[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:34

__Nathalie__ schreef:
Die video heeft al eens bij links gestaan, als ik me niet vergis was het 1 malig dat die man sprong, normaal was hij jokey? of een polospeler?

Dit was "voor de grap". Een stunt zeg maar, alleen jammer dat het paard er weer zo van moet lijden.

__Nathalie__

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:38

naaahh ik denk dat dat wel mee valt. Denk dat ruiter in kwestie savonds meer pijn had als het paard. ;)

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:46

IK heb een draver die ook koersen heeft gelopen, nu is het zo dat als ik buiten rijd een flinke tak tegen kom springt ze er wel netjes over.
Zodra ik in de bak met haar wil gaan springen weigert ze, als ik één balkje op de grond leg springt ze er met een super sprong over heen maar weigert dus gewone hindernissen en word ze erg hyper en nerveus.

Hoe kan ik haar leren springen zonder dat ze zo hyper word en nerveus?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:55

Ik vond het al skind altijd erg leuk om te springen. Mijn haflinger mocht het echter niet. Nu heb ik een leuk paardje dat best wel een sprongetje zal kunnen maken naar mijn idee. Maar ik rijd hem met westernzadel. Ik heb ook een boomloos Torsion zadel liggen. Is dat te gebruiken voor hindernisjes tot een meter? Of is het verstandiger toch een spring of veelzijdigheidszadel aan te schaffen? Het probleem is dat ik niet heel vaak zal springen en mijn paard nog volop aan het ontwikkelen is. Vandaar mijn vraag.

Ook zou ik graag willen weten hoe sterk de galop van het paard al moet zijn voor je echt begint met kleine hindernisjes (huppeltjes tot een meter). Dit soort huppels zorgen voor een sterkere galop. Maar wat moet er al zijn voor je er aan begint?

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:09

Och, dat filmpje, arm paard.

Ik durf al jaren niet meer te springen maar op het paard van het filmpje zou ik wel een keer mee willen liften, zelfs in dat (voor mij) hoge parcours. Wat een paard zeg!

Ik wil je niet opjutten Marcel maar ik zit toch met smart te wachten op de foto's, tekeningen en afstanden.

Onze haf is geen springer, doet alle benen afzonderlijk in en uitstrekken (best knap), komt altijd op één been neer. Laat wél de hindernissen heel en is op zijn manier ook enthousiast. De sloot springt hij niet, daar dendert hij met opgeheven hoofd héél vrolijk doorheen zodat zelfs de mensen op de achterste tribune (bij wijze van) drijfnat zijn! Krijg je al beeld???

Mijn kinderen vinden een sprongetje wel leuk, nu gebeurt het niet vaak omdat ze dit niet zonder begeleiding mogen én omdat ik voor parcourbouwer mag spelen. Dat sjouwen vind ik niet erg maar de afstanden inbouwen wel..................dus kom maar op met de theorie, foto's en afstanden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:41

MarcelDufour schreef:
knooopje schreef:
goodtimes sprong onder albert voorn, en lucky boy onder Marcus Ehning

Dat Lucky Boy onder Ehning sprong verbaast me ten zeerste, daar deze hengst geboren is in 1966!
Waneer was dat ongeveer met Ehning?

Eh, even off topic maar ik moet natuurlijk wel even opkomen voor de familie van m'n paard he!

Lucky Boy heeft succesvol internationaal gesprongen. Met Marcus Ehning werd Lucky Boy zelfs geselecteerd voor de Olympische Spelen 2004 in Athene. Lucky Boy komt uit de Holsteiner stam 776. Uit deze stam - een van de grootste van Holstein - komen o.a. Ramiro, Lord Incipit, Acorado I en II en Larioni. Overgrootmoeder Bizerta (v. Raimond) kennen we als de moeder van Calvados I en II.
Lucky Boy is goedgekeurd bij het KWPN, SBS, Selle Francais en Unire.
Meer informatie over Lucky Boy vindt u op enterbrook.nl en luckyboy.it.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:08

knooopje schreef:
Wat te doen bij een paard wat niet goed basculeerd...dwz hij houd de achterhand te strak precies onder de kont..
Hij heeft veel vermogen maar zou graag zien en voelen dat hij zijn achterhand een beetje meer zou "strekken" om het zo maar te beschrijven.

De dressuurtrainig bestaat voornamelijk uit over de rug rijden met de neus zoveel mogelijk eruit en richting grond.
Met springen wil hij er graag achter kruipen (hoog in de hals).

Citaat:
kleine oxers brede oxers springen,dus vooral breed zetten,als gymastiek.
ik heb nog een tip ,maar dat is niet voor ieder paard geschikt,bij sommige paarden ga ik op de sprong iets eerder terug zitten en geef iets meer druk met mijn been,sommige paarden gaan dan wel openen van achter,maar het kan ook zijn dat het de manier van springen is van jou paard,dus dan zal er weinig veranderen(sommige breken dan helemaal af op de sprong)beetje kwestie van gevoel.,kleine brede oxers zou ik dus doen.
maar wacht het antw van marcel maar even af,staks ze ik iets waar hij het niet mee eens is haha

Nee hoor, Knoopje, heel goed om advies te geven uit de praktijk. Zoals ik bij de start van het topic al schreef, is het zaak voor een ruiter om naar iedereen te luisteren, en dan filteren wat je denk dat juist is voor jou.
Op zich klopt het wel wat je schrijft, alleen houd ik er in mijn antwoorden ook een beetje rekening mee dat niet iedereen zn afstand altijd even goed ziet. Het is wel vaker dat ik een vraag krijg waar ik dan meerdere oplossingen voor weet, maar dat ik merk aan de vraagstelling dat het door een ruiter gevraagd wordt die niet altijd de goeie afstand weet te vinden. In dat geval wil ik niet adviseren om brede oxers te springen omdat dat bij een foute afstand gevaarlijke situaties op kan leveren. Zo rij ik bijv rustig naar een brede oxer van 1.50 hoog zonder been en een beetje onder het grondtempo. Dat doe ik dan inderdaad om hem van achteren mooier te laten afwerken. Maar dat doe ik alleen met paarden die ik al een tijdje heb, en die inmiddels zoveel vertrouwen hebben dat ze niet de kop er in steken of gaan fietsen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:14

knooopje schreef:
Yess schreef:
Wat een leuk topic dit! Ik ben zelf meer dressuurprikker, vind springen een beetje eng, maar mijn vorige paard deed ik er erg veel plezier mee.
Nu heb ik een ander paard, die van zichzelf al paniekerig is, maar waar ik toch voor de afwisseling wat huppels mee wil maken (en al wel eens gedaan heb).
Nu zag ik een paar pagina's terug staan dat je het parcour bij voorkeur in verlichte zit rijdt, nu heb ik dat ook ooit op de manege geleerd, maar bij de springlessen die ik later een blauwe maandag heb gevolgd (Michiel Brons, misschien zegt die naam je wat?) moest ik juist blijven zitten tot de afzet, en dan pas in verlichte zit. Dit met de achteliggende gedachte: aan je zit houden én dat als je al staat en licht naar voren leunt je paard veel meer gewicht omhoog moet brengen.
Mijn vraag: in verlichte zit aanrijden of paard aan je zit houden en pas in verlichte zit bij de afzet?

er is een verschil tussen verlichte zit en licht zitten met je lichaam,tussen de hindernissen kun je mooi in de verlichte zit zitten,op het moment dat je afstand krijgt,kun je meerdere dingen doen,dit hangt ook erg van je paard af,de ene ruiter gaat zwaar zitten zodat hij met veel druk naar de sprong toe rijd,de andere ruiter gaat licht zitten en laat het paard mooi naar de sprong toe lopen en druk pas net in de afzet,in de lagere klassen kun je voor de sprong ook nog wel in het verlichte zitje zitten,maar in de hogere klasse word dat wel lastiger,rij jij maar eens in het verlichte zitje naar een stijl van 135..dan kun je wel een beetje nagaan dat je de paal hebt,want je zult je paard toch wat op het achterbeen moeten houden,dus ga je wel op je kont zitten in de laatste galopsprongen.
licht zitten betekend niet dat je echt in de verlichte zit.
nu hou ik op want het is niet de bedoeling dat ik me er in meng,maar antw geven is verslaafend!
en marcel kan het wat beter verwoorden.
ik ga maar eens op mijn paardje zitten.
edit:het is springen met marcel dufour en niet met hobby bob knooopje haha(opmerking van vriendin)

marcel schreef:
Nee joh. Gewoon mee doorgaan. Is een hele goeie zaak. Zoals ik al zei, het is goed om verschilende meningen te horen uit de praktijk. En als ik iets tegen kom waar ik het helemaal niet mee eens ben, dan meld ik dat wel, maar tot nog toe is dat niet het geval geweest. Dus gewoon mee blijven doen. Ik stel het op prijs.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:15

Nav bovenstaande reactie;

Bij mijn (kleine) paardje werkte het goed om een oxer op 70 of 80cm te zetten maar dan wel een meter of 1,20 breed en daarover een schuine balk.
Door de balk gaan ze én goed basculeren én werken ze de sprong van achter vaak ook beter af. Mijn ervaring is dat je dit helemaal niet hoog hoeft te doen en op 80cm moet een paard zich wel kunnen redden als de afstand niet helemaal klopt.
Maar evengoed zou ik zoiets liever oefenen met een instructeur erbij, die kan ook zien of het paard er daadwerkelijk beter van gaat springen. (want als je de afstand nog niet perfekt kunt rijden zul je ook nog niet goed kunnen voelen wanneer je paard de sprong beter afmaakt)

Edit; ik ga er stiekem maar gewoon vanuit dat Marcel 'ons' wel corrigeerd als er iets geplaatst wordt waar hij het niet mee eens is. Vind het persoonlijk wel intressant om te testen of de meningen wel overeen komen. :o
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 11-02-10 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:16

haha ik vond het springen met hobby bob knooopje ook wel leerzaam :j

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:21

__Nathalie__ schreef:
Jow schreef:
marcel: miss kun je ook bokt-clinics geven! komen we met zn allen bij jou lessen!

Ik stem voor :D

Momenteel heb ik het daar echt te druk voor, maar ik beloof dat ik op een dag het wel ga doen. Geef me nog een paar maanden dan heb ik wat meer tijd.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:23

Loody schreef:
Net even :) het topic doorgelezen :)

Beste Marcel,

Ik ben zelf geen springruiter(rij zelf western) en zal het ook niet worden aangezien ik springen leuk vind om te zien maar om zelf te doen...nuhh mij niet gezien.. kruisje kan nog maar das hoog zat voor mij :)

Wil alleen maar even zeggen dat ik het een leuke manier vind om vragen van Bokkers te beantwoorden, dus mijn complimenten +:)+

Dank je, en ik stel het op prijs.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:24

cdetje schreef:
Met die V tjes heb ik ook wel goede ervaringen, voor men paard dan, zelf vind ik het altijd beetje spannend :o
We zetten het Vtje in het begin ook een beetje open, daarna wat dichter tegen elkaar.

precies. Ik hou em ook altijd een beetje open (cm of 10 tussenruimte, of zo.)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:27

M_Vainqueur schreef:
Wel een vraagje over een paard van een vriendin:
Paard trekt netjes aan op de hindernis, heeft een mooie techniek, maar wanneer die de landing inzet(dus boven de sprong nog) valt die 'stil' en na de sprong blijft dus 'stil' in zijn sprong. Nu is mijn mening, oefenen en vooral na en boven de sprong flink fanatiek houden. Maar ben benieuwd of je daar nog (andere) tips voor hebt.

Je hebt het zo druk, misschien overheen gelezen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:29

casperrr schreef:
Wat een onwijs leuk topic! Ik ben sinds kort het springen weer gaan oppakken, en zal volgende week mijn eerste parcours ingaan.
Gisteren heb ik prive les van Vincent Voorn gehad en zijn we bezig geweest met de wissels boven de sprong. Mijn paard begreep dit nog niet helemaal, en heb hier een aantal tips voor gehad. Helaas was aan het einde vd les het kwartje nog niet helemaal bij hem gevallen. Mijn vraag was of je hier misschien nog enkele tips voor hebt? :)

Jij hebt het goed. Want Vincent kan je 'live' zeker zo goed uit leggen hoe het moet, als ik hier op 'papier.
Buiten dat zal je waarschijnlijk heel veel herkennen in wat ik hier voor antwoorden geef, en wat Vincent je zegt. Want Vincent en ik hebben dezelfde leraar gehad. Zijn vader!
Doe em de groeten maar van me. Toen Vincent klein was hadden ze ouders het maar makkelijk met hem, want zodra we ergens op concours waren, nam ik Vincent altijd mee. Ik paste op hem als zn ouders eens ergens heen moesten, of zo. En dat zag ik als een heel groot compliment, want dat Albert en Irma hun zoon aan mij in vertrouwen durften te geven, dat betekende dat ze wisten dat ie in goede handen was. Dat deden ze echt niet zo maar!
Er was een tijd dat vincent meer aan voetbal dacht dan paardrijden, dat vond ik altijd jammer. Gelukkig is alles toch weer op zn pootjes terecht gekomen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:30

Petulan schreef:
Misschien dat jij (marcel) of andere springruiters in dit topic misschien tips hebben. Heb een jonge springmerrie die in de galop niet te houden is. Stap en draf gaat super, maar zodra we aanspringen gaat het mis. Zelf met springen gaat het vanuit de draf prima.
[RT-P] Galop: Kei- en keihard

lees maar eens wat vragen van anderen door, want deze vraag is best wel een van de meest gestelde vragen.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:31

Hier nog een 'dressuurruiter' die altijd wat springlesjes en oefeningen mee pakt voor de afwisseling.
Super topic! Ik blijf volgen om inspiratie op te doen!
Mijn oudste paard heeft veel gesprongen (M/Z, niet met mij), maar mijn jonge Odermus x Wathamin zal het komend jaar met mij moeten leren :D
Nu zadelmak; ben toen er beetje stuur op zat al spelenderwijs begonnen met balkjes draven, heb nu alweer zin om verder te gaan!

@jannepauli: het gaat hier om 2 verschillende Lucky boy's
Degene die jij bedoeld is uit Holsteiner stam, maar degene waar Marcel het oevr had is inderdaad van een tijdje langer geleden; Lucky Boy xx
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=171
heel fijn bloed en vast nog wel bekend bij de mensen die ook Millers grey, Wathamin etc etc nog kennen ;)
Laatst bijgewerkt door Jolo op 11-02-10 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:32

Knakker schreef:
Ohhh, Marcel, heb je al spijt van dat je hier mee begonnen bent??? haha....

Ik ken jouw naam van " vroeger ", nog van de tijd dat de we met 4/5/6 jarigen in Utrecht sprongen..

Wat doe jij tegenwoordig??

Eigenlijk nog precies hetzelfde als toen, met als enige verschil dat ik geen wedstrijden meer rij (voorlopig)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:37

Mijn paard rent altijd hard op de hindernis af, zijn er oefeningen om dit te verbeteren?

En verder springt ze met vrijspringen over het lijntje van 1.20 ipv. de hindernis van ong. 80 cm (met grondbalk), ligt dat aan de soort hindernis?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:43

Marcel,

Over het been geven: jij zegt dat je gerust naar een oxer van 1.50 rijdt zonder been. Doe je dit alleen in de training, geef je ook wel eens bewust wel been? Wat zijn de redenen, enz?

Ik heb van Piet R. wel eens een hele goede oefening gezien. Je zet een lijntje van stijl naar oxer neer op 15m. Daar maak je dan 4 galopsprongen tussen. Dat is dus erg terug en je hebt dan ook veel ontspanning nodig. Langzaam maar zeker maak je de oxer steeds breder. Op die manier leer je je paard dus vanuit een ontspannen, bijna langzaam, ritme op een goede manier te springen. Vond dat wel interessant. Beetje zelfde als wat jij doet met zonder been naar de oxer rijden alleen hoef je je geen zorgen te maken over de afstand door de stijlsprong 15m eerder.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:49

MarcelDufour schreef:
Momenteel heb ik het daar echt te druk voor, maar ik beloof dat ik op een dag het wel ga doen. Geef me nog een paar maanden dan heb ik wat meer tijd.

Geen problemen :D
die paar maanden heb ik nog wel nodig om fatsoenlijk rond te kunnen sturen :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:54

mariskalove schreef:
Mijn paard rent altijd hard op de hindernis af, zijn er oefeningen om dit te verbeteren?

En verder springt ze met vrijspringen over het lijntje van 1.20 ipv. de hindernis van ong. 80 cm (met grondbalk), ligt dat aan de soort hindernis?

Je eerste vraag is al vaak genoemd, even teruglezen dus.
Ik snap je tweede vraag niet helemaal, bedoel je dat hij heel ruim springt of hij hij langs de hindernis gaat en over de afzetting springt?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:56

anneliesdj schreef:
knoooopje schreef:
ik heb er zo een hekel aan als mensen dat doen,weet je waarom?
het lost niks op,een paard wat heet is op de sprong word er alleen maar heeter van,

Ben ik het helemaal mee eens, ik heb ook zo'n hete duvel die begint te stuiteren zodra ze een hindernis ziet en ooit heb ik ook dit soort oefeningen gedaan en dat was echt een crime.
De eerste keer werkt het maar de tweede keer begint het gestuiter zodra je je been aanlegd en het enige wat je ermee bereikt is dat je in het vervolg ook geen fatsoenlijke zijgangen meer kunt rijden.
Gelukkig ben ik er snel mee gestopt en gaan de zijgangen nog heel netjes, dat het een stuiter is heb ik maar gewoon mee leren leven.
Bij mijn paard werkt het het beste om vooral niet teveel te springen, ze springt maar zelden thuis en ik merk dat wanneer ik na 2 weken buitenrijden en dressuurmatig werk een veel rustiger paard heb als ik weer op concours kom, hoe meer ze springt des te opgefokter ze wordt. Ook longeren ipv rijden (met een touwtje zodat ze lekker met de neus over de grond schuivert) de dag voor concours werkt goed.

Maar ben het er overigens wel mee eens dat een springpaard minimaal een paar passen moet kunnen wijken zodat je, als je eens wat vreemd een wending uitkomt, altijd recht voor een hindernis kunt komen.

Ik heb zelf verder geen vragen maar wil wel een situatie voorleggen, misschien heb je nog een tipje, hoewel het wel erg lastig is om het vanaf een forum te beoordelen.

Ik heb een al wat oudere merrie, 10 jaar, die super springt met onwijs veel vermogen een een keurige techniek maar een klein hartje heeft. Zij heeft voor mij bij diverse stallen gestaan en gezien haar gedrag op stal en onder het zadel is er niet al te zachtzinnig mee omgegaan, daarnaast is ze ook nog eens zo'n gevoelig en sensibel type dus de uitkomst is te voorspellen.
Met vrijspringen kan het niet gek genoeg gaan, ze springt machtig en royaal erover, een van de eerste keren kwam ze niet uit en nam de halve hindernis mee (beetje overmoedig) maar bij de volgende sprong hoefde ze geen enkele aanmoediging en ging er weer net zo makkelijk over als voorheen.
Punt is dat er onder het zadel niets meer over is van dat lef, niet alleen met springen maar daarvoor al is ze bang voor alles. Daardoor zijn 'normale' dingen ook niet te doen zoals bv buiten uitstappen. Ik ben gewend om bij bange paarden er liever op te zitten dan ernaast te lopen omdat je dan meer te vertellen hebt maar bij deze is het net andersom, zit je erop dan gaat ze gewoon met je op de loop of aan het steigeren.
Met springen is het dus zo dat ze de ene keer foutloos een parcour van 1,30 door gaat en de andere keer al weigert voor 40cm. Maar ondanks dat ze weigert trekt ze wel erg op de hindernis aan, pas op het laatste moment besluit ze ineens erlangs te schieten, het is dus ook moeilijk om erop te anticiperen.
Heb je hier nog een tip voor, behalve heel veel lange hindernisjes/parcourtjes springen?

Is inderdaad heel moeilijk vanaf hier. Er zijn onderwerpen waar gewoon algemene regels en oplossingen voor zijn. Maar in het gevaal wat jij beschrijft, kunnen er diverse oorzaken zijn. Dat zou ik met eigen ogen moeten zien. Sorry, want ik vind het lastig als ik iemand eigenlijk geen antwoord kan geven om hem verder te helpen. Helaas is dat in jouw geval zo.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:00

Citaat:
En een kleine demonstratie (Grapje!!):

ohw mijn god héy.... dit is toch niet te geloven!!!!
arm dier.. sta er echt van te kijken dat ze m ook nog door laten rijden!!!!
(moest trouwens wel lachen om t nr v i can fly eronder...)
maar die vent (twijfel eraan of t een vent is) is is is ... volgens mij valt dit niet meer onder t woord ruiter... althans.. ik hoop t niet...
veel vreemde dingen gezien maar dit slaat alles!!!

marcel, heb je tips voor deze man (?) ?

Om te beginnen zijn beugels maar eens aan de singel vastbinden. Dat zou al heel veel schelen. En altijd een tok dragen! hahaha

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:03

Chernique schreef:
Wat een super topic dit! :D
Ik ben het nu helemaal aan het doorlezen :)

Maar ik had ook nog een vraagje:
Mijn pony is niet echt een springtopper en springt alleen maar als het hem uit komt. Als er een hindernisje van 40 cm. staat, springt hij eroverheen alsof het 1.00 is, en als er een hindernis van 80 á 90 cm staat, vertikt hij het gewoon om erover heen te gaan :')
Soms gaat ie wel, soms niet.. vaker niet. Ook als hij in een parcours is en 2 hindernissen achter elkaar heeft gesprongen, gaat hij als een gek door de bak heen rennen }:0