Ik weet niet zo goed wat ik vanmiddag met mn pony zal doen!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xmarliez schreef:Wegbrengen is iets wat ik persoonlijk nooit zal doen. Net als mijn paard in training zetten. Je mist toch een heel stuk en vooral het stuk dat je ook aan jezelf moet werken. Het is fijn dat je een correct getraint paard terug krijgt maar nu jij nog.. je moet dan nog zoveel aan jezelf werken terwijl als je samen dit proces doet (onder goede begeiding uiteraard) je veel meer inzicht krijgt in het werken aan jezelf in combinatie met je paard en wát er precies gedaan moet worden. Daarnaast zou ik mijn paard nooit weg durven brengen, er komt niemand aan mijn paarden als ik er niet bij ben. Ik wil alles in de gaten kunnen houden.
Ik heb goede instructie en zoals hierboven al vermeld een goed plan dus die vraag was niet echt voor mij gericht. Meer in het algemeen. Interessant om te lezen dat de meeste er heel positief over zijn. Hebben jullie er geen problemen mee dat je de helft van de omgang niet ziet? Hoe ze je paard op stal behandelen, poetsen, zadel etc. Je hoort soms van die horror verhalen.
Juangi schreef:Veersche: Wat knap zeg! Heerlijk zo'n paard!![]()
Vandaag lekker gepoetst en gelongeerd. Vooral bezig geweest met stap (snapt hij nog niet, in Portugal is meteen draven aan de longe geleerd, stap is daar geen gang) , galopovergangen (voor achterhandtraining) en langzamer/sneller gaan. De laatste 2 pakte hij errug goed op! Ook bij iedere keer dat hij ging stofzuigen zei ik steeds 'laag' in de hoop dat hij dan de klik maakt en ik de commando ook onder het zadel kan uitvoeren. Daarna nog uitgestapt op de weg, want hij was weer bezweet.
Jessix schreef:@Tessabuddy: Hoe is ze als je er niet op zit? Aan de hand en/of longe al goed leren dat ze voorwaarts moet blijven. Als ze achteruit blijft gaan om zich te "onderdrukken" kun je het ook niet oplossen als ze straks wel een keer steigert of begint te bokken. Ik zeg niet dat je d'r naar voren moet meppen, maar je moet wel zorgen dat ze voorwaarts leert te gaan, ook als het "moeilijk" wordt.
xmarliez schreef:Simone, hoe is ze op de grond naast jou in de buitenbak? Ook gespannen en niet geconcentreerd?
Ik 'werk' via het principe, op de grond geen verbinding in het zadel geen verbinding. Laatst haalde ik mijn tinkie uit de wei, heel gespannen dus we hebben eerst ruim 20 minuten lekker op de grond wat gewerkt totdat er (mentale) verbinding ontstond en toen ben ik er rustig op geklommen er zijn we weer een stapje verder gekomen.
Als jouw paard op de grond al leert dat jij te vertrouwen bent en dat het leuk is met je te werken vinden ze het rijden ook leuker. Het is nieuw, dus doe dat rustig aan en wees tevreden met een paar stappasjes en stap dan weer af.
Ik heb er nu 3 keer op gestapt (ook net 5 meter en de laatste keer een halve hoefslag) ik verwacht pas eind april een hele hoefslag te kunnen stappen, halt te houden en achterwaarts te gaan en pas eind juni drafpasjes met haar te maken. Door die rust krijgen ze wel vertrouwen in je. En dat is ook een van de redens waarom ik mijn paard nooit weg zal brengen om te laten beleren. De stap draf en galop worden gelijk bevestigd terwijl het paard nog aan het bijkomen is dat er iemand op zn rug zit.
Als je tijd investeerd in het begin proces betaald je dat later dubbel en dwars terug. Kijk naar je paard en take the time it takes.