Losser of juist strakker? Zou het helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Losser of juist strakker? Zou het helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:56

Tsja, als je niks wil aannemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:01

Dat wil ik wel, maar ik wil het liefst adviezen, die ik zelf kan toepassen tijdens het gewoon 1 keer in de week vrijrijden. Ik wil best een keer privéles nemen maar ik wil niet mjn manegelessen ervoor opzeggen, That's all I'm saying.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:04

Je kan toch niet verwachten dat hier op een forum iemand jouw exacte probleem kan begrijpen en een pasklaar advies kan geven? Daar heb je iemand voor nodig met verstand van zaken die je kan begeleiden.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:05

Je hoeft je manegelessen ook niet af te zeggen, die afwisseling houd je handig. Dan zie je vanzelf het verschil tussen een privepaard rijden en een manegepaard rijden. Ik heb toen mijn eigen paard op die manege op stal stond voor de gein ook nog wel eens met mijn oude les meegereden. Toen merkte ik trouwens wel hoe stijf sommige paarden waren. Niks buiging door het lijf op een volte, alleen vanuit de nek en dat sort dingen. Leer je ook weer van.

Maar nogmaals, wanneer je aan het werk bent bepaal JIJ waar ze loopt, dus netjes handen op zijn plaats, been erbij en na wat werk belonen met even lang lopen. Krijgt ze vanzelf wel door hoor, gewoon even streng zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:07

Nee, dat verwacht ik ook niet, maar ik nu wel al een aantal adviezen van mensen via dit forum gekregen die ik zelf kan toepassen zonder provéles. Het is dus wel mogelijk...

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:13

Meis, neem nou maar van mij aan dat je priveles nodig zult hebben, al was het maar omdat iemand dan prezies kan zien wat je doet en of dat ook echt goed uitpakt voor je paard.
Voel jij al wanneer je paard niet rechtgericht en de achterkant uitzwaait?
Voel jij al wanneer je paard met een actief achterbeen loopt?
Voel jij al wanneer je paard haar rug wegdrukt?
enz, enz, enz.

You're only just beginning......

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:14

Je hebt dan werkelijk geen enkel idee of je goed bezig bent of niet. Lezers kunnen zich er ook geen idee van vormen of jij je probleem wel juist schetst. Dan krijg je adviezen voor problemen die misschien wel van heel andere aard blijken dan jij schetst.
Alleen een goede instructeur die ziet waar jij mee bezig bent kan inschatten wat het probleem is en de oplossing aandragen.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:15

HannahFrouk schreef:
Een halfjaarlijkse controle bij paarden door de tandarts is geen overbodige luxe. Paarden die erg de neiging hebben het bit vast te houden kunnenb.v ook tandproblemen hebben, ze krijgen dan scherpe randjes aan de kiezen, dat doet ze dan gewoon zeer. Heb bij mijn paard ook een behoorlijk verschil in rijden gemerkt nadat de tandarts weer eens de haken aan z'n kiezen had bijgevijld. En ik had echt geen idee dat die er zaten want hij at goed en gaf verder geen problemen aan

Ik zou het gewoon eens vragen. Zo van "kan het niet zijn dat hij met z'n hoofd zo loopt omdat hij randjes aan z'n tanden heeft?". Dan gaat ze daar vast wel op door.

dit kan inderdaad ook een oorzaak zijn, dit had ik ook met mijn paard. reageerde opeens heel vel in zijn mond en erg gevoelig. toen heb ik de tandarts gebeld en hij had 2 gebroken kiezen en 2 wolfstanden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:16

Adviezen zijn goed bedoeld, maar idd met jouw ervaring waarschijnlijk niet goed genoeg toepasbaar.

Het gaat erom dat je het juiste doet, op het juiste moment.

En dat kun je vanaf een forum niet leren.

Ik heb op veel verschillende maneges lesgegeven, wat op een manege een goede ruiter is, is niet per defenitie een goede ruiter.
Op een paard dat door een of hooguit 2 mensen word gereden, heb je hele andere feeling en hulpen nodig dan bij een manegepaard, hoe goed dit paard kwalitatief ook mag zijn...
Een manegepaard word door meerderen bereden, door betere en slechtere ruiters. De hulpen gaan hierdoor verloren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:53

Zo. dus nou begint iedereen er opeens over dat ik niet goed zou kunnen rijden? Ik kan gewoon geen privélessen betalen. Dus heeft het ook geen zin om te zeggen dat ik dat moet doen. Als dat het enige is wat je hebt als advies, dan zeg ik nu: Daar heb ik niks aan. Ik wil adviezen die ik zelf kan toepassen als ik zelf aan het rijden ben. Meer niet.

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:09

Ben t toch wel met de meeste eens, neem privelessen, kun je anders niet om de week de manegeles en een priveles nemen, heb je toch beide... Maar op een bepaald moment kom je op t punt dat je op een manege niks meer bijleert en op een privepaard opnieuw leert rijden..

Als je dan niet wekelijks priveles kan nemen, overleg dan of t in ieder geval eens in de 2 of mss 3 weken kan, dat scheeld al zo'n stuk. Of vraag of je als je m een tijdje rijdt met het paard bij een vereniging mag gaan lessen, is al beter dan de manege (maar toch nog minder dan priveles)

Verder zou ik met het paard lekker afwisselen in houding en als ze zich eruit drukt een volte indraaien, hand en been eraan, ontspant t paard weer ontspan jij ook je hand weer. zo leert ze dat eruit trekken niet prettig is, maar doe dit wel met hulp van een instuctrice..

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:13

hoho, er zit een flinke nuance tussen het niet gewend zijn om op een privepaard te rijden en niet goed kunnen rijden hoor.
Wanneer je dan aan het uitproberen slaat, zorg er dan in ieder geval voor dat er iemand bij je staat die er kijk op heeft en kan zien wat er met dat paard gebeurt.

Als ik even heeeel eerlijk ben, wanneer mijn verzorgster zou weigeren privelessen te nemen kwam ze uberhaupt niet meer op mijn paard.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:31

Je rijdt zeker op een bepaalde manege in Almere?

Je kan heel veel handiger worden door privé-les op een niet manegepaard. Maar als dat geen optie is voor jou, kan je het paard dan niet om de week in de manegeles rijden? Zodat je toch begeleiding hebt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 06:25

Jammer dat je je zo aangevallen voelt, terwijl de adviezen bedoelt zijn om je verder te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 06:57

nou okee, sorry dan voor mijn reactie... Toch bedankt voor alles, en ik zal kijken wat ik kan doen que privélessen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 06:59

Arnyek schreef:
Je rijdt zeker op een bepaalde manege in

Waarom denk je dat? :\
Laatst bijgewerkt door Coby op 09-07-20 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Woonplaats verwijderd.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:17

Omdat vooral die manege altijd een uitgesproken mening heeft over dit onderwerp. Het feit dat je minder handig wordt als je niet meer in de manegelessen rijdt (inkomstenderving heet dat...)
Ik ben vele malen handiger geworden van het rijden van mijn eigen paard (mijn vorige paard en mijn huidige paard) en voormalig bijrijdpaard. Weliswaar met ruim voldoende begeleiding om ons ook echt te ontwikkelen. Omdat alleen jij (plus eigenaar) en eventueel instructie erop rijdt, kan je de knopjes (en dan vooral reactiesnelheid) zoveel beter afstemmen en fijner maken.