thiedenmann teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: thiedenmann teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:57

Pallatin schreef:
de ts heeft aangegeven niet met een slof overweg te kunnen, dat is voor haar dus geen optie...ze vraagt advies over de thiedemann, niet over de slof!
Overigens, een thiedemann werkt niet in als het paard op de juiste manier loopt en je hoeft m los te gooien zodra het paard nageeft. Bij een correcte houding hangt ie los.

Plutolover, ik ben benieuwd wat je instructrice er over zegt...veel succes en ik ben benieuwd of het straks beter gaat

Een slof werkt ook niet in als het paard op de juiste manier loopt en die hoef je ook niet los te gooien. Net als een Thiedemann pak je die op een bepaalde lengte, geeft het paard na dan komt de slof los te hangen, pas als je daarna de slof nog korter pakt gaat het mis. Dezelfde fout kan ook gebeuren bij een Thiedemann want die kun je ook heel makkelijk een gaatje strakker vastmaken.

Ik heb een hekel aan een Thiedemann omdat een Thiedemann dus wel vast zit en niet a la minute los kan in geval van nood en omdat paarden snel de neiging hebben om erop te gaan hangen wat alleen meer problemen geeft.
Onder goede begeleiding is een slof een veel beter hulpmiddel dan een Thiedemann, want ook met begeleiding is het nauwelijks te voorkomen dat een paard op de Thiedemann gaat hangen, om nog maar te zwijgen wat er kan gebeuren als een paard in verzet gaat.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:05

Als je met thiedemann losse teugel geeft krijgt het paard ook losse teugel omdat je teugel dan gewoon met het ringetje van de T-teugel tot het bit komt en je teugel in n bochtje loopt.
Ook mij is verteld dat thiedemannteugel vriendelijker is, je kan niet verder dan het strakste gaatje, een slof kan dat wel. Plus heb je bij n slof twee teugels vast etcetera als je daar ene beetje onhandig mee bent heeft het ook geen nut.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:09

Het grote nadeel van een thiedeman is, dat hij altijd vast zit. Dus ook op het moment dat het paard er tegenin gaat, kun je niet die teugel los gooien. Met een slof kan dat wel.
En als je een beetje onhandig bent met hulpteugels ben je er mijnsinziens niet aan toe om deze te gebruiken, grijp dan naar minder ingrijpende middelen als bijvoorbeeld een martingaal.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:12

soofenflo schreef:
Het grote nadeel van een thiedeman is, dat hij altijd vast zit. Dus ook op het moment dat het paard er tegenin gaat, kun je niet die teugel los gooien. Met een slof kan dat wel.
En als je een beetje onhandig bent met hulpteugels ben je er mijnsinziens niet aan toe om deze te gebruiken, grijp dan naar minder ingrijpende middelen als bijvoorbeeld een martingaal.

Waarom zou je een paard een martingaal omhangen als je wil leren nageeflijk te lopen??? (of heb ik ergens over heen gelezen dat hij/zij zn hoofd omhoog gooid) dan hangt die martingaal er ook maar een beetje voor de sier.Kan je er net zo goed niks omheen hangen (wat uiteraard het prettigste is zonder poespas gewoon lekker kunnen rijden)

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:16

Uiteraard, maar het ging me hier even erom, dat als je niet handig bent met hulpteugels dat je niet naar middelen als slof en thiedeman moet grijpen.
En daarbij, om een paard nageeflijk te leren lopen heb je helemaal geen hulpteugels nodig, alleen een goede instructeur. Paarden kunnen namelijk al met hun hoofd in de loodlijn lopen als ze nog naast hun moeder rennen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:20

soofenflo schreef:
Uiteraard, maar het ging me hier even erom, dat als je niet handig bent met hulpteugels dat je niet naar middelen als slof en thiedeman moet grijpen.
En daarbij, om een paard nageeflijk te leren lopen heb je helemaal geen hulpteugels nodig, alleen een goede instructeur. Paarden kunnen namelijk al met hun hoofd in de loodlijn lopen als ze nog naast hun moeder rennen.

Ben het aan de ene kant met je eens maar aan de andere kant iedereen die ooit een hulpteugel heeft gebruikt moet dat leren, de meeste beginners die voor het eerst een zweepje vast houden laten hem ook wel eens vallen. Dus kan me heel goed indenken dat als jij nooit met twee teugels heb gereden je hand dan in ene erg vol is.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:36

Dat is waar.
Ik heb ook ooit eens met een slof teugel moeten leren rijden. Eerst, ook omdat je je handen zo vol hebt gewoon tussen je ringvinger en pink erbij, en alleen onder begeleiding.
Daarna was ik er handig genoeg mee en nu neem ik de slof teugel onder mijn pink door. Als zo'n beetje stang trens, dan heb je er ook meer gevoel in.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:46

Ik ben al ruim een half jaar bezig om mijn bijrijdpaardje lekker ontspannen en nageeflijk te laten lopen. En tsja...dat gaat nou eenmaal niet over rozen. Langzaam maar zeker merk ik dat hij nu spieren gaat opbouwen in zijn rug en achterhand waardoor hij meer gaat zakken. Dit proces kost tijd en inspanning en goede begeleiding. Ik kan andere paarden ook prima nageeflijk rijden, dit paard heeft er meer moeite mee.

Het is verleidelijk om naar de hulpteugels te grijpen, maar het is niet altijd de beste oplossing. Hulpteugels zijn in mijn ogen trouwens nog altijd begrenzend en niet bedoeld als om een houding af te dwingen.

Het is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar als je voor de Thiedeman kiest doe dat dan met goede begeleiding. Verkeerd gebruik van hulpteugels maken meer stuk dan je lief is.

Verder zou ik me ook eens wat meer gaan verdiepen in academische rijkunst. Verkrijgen van lengtebuiging enz waardoor je paard meer kan ontspannen. Ik heb er veel aan. Succes ermee!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:19

anneliesdj schreef:
Pallatin schreef:
de ts heeft aangegeven niet met een slof overweg te kunnen, dat is voor haar dus geen optie...ze vraagt advies over de thiedemann, niet over de slof!
Overigens, een thiedemann werkt niet in als het paard op de juiste manier loopt en je hoeft m los te gooien zodra het paard nageeft. Bij een correcte houding hangt ie los.

Plutolover, ik ben benieuwd wat je instructrice er over zegt...veel succes en ik ben benieuwd of het straks beter gaat

Een slof werkt ook niet in als het paard op de juiste manier loopt en die hoef je ook niet los te gooien. Net als een Thiedemann pak je die op een bepaalde lengte, geeft het paard na dan komt de slof los te hangen, pas als je daarna de slof nog korter pakt gaat het mis. Dezelfde fout kan ook gebeuren bij een Thiedemann want die kun je ook heel makkelijk een gaatje strakker vastmaken.

Ik heb een hekel aan een Thiedemann omdat een Thiedemann dus wel vast zit en niet a la minute los kan in geval van nood en omdat paarden snel de neiging hebben om erop te gaan hangen wat alleen meer problemen geeft.
Onder goede begeleiding is een slof een veel beter hulpmiddel dan een Thiedemann, want ook met begeleiding is het nauwelijks te voorkomen dat een paard op de Thiedemann gaat hangen, om nog maar te zwijgen wat er kan gebeuren als een paard in verzet gaat.

Ik heb persoonlijk niks met een slof, vind het in de verkeerde handen al snel een dwangmiddel, al geloof ik best dat sommige mensen er goed mee overweg kunnen Knipoog Feit blijft echter dat de TS er NIET mee overweg kan en dat voor haar dus geen optie is. Een slof in de handen van een onervaren ruiter is voor de pony geen pretje. Tuurlijk kan de pony op de thiedemann gaan hangen, maar dat geldt voor een slof en de gewone hand zonder hulpteugel ook. Jij kunt een slof beter vinden dan een thiedemann, maar de TS wil geen slof, dus misschien kun je haar beter tips geven hoe de thiedemann in de training en onder begeleiding te gebruiken?? Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:08

Bo_tje schreef:
Als je met thiedemann losse teugel geeft krijgt het paard ook losse teugel omdat je teugel dan gewoon met het ringetje van de T-teugel tot het bit komt en je teugel in n bochtje loopt.

Maar dat is niet de bedoeling van de Thiedemann.
Bo_tje schreef:
Ook mij is verteld dat thiedemannteugel vriendelijker is, je kan niet verder dan het strakste gaatje, een slof kan dat wel. Plus heb je bij n slof twee teugels vast etcetera als je daar ene beetje onhandig mee bent heeft het ook geen nut.

Je kunt bij een Thiedemann ook het halsstuk langer maken en het stuk naar de singel korter waardoor de teugel ook strakker kan, het strakste gaatje is ook niet altijd goed.

Pallatin schreef:
Ik heb persoonlijk niks met een slof, vind het in de verkeerde handen al snel een dwangmiddel, al geloof ik best dat sommige mensen er goed mee overweg kunnen Knipoog Feit blijft echter dat de TS er NIET mee overweg kan en dat voor haar dus geen optie is. Een slof in de handen van een onervaren ruiter is voor de pony geen pretje. Tuurlijk kan de pony op de thiedemann gaan hangen, maar dat geldt voor een slof en de gewone hand zonder hulpteugel ook. Jij kunt een slof beter vinden dan een thiedemann, maar de TS wil geen slof, dus misschien kun je haar beter tips geven hoe de thiedemann in de training en onder begeleiding te gebruiken?? Haha!

Als je pony op de Thiedemann gaat hangen voel je dat niet omdat je maar een teugel hebt, bij een slof voel je dat meteen en kun je erop reageren. Dat ze gaan hangen op de Thiedemann voel je pas als je de Thiedemann niet meer gebruikt.

Als ze geen slof wil kan ze misschien proberen om het aan de longe op te lossen met een touwtje eraan, je kunt dan precies zien hoe je paard loopt en of hij wel of niet gaat hangen.

@TS; gaat je paard alleen aan de teugel als je stilstaat of wil ze ook wel tijdens het stappen of draven? Als het in stilstand wil moet het niet al te moeilijk zijn om het in stap ook voor elkaar te krijgen, of anders misschien galop, is meestal makkelijker dan de draf. Dat je paard zijn neus eruit drukt in de overgangen is heel normaal, kwestie van onbalans en steun zoeken. Na verloop van tijd zal dat steeds beter gaan, een slof of Thiedemann zal daar niet veel bij helpen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 10:03

Stilstaand staat hij redelijk snel rond. De ene keer sneller dan de andere keer .Maar zodra ik been geef is het neus naar voren. Sinds maandag loopt hij soms rond in stap. alleen daar heb ik al een andere topic over geopend omdat ik dan me handen niet goed doe.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:13

Als hij in stap ook al nageeft ben je al op weg, heb geduld en probeer zoveel mogelijk dezelfde hulpen te geven als je doet als hij stilstaat. Zo te horen heb je geen slof of Thiedemann nodig, het heeft gewoon even tijd nodig.
Zoals ik zei, bij overgangen gaat het vaak mis door de balans. Sommige L en M paarden steken hun neus er nog uit bij de overgangen, gewoon een kwestie van vol blijven houden en goed op het achterbeen zetten.

Nic_Urani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:03

ik heb zelf met mijn oude paardje een tijd met thiedemann gereden.. hij gooide namelijk vaak zijn kop in de lucht en zette het op een rennen. Wat erg gevaarlijk werd. Een thiedemann geeft je op zo'n moment net een beetje extra hulp om dit tegen te gaan. Ik heb het echter nooit gebruikt om mijn paard nageeflijk te krijgen. Als je paard erg zijn neus eruit gooit, zou je een thiedemann eens kunnen proberen, maar puur om het eerste stukje kracht wat je paard zet eruit te halen. Nageeflijkheid moet je dan zelf rijden, want dit komt voort uit je ontspanning en niet uit dwang. Ik zou het wel eerst een keer proberen, voordat je er een aanschaft! En dan het liefst met begeleiding zodat je de juiste tips krijgt over het rijden met deze teugel!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:45

mijn verzorgpaard loopt dr ook mee (topic: Protest.. Help!! )
en daar staat ook in hoe ze is als ik me tiedeman dr af haal..

het is een fijn hulpmiddel , maar ik zou het op tijdelijk houden en niet elke dag , Anders moet
je het dalijk ook weer afleren en dan krijg je het zelfde probleem als mij misschien Verdrietig .

Ik zeg dus als je af en toe een tiedeman om wil doen zou ik het gewoon doen maar wel onder begeleiding en hem niet strak in snoeren!

suc6

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:59

Eerlijk gezegd zou ik dit probleem nooit oplossen met een hulpteugel. Je leert hem dan wel misschien met zijn hals in de "juiste houding" lopen, maar eigenlijk is die hals helemaal niet zo belangrijk in het geheel van aan de teugel lopen. Die achterhand en rug zijn veel belangrijker. Je zegt dat zijn achterhand niet zo sterk is, dus lijkt het me slim als je daar mee aan de gang gaat. Als dat beter gaat en komt die hals uiteindelijk vanzelf ook wel. Als je eerst bezig gaat met de hals en pas later met zijn lijf rij je van voor naar achter ipv achter naar voor. Het lijkt dan wel heel wat, maar echt een goed lopend paard krijg je dan niet.