oplossing voor mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: oplossing voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:22

Denk dat de modjes aan het eten zijn Knipoog

Als we nu toch nog natural mogen zijn, zorg er dan ook alsjeblieft voor dat je paardje gezelschap krijgt van een andere paard. Want dat contact is heel belangrijk in een paardenleven Knipoog

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 19:42

@twiggy 2008 dat heb ik net gezegd... er te veel druk op zetten doe ik juist niet maar zo ervaart zij
het dus wel kan het niet zo goed uitleggen...

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 19:45

RianneH schreef:
Denk dat de modjes aan het eten zijn Knipoog

Als we nu toch nog natural mogen zijn, zorg er dan ook alsjeblieft voor dat je paardje gezelschap krijgt van een andere paard. Want dat contact is heel belangrijk in een paardenleven Knipoog

tja als jij de stallingskosten betaald vind ik het goed... want het is heel simpel ik zou het zelf ookheel graag willen maar er is gewoon geen geld voor en we proberen het echt zo goed te doen als
mogelijk is. daaorm geven we haar bijv. ook onbeperkt hooi en de katten en hond lopen ook gewoon door de stal heen en zo en er komen gewoon heel veel mensen bij en zo. het is anders als ze ergens
helemaal achteraf in een weitje staan waar iemand twee keer per dag langs komt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:48

Ninz............ waarom zet je dit in hemelsnaam bij naturals neer als je niet eens begrijpt dat een paard een KUDDE dier is?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 20:26

ik begrijp het wel tuurlijk en ik ozu het ook heel graag willen maar als er simpelweg geen geld is dan gaat het niet...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:28

dan moet je je paard wegdoen....................... want je hebt niet het geld om je paard te geven wat het nodig heeft........

of ben ik nou helemaal gek?

er zijn paarden die een solitair leven fijn vinden............. en zo een moet je er dan zoeken

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:56

Er leiden meer wegen naar Rome Knipoog Als je plaats hebt voor een shet van jezelf, bied dan stalling aan. Kleine pony, shet, of paard, weet natuurlijk niet hoeverre je ruimte hebt.
En katten, honden, mensen, geiten oid vervangen een paard/pony niet. Dat hoor je te weten als je een paard koopt Knipoog
Persoonlijk dek ik dat een paard blijer is op een weilandje achteraf met een groepje soortgenoten dan aan huis waar die iedere keer z'n aandacht van een mens afhankelijk is.
Maar zoals Kiwiko al zegt, je hebt het wel op de perfecte plaats gepost... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:27

ninz schreef:
ik begrijp het wel tuurlijk en ik ozu het ook heel graag willen maar als er simpelweg geen geld is dan gaat het niet...

Ongelooflijk. Stoom uit je oren

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:34

Ik lees in je profiel dat je paard in 2006 een JAARLING was.
Dus als ik goed kan tellen s ze nu 3 jaar.... Lips are sealed
En jij spreekt over DRUK uitoefenen, hm, wederom: Lips are sealed
Geef dat paard aub gewoon de tijd om rustig te ontwikkelen, een 3 jarige hoeft nog helemaal niet te wijken, die hoort eerst op 4 benen te kunnen lopen. Maargoed, tis jouw paard dus daar doe je mee wat je wil.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:38

Ik lees in je profiel 2 dingen, jij bent 13 jaar en je fries is 3 jaar. Ik denk dat je goede begeleiding moet zoeken, die jou en het paard van 0 af opnieuw opleidt. Ergens is het misgegaan en ik zou dan liever 4 passen terug doen en zorgen dat nu de basis correct opgepakt wordt. Ik vind de fries op de foto's (link in profiel) ook niet af qua uiterlijk. Hij mag nog behoorlijk wat uitzwaren. Daarnaast wat al vaker gezegd is, zorg voor gezelschap. Staat hij op een pensionstal of thuis? Op een pensionstal zoek naar een stal waar contact met andere paarden mogelijk is, en als hij thuis staat zet een advertentie, stalling aangeboden tegen kostprijs.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:16

Ninz, ik ga helemaal met de andere posters mee Ja . Kun je je paard geen contact met soortgenoten bieden, begin er dan gewoon niet aan . Hoe lang staat ze eigenlijk al zonder contact met soortgenoten??? Ik vind dat echt niet kunnen met zo'n jong dier (en ook niet voor oudere paarden). Jij bent nog erg jong, maar heb je wel enige vorm van begeleiding?

Je paard is 3 jaar dus nog maar, mijn hemel, laat dat dier bij soortgenootjes staan en vraag nog niet teveel van haar. Zeker een Fries is vaak later klaar om ingereden te worden (is mijn ervaring).
Waarom al gaan rijden, als ze nog helemaal niet met druk op haar hoofd kan omgaan????

Ik kan dit echt niet begrijpen......
Veel te veel mensen willen nog steeds alles te snel en op hun eigen 'egoistische' manier, zonder te kijken naar het dier Verdrietig . Zonder zich te realiseren dat het hier om een levend wezen gaat met bepaalde behoeftes, waaraan je als eigenaar dient te voldoen.......

Ik wil echt niet vervelend tegen je doen, maar ik kies in dit soort gevallen toch altijd de kant van het paard. Altijd!!!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 13:05

mijn paard is 4 .. lees a.u.b even goed

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:06

Mijn hele verhaal geldt ook voor paarden van 4 jaar, hoor. Knipoog

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 13:08

ze staat nu een halfjaartje alleen ze heeft daarvoor in een grote kudde gelopen... met paarden van allerlei leeftijden.
toruwens ze is ook ontzettend bang voor andere paarden...
die groter zijn of even groot als zijzelf waarom dat weten we niet... met kleinere gaat wel goed ik rijd toruwens wel gewoon samen met anderen en zo het is zeker niet optimaal maar ik doe echt mijn best om het voor haar zo goed mogelijk te hebben

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 13:10

tuurlijk heb ik begleiding anders zou het wel erg onverantwoordelijk zijn...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:11

Ninz, zoals ik het lees ben je je wel bewust van het feit dat paarden soortgenoten nodig hebben, toch?
Er zijn zat mensen die een fijne stalling zoeken met veel buiten lopen, dus ik zou gewoon iemand met een (desnoods kleiner) paard of pony zoeken, die gezellig bij jullie komt staan. Dat is toch alleen maar fijn?

Een paard hoort naast het leven met ons mensen, ook nog sociaal contact met soortgenootjes te hebben. Juist ook in de tijd dat we niet op ze rijden. Het houdt je paard mentaal een stuk gezonder........

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 13:12

ze is trouwens geboren in april 2004 ik heb haar in januari 2006 gekregen... 2004 + 4 = 2008

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 13:15

Twiggy2008 schreef:
[naam], zoals ik het lees ben je je wel bewust van het feit dat paarden soortgenoten nodig hebben, toch?
Er zijn zat mensen die een fijne stalling zoeken met veel buiten lopen, dus ik zou gewoon iemand met een (desnoods kleiner) paard of pony zoeken, die gezellig bij jullie komt staan. Dat is toch alleen maar fijn?

Een paard hoort naast het leven met ons mensen, ook nog sociaal contact met soortgenootjes te hebben. Juist ook in de tijd dat we niet op ze rijden. Het houdt je paard mentaal een stuk gezonder........

ja we hebben haar al 2 keer op een pensionstalling gezet maar daar kwijnt ze weg ondanks dat ze dan
in de wei met soortgenoten kan kwijnt ze weg eet ze niet meer en beide keren hebben we haar na een paar weken weg moeten halen omdat ze broodmager werd niet meer wou eten enz.
en bij beide stallen mocht ze wle een paar uurtjes naar buiten maar ze konden haar daar gen onbeperkt hooi geven (ze krijgt 5 keer per dag hooi) en ze kon (vond ik ) niet genoeg buiten staan.
en dan heb ik haar toch liever thuis staan waar ze wel de hele dag naar buiten kan en de hele dag te
eten heeft

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:21

Ninz, mijn eigen paard is zelfs van 1 april 2004, dus ik weet de leeftijd ook wel, hoor. Knipoog
Maar 4 jaar is nog steeds erg jong, hoe je het ook wendt of keert........

Hoe deed jouw paard het haar eerste jaren dan in de kudde buiten?
Natuurlijk is het veel fijner als ze veel buiten kan staan met onbeperkt eten (ben daar een enorme voorstander van, van het buiten zijn voor een paard), maar een soortgenootje erbij zou het nog optimaler maken (al hoewel kleinere paarden soms te dik worden van onbeperkt voer Knipoog ). Ik zou als ik jou was echt mijn best doen om ook aan die behoefte te voldoen. Anders krijg je straks helemaal een paard wat problemen heeft met andere paarden, lijkt mij erg zonde.......

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 13:29

ik weet dat het erg jong is en zo ga ik ook met haar om ...
ze was niet de dominaste maar iets daaronder ze cirkelde er een beetje omheen altijd. voor de rest was ze altijd heel schuw daar heb ik me af en toe best zorgen om gemaakt want ze kende niks. dus toen hebben we haar ooverdag in de kudde en 's nachts op stal gezet om te zorgen dat ze wat meer aan ons gewend raakte en zo. iedere dag leren aangeraakt te worden en zo. trouwens toen we haar kregen kon je haar bij een been niet aanraken en ze was heel kopschuw je mocht niet in de buurt van haar hoofd komen ikdenk dat ze een keer een minder leuke ervaring met mensen heeft gehad. ik heb haar echt moeten laten wennen dat dat been niet eng is als ik het aanraak door haar zodra ik het kon aanraken een beetje te masseren, aaien en zo en nu onspant ze dat been steeds vaker ook met hoevenkrabben en zo maar het blijft een moeilijk punt bij haar

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 13:30

Twiggy2008 schreef:
[naam], mijn eigen paard is zelfs van 1 april 2004, dus ik weet de leeftijd ook wel, hoor. Knipoog
Maar 4 jaar is nog steeds erg jong, hoe je het ook wendt of keert........

Hoe deed jouw paard het haar eerste jaren dan in de kudde buiten?
Natuurlijk is het veel fijner als ze veel buiten kan staan met onbeperkt eten (ben daar een enorme voorstander van, van het buiten zijn voor een paard), maar een soortgenootje erbij zou het nog optimaler maken (al hoewel kleinere paarden soms te dik worden van onbeperkt voer Knipoog ). Ik zou als ik jou was echt mijn best doen om ook aan die behoefte te voldoen. Anders krijg je straks helemaal een paard wat problemen heeft met andere paarden, lijkt mij erg zonde.......

ja wij doen het een beetje mixen het grootste gedeelte wat ouder hooi waar weinig voedignstoffen in zitten en wat nieuwer hooi.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:32

Ik denk dat je bij elk paard altijd bepaalde issues tegen komt. Het is inderdaad aan de eigenaar om daarnaar te luisteren en om er op een positieve manier mee om te gaan, zodat een paard je gaat vertrouwen en het probleem verbeterd of zelfs opgelost wordt.
Door dit soort 'overwinningen' bouw je een intense band op, denk ik, mits je maar hebt geluisterd naar je paard en niets geforceerd hebt...... Lachen

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 09:04

ja ik heb eergisteren ook weer een keer met het dually halster gereden en dan accepteert ze het gewoon gisteren evne met alleen hoge neusriem gereden en als ik alles heel losjes doe dan gaat het goed..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:26

NH-->RT-P