Uit gewoonte tong uit de mond.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Re: Uit gewoonte tong uit de mond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:21

Mijn paard doet het ook. In mijn geval een aanleuningsprobleem, als ik hem los, op 2 teugels en van de hand af heb dan houdt hij alles netjes binnen.

Ik heb het ook geprobeert op te lossen met van alles en nog wat. Bit met tonglepel hielp een maandje en hij werd er erg sterk van.

Je zou gewoon eens wat verschillende bitjes of neusriempen kunnen gaan proberen, als andere oorzaken uitgesloten zijn.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 13:08

Toen de kies nog scheef zat deede ze het echt constant, zlefs als ik er niet op zat. Nu met name in stress situaties, het is nog een vrij onervaren paard; dus als ik op iets af rijdt wat ze eng vind, een oefening vraag die ze nog niet helemaal begrijpt etc..

Maar je bent wel de 2e die zegt dat een tonglepel kan werken, die zou ik dus bijv. voor wedstrijden dan kunnen gebruiken. Al die nieuwe binnenbakken zal ze best spannend vinden.
Is trouwens de enige manier waarop je de spanning kan zien, je voelt het verder aan alles maar ze toont het niet echt.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:11

Een Nathe bitje heeft bij mij ook een tijdje geholpen. Maar alles (hulpmiddelen) hielp dus maar een tijdje bij mij.

Het kan ook zo zijn dat als je paard wat meer ervaren dat het al een stuk minder wordt.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:38

Ik zou als je iets hebt wat werkt dit alleen gebruiken op concoursen. Laat hem thuis dan maar buiten boord hangen. Vervelend maar helaas! Maar dan heb je in ieder geval nog een optie voor de wedstrijden. Went hij er thuis aan dan zal hij het misschien daarna weer gaan doen en heb je dus niets meer achter de hand voor op concours.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:46

Ik heb de andere reacties niet gelezen dus srry als ik wat dubbel zeg Knipoog

Je paard hing vroeger (toen er dus nog wel een medisch probleem was) zijn tong uit zijn mond omdat ie waarschijnlijk pijn had.
Nu doet je paard dat denk ik omdat hij bang is dat zijn tong nogsteeds pijn doet, of hij vind het gewoon lekker om zijn tong uit zijn mond te hangen Tong uitsteken

Sommige mensen doen het ook als ze zich inspannen, voor hun is het ook heel moeilijk om daar mee te stoppen, haha, ik heb daar zelf geen last van hoor Tong uitsteken.

Dat zou het dus ook kunnen zijn, hoe je je paard daarmee laat stoppen...? Dat zou ik niet weten!!! Sorry

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:51

Wat je ook kan doen, is de neuriem eraf en een kaptoom onder je hoofdstel doen , dan puur op de kaptoom rijden en het bit alleen puur voor verfijning waar hij uiteindelijk ook echt voor is.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:59

midgie schreef:
Wat je ook kan doen, is de neuriem eraf en een kaptoom onder je hoofdstel doen , dan puur op de kaptoom rijden en het bit alleen puur voor verfijning waar hij uiteindelijk ook echt voor is.

En sinds wanneer mag je daarmee starten op concours?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:51

Snap ook wel dat je daar niet mee mag starten "helaas", maar je kan toch op deze manier trainen??
Kun je alllicht kijken wat hij doet en zorgen dat de mond weer zacht word/blijft.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 21:00

Ik rijd sinds een paar dagen met mijn mylerbitje terug in en het lijkt nu opgelost te zijn. Ik las hier verschillende dingen over dat het na een paar dagen/weken weer terug kan komen, dus ik ben gematigd enthousiast.
Ik heb ook een beetje het gevoel dat mijn vorige bit te dik was. De myler lijkt veel prettiger in de mond te liggen en paard voelt nu nog fijner aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:13

Super OK dan! dat je de nette oplossing waar je naar zocht hebt gevonden voor je probleem.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:41

diega schreef:
Altijd als er een echt probleem aan de kaak gesteld wordt zijn de eerste die reageren altijd de geitenwolle kousen types of penny's van 14 met shetlandpony

doe bitloos, doe tandarts, doe osteopaat, wil je niet te veel, gaat hij wel op de wei, is ie niet overspannen etc

Trek je daar niets van aan maar pik voor jou de waardevolle tips eruit.

Had het zelf niet beter kunnen zeggen!!

Ik denk idd dat als je paard verder helemaal goed loopt zoals je eerder aangeeft, je hem moet leren dat hij zijn tong gewoon binnenboord kan houden! Ik denk dat een paar keer met zo'n panykousje rijden, je een heel eind komt. Hoeft geen maanden te zijn. Ook vind ik dit absoluut niet onder dierenmishandeling vallen!! Het is gewoon een steuntje! En tja onnatuurlijk is het wel, maar het feit dat we erop zitten is al onnatuurlijk!

Heel veel succes!

81Puck

Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:59

raket schreef:
Ik rijd sinds een paar dagen met mijn mylerbitje terug in en het lijkt nu opgelost te zijn. Ik las hier verschillende dingen over dat het na een paar dagen/weken weer terug kan komen, dus ik ben gematigd enthousiast.
Ik heb ook een beetje het gevoel dat mijn vorige bit te dik was. De myler lijkt veel prettiger in de mond te liggen en paard voelt nu nog fijner aan.

Fijn voor je. Toch had ik gehoopt dat er meer tips zouden komen.
Wij hebben een 007 lopen, die helemaal binnenste buiten gekeerd is, maar hij blijft het doen...

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:04

Mijn tonguitsteker doet het ook og steeds met een Mylerbitje. Op stang en trens begint hij nu na een paar keer ook al dus ik heb te enthousiast geroepen dat hij het hier niet mee doet.
Met pantykous doet hij het ook gewoon, hij steekt hem nl. recht naar voren en niet opzij. Ik moet er maar mee leren leven, we zijn er in ieder geval Z1 startgerechtigd mee geworden.

81Puck

Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:05

Ja, ik ook met de 007, maar wij worden er nog wel op afgerekend.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 17:13

Ik hoop dat ik patroon tijdig heb onderbroken. er is inderdaad niet veel nuttigs te vinden. Wel oorzaken waarom ze het doen, maar niet wat je doet als het eenmaal een gewoonte wordt of is geworden.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:50

TeeGee schreef:
Mijn paard doet het ook. In mijn geval een aanleuningsprobleem, als ik hem los, op 2 teugels en van de hand af heb dan houdt hij alles netjes binnen.

Ik heb het ook geprobeert op te lossen met van alles en nog wat. Bit met tonglepel hielp een maandje en hij werd er erg sterk van.

Je zou gewoon eens wat verschillende bitjes of neusriempen kunnen gaan proberen, als andere oorzaken uitgesloten zijn.

Dit is ook het geval bij mijn merrie.. zodra ze ontspannen is en goed in de aanleuning gaat d'r tong naar binnen.

Interessant topic om te lezen dus voor mij Lachen Ja

@ TS: ben benieuwd wat je gaat proberen en hoe het gaat, wil je me op de hoogte houden? Lachen

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:55

oh ik lees over je bit, hopelijk is dat een oplossing! Ja

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 22:00

Vandaag liep ze ook weer heel netjes met het Myler. Ik baal alleen dat ik niet eerder door had van die kies. Maar ja ze was pas bij de tandarts geweest werd gezegd...
Nou ja, misschien ben ik er toch op tijd bij geweest.
Ik had mijn Myler trouwens uitgeleend aan iemand die een paard heeft dat ook niet zo fijn op 2 teugels loopt. Met het Myler ging dit veel beter, paard speelde wat met het bit en nam het veel beter aan.

Als je iemand kent die er 1 heeft zou ik zeker proberen hem te lenen. Het is toch een vriendelijke oplossing.

Overigens neemt mijn paard nu ook het bit beter aan bij het hoofdstel in doen als voorheen.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:16

Die van ons doet het ook grotendeels uit gewoonte, dat is zeker in het M2 erg frustrerend geweest omdat je er dan keihard op afgestraft wordt. Sinds kort hebben we een WH Ultra Soft en gaat het stukken beter (ze wordt gereden met een lage/africhtingsneusriem), pantykous en tonglepels vond ik van die ondingen dat heb ik niet eens geprobeerd. De tong piept er af en toe nog wel eens uit, maar ze loopt een stuk fijner op dit bit Lachen.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:22

raket schreef:
Vandaag liep ze ook weer heel netjes met het Myler. Ik baal alleen dat ik niet eerder door had van die kies. Maar ja ze was pas bij de tandarts geweest werd gezegd...
Nou ja, misschien ben ik er toch op tijd bij geweest.
Ik had mijn Myler trouwens uitgeleend aan iemand die een paard heeft dat ook niet zo fijn op 2 teugels loopt. Met het Myler ging dit veel beter, paard speelde wat met het bit en nam het veel beter aan.

Als je iemand kent die er 1 heeft zou ik zeker proberen hem te lenen. Het is toch een vriendelijke oplossing.

Overigens neemt mijn paard nu ook het bit beter aan bij het hoofdstel in doen als voorheen.

Ik ga er zeker over nadenken! Lachen

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:35

ik heb nu ongeveer 2 maanden een 4 jaarig paardje die ook dr tong uitstak met het rijden. hbe toen een tonglepelbitje gekocht van 20 euro (volgens mij) heb er 3 dagen mee gereden en ik heb nu nergens last meer van. drvoor reed ik met een dubbelgebroken bit en nu rij k weer met een dubbelgebrokenbit. ze houd dr tong nu in de mond. bij haar was het ook geen protest om onderhet werk uit te komen dus je zou het kunnen proberen.

sucses