Problemen bij het inrijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Problemen bij het inrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:48

Bij mijn jonge paard is ook niet alles gegaan zoals het hoort tijdens het inrijden. Toen ik hem kocht had hij een tijdje bij een professionele stal in training gestaan, maar daarna weer maanden op de wei gezet omdat hij zo gestressed bleef. Ik ben bij het begin begonnen en heel rustig aan gedaan. Dit ging 4 maanden goed, daarna begon hij weer te rennen en te bokken. Bij hem bleek het voor een groot deel door rugpijn te komen. Dit is verholpen door twee behandelingen van een osteopaat. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en is het een heerlijk paard! In de bak blijft hij gestressed, daar heeft hij gewoon slechte herinneringen aan en dat zijn we er nu heel langzaam uit aan het rijden, maar buiten is hij ontzettend braaf en nergens bang voor! Lachen We maken dus vooral buitenritten.

Goed dat je professionele hulp hebt ingeschakeld. Laat hem ook eens nakijken door een osteopaat of fysio.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:42

jammer dat er zoveel problemen zijn bij het inrijden!
Het ging eerst zo super , apart dat het pas later is begonnen.
Wel super dat je idd professionele hulp hebt ingeroepen..
Ik hoop dat het gauw beter gaat en dat je lekker zelf met hem aan de gang kan gaan.

Ben benieuwd hoe het verder gaat, houd je me op de hoogte?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:45

peerd NU wegbrengen naar Gert oid en er niet meer zelf aan sleutelen............. zelf sleutelen of wegbrengen naar iemand die het ook maar half kan resulteerd in alleen maar meer problemen........ en uiteindelijk een onrijdbaar paard......

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 19:39

Maartje_h: Ik zal je op de hoogte houden, heb nog geen nieuws tot nu toe! alleen dat we nu met alles weer een stapje terug zijn we gaan rustig aan weer beginnen met hangen enzo...

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:49

Jeetje Evi het zit je echt niet mee met het kereltje he?
Ik zou in eerste instantie lichamelijke klachten uit willen sluiten voor ik verder zou gaan nu. Ik zou hem dus goed laten checken door een dierenarts. Het lijkt op een probleem uit angst of pijn. Hij is nog zo jong, ik zou niets gaan frusteren straks krijg je een totaal geflipt en mentaal beschadigte pony. Voor wat betreft de opmerkingen dat fjorden eigenwijs zijn en dat, dat erin zit kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat ik dat grote onzin vindt. De meeste fjorden die ik ken zijn juist erg meewerkend en wel willend alleen je moet even weten hoe je ermee om moet gaan. Bovendien is Sven natuurlijk maar een halve fjord en is de andere helft is toch echt rijpaard Lachen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:57

Evi,

Ik weet niet of dit bij jullie kan, maar wat ik van iemand es gehoord heb, is leren opstijgen en afstijgen in de stal. Dan kan ie gewoon niet vooruit...

Is maar een kleine tip/poging tot, het kan ook zijn dat dit helemaal niet werkt voor jullie.

Maar ik heb van een kennis gehoord dat zijn paarden allemaal zo zadelmak gemaakt werden. Opstappen en afstijgen in de stal, tot 20x toe.

Vond het eerst een beetje een vreemd idee, maar bij hem werkte dat wel...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:04

Maak een pop door een oude overall op te vullen, en laat die op en af stappen. Ofwel: je brengt die pop dichterbij, reageert ie niet, gaat de pop weer weg. Breng de pop wat dichterbij, raak je zadel aan, reageert ie niet, dan gaat de pop weer weg. Zo stap voor stap naar het opstappen toe werken.
Elke keer dat je paard er vandoor gaat en er iemand af valt is ie beloond voor dat gedrag. Je moet hem dus leren dat die persoon weg gaat als hij NIET regeert. In hoeverre heb je heb gedesensibiliseerd, gewend aan dingen die over zijn rug gaan, zodat hij ze eerst in zijn ene en dan in zijn andere oog ziet? Want daar is het waarschijnlijk mis gegaan...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:11

Professioneel wegbrengen!

Ik weet niet waar je woont, maar bv naar Fried van Stiphout in Horst/Hegelum.
Hij heeft de naam alles klaar te krijgen, een beetje Gert van den Hof van het zuiden zeg maar.

Fried zet ze vast aan de zadelmakmaakpaal (staat er ook letterlijk op), dikke spoorbiels in de beton gestort in de hoek van de buitenbak (zie onderstaande foto).

Afbeelding

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:15

Ik had precies hetzelfde probleem met mijn pony..
Als ik laag blijf met opstappen/afstappen en daarna rustig omhoog ga zitten kan ik er op.
Wij hadden dit geoefend met een pop vol met stro, hielpt echt goed.

Helaas word deze pony toch verkocht, omdat alleen ik erop kan rijden, en hij eigelijk bedoeld was voor mijn vader om op te rijden, helaas.. Lachen

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:18

@ listiglistje: Huh? Een paard dat je zadelmak wilt maken aan een paal vast binden? Met welk doel?? Verongelukken?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:29

Animal_ABC schreef:
@ listiglistje: Huh? Een paard dat je zadelmak wilt maken aan een paal vast binden? Met welk doel?? Verongelukken?

Fried van Stiphout heeft (tig)duizenden paarden zadelmak gemaakt, gecorrigeerd en afgericht.
Het is lopende band werk bij hem en weet echt wel wat hij doet.
Hij en Gert van den Hof hebben de naam alles klaar te krijgen.

Misschien dat je niet bekend bent met hem en zijn methode(n), veel mensen in de Ned. Paardenwereld zijn dat wel.
Als mensen als Fried en Gert een paard niet meer zadelmak of klaar krijgen dan is er geen verder station meer Knipoog

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:28

het wegrennen komt denk ik voort uit angst om te vallen.
hij heeft nog geen balans en als jij dan opstapt en hij krijgt het gevoel dat hij omvalt schrikt hij en zal wegrennen.
als je voor dat je opstapt je linkerteugel goed kort neemt en hem met zijn neus naar jou toe laat kijken moet hij zijn gewicht op zijn rechterschouder zetten waardoor hij dus niet het gevoel krijgt om te vallen als jij dus op de linkerkand gaat vallen.
het voordeel is ook dat als hij weg zou willen lopen hij rondjes om jou heen draait waardoor hij nog steeds op die buitenschouder blijft lopen en jij gewoon in je beugel kan blijven staan tot hij stilstaat en jij op kan stappen.
ik heb hier een filmpje van hoe mijn paard op deze manier is gellerd om braaf stil te staan tijdens het opstijgen bij het zadelmak maken.
dus je kunt me eventueel via je pm je email adres geven dan kan het je laten zien.

groetjes

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:36

Animal_ABC schreef:
Maak een pop door een oude overall op te vullen, en laat die op en af stappen. Ofwel: je brengt die pop dichterbij, reageert ie niet, gaat de pop weer weg. Breng de pop wat dichterbij, raak je zadel aan, reageert ie niet, dan gaat de pop weer weg. Zo stap voor stap naar het opstappen toe werken.
Elke keer dat je paard er vandoor gaat en er iemand af valt is ie beloond voor dat gedrag. Je moet hem dus leren dat die persoon weg gaat als hij NIET regeert. In hoeverre heb je heb gedesensibiliseerd, gewend aan dingen die over zijn rug gaan, zodat hij ze eerst in zijn ene en dan in zijn andere oog ziet? Want daar is het waarschijnlijk mis gegaan...

Het is of ik me zelf hoor praten, de pop heeft ook geen stres, zit ook stevig in het zadel, wij doen niet anders meer met jonge paarden. Cool

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 21:28

Bedankt voor de tip met die pop ga het zeker doorgeven!
Het hangen gaat nu weer goed gelukkig! we gaan weer de goede kant op nou de rest nog!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:30

@ Montyjansen: niet toevallig, ben ook wel "eens" in Oudenhoorn gepasseerd Knipoog

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 07:34

Animal_ABC schreef:
@ Montyjansen: niet toevallig, ben ook wel "eens" in Oudenhoorn gepasseerd Knipoog

Ik ben wel enkele keren Oudenhoorn gepasseerd ja. Knipoog
Ik werd zaterdag door Annemarie aan Monty voorgesteld, als de Monty van Nederland, Bloos vond ik wel een mooi compliment eigenlijk. Afgod

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 14:01

listiglistje schreef:
Professioneel wegbrengen!

Ik weet niet waar je woont, maar bv naar Fried van Stiphout in Horst/Hegelum.
Hij heeft de naam alles klaar te krijgen, een beetje Gert van den Hof van het zuiden zeg maar.

Fried zet ze vast aan de zadelmakmaakpaal (staat er ook letterlijk op), dikke spoorbiels in de beton gestort in de hoek van de buitenbak (zie onderstaande foto).

http://www.mijnalbum.nl/Foto-S7A7OJBB.jpg

Wow super manier een paard zadelmak te maken. Scheve mond Ik ben er niet zo van een probleempaard te helpen met grof geweld, dwz een paard dat weg wil door lichamelijk en/of geestelijk ongemak vast te binden. Is geen stijl, alleen maar een teken van gebrek het zonder grove hulpmiddelen op te kunnen lossen. Dat ze de naam hebben alles klaar te krijgen kan ik me voorstellen, ik kan je het resultaat van hun werkwijze ook vertellen; een gebroken paard, niets minder. Zo mak als een lammetje voor de rest van zijn leven, maar wel helemaal ingebroken. Dan liever een station verder voor die paarden, is wel zo fair vind ik. Verward

Ik kan je vertellen dat er in de rest van nederland meer dan genoeg mensen met een vriendelijke methode zijn die probleempaarden kunnen helpen. Maar aangezien de gemiddelde paardeneigenaar echter niet verder kijkt dan zijn neus lang is en zijn paard naar dit soort 'cowboys' brengt; hebben deze verreweg meer kunde bezittende mensen niet zo een grote naam.

Ow of mischien toch wel, ik denk dat we hier allemaal wel de naam Emiel Voest en/of Monya Erb kennen, zij lossen de problemen op met grondwerk, zonder vast te hoeven binden gelukkig. Kost wel wat meer, maar dan heb je een happy paard ipv een gebroken paard, is een groot verschil namelijk. Knipoog

edit: nog iets toegevoegd.

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:05

Ja ik heb er wel ervaring mee, het is me een keer gebeurd bij een manegepaardje dat net was ingereden en ik mog er dus op om te kijken of die geschikt was voor de les. Alles ging goed alleen verkeerde galop maar dat doet er even niet toe, dus toen ik ging afstappen werd die ook echt knettergek. Helemaal bokken en stijgeren en er loeihard vandoor gaan. Uiteindelijk was ik er dus afgevallen en gelukkig was niets gekneusd, maar ik kwam erachter dat hij het echt super eng vond als je er op stapte of eraf, hij vond het echt eng want hij ziet niet wat je doet als je zo beweegt om eraf te stappen. Ik moest hem echt duidelijk maken dat er niks aan de hand is en dat ik er gewoon vanaf moet stappen. En uiteindelijk begreep hij ut een beetje dus ik probeerde echt heel goed contact met hem te maken, telkens als hij schrok en angstig achter zich keek, kalmeerde ik hem een beetje en probeerde het nog een keer. En zo moet je het telkens een beetje opbouwen. Uiteindelijk luisterde hij en lukte het me om gewoon van hem af te stappen en op stappen. Maar het duurde volgens mij wel meer dan 4 maanden om dat voorelkaar te kunnen krijgen. Maar je moet hem dus laten weten dat het niet eng is en telkens als je een stukje eraf wil stappen een klopje op de schouder of dan probeert een vriendin van je ofzo het paard een beetje af te leiden met een snoepje in der hand.

succes met je paard en ik hoop dat het allemaal lukt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:39

Evi moet zelf niet meer trutten, alles wat ze nu doet maakt het paard slechter......... ze moet het paard wegbrengen en bij die mensen in de leer gaan........... maar vooral zelf niet meer trutten

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 10:54

KiWiKo: Ik tut al een hele tijd niet zelf meer! hij staat nu al een maand op stal bij iemand anders, lees maar even terug naar het begin!

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:56

da Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:41

evi_sammy schreef:
Ik tut al een hele tijd niet zelf meer! hij staat nu al een maand op stal bij iemand anders, lees maar even terug naar het begin!

Maar als het probleem niet verbeterd bij die persoon is dat misschien niet de juiste persoon om dit probleem op te lossen... Misschien op zoek gaan naar iemand die er proffesioneel mee bezig is?

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 08:33

Het gaat nu weer redelijk! het opstappen gaat steeds weer beter nou nog even afwachten hoelang het blijft en of die nou braaf blijft!

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:45

montyjansen schreef:
Het is of ik me zelf hoor praten, de pop heeft ook geen stres, zit ook stevig in het zadel, wij doen niet anders meer met jonge paarden. Cool

en even een aantal bijbehorende foto's;
[EA-GZ-RP] Pop gezocht voor zadelmak maken!
(zie foto's onderaan het topic)