaffende honden en het spoor op liep! Als ik dit zo lees wordt het hoogtijd dat ik die van mij eens mee naar buiten neem.
Simone0308, hopelijk gaat het nu je les hebt de goede kant op! Lekker de tijd nemen en dan komt het vanzelf wel goed!

Vandaag heel lekker bezig geweest, doel wat verbinding op de grond in de draf en op haar rug de hoefslag voor de helft volgen en weer afstappen bij het blok. Bij het blok deed ze in eerste instantie meer dan ze moest doen (compleet met hoef op het blok etc :') ) maar uiteindelijk parkeerde ze er netjes langs en kon ik afstappen.
Hier een filmpje van vandaag. Ik vond het zelf heel erg goed gaan.