Paard gaat over de galop in tijdens het doorzitten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Re: Paard gaat over de galop in tijdens het doorzitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:26

veel stukjes doorzitten en dan weer licht rijden doorzitten en lichtrijden doorzitten lichtrijden enz. gewoon korte stukjes. daarna als dat lukt doorzitten en terug in stap (belonen) aandraven en meteen doorzitten en weer terug in stap enz.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:48

piewie schreef:
anniee schreef:
als ze niet tegen doorzitten kan, hoe rijd je haar dan terug naar stap?

Heel zwaar lichtrijden en uiteindelijk zitten. daar reageerd ze op het moment nu super op en ik breid het steeds meer uit naar doorzitten tijdens het terugrijden.

Dan zou ik dat eerst gaan uitbouwen, omdat je haar daarmee min of meer leert dat doorzitten niet betekent dat ze harder moet gaan; je gaat immers terug naar stap. Als je helemaal met doorzitten terug kan gaan naar stap dan kun je ook in draf zomaar een paar passen doorzitten en daarna wer lichtrijden. Ze moet eigenlijk leren dat doorzitten verschillende dingen (of juist helemaal niets) kan betekenen en dat zij dus niets te anticiperen heeft daarin.

Ik denk dat je goed op weg bent en er met geduld wel komt hoor Lachen

sylv28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:38

Soms kun je (onbewust) je benen aanspannen/aanknijpen tijdens het doorzitten. Probeer zo ontspannen mogelijk te blijven zitten en het af te wisselen. Dus de ene keer even doorzitten, dan weer lichtrijden. Dan weer doorzitten en overgaan in stap enz.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:01

friezen hebben over het algemeen veel moeite met de galop en ik denk dat de vorige ruiter het erin geslage heb..net zoals bij mijn paard, je paard wordt dan bang zodra je gaat zitten en vertoond dan vlucht gedrag, bij mijn paard heeft dit zeker een jaar geduurd eerdat ik kon gaan zitten en hij ontspannen bleef.
ik heb hem gewoon aan laten springen en dan terug nemen ( belonen) en dan weer doorzitten ( even maar). Die van mij werd ook rustiger als hij eenmaal gegallopeerd had. Maar ik denk dat dit een vertrouwens kwestie is en moet je er zeker niet op gaan hameren, ik heb maanden niet doorgezeten, gewoon mee gewacht en idd beginnen met doorzitten met terug rijden aangalopperen vanuit het lichtrijden...dan leg je de link niet meer van doorzitten naar galopperen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:33

Aandraven en blijven doorzitten, na een paar pasjes weer terug.
Tip van kiwiko vind ik ook erg goed. Niets overhaasten en op het hoogtepunt stoppen

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:40

Bovenbenen meer ontspannen en regelmatiger drijven.
Ik heb ik ook veel last van gehad Clown

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 08:54

Wat flugeltje zegt, komt veel overeen met die fries van mij. Ik beloon hem ook telkens. Ik ga deze tips echt bij de hand houden.
Mijn fries toont erg veel vluchtgedrag, zowel voor het been als zitten in het zadel. Het zal waarschijnlijk nog een lange weg worden, maar ik heb veel geduld daarbij hoor. En het mag ook een lange weg worden, maar ik wil wel graag resultaat zien na een jaar hihi

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:25

wees gerust...het kost misschien veel tijd maar zeker de moeite waard, je moet gewoon goed in je hoofd houden, dat voor hem waarschijnlijk dat verband er is, dat wanneer jij door gaat zitten hij denkt dat hij moet galopperen en misschien door zijn verleden, daar bang voor is. Je moet proberen om hem te misleiden... vooral dat vanuit lichtrijden aangalloperen was bij mij erg belangrijk en dat je als je uit de galop komt door gaat zitten. Dat bewijs je voor hem het tegengestelde van wat hij denkt

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:27

met misleiden bedoel ik trouwens zijn angst misleiden, door het precies tegenovergesteld te doen = lichtrijden voor het galloperen en doorzitten na de galop

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:39

Dat zei mijn instructrice ook al flugel, dus daar ben ik ook al mee bezig. Bedankt voor de tips in ieder geval

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:23

Zorg dat je benen mega ontspanne ligge langs het zadel..vaak duw je ze ontbewust iets aan..wat normaliter niet zo heel erg is..maar waar sommige paarde eenmaal gevoelliger voor zijn dan andere..probeer dat is uit...ga doorzitten en friemel wat houdingen met je benen..kijk of je verschil merkt...