Heb ik goed gehandeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: Heb ik goed gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:23

In deze situatie was afstappen dus wel het veiligste, myrano.
Ik en mijn zus worden soms vreemd aangekeken omdat wij makkelijk af stappen, echter de keren dat ik naast mijn paard beland ben zijn veel minder dan die van de mensen die me uitlachen. Verder werkt het bij mijn paarden zo, als ik een keer af stap en ergens langs loop, kan ik de volgende keer blijven zitten, zo ook met deze onrust, mijn merrie had dat ook wel eens, in principe werkt het hetzelfde als bij ons ze heeft de schrik in de benen en wordt daardoor alerter en heter. Ik zou zelfs adviseren om lekker te gaan wandelen en ook te draven aan de hand als ze dan meer vertrouwen heeft, zo bouw je meer vertrouwen op. Zeker omdat je haar nog niet lang rijdt.

Naltas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:29

Denk dat je goed gehandelt heb maar dat je volgende keer wel met consequenties moet komen.

JoeLove92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:31

de pony heeft dus gewonnen volgende keer zou ik blijven zitten en laten merken wie de baas is

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:04

idd nooit afstappen en opgeven.
mocht je nou echt je pony niet meer terug kunnen krijgen dan kun je kiezen voor de one rain stop.
oftewel 1 teugel noodrem.
je pakt met 2 handen 1 teugel beet en dan trek je zijn neus naar jou knie toe op dat moment moet hij zijn achterbenen kruizen en dan kan hij niet meer rennen omdat zijn ene achterbeen voor zijn andere komt.
dus het is eigenlijk een soort blokkeer systeem.
tis echt een noodhulp voor als je echt in een gevaarlijke situatie zit en niets meer kan.
ditzelfde kun je in de bak doe als hij weer eens aangallopeerd of gaat dribbelen.
je vraagt dan stelling naar buiten dus naar het hek of bakrand en daardoor zal hij af moeten remmen remt hij af dan geef je je buitenteugel weer en maak je hem weer recht dit trucje hebben ze heeel snel door en dan zal het snel mover zijn met het gevlucht.

succes

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:06

dit zou ik dus niet doen op het asfalt!
levens gevaarlijk voor bijde.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:22

tamary schreef:
Myrano schreef:
idd, nooit afstappen. De volgende keer doet ie gewoon weer waar hij zin in heeft.

Pony is niks opgeschoten met het afstappen. Pony moest stappen ipv galopperen en deed dat met ruiter ernaast wel. Ruiter is ook gewoon verder gegaan op geplande route. Advies nooit afstappen is pertinent onzin, paard heeft soms een mens naast zich nodig om tot rust te komen en de situatie veilig te houden. 90% van de paarden heeft het liefste dat een ander "paard" de beslissingen neemt. Zodra jij ernaast loopt ben je dat andere paard.

Hier ben ik het volledig mee eens! Daar komt bij dat mij altijd geleerd is dat je er nooit een gevecht van moet maken want dat ga je altijd verliezen. Ik heb er niet zo heel veel verstand van maar ik zou lekker een tijdje samen met iemand anders buitenritjes gaan maken. Je kent hem nog maar kort naar wat ik begrijp dus hou het lekker ontspannen. Na verloop van tijd kan je rustig aan eens proberen om in je eentje naar buiten te gaan. Misschien in de bak niet voluit gaan trainen maar wat leuke oefeningen aan de grond voor hem bedenken zodat het paard je goed leert kennen en op een gegeven moment wat meer op je gaat vertrouwen. Nogmaals, ik weet het niet zo goed hoor, maar als ik in jouw situatie zou zitten zou ik dit gewoon eens proberen.

Succes in ieder geval !

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:30

Ik vind dat je wijs bent geweest door af te stappen!
Je rijdt langs de weg, voltes daar vaak onmogelijk.
Daarbij komt ook nog eens dat overige verkeersdeelnemers
er vaak geen rekening mee houden dat een paard geen fiets is.
En dus niet altijd doet wat je wilt.

Veiligheid voorop!!!

Ik zou wel, als het zo'n ondeugende pony is, samen met iemand meerijden,
(te paard op op de fiets? zodat als er iets gebeurt iemand 112 kan bellen of in kan grijpen,
mijpart door even het verkeer aan te houden als je wat problemen hebt)
of toch echt in een bak, of ergens gaan rijden waar geen verkeer is.
(of nauwelijks verkeer)
Zo oud ben je nog niet (aan je profiel te zien) en aan verongelukte amazones
heeft niemand iets!
Vind het trouwens ook de verantwoordelijkheid van de eigenaar van je verzorgpony.
(Vind het niet kunnen dat ze een minderjarige op een best wel lastige pony
weg laten gaan. )

Marrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:34

ik had afgestapt en naar een stuk gegaan waar geen weg is, gewoon een stuk gras... met niet al teveel auto's. dan had ik er weer opgestapt en gewoon wat geprobeerd.. voltes rijden enzoo , dat werkt beter dan afstappen en gaan lopen, want daar schieten jij en je pony niets mee op...

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:38

Sjolvir, ik verzorg deze pony al 4 jaar, en ik ben nu pas begonnen met rijden. Juist omdat ze zo ondeugend en sterk is.
Nu ben ik groot en sterk( Vork ) En zijn we begonnen met kijken hoe het ging.

Ik ben trouwens vandaag weer gegaan, maar een klein stukje gereden omdat ik vanavond mijn verjaardag vier, en het heel erg druk heb.
Bij dezelfde weg als zondag begon ze te dribbelen, maar omdat ik daarvoor ben omgedraaid omdat het anders te lang zou duren, is er niets gebeurt.
Ik vraag me af of de vorige verzorgster haar daar altijd liet galoperen langs de weg, ze werd in een keer heel druk...

Anneeet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:46

ik vind ook dat je goed gehandeld hebt
op sommige momenten moet je gewoon even afstappen om je paard rustig te krijgen. als je daarna dan maar wel weer goed verder gaat en zeker goed eindigd:D
xx

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:05

x_soofjuhxXx schreef:
Sjolvir, ik verzorg deze pony al 4 jaar, en ik ben nu pas begonnen met rijden. Juist omdat ze zo ondeugend en sterk is.
Nu ben ik groot en sterk( Vork ) En zijn we begonnen met kijken hoe het ging.

Ik ben trouwens vandaag weer gegaan, maar een klein stukje gereden omdat ik vanavond mijn verjaardag vier, en het heel erg druk heb.
Bij dezelfde weg als zondag begon ze te dribbelen, maar omdat ik daarvoor ben omgedraaid omdat het anders te lang zou duren, is er niets gebeurt.
Ik vraag me af of de vorige verzorgster haar daar altijd liet galoperen langs de weg, ze werd in een keer heel druk...

Oke, snap hem, maar in je begin post las ik dat je haar pas bereed, vandaar.
Staat er niet iemand met een braaf ding daar op stal? lift je gewoon een paar keer daarnaast mee.

Succes in iedergeval met je deugniet! Wel heel blijven he!?

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 18:17

ja, dat ben ik vooral van plan!
Ik rijd elke keer dat er iemand op stal is en tijd heeft samen, maar als dat niet zo is zal ik wel alleen moeten rijden, dus dan zou het handig zijn als ik haar dan ook kan rijden.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:01

gefeliciteerd met je verjaardag Haha!

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:19

yakima schreef:
op blijven zitten, in een volte rijden en steeds kleiner de volte rijden.

nu weet je pony dat ie er elke keer tussenuit kan gaan en dat je toch wel afstapt.

maar ik neem niet aan dat jij op het asfalt (misschien wel een weg?) je paard opeens op een volte kan zetten, met nog een grote kans dat ie op zijn plaat gaat als hij er ijzers onder heeft zitten..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:24

Blijven zitten en ongelukken maken of de veilige weg kiezen en afstappen... Denk dat je de juiste keuze gemaakt hebt. Plus dat het niet je eigen dier is.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:30

JoeLove92 schreef:
de pony heeft dus gewonnen volgende keer zou ik blijven zitten en laten merken wie de baas is

Oeh ja wat een feest heeft die pony gevierd zeg, een paard denkt niet aan winnen of verliezen..
Zelfde verhaal met een paard dat ergens niet langs durft, een paard bedenkt zich of het dreigend is of niet als het dat wel is en hij wil er niet langs en je draait om heeft dat paard echt niet van ´´yes ik heb gewonnen´´.

Je hebt top gehandelt, veiligheid gaat voor alles en nogmaals paarden denken niet aan of ze moeten winnen.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:47

Normaal zou ik nooit afstappen maar ja.. veiligheid gaat voor alles en als er ook nog verkeer om je heen is.. Begrijp zeker dat je wel bent afgestapt maar vond de 1e tip (voltes proberen) ook goed. Sterkte.. ze is je denk ik gewoon wat aan het uitproberen als je haar net rijdt?

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 17:48

Ik denk dat een van ons gewoon z'n dag niet had, dat we elkaar gewoon even in de weg zaten, want ik ben zondag weer gaan rijden, en dat ging helemaal top!

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:25

je pony schrok..was even niet meer terug te krijgen
Dus een volte rijde om dr terug te krijge was tevergeefs geweest...
Ik vind dat je goed gehandeld heb,,om het feit dat je buiten aan het rijden was..wie weet wat er had kunnen gebeuren als je erop was blijven zitten..wel geef ik je mee..Zorg niet dat die dit vaker gaat doen zodat jij er vaker af moet stappen want dan heeft het paard een trucje gevonden om je van zich af te krijge en geef jij je paard gewonnen!

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:20

afstappen is wel het veiligst, ongelukken kunnen we niet hebben.
wat je daarna wel had kunnen doen is iemand die het paard wel aankan meenemen en nog een keer naar buiten gaan, zodat hij wel meteen weer leert hoe het ok alweer wel moet

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:17

Je hebt goed gehandeld, je moet voor je eigen veiligheid kiezen.
Ik zou volgende keer iemand meenemen die ernaast blijft lopen. Zodat als hij steeds harder wil diegene ernaast hem tegen kan houden. Zo voel jij je ook een stuk veiliger waarschijnlijk! Het komt vast wel goed!

Sharif08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:07

Maar je kan der beter op blijven zitten,
als je naast der loopt en ze schrikt spring ze miss op je!
En je kan de op een volte zetten als je der niet meer aan kan.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:27

afstappen is niet persé verkeerd, veiligheid voor alles!
Als je idd denkt dat ze op dat pad altijd mocht galopperen zou ik dat pad een aantal keer met een ander paard erbij rijden, in stap. dat is waarschijnlijk sowieso een goed plan, dan krijgen jullie allebei wat meer vertrouwen in elkaar. en lekker een stuk wandelen als je niemand mee kunt nemen is ook leuk! grondwerk kan een goede basis zijn voor het rijden.

veel plezier met rijden

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:00

Gewoon lekker afstappen , is idd veiliger maar ook beter voor de pony en jou, wat moet je erop als je uit alle macht aan de teugels moet trekken, jij krijgt pijn in je armen en de pony pijn in zijn mond waardoor hij alleen maar harder gaat.
Heeft de pony geen pijn, want je zegt dat in stap hij het braaf doet maar zodra de draf en galop zijn geweest hij druk doet, kan zijn dat bij de draf het hoofd omhoog komt en dat er iets fout in de rug schiet waardoor de pony een naar gevoel krijgt en op de vlucht wil.
Ik heb er zelf ook een die dat doet eenmaal draf daarna is het alleen maar dribbelen, ben nu al een tijdje een voor mezelf een onderzoekje aan het doen , door b.v als ze aan draven denkt haar stil zetten en weer tot rust probeert te brengen door haar koppie laag te laten gaan en daar gebruik ik meestal even een brokje voor en dan stapt ze meestal weer een poosje rustig, het is even puzzelen en vooral geduld hebben en even maar niet draven, maar ik wil weten waarom ze het doet en wil weten of het geen actie uit pijn in haar rugspieren is.
Nou is die van mij nogal een heethoofd, dus het is ook een stukje temperament, maar het valt me op dat als ze haar rug spant ze daarna moeilijk weer kan ontspannen en dat geeft een naar gevoel natuurlijk en daar wil ze voor weg.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 10:15

Het is waarschijnlijk niet iets medisch, anders had haar eigenaar dat al lang gezien. De eigenaar is ook de dierenarts, dus daar kan ik wel van uit gaan dat die het ziet als er iets is. Het is denk ik een combinatie tussen haar temerament en iets wat ik verkeerd doe als ik alleen rijd, iedereen zegt altijd dat het een veel liever beestje is als je alleen rijd. Misschien ben ik te gespannen, of zet ik mijn hand vast als ze gaat dribbelen. Ik zou heel graag gewoon opstappen en het proberen tot het goed gaat, maar aangezien we gewoon over de weg rijden, is dat te gevaarlijk. Ik heb nu gezegd dat ik niet meer alleen ga rijden totdat ik haar helemaal onder controle heb als ik met anderen rijd.