Hoe problemen oplossen bij een té voorwaarts paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Hoe problemen oplossen bij een té voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:27

Ik heb dit ook gehad bij mijn volbloed, het is gewoon een kwestie van doorzetten.

Doe dingen waar ze rustig van wordt/blijft, dus niet teveel overgangen ed. Wil vooral niet teveel, dus eerst heel simpel stappen en draven, als ze druk wordt van de galop laat dat dan ook achterwege. Laat haar zelf het tempo bepalen zolang ze rustig blijft, geen moeilijke dingen doen waar ze onrustig van wordt.
Houd je been eraan, afsteken maakt het juist erger. Echt goed op letten dat je niet afsteekt, ookal schiet ze naar voren als je ze aanlegt, ze wordt wel weer rustiger, het is gewoon een fase waar je doorheen moet.

Longeer voor je gaat rijden, desnoods een half uur, als je daarna 10 minuten rustig kunt rijden beloon je haar en ben je klaar.

Zorg ook dat ze positieve associatie's heeft met rijden, ben je niet te ruw met je handen/been, met opzadelen, rij je niet te lang?

Belangrijkste, heb geduld, verwacht niet in een week resultaat bij mij gingen er ook maanden overheen voor er enige verbetering in zat.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 22:57

Ik draaf veel over de hoefslag, dat maakt haar het rustigst, galop vindt ze leuk en doet ze ook rustig (ook wel een vrij hoog tempo) maar het voelt gecontroleerder en meer ontspannen dan de draf. Dus ik laat dat niet achetr wege, ook is ze na de galop niet onrustiger dan daarvoor.
Been steek ik niet af, ik blijf contact houden. Ik vind het moeilijk het eerlijk van mezelf te zeggen, maar ik rij wel overwegens met een zachte hand, maar soms móet ik gewoon remmen en dan wordt ik wat strenger, maar ik trek niet, ik zaag niet, ik hou niet oneindig vast. Ik rij niet langer dan een half uur, excl uitstappen trouwens. Opzadelen doe ik heel rustig, ik plof niet met het zadel en het bit neemt ze makkelijk aan, ze doet zelf haar mond al open. Ik poets ook lekker, ze heeft enkele lekkere kriebelplekjes die ik nooit oversla en ook na het rijden tut ik nog wat na. Ze krijgt altijd als ik helemaal klaar ben snoepjes van me.

Ik heb wel geduld, maar ik wou wat ondersteundende tips.
Dat longeren van te voren en ook als training met pessoa ga ik zeker oppakken. En verder dus doorgaan zoals het ging.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 22:59

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:23

even een stipje
mijn appaloosa merrie is ook zo'n hittepetit

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 06:39

Qimm schreef:
Ja dat rustig blijven is moeilijk, maar het gaat me redelijk af, ik ga wel heel rare gezichten trekken als ik me weer erger. belonen als ze braaf is doe ik altijd, want dat werkt het beste. Straffen werkt niet.
Ik ga haar wel bezig houden, want ik heb wél de indruk dat ze het werken opzich dus leuk vind.
Ik vind het wel apart om te horen dat er nog een paardje uit die bloedlijn zo voorwaarts is. En fijn om te horen dat dit meer voorkomt, ik had het zelf nog nooit meegemaakt.
Nu nog even kijken hoe je magnesium tekort ontdekt, les regelen en gewoon rustig maar stug (eigenwijs dus Tong uitsteken) doorgaan op de ingeslagen weg.

Mijn dochter ergert zich ook (nog) wel eens hoor, maar ze heeft gewoon ondervonden dat het dan alleen maar erger wordt. Onze merrie 'neemt' ahw haar stemming over. Ik kan precies zien, tijdens het rijden, of mijn dochter (al) enigszins in een kriebelige bui is:). Slaat nl. meteen over op de merrie. Gelukkig is ze normaal gesproken een heel rustige ruiter met veel geduld en denk dat die 2 mede daardoor zo goed door 1 bocht kunnen. Als je merrie net zo is als de onze, gezien je beschrijving wel, vinden ze werken echt leuk. Onze merrie is ijverig, super vriendelijk, alert en vrolijk. Tis gewoon een heel blij paard. Maar als ze iets ff niet snapt of het moeilijk vindt, dat wordt ze wat hyper. Op de rem 'trekken' werkt dan echt averechts, gewoon ff ontspannen en opnieuw beginnen, meestal pikt ze het daarna zo op. Het eerste half jaar hebben wij ook vaak ff gelongeerd van te voren, de eerste 3 wedstrijden dito. Nu hoeft dat eigenlijk helemaal niet meer. Vwb het magnesium tekort, men had ons ook aangeraden hier een supplement voor te geven. Heeft geen invloed gehad, wel de brok weg en iets zonder haver. Daarbij geven wij sowieso niet veel krachtvoer, maar voornl. gras en voordroog.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 13:34

Ik probeer mijn ergernis niet kenbaar te maken, wat meestal redelijk lukt. Ik begrijp heel goed dat dat geen zin heeft, en het zelfs erger maakt.

Ik geef haar ook bijna geen krachtvoer, alleen na het rijden krijgt ze 1/2 tot 3/4 schep denk ik, maar dat wordt gedeeld met dochterlief (het veulen) die eet brutaal mee uit de emmer.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:13

Femke16 schreef:
Trouwens als een paard magnesium tekort heeft is hij toch juist sterk vermagerd en heeft hij juist een snelle spiervermoeidheid?

Dat hoeft niet. Magnesiumtekort is moeilijk zichtbaar. Vaak hebben de paarden last van stijve spieren en sneller spierspanning als andere dieren. Ik zou een paard met eerdergenoemd beeld zeker aan de magnesium zetten. Dit ontspant op een natuurlijke wijze de spieren. Tip: neem magnesium van de Groene Os te verkrijgen bij de Paardendrogist, rond 25,00 euro. Succes.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:15

aslo schreef:
Oja, stop eens met brok en geef muesli zonder haver. Onze merrie wordt erg heet van brok, omdat daar haver in verwerkt zit.

Tip: Natures Best van Pavo. Heeft bij één van mijn paarden wonderen verricht. Met brok, een sensibel dier, met Natures Best is de ril weg..

Vraag me niet hoe het komt, het werkt echt!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:56

Ik zal het eens bij de eigenaar voorleggen. Ik wil best wát geld aan d'r uitgeven, maar het moet wel leuk blijven anders kan ik bet er alsnog een eigen paard nemen Clown

Zawiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:12

Ik las je bericht; en herkende het gelijk. Dacht even dat ik het zelf had geschreven

Heb ook een Manno merrie van vier jaar, nu ongeveer 3 maanden onder het zadel. Heb in het begin heel veel grondwerk met haar gedaan. Sinds een maand heb ik ik een keer per week prive les met haar. Tijdens de les is het actief voorwaarts rijden een van de onderdelen waar we mee begonnen zijn.

Madame doet het op zich heel goed, maar is nu ontzettend voorwaarts, ik hoef maar een beetje been te geven en ze gaat rennen, rennen, rennen... Heb dezelfde dingen geprobeerd; overgangen rijden, figuren, etc maar madame gaat steeds harder rennen. (ik heb het idee dat ze het ook ontzettend leuk vindt :S).

In het begin, toen ze nog niet zo ontzettend voorwaarts was, kon ik mijn beenhulp heel goed opvangen, nu heb ik het idee dat ze constant onder mij vandaan loopt, ik kan het ook niet meer goed opvangen. Pas na 20 minuten fanatiek rijden, dan heb ik het gevoel dat ik haar onder mij vandaan laat lopen, gaat ze rustig lopen.

volgende week heb ik weer prive les, dan ga ik dit het voorleggen aan mijn instructeur, ik denk zelf dat het ook te maken heeft met het karakter van het paard. Mijn merrie wil graag voor me werken; nu heeft ze begrepen dat ze dat voorwaarts moet; dus zal ze dit ook fanatiek doen...

Groetjes

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 06:52

Zawiana schreef:
Ik las je bericht; en herkende het gelijk. Dacht even dat ik het zelf had geschreven

Nou, dat had ik dus ook, toen ik het stukje van TS las Lachen

Madame doet het op zich heel goed, maar is nu ontzettend voorwaarts, ik hoef maar een beetje been te geven en ze gaat rennen, rennen, rennen... Heb dezelfde dingen geprobeerd; overgangen rijden, figuren, etc maar madame gaat steeds harder rennen. (ik heb het idee dat ze het ook ontzettend leuk vindt :S).

[i]Herkenbaar. Alleen heeft mijn dochter het nu redelijk 'onder controle'. Onze merrie heeft inmiddels aardig geleerd dat het niet de bedoeling is dat ze dan moet rennen, maar die voorwaartsheid ook kan gebruiken om meer te dragen.Sinds een week 0f 3 moeten ze tijdens dressuurles juist heel langzaam, mn draven, dus steeds op de zit steeds langzamer. Dit pikt ze dan weer zo goed op, dat ze juist in de loop van zo'n les weer moeilijker naar voren wil, omdat ze denkt dat het 'langzame' de bedoeling is wat ze moet doen Knipoog

In het begin, toen ze nog niet zo ontzettend voorwaarts was, kon ik mijn beenhulp heel goed opvangen, nu heb ik het idee dat ze constant onder mij vandaan loopt, ik kan het ook niet meer goed opvangen. Pas na 20 minuten fanatiek rijden, dan heb ik het gevoel dat ik haar onder mij vandaan laat lopen, gaat ze rustig lopen.

Precies het zelfde als bij ons.

volgende week heb ik weer prive les, dan ga ik dit het voorleggen aan mijn instructeur, ik denk zelf dat het ook te maken heeft met het karakter van het paard. Mijn merrie wil graag voor me werken; nu heeft ze begrepen dat ze dat voorwaarts moet; dus zal ze dit ook fanatiek doen...

Dat denk ik dus ook, hebben ze door wat je wilt (en daat gaat best snel), willen ze dat ook graag voor je doen. Totdat je wat wilt gaan verfijnen zeg maar en dan is het de eerste paar maal van, ojee help wat nu dan, ik deed het toch goed. Gewoon relaxed blijven, ff ontspannen en de oefening herhalen. De onze pikt het dan heel gauw op.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:08

ik heb ook een zeer voorwaarts ijslander. Teugels opnemen was al een teken om hard te gaan. Even voelen of de singel nog vast genoeg zat: harder. Ze zag alles als een uitnodiging om hard te mogen.
Ik heb nu 2 keer privéles gehad op basis van Centered Riding en het is een verschil van dag en nacht! Ze is weer superbraaf, luistert geweldig goed. We kunnen weer galopperen zonder dat ze helemaal flipt! Alles gaat weer relaxed!
Ik ben zó blij en volgens mij mijn paard ook!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:53

ik heb ook zo'n hevig ding staan Clown bij ons werkt even stoom aflaten of goed voorwaarts zetten als ze toch weer snel wil NIET. Dan blijft ze gewoon van hier naar daar ketsen en ze stopt niet meer voor je eraf gaat (ookal staat ze kletsnat in het zweet).
ik blijf gewoon rustig in stap en voer rustig wat oefeningetjes uit tot er niet meer gedribbeld wordt, ookal duurt dat 20min. dan doe ik hetzelfde in draf (meestal gaat dat sneller;10tal min). en eens daarna laat ze haar vrij goed rijden.

terugnemen doe ik met stem, zit en een beetje teugel, maar zij verzet inderdaad ook bij het minste, dus ik rij met vrij losse teugeltjes en haal die enkel even aan als ze niet terugkomt op de zit alleen.
als stemcommando gebruik ik telkens 'neen' omdat ze weet dat dat betekend dat ze iets niet mag doen. Tegenwoordig is een duidelijke 'neen' op het moment dat ze haar rug spant om te gaan dribbelen al voldoende om haar in stap te laten blijven...

ps: tandjes nakijken kan mss ook helpen?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:00

femke16 schreef:
Trouwens als een paard magnesium tekort heeft is hij toch juist sterk vermagerd en heeft hij juist een snelle spiervermoeidheid?

kijk eens op http://www.equilin.nl [bij EquilinBasic]
Daar staat info over magnesiumtekort
ook op de site van http://www.paardnatuulijk.nl kun je hier info over vinden

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 14:19

Ik heb gister van te voren even een kwartiertje gelongeerd en ik moet zeggen dat ik wel de indruk had dat ze wat rustiger was OK dan! Maar dat rustige echt vasthouden is moeilijker. Maar ik bemerk langzaamaan vooruitgang (sinds ik weer begonnen ben).
Wat bij haar wel typisch is, is dat ze in galop juist het braafste is. In stap en draf is ze wat kriebeliger en de galop is beheerst en met 1x een ho is ze al weer in draf. Dat is iets wat bij halthouden en van draf naar stap nog een moeilijker punt is.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:09

Onze merrie is in de galop eigenlijk ook het makkelijkst nu ze het goed onder de knie heeft. Draf is erg voorwaarts gericht, denk dat dit toch met de fokrichting te maken heeft. Daarbij heeft ze ook een enorm ruime draf, en dan lijkt/voelt het ook al gauw alsof ze onder je vandaan lopen. Stappen kan onze merrie heel goed, maar liever niet meteen teveel in het begin, dan heeft ze de neiging om te gaan dribbelen. Zodra ze lekker een 25 a 30 minuten gewerkt heeft, kan ze prima stappen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:31

als ik dit zo lees dan zou ik toch bijna denken dat het een balans probleem is..

rechte stukken gaan goed ? (ook op de binnenhoefslag)
en firguren en terug rijden gaat minder, dan moet je paard als het goed is op het achterbeen komen. Met voltes moet ze jouw ook mee nemen wat misschien haar balans verstoord.

Ik rijd nu een draver die ook geen rem heeft. (is al een jaar of 15)
wij stappen tot ie ontspannen is. draven rustig weg..zodra ik voel dat ie te hard gaat, gaan we weer stappen. Zo heb ik dat met alle hete paarden gedaan en hielp bij elk paard.

Alleen jouw paard is wat jonger, nog niet ver genoeg bevestigd in het werk en waarschijnlijk te weinig spiermassa om het allemaal nog op te vangen..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 17:27

ik heb geen hoefslag Nagelbijten / Gniffelen ik heb een enórm weiland waar ik een denkbeeldinge hoefslag heb. Dus uhm, ik rij altijd op de binnenhoefslag. Maar als ik rechtuit door het weiland draaf gaat ze niet makkelijker lopen dan wanneer ik mijn denkbeeldige hoefslag aan hou. Maar zoals ik al eerder aangaf ga ik het liongeren (met pessoa) oppakken, hiermee hoop ik ook dat ze sterker wordt. Want ja ze is nog jong en groen dus ze moet nog veel kracht ontwikkelen.
Als ik moet blijven stappen tot ze ontspannen is kan ik heel lang wachten, ik maak het haar en mezelf makkelijker door toch vrij snel wat te gaan draven, daarna stapt ze beter. Wat Aslo ook al zei in de post hierboven. Anders zijn we kweet niet hoe lang aan het dribbelen waarin het voor mij steeds moeilijker is mijn geduld te bewaren. En dat werkt alleen averechts.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:34

Wat ik soms ook doe is dat als het te erg word ga ik gewoon weer stappen totdat ze rustig is en dan weer draven, als ze dan meteen weg spurt ga ik weer stappen etc...
Ik weet niet of dat misschien een beetje zou werken?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 18:03

Nee van stappen wordt ze dus nog dribbeliger en staat ze echt te spríngen om weer te mogen draven. Dus op die manier wordt het erger. Ik had het ook al geprobeerd omdat dat meestal wel zin heeft, maar helaas bij haar geen oplossing.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:11

Ik herken dit wel een beetje eigenlijk alleen die van mij is al gewoon jaren onder het zadel.

Maar jij zet in je begin post dat je zwaarder ging zitten om hem af te remmen. Dit heb ik dus ook altijd geleerd, maar nu ik dus van iemand anders les heb heeft zij mij dus iets heel anders geleerd, best apart maar behoorlijk logish.

Als ik een overgang moet rijden van galop naar bijvoorbeeld draf of draf naar stap dan moet ik juist een beetje "naar voren zitten" ja niet letterlijk maar je gewicht als het ware uit je zadel halen.
Als je wilt verruimen of je gaat draven, galopperen dán moet je juist zwaar gaan zitten omdat dat je "gaspedaal" is. Eigenlijk is het behoorlijk logish maar bijna iedereen wordt geleerd door zwaar en diep te gaan zitten.
De eerste paar keren moet je het dus heel erg overdrijven, dus echt je gewicht uit het zadel halen. Je moet dus écht met je zit leren rijden.
En ik zal je eerlijk zeggen, dit hebben je allebei heel snel door.

Ik doe in het begin ook veel galopperen zodat hij zijn energie al een beetje kwijt is, dan kan ik hem ook fijner bij me houden.

Misschien heb je hier iets aan, maar in het begin moet je het heel overdreven doen en daarna dus je hulp verkleinen met hetzelfde resultaat.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 20:53

Het gekke is dat ik dat (tot mijn grote ergernis) al deed. Ik wil namelijk netjes recht blijven zitten, maar idd als ik naar voren leun (mijn gewicht naar voren plaats) dan remt ze beter. Maar ik vind dat zelf eigenlijk heel storend. Want idd, ga ik stevig diep in het zadel zitten dan gaat ze sneller, wat een heel rare gewaarwording was omdat daar bij garinka dus altijd de rem zat en die was ik al 14 jaar gewend Haha! Nogal een omschakeling.
Máár is het niet 'slecht' om in een overgang je gewicht naar voren te verplaatsen? En dan bedoel ik of dat slecht is voor het achterhand gebruik. Want als het werkt is dat fijn, maar als dat op de lange termijn probelemen gaat geven dan doe ik dat liever niet...

Ik vind het fijn dat iedereen zo actief meedenkt en niet met 'domme' adviezen aan komt dragen. Echt super, dat mag ook wel eens gezegd worden!! OK dan!

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:59

Het lijkt mij niet slecht, die achterhand kan je op andere manieren goed trainen natuurlijk. Pff ik kan het altijd zo moeilijk onder woorden brengen! Echt stom is dat Tong uitsteken!
Maar je moet dat natuurlijk op den duur met veel kleinere hulpen kunnen doen echt met een kleine verzitting, maar dat is echt moeilijk haha, daar ben ik ook al de hele tijd mee bezig en dan vergeet ik het weer dus dan ga ik zwaar zitten en dan komt hij juist absoluut niet terug en gaat hij juist harder, dan denk ik oja ik ga nu op het gaspedaal zitten!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:56

Niet alles doorgelezen, maar paarden die erg hard gaan, proberen meestal onder het werk vandaan te lopen.
Ze gaan wel hard, maar werken doen ze niet.

Het helpt soms om juist bij te drijven, de achterhand te activeren daarmee, en je paard flink aan het werk te zetten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 17:12

dan had je het topic wel even moeten lezen Lachen

Citaat:
Haar nog voorwaartser zetten maakt haar alleen maar heter en renneriger waardoor ik dus veel minder te vertellen heb. Ik heb dit geprobeert maar al is ze zeikenat van het zweet, dan nog wil ze nog steeds harder gaan dan ik wil. Ze is dan zo opgefokt dat ze alleen nog maar dribbelt in stap.