Kun je paardrijden verleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Judje_

Re: Kun je paardrijden verleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:32

Maar had je je rug ook gebroken na een val van een paard oid? Want dan kan ik me die angst goed voorstellen. Ik heb de afgelopen jaaaren maar heel af en toe gereden, nadat mijn pony was overleden. Maar verleren deed ik het niet hoor. Tuurlijk gaat het nu veel makkelijker, na 10 maanden met 1 pony trainen, maar je weet toch nog wel wat je moet doen.... Het lijkt me wel lastig als je nu erg bang bent. Als je weet waarom je dat bent, kan je daar ook aan gaan werken. Jij ook succes dan in ieder geval!

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:35

Verleren zul je het denk niet snel.
Het zal wel weer even wennen zijn en weer even nadenken Haha!
Ik ben ook een jaar/ander half jaar gestopt geweest was ook weer even wennen je pak het wel makkelijk op ( ik athans )
Veel plezier Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:36

Helemaal verleren denk ik niet, maar als je een tijd niet gereden hebt en dan weer opstapt dan zal het wel even wennen zijn, maar na een paar keer gaat het vast een stuk beter en zeker als je weer wat lessen neemt.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:37

Verleren doe je het niet.
Maar na een lange tijd niet gereden te hebben ben ik wel angstiger. Dat heb ik zelfs als ik 1 maand niet heb gereden.

Mijn langste rijstop was 2 jaar. Na die 2 jaar ging ik met iemand mee buiten rijden. En ja... het paard waar ik op reed zag een zandpad. En dacht leuk galop... en weg waren we Clown.
Laatst bijgewerkt door lindake op 14-09-08 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:37

Tussen mijn vorige pony en Silence zat bijna 4 jaar.
Tussendoor ook niet gereden, maar na 4 jaar was het opstappen en wegrijden.
Heb er niet aan moeten wennen en ook geen spierpijn of iets gehad.
Moest alleen even nadenken over de begrippen van de hulpen enz. hoe dat bij sommige ook weer zat.
Maar dat was alles, het rijden zelf was ik dus zeker niet verleerd.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:39

Ik denk ook niet dat je het verleerd.
Ben zelf ook even gestopt met paardrijden op de manege en kocht een veulentje van 10 maanden. Af en toe gereden op mijn zusjes paard (4 x of zo)
ben inmiddels in aan het rijden (ze is nu 3) en het gaat prima en ik hoef er niet aan te wennen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:39

Ik ben gevallen van de strozolder en toen m'n rug gebroken. En heb nu inderdaad schrik om terug te vallen en m'n rug te breken Knipoog Dus dat speelt enorm mee. Als je kunt beginnen op een braaf rustig paard ben je er zo terug mee weg!

jimmy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:58

ik denk dat je het deels verleert. je bent kort uit de running geweest dus je zult t snel weer oppakken. als je geen (lichte) trauma's hebt overgehouden aan je voorgaande paarden-tijd kan je met wat oefening snel weer naar je oude niveau.
xx

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:48

nee ik denk het niet,mijn vader heeft voor het eerst weer in 31jaar gereden twee weken geleden,en het ging super!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 11:42

Nou vanavond is het dan zover, en heb dankzij al jullie berichtjes weer een beetje het vertrouwen terug gekregen! haha.

Ik rij weer in de les bij iemand waarbij ik altijd gereden heb, dus die weet wat ik graag onder me heb en wat ik kan. Het zal dus allemaal wel geod komen, ik denk inderdaad dat ik me klunzig zal voelen maar dat zal wel overgaan haha.

Ik laat vanavond even weten hoe het ging! Bedankt allemaal!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:48

Spannend zeg! Ik ben ook 6 jaar gestopt geweest met rijden. En toen ik voor het eerst weer op een paard zat was dat behoorlijk wennen! Maar echt verleren doe je het niet. Het is in het begin weer even zoeken naar je evenwicht, hoe zat het ook alweer met lichtrijden en hulpen geven? Maar het gevoel heb je al vrij snel weer terug. Alleen die spierpijn.............. Bloos

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:00

Ik denk ook niet dat je het echt verleerd. Tenminste de basisdingen wist ik gewoon nog. Lichtrijden, hoe ga je in galop, hoe houdt je je teugels en hoe je houding moet zijn( haha allleen dat voor elkaar krijgen is een ander verhaal). Ook wist ik de meeste figuren nog. Maar er waren ook een hoop dingen die ik nog nooit gehoord had, ook niet toen ik vroeger(ongeveer 14 jaar geleden) les had. Het enige wat echt echt nog hetzelfde was was het gevoel wanneer je op een paard of pony stapt, een heerlijk gevoel en zo gauw je erop zit herken je dat weer. Tenminste ik dan. Heel veel plezier met je les vanavond.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:18

Nee, dat verleer je niet. Vorig jaar heb ik voor het eerst sinds 7 jaar (zoiets) weer een keer gereden en het was alsof ik de dag ervoor nog had gereden. Ik pakte alles zo weer op. Alleen de conditie he...die was weg. Voor paardrijden heb je toch nog een andere conditie dan voor andere dingen...en een week spierpijn (want direct alles weer willen doen, niet echt slim Knipoog ).
Hoop dat de TS een leuke les heeft gehad!!

JoeLove92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:36

basis ken je vast nog wel

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:08

ik had tot voor kort ook jáaren niet gereden en ik dacht dat ik zo wel eventjes weg zou rijden alsof het gisteren was. Helaas.. Huilen van het lachen

De basis was er nog wel en ik ging gelijk weer centen zoeken zoals altijd Schijnheilig

maar ik kwam niet in het ritme van lichtrijden (doorzitten ging wel weer heel goed, gek genoeg) en waar ik het meest van baalde was dat ik helemaal geen gevoel meer had met de mond van het paard. Teugels langer, nee, toch weer korter, ontspannen, halve ophoudingen, in mijn hoofd wist ik het wel maar ik zat me toch te hannesen, niet mooi meer Lips are sealed

Tot ik na een paar keer rotzooien met niet al te ontspannen manegepaarden even op een heel ontspannen ervaren paard reed. Toen kon ik ook ontspannen, viel het kwartje en was het helemaal terug. Mijn advies is dus om op een lekker makkelijk paardje er weer in te komen. Knipoog

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:46

Ik had 13 jaar niet meer gereden en ben nu weer terug een maandje bezig. De echte beginnersles was geen probleem want hoe je op een paard moest, hoe je moest lichtrijden en hoe je je teugels moest vasthouden wist ik nog wel.

Ze staken me een lesje hoger en dat werd ineens weer heel wat moeilijker! Moet eerlijk toegeven dat ik nooit een fantastisch goeie ruiter ben geweest, maar mijn houding is ronduit slecht. Ik zit constant te friemelen met mijn teugels, langer, korter, strakker, losser... waardoor ik me niet meer kan concentreren op mijn houding en het paard er dus helemaal niets meer van snapt.

Recreatief rijden wel geen probleem want veel ontspannender Haha! Maar die bak en dat paard proberen de hoeken te laten uitrijden.... Clown

Maar ik heb er wel lol in. Ik ga nu 1x per week in een pensionstal privéles volgen, daar zijn we nog steeds bezig met zitlessen aan de longe waardoor ik me helemaal kan concentreren op mijn zit en dat gaat goed. (Maar nogal duur, daardoor maar 1x in de week). Zeer goede manier van lesgeven door alles stap voor stap te doen en niet verder te gaan tot de basis helemaal goed zit.

De tweede keer ga ik gewoon naar de manege waar we in groep losrijden, waar ik vooral lol heb Cool

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:55

Ik heb voorheen veel gereden, ik werkte fulltime in de paarden, en reed zon 7 paarden per dag.
8 maanden geleden ben ik helemaal gestopt, stom natuurlijk,
want het begon snel weer te kriebelen. Ik had langer als een half geen niet op het paard
gezeten, en ben nu weer begonnen. Rijden kan ik nog wel gelukkig Haha! ook het
gevoel is er nog, maar mijn zit is verschrikkelijk!! ik kan niet eens meer doorzitten.
Hopelijk ligt dit aan mijn buik en rugspieren en gaat het snel beter!

iig wens ik je succes, en denk ik dat je er gewoon weer rustig in moet komen!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 10:26

Het ging hartstikke goed gisteren! Eeste kwartiertje was eventjes wennen maar het ging echt redelijk goed Haha! ben der erg blij mee.... fotos volgen nog......

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:55

En nu spierpijn cker??? Haha!

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:29

Ik heb vorige week voor het eerst in 6 jaar weer gereden. En nee, je verleert het niet. Maar om nou te zeggen dat het vanzelf gaat..
Spieren waarvan ik niet meer wist dat ik ze had, deden enorm veel pijn de dagen erna. En dingen die ik vroeger simpel vond (doorzitten) lukte prima, maar kostte me onzettend veel moeite!
Ik ben dan ook na een half uurtje gestopt, maar het was fijn te merken dat ik het niet verleerd was. Ik wil er ook zeker mee doorgaan!

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:34

Ik geloof dat paardrijden een van de dingen is die je niet verleert.

Veerle_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:07

denk dat je wel een paar dingen vergeet en verleerd maar het is altijd wel makkelijker om het terug aan te leren denk ik

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 16:30

Totaal geen spierpijn gehad, wel pijn aan me kont...... Ben niet meer gewend om zolang op een zadel te zitten Haha!

Merkte wel na ong 20 minuutjes dat ik een tijd niet meer had gereden, was echt moe... na een half uurtje ging het wel
weer maar was wel echt weer werken hoor... poeh poeh.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:16

KiWiKo schreef:
echt verleren doe je het niet............ wel mis je de finetuning Lachen

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Ik had 6 jaar niet op een paard gezeten, nou, ik voelde me net een idioot in het zadel. Nu heb ik er een jaar naast gestaan i.v.m. een blessure, maar toch vind ik het weer best wennen. Ik moet alles weer opnieuw leren voelen en de controle over de verschillende lichaamsdelen tijdens oefeningen is ook nog ver te zoeken, maar dat komt wel weer. Lachen

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:55

Ik denk niet dat je het helemaal verleerd, maar wel dat je niet gelijk weer op je oude niveau rijd. en natuurlijk dat je weer even moet wennen.
veel plezier Haha!