Stoppen met rijden? Ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Stoppen met rijden? Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:10

eraf vallen hoort erbij. Gewoon rustig doorgaan en als je weer vertrouwen hebt ga je gewoon pas galopperen!

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:13

Iets doen wat je niet leuk vind is geen goed idee! Zoek eens een lieve verzorgpony waarmee je in alle rust gewoon kan draven en stappen waneer jij dat wilt! En waar je niet verplicht in galop moet, tenzij je er zelf weer eens een keertje behoefte aan hebt!! Veel succes, maar je hoeft echt niet te stoppen met paarden hooor! Ga gewoon aleen maar draven/stappen... Is toch ook leuk..?

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:14

Zeker niet stoppen! Doe het gewoon rustig aan, probeer weer vertrouwen te krijgen in het paardrijden. Niet te veel willen (ik vind ook dat je instructrice hier rekening mee moet houden), maar wachten tot je je zelfvertrouwen weer terug hebt en dan eens een galopje wagen. Zonder galop kun je ook een hoop doen hoor, en het is zonde als je hierom het paardrijden erbij laat zitten.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:32

Ik ben een jaar of 5 terug es 6 maanden lang gestopt geweest, de angst zat te diep. Niet alleen van rijden, maar paarden in het algemeen, ik durfde er haast niet meer rondkomen... Bloos

Ik heb gelukkig mijn eigen 2 paarden wel aangehouden toen, was elke dag emotioneel héél lastig om ze eten te geven, maar na 6 maanden kriebelde het terug zo ERGGGGGG.
En nog es 6 maanden nadien heb ik mijn eigen 3jarige zadelmak gemaakt... Duivel

Het heeft allemaal te zien met vertrouwen. (dat er dus niet meer is)

Ik heb mezelf kunnen behelpen door te gaan wandelen, altijd met een braaf paard bij, eerst een klein blokje rond in stap, erna al es drafje, en alsmaar verder, op den duur door bos, en toen ging het galoperen ineens als vanzelf terug.

En hadden we ook in de les geen problemen meer. Haha!

Maar je fixeren op galop zal zeker niet helpen, integendeel.

Tis feitelijk een beetje van voorafaan beginnen, als je echt schrik hebt. Je bent net een beginneling.

Ik durf je dus geen advies geven over stoppen of niet, moet je voor jezelf uitmaken. Als het paard niet van jou is, kan je altijd terug opnieuw beginnen toch? Als je het echt mist, zit je er zo weer op!
Maar toch deze bedenking, je kan morgen ook van de trap vallen... ga je dan altijd beneden blijven staan?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:06

HorseyDude schreef:
Hoi Bokkers!

Nou, volgens mij gaat het steeds meer bergafwaards na die val van een paar maanden terug.... ik had een paar weken terug nog gegaloppeerd maar nu.... mén... ik geloof dat ik het gewoon niet meer in me hebt. Ik kan volgens mezelf maar gewoon mijn cap aan de wilgen gaan hangen en maar gaan dammen of zoiets. Steeds wanneer we moeten galopperen in de les zakt mijn moed als een blok gewapend beton in de rijlaarzen om het zo maar eens te zeggen. Mijn instructrice zegt ook gewoon van doorgaan doorgaan doorgaan..... maar het wil gewoon niet meer, snap het echt niet meer.....

Weten jullie raad of moet ik maar gewoon kappen met paardrijden? Want elke keer is het bij galopperen ráák... Huilen

als je echt iets wil moet je doorbijten!! :p
waarom durf je neit meer? bang om weer te vallen.... waarom zou je nu weer vallen? het is gebeurd maar wil niet zeggen dat het je nu steeds gaat overkomen, laat je lekker afleiden door je instructrice lekker babbelen onder het rijden zodat je ontspant en probeer dan maar eens een galopje Haha! je moet je niet fixeren op galop en vallen maar op plezier,
ff doorbijten, wedden dat je na een rondje galop weer een heel ander gevoel hebt
succes!

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:16

Weet je wat ik nou zo jammer vind? Dat je instructeur blijft roepen : 'doorgaan, doorgaan, doorgaan!'. Ik denk dat je met hem/haar zou kunnen gaan praten. Misschien denkt je instructeur dat je een extra 'zetje' nodig hebt! Maar als ik je verhaaltje lees, denk ik dat je meer gebaat bent bij het stellen van je eigen grenzen. Het is belangrijk dat degene die je lesgeeft dat begrijpt en je daarin ondersteunt! Dus mijn advies zou zijn: leg je situatie uit aan je lesgever en vergeet de galop even helemaal. Er komt vanzelf weer een moment dat je er zin in krijgt! Knipoog

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:21

ik denk dat je spijt gaat krijgen als je je cap in de wilgen hangt!
maar ik begrijp aan de andere kant je angst ook heel goed. Ik ben gelukkig niet zo vaak gevallen, maar als het gebeurt dan moest ik toch wel even slikken voor ik weer op mn paard durfde.. uiteindelijk heb ik er voor gekozen om mijn felle arabier te verkopen, en nu heb ik een superbrave rustiger ouder paard gekocht.. dit paard heeft me mijn vertrouwen terug gegeven.

misschien kan je in overleg met je instructrice eens proberen op een ander paard te rijden, die echt superbraaf is.

voor mijn dochter die ook wat angstig is heb ik een zg bokriempje aan het zadel gemaakt, dan kan ze zich vasthouden als het haar iets te hard gaat.. zo'n riempje werkt echt! ik weet niet of dat wat voor je zou zijn?

succes!!

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:24

ik heb het ook een tijdje gehad en ook met galopeeren...
was ook echt super bang nadat ik was gevallen!
maar inderdaad prive les heeft me er weer helemaal boven op geholpen!
doe je de eerste prive les gewoon lekker rustig aan misschien wel de eerste 3 x.
zodat je weet wat vertrouwe heb, en dan als jij je er goed bij voelt ga je weer rustig galopeeren!
Komt allemaal wel goed !! Pling

JoeLove92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:27

ik was eerst een hele tijd terug ook gevallen en vond het eng om te gaan rijden en dan te gaan galopeeren maar mijn enige manier om weer moed bij elkaar te pakken en gewoon vertrouwen terug te winnen. waarschijnlijk ben je een beetje vertrouwen in paardrijden kwijt maar door de moed bij elkaar te rapen lukt het je vast wel
sucses

gr.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:35

en als je nou eens de meest makke beginnerspony neemt die makkelijk gallopeert?
Als je van deze pony al 3 keer bent afgevallen zou het wel eens kunnen zijn dat je dat minder hebt op een andere pony.
zo ken ik iemand, die is gevallen met een pony met springen: op een andere pony is het geen probleem en durft ze alles, terwijl het op de pony waar ze mee viel het niet durft.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:11

Euuhhhh.... Bruin is niet echt een PONY te noemen, hoor, moonfish.... hij is echt 100% paard! maar misschien zou ik weer eens op Verdi willen, want daar gaat het altijd wel goed mee, en is ze een stuk lager dan Bruin. (dus minder valkans)

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:46

Gewoon doorgaan, je gaat het vanzelf weer leuk vinden!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:48

Laat het galoperen even voor wat het is.
Ik zou lekker drafoefeningen doen, tot het vertrouwen goed genoeg is om weer een keer te durven galoperen. Lachen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:54

Verdi lijkt me een prima alternatief. Zo te horen is Bruin je op dit moment net teveel mans..... Veel liever dan gaan rijden op een paard wat je gewoon wil vertrouwen.

Vraag je instructrice, buiten de les om, of je een paar weken op Verdi mag totdat je zelf aangeeft wel weer eens op bruin te willen.

Als je nog jong bent helpt het ook als je moeder b.v. zou willen bellen voor je. Helaas maak ik te vaak mee dat instructeurs niet graag meewerken aan een paardenwissel.....

(edit, ik zie dat je een volwassen vent ben Clown , nou ik wil ook wel bellen voor je hoor...... Vork )

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:58

HorseyDude schreef:
Euuhhhh.... Bruin is niet echt een PONY te noemen, hoor, moonfish.... hij is echt 100% paard! maar misschien zou ik weer eens op Verdi willen, want daar gaat het altijd wel goed mee, en is ze een stuk lager dan Bruin. (dus minder valkans)

Lager is niet minder valkans. Tong uitsteken

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:59

Ach kom op als je een paar keer ben gevallen van je paard.
Als je het rijden leuk vind dan zou ik gewoon doorgaan, Vind je er niks meer aan dan zou ik iets anders gaan zoeken!
Ik rij al vanaf mijn 12de jaar en ben zo vaak gevallen. Gewoon er weer op gaan en doorrijden. Ik ben nu 40 en ben wel heel vaak van een paard gevallen hoor tussen mijn 12de en 40ste.
Ik heb nu zelf drie jonge paardjes die ik ook zelf inrij. Maar nu is een van de drie nogal vaak aan het stijgeren als ze moet lopen hahaha! en dan gaat ze echt ook recht de lucht in.
Ach ik trek me daar niks van aan en rij gewoon verder of er niks gebeurd is. Ze zal wel aan het puberen zijn.
Dus man (zie ik net) als ik het kan dan kan jij het ook. Haha!
Kan je niet een keer een priveles krijgen dan, dat je alleen bent en je dan probeerd om een keer te galoperen?
Gewoon om even over je angst heen te komen of rij een ander paard in de les!
Vallen hoort nu eenmaal bij het paardrijden! Maar ook weer opstaan en verder rijden Haha!

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:14

Neehoor gewoon doorgaan en niet gaan galopperen als je dat niet wilt. En pas weer gaan galopperen als je je zeker genoeg voelt!

Succes

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:13

Weet je ook wat de redenen zijn dat ze jou eraf gooit? Heeft ze teveel energie, heeft ze pijn in haar rug/mond, ligt het zadel niet goed?
Ik heb in het begin van het jaar in een soortgelijke situatie gezeten. Mijn paard had me er in galop 1x afgegooit en weg was al mijn zelfvertrouwen. In het begin durfde ik zelfs geen rondje meer met haar te stappen, elke beweging die ze maakte zag ik als fout. Ik heb toen heel veel gelogen om toch maar niet te moeten rijden. Op een gegeven moment moest ik kiezen van mijn vader, ermee doorgaan of stoppen. Ik wist dat ik er later toch spijt van ging krijgen dus ben doorgegaan. Het rare was dat ze me er gewoon had afgegooit omdat ze teveel energie had, ze was blij dat ze mocht werken. Ik ben weer rustig gaan opbouwen met mijn instructrice, zonder galop, veel oefeningen gedaan die ik zelf makkelijk kon, dat gaf me weer vertrouwen en zo was ik na één maand weer aan het galopperen. Ze heeft me er ondertussen niet meer afgegooit en ik ben heel blij dat ik ermee doorgegaan ben.

Ik zou echt niet stoppen als ik jou was, denk eerst eens aan bepaalde redenen die er zijn dat ze jou eraf gooit? Anders zou ik een ander paardje zoeken, waar je jou zelfvertrouwen weer mee kan opbouwen. Als je stopt (denk ik) dat je er later spijt van gaat hebben!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:17

Ik zou gewoon doorgaan! Gewoon voorlopig niet galloperen! Je merkt vanzelf wel wanneer je daar weer klaar voor bent, dan kan weken, maanden of noem maar op gaan duren... maar ik zou zeker niet stoppen! Natuurlijk moet jij doen wat jij wilt Knipoog succes met het maken van je keuze

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:34

Ik ken het gevoel op zich wel, maar als je echt door wilt met rijden en dit nog lang wilt doen...dan zou ik toch mezelf vermannen en doorgaan als ik jou was.
Paardrijden en vallen is toch een combinatie die bij elkaar hoort en dit zal niet de laatste keer zijn dat je valt.
Als er elke keer dat je flink valt twijfels bij je omhoog komen zul je daar vaak problemen mee hebben.
Ik had vroeger een instructrice en die zei altijd meteen...Hup terug erop.
Je mocht de bak niet voordat je er weer op gezeten had. Mits het echt niet anders kon natuurlijk.
Op dat moment is het niet leuk, maar je word er wel hard van.
Ik ben zo verschrikkelijk vaak gevallen (toen ik Silence net had vrijwel elke dag), maar het kan me niet veel schelen.
Ik stap weer op en rij weer verder. Dat heb ik wel overgehouden aan vroeger.
Met afstappen en stoppen bevestig je je eigen angst.
Is precies zo, als een paard ergens bang van is en jij gaat die overdreven gerust stellen.
Je bevestigd zo de angst bij dat paard en deze zal er ook niet overheen komen.
Precies hetzelfde ben jij nu eigenlijk aan het doen. Jezelf wijsmaken dat je niet meer durft.
Elke keer als je moet galopperen ga je al denken dat het niet lukt.
En dan zal het inderdaad ook niet gaan lukken.
Mijn huidige instructrice zal gezegd hebben dat het tussen je oren zit Knipoog

Misschien kun je vragen of je een tijdje op een ander paard mag rijden. Een paard waar jij jezelf wel zeker op voelt.
Al wil kleiner lang niet altijd betekenen dat je minder valkans hebt hoor.
Van een shetlander kun je harder vallen en meer breken, dan als je van een Shire valt.
Begin gewoon even terug bij het begin. Veel stappen en draven en steeds een stapje verder.
Verruim eens een keer in draf en kijk hoe je jezelf daarbij voelt.
Als je daar dan jezelf zeker bij voelt, kun je rustig eens aanspringen in galop.
Al zijn dat maar 2 sprongen, dat maakt helemaal niet uit.
Als je eenmaal doorzet, zul je er snel genoeg overheen zijn.

Zelf heb ik dat ook gemerkt, Vorig jaar ben ik van mijn paard gevallen met een zeer zware hersenschudding als gevolg. Ik weet niks meer van die dag en zonder cap had ik hier ook niet meer gezeten.
Op mijn eigen paardje had ik geen angst, aangezien ik met hem nooit een snelle galop doe alleen. En tijdens zo´n galop is het gebeurd. Maar afgelopen zomer op vakantie zou ik zoals elk jaar gaan rijden met de hoteleigenaar.
En ik kan je verzekeren, dat dat geen rustige ritjes zijn.
En ja hoor, ik voelde het al aankomen, ik twijfelde heel erg.
Eerlijk toegegeven en de eerste dag hebben we gewoon gestapt en gedraafd.
Tweede dag een klein, langzaam galopje erbij.
En de derde dag vlogen we als vanouds door de bergen in rengalop. Mijn angst was er niet meer.
Dit alles heb ik ook op een rustiger paardje gedaan als waar ik normaal op rijd.
Het heeft echt geholpen om dit stapje voor stapje te doen.

Dus als je door wilt gaan in de paarden zou ik de keuze van wel of niet stoppen uit je hoofd zetten en het langzaam weer gaan opbouwen. Zoals ik eerder al zei, anders zul je jezelf nog vaak tegen gaan komen Knipoog

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:34

nog ff iets vergeten te vertellen

ik heb precies hetzelfde gehad
toen was ik 6
ik was rustig aan het draven vliegt m'n pony er opeens vandoor
begin te gillen pony nog harder

baf zo tussen het hek door
heb een poos alleen maar durven draven en stappen (draven met handen aan de teugels en instructrice ernaast)
toen moest ik stoppen omdat de pony bijna een veulen kreeg (reed bij een collega van mijn vader)
na een poosje op een andere manege gestopt
was niet meer bang voor het draven maar galopperen wou ik echt niet totdat mijn pony waar ik op reed gewoon achter de anderen aangaloppeerde, ik vond dat wel lekker en sinds dien doe ik weer alles
dus gewoon lekker doorrijden
en gewoon klein stukje galopperen en dan weer draven en steeds langer
hopen dat het helpt

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:39

HorseyDude schreef:
Scum schreef:
Kun je aangeven wat er precies misgaat bij het galopperen?
Nou, ik denk steeds dat ik er wéér ervan af donder. De vorige keer was het zo'n enorme klap dat ik ruim 3 weken in een mitella heb rondgelopen en dat wil ik dus écht niet meer. Steeds wanneer de intructrice zegt dat we gaan galopperen zakt de moed mij echt in de schoenen... Verdrietig Bruin wil me ook flink opgooien (vindt ik) Oja, paarden aan de longeerlijn doen we niet...

Rij je al lang of ben je echt nog aan het leren galoperen Lachen?
Ik ben ook is gevallen in galop en durfte ook nimmer goed .. maar ik heb toen gewoon mijn verstand op nul gezet en gedacht jah als ik val dan val ik.. ik heb gegalopeerd en het ging super en sinds toen vond ik galop echt het leukste wat we deden in de les Lachen !
Je moet gewoon effe doorzetten Lachen .. of gewoon vragen of je op de braafste pony van de manege mag Knipoog ! Het komt goed geloof mij maar en vallen doe je wel meer xD !

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:12

Ik zou zeker doorzetten, dat in ieder geval.

Als je je op Verdi beter voelt en je mag daar ook op, dan zou ik daar eerst het galoperen weer op onder de knie proberen te krijgen. Ik zou wel tussendoor dan af en toe op Bruin gaan, maar dan vooraf afspreken dat je niet gaat galoperen. Op een gegeven moment voel je je dan vast wel zo prettig, dat je het weer gewoon kan.

Mag je dan in je les ook gewoon zelf de overgang een keer maken, of moet je tegelijk met de rest? Het lijkt me namelijk prettiger als je de eerste keer weer, dan zelf aan kan geven van ik ga het nu proberen en dan ook meteen doen. Alleen galoperen gaat meestal ook rustiger dan met een groep meegaloperen, ze steken elkaar toch vaak een beetje aan als ze de kans krijgen.

Heb je het er eigenlijk ook al met je instructrice over gehad? Heb je echt persoonlijk al een keer gevraagd of je aan de longe mag? Er kan tenslotte altijd een uitzondering op een regel komen, als je het goed overlegd.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:38

Zou ander paard dan bruin vragen en vragenm of je een tijdje niet hoeft te galopperen tot jij weer durft. Lol houden in paardrijden daar draait het om toch? moet wel leuk blijven voor je en niet eng...
Ik zou zeker niet stoppen. Zo te horen wil je ook eigenlijk heel erg graag..

Sterkte!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:05

hey ik ken dat gevoel ook wel goed.......
als je verder nog plezier hebt in de rest van het rijden en in het bezig zijn met paarden,zou ik gewoon lekker doorgaan.
misschien een ander paard proberen en lekker stappen en draven.

ik heb nu privelessen,en op het moment stappen en draven we ook vooral omdat de galop mij en mijn pony nog erg veel stress geeft op het moment.
dat geeft niet,het komt vanzelf

veel succes,en vooral veel PLEZIER