paard wil niet stil staan bij het opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Re: paard wil niet stil staan bij het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:45

Britt19 schreef:
nou dat heb ik dus ook al geprobeert met een opstapje weetje wel. aleeeen dat vind mvr eng. JaJa ik weet het heb een moeilijk gevalletje Hamer

In het begin vinden de meeste paarden het eng maar je moet het toch gaan proberen, het is veel beter voor de rug en jou paard geeft al aan dat zij er last van heeft als je vanaf de grond opstapt. Laat iemand haar de eerste paar keer vasthouden.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 10:47

heb ik ook al geprobeert.... en nee ze heeft echt 100% zeker geen last van haar rug!
daarom ik snap er niks van!

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:47

Ik denk dat dit toch met respect en displine te maken heeft.

Als die van mij (waardan ook) niet stil staat, kan hij gewoon een pas terug, en dat hebben ze snel genoeg door hoor..

Zo weten ze het met rijden ook snel genoeg..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:50

pippalex schreef:
Ik stap gewoon niet eerder op dan wanneer ze stil staan.

Voor sommige paarden een reden om vooral nooit stil te gaan staan!
(Niet persoonlijk bedoeld hoor)

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:56

Nou ze worden bij ons zekerbij de jonge dieren enorm beloont als ze stil staan bij het opstappen en verder daar nooit problemen mee gehad.

Mij lijkt een beest vasthouden of tegen een muur parkeren juist een foute oplossing. Wat als je alleen bent, of geen muur hebt?? Ik denk dat die van mij dan eerder omhoog gaan dat wanneer jeje zelf in alle rust kan gaan redden..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:57

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:57

Britt19 schreef:
nou dat heb ik dus ook al geprobeert met een opstapje weetje wel. aleeeen dat vind mvr eng. JaJa ik weet het heb een moeilijk gevalletje Hamer

echt consequent zijn en heel goed zorgen dat respect en discipline voor elkaar is, want je kunt het ieder paard leren. Ik stap altijd met ene krukje op, en ieder paard dat ik vaker dan een paar keer rijd, leert dit, waaronder onze extreme neuroot.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:14

pippalex schreef:
Nou ze worden bij ons zekerbij de jonge dieren enorm beloont als ze stil staan bij het opstappen en verder daar nooit problemen mee gehad.

Mij lijkt een beest vasthouden of tegen een muur parkeren juist een foute oplossing. Wat als je alleen bent, of geen muur hebt?? Ik denk dat die van mij dan eerder omhoog gaan dat wanneer jeje zelf in alle rust kan gaan redden..

Daar heb ik het ook niet over.
Ik bedoel dat als je het opstijgen uitstelt op het moment dat je paard gaat lopen, en hem ook geen extra werk geeft door hem achterwaarts te zetten, dat je hem dan eigenlijk beloont voor het weglopen. Mijn beleid is dat een paard niet onder zijn opdracht/plicht uitkomt door weg te lopen. Hij moet weten dat het geen zin heeft om weg te lopen, want de ruiter stijgt toch wel op.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 11:22

inderdaad zo is zij ook als ik dan niet zou opstappen en blijf w8te krijgt mvr aleen dr zin!
ja ik heb ook een paar extreme beestjes gereden en vaak indd paar x op hun plek zetten en als ze het dan goed doen belonen werkt.
maar bij romana PFFFF die heeft nogal een eige willetje.
en het lukt gewoon echt niet ! zelfs toen ik 1 x echt heel kwaad werd had ze er nog lak aan.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:24

let je ook even op je taalgebruik? Dit is onleesbaar, op bokt is MSN taal e.d. niet toegestaan.

Je laatste zin geeft het trouwens al heel duidelijk aan. Met 1 * heel kwaad worden schiet je helemaal niets op. Altijd consequent en duidelijk zijn, gewenst gedrag belonen en ingrijpen voordat ongewenst gedrag kan ontstaan.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 11:29

nou probeer jij het maar eens 5 maanden lang.
op een gegeefe moment ontbreekt het je echt aan gedult!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:36

Dan doe je of in die 5 maanden iets niet goed, of je paard mankeert iets. Ik snap best dat je boos wordt, maar je moet toch bij jezelf te rade gaan, jij moet zorgen dat je paard gehoorzaamt en niet andersom.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 11:38

daar heb je heelemaal gelijk in.
maar dit ziet zij als ene spelletje.
aleen weet dus niet meer wat ik er mee aan moet! want zoals je leest heb ik echt bijna alles al geprobeert.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:43

Mijn paard staat ook moeilijk stil. Ik stap wel op met krukje, maar dat is nog steeds niet altijd mogelijk.

Ik negeer het en als ik zit moet ze altijd nog even stilstaan. Eerlijk gezegd vind ik het niet zo erg dat ze wegstapt ( het was draven/ galopperen afhankelijk van de stressmomentje).

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:44

Is je paard trouwens sowieso een opgewonden standje? Misschien moet je dan eens denken aan minder brok, meer buiten etc. Als ze meer rust in haar hoofd krijgt gaat dat opstijgen misschien ook relaxter en staat je paard hopelijk meer open voor de communicatie met jou. Er zijn van die paarden die zo druk zijn in hun hoofd dat ze niet meer logisch nadenken, en dan kun je vrij weinig beginnen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:45

Hoe weet je dat zij dit als een spelletje ziet? Veel paarden hebben moeite met het bewaren van hun evenwicht als een ruiter probeert op te stappen. Want de meesten "hangen" toch onbewust teveel aan het zadel. Voor het paard is dan de enige oplossing om te bewegen en zo het evenwicht te hervinden. Dat ze het met een krukje de eerste tijd ook doet, is logisch, want dit gedrag is een automatisme geworden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:48

Britt19 schreef:
nee ze staat nooit stil dat is haar probleem..
ik probeer altijd zo snel mogelijk op testappe,maar zodra ik dr naast sta en mijn voet in de beugel wil steken wil ze omhoog komen of gaat ze draaie en gek doen... * zadel is een maand geleden nog op maat gemaakt* en met haar neus naar de muur etc heb ik al geprobeert,dan springt ze opzij.......

zo snel mogelijk opstappen heeft geen zin, je moet juist rust creeren.

Jazzit schreef:
Maar als het niets medisch is... zit het misschien een stukje in de opvoeding / respect?

Mijn paard had in het begin geen geduld met stilstaan. Na een jaartje oefenen met stilstaan lukt het vrij aardig. Wel vooraan beginnen, opstijgen is voor gevorderden Knipoog
Oefenen is:
- Stilstaan op de poetsplaats (zonder te steigeren, dus)
- Stilstaan aan een touw(halster) terwijl jij ernaast staat.
- Stilstaan als je er op zit (eerst juich je bij 10 seconden, later bij 10 minuten)

Stilstaan bij het opstijgen: wellicht kan je je laten helpen? Een krukje is prettiger voor je paard (maar het moet wel veilig zijn!) En tja, als hij niet stilstaat, dan stijg je af en doe je het gewoon weer opnieuw. Net zolang totdat hij blijft staan. (Mijn vriend is daar erg goed in: die stapt soms 5x achter elkaar op - en af. Ons rooie ros vergeet af en toe wat ie geleerd heeft Clown )

hier een paar goede tips, want zoal sik al eerder heb gezegd, je hebt een probleem dat veel breder is dan alleen het opstijgen, omdat ze helemaal niet wil staan. Ook niet aan de hand, met poetsen etc. En dan moet je dus enorm eel geduld hebben, en in het begin met kleine stukjes tevreden zijn. Dit los je niet n een dag op, maar met een week een consequent aanpakken moet je een behoorlijk verschil zien, mits je het dus echt goed doet en je paard niets mankeert.

meggiemeg schreef:
Inderdaad eerst uitsluiten dat er niets aan de hand is. Dan aan de gang gaan een stukje overnieuw opvoeden, stil staan is stil staan. Wij hebben er 1 op stal die moet altijd even blijven drammen bij het stil staan (zowel aan de hand als erop) Elke pas vooruit is bij mij weer 2 achteruit als we gingen stilstaan. Dit werd hij snel zat en nu blijft hij keurig stil staan.

nog een goede tip, zelfde soort als degene hiervoor.

Britt19 schreef:
dat heb ik al geprobeert. maar zodra ze weet dat je wilt opstijgen krijg je het gezeur... heel vreemd

dit is nu ook niet raar, ze heeft pijn dus is opstappen naar. Eerst dat probleem met die baarmoeder oplossen en in die tijd meteen werken aan het halthouden aan de hand, Uiteindelijk moet ze alleen op jouw lichaamstaal al stil gaan staan, en dan net zo lang wachten tot jij weer een teken geeft.

poes schreef:
Ook als het ooit pijn gedaan heeft, kan dit dus nog geassocieerd worden met opstijgen, zelfs al zou de pijn weg zijn.

Dit is een pure opvoedingskwestie, en met de juiste mensen los je het ook in no time op.
De truc is consequent zijn en er echt op hameren!

Bekijk stilstaan ook als een ACTIEVE oefening (iets doen) en niet als een passieve (niets doen) die je opbouwt naar duur, kwaliteit (perfect rustig stil is het doel, je begint met een nanoseconde drammerig stil), etc.

weer hetzelfde soort advies

hippo schreef:
Ik heb een tijdje het probleem gehad dat mijn paard achteruit ging als ik wilde opstappen.(gewoon op z'n dooie gemakkie hij wilt altijd graag naast me staan) Nog een jong paard dus tja kan gebeuren. Nu heb ik hem geleerd dat als ik halt zeg hij ook halt houdt. Goed beloond steeds. Ook gewoon een aantal minuten naast hem staan met 1 voet in de beugel als hij dan een poging wilt doen dan meteen HALT! T gaat sindsdien een stuk beter hij probeerd het natuurlijk nog wel af en toe maar gewoon goed consequent blijven. Met veel geduld kom je ver Knipoog Succes

en nog een

paard wil niet stil staan bij het opstijgen

LindyH schreef:
Houd je de teugels strak als je opstijgt?
Zo ja, probeer het dan eens met losse teugels. Natuurlijk loopt je paard dan weg, maar dan zet je haar achteruit tot waar ze stond. Het kan zijn dat ze tegen het bit in 'dramt'. Dat heeft te maken met de werking van een trensbit. Dat kan heel gemeen inwerken bij het opsijgen (notenkrakereffect). Losse teugels of een ander (zachter!) bit kunnen dan helpen.

Als je paard al wegloopt terwijl je nog (half) op de grond staat, zet je je paard vanaf de grond een paar passen achteruit.

En de aller aller aller belangrijkste tip bij opstijgproblemen: Als je eenmaal zit en je paard eventueel achteruit gezet hebt, blijf je een tijdje stil staan. Dat mag best wel een minuut zijn ofzo, maar in ieder geval 20 seconden. Dit heeft twee voordelen. Ten eerste is het een beloning voor het paard. Het leert dan dat zodra het opstijgen is gebeurd hij even niks hoeft, en zal voortaan dat opstijgen graag snel en zonder poespas gedaan willen hebben. Ten tweede het is veel logischer voor een paard om stil te blijven staan bij het opstijgen, als daarna ook stilstaan volgt. Als na het opstijgen wegstappen volgt, hebben veel paarden zoiets van "ik ga alvast", terwijl het opstijgen nog niet klaar is. Het idee dat je paard heeft:"Als ik haar laat opstijgen moet ik aan het werk", moet je zien om te zetten in "Als ik haar laat opstijgen hoef ik lekker niks te doen". Gelukkig zijn paarden dom genoeg om die link even later alweer kwijt te zijn. Knipoog

Heb je al eens geprobeerd vanaf de andere kant op te stijgen? Je hebt best kans dat je paard daar zo perplex van is dat ze het hele 'ritueel' vergeet en gewoon braaf is. Dan natuurlijk belonen en vooral: stil blijven staan! Als ze echt heel braaf is: even stilstaan, afstijgen, afzadelen en klaar voor vandaag!

edit: Deze tips klinken misschien als quick-fixes, maar je zult ze toch wel even vol moeten houden voor je resultaat gaat zien.

nog twee aardige tips

Britt19 schreef:

wat vindt ze eng? Het krukje op zich, of alleen het daadwerkelijke opstappen. Dat krukje heb je ze zo geleerd, kwestie van even wat tijd aan besteden zodat ze weet dat het niet eng is.

Britt19 schreef:

en dat is dan zo, het is inmiddels een dergelijk groot probleem geworden dat je erniet meer komt met een simpele aanpak. Maar eerst je voorwerk doen, want daar begint het al.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 11:51

nou dat laatste zou dan eigelijk nog het meest logishe zijn....... misschien is dat het wel Nors opkijken .
maar toch dan horen ze toch niet te gaan stijgeren??lijkt mij,
en romana staat nu op de wei al 2,5 maanden.
dus beweging en vrijheid genoeg en kwa brok kan ze zoiezo al niet veel hebben,want het is indd een gevoelig paardje....nu zij op de wei staat 1,5 kl biks met 1 schepje knoflook en 2 schepjes mineraal en vitamine

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:52

Kai blijft rondjes lopen als je wilt opsteigen. Als je snel genoeg bent, kun je nog normaal opstappen.

Teugels strak houden heeft geen zin, dan komt hij omhoog. Meestal blijf ik net zolang mee lopen totdat hij er genoeg van heeft en dan kan ik rustig opstappen.

Hij heeft ook een periode gehad dat hij altijd stil bleef staan, helaas duurde die periode niet lang Huilen van het lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:55

Britt19 schreef:
nou dat laatste zou dan eigelijk nog het meest logishe zijn....... misschien is dat het wel Nors opkijken .
maar toch dan horen ze toch niet te gaan stijgeren??lijkt mij,
en romana staat nu op de wei al 2,5 maanden.
dus beweging en vrijheid genoeg en kwa brok kan ze zoiezo al niet veel hebben,want het is indd een gevoelig paardje....nu zij op de wei staat 1,5 kl biks met 1 schepje knoflook en 2 schepjes mineraal en vitamine

hoeveel werk doet ze? Ik vind dat heel wat krachtvoer voor een pony, mijn grote KWPN-er krijgt 2 kilo en die werkt redelijk hard.
Als ik het zo lees is mijn eerste reactie dat jouw pony pijn heeft. Als dat echt is uitgesloten, mankeert er iets in de basisopvoeding en moet je daaraan gaan werken. Mss niet leuk om te horen, maar een gezond paard dat steigert met opstijgen is zwaar ongehoorzaam.

/edit
en daar laat ik het bij, mijn mening is inmiddels wel helder.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 12:07

pony, ik heb een spring paard kwpn ze springt M en loopt dressuur ook M. ben/was haar m2 aan het traine.... geloof me dat voer heeft zij hard nodig... en veel is dat echt niet!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:09

Oke, in je berichten krijg ik eerder het idee dat je een pony hebt, maar kennelijk klopt dat niet. Maar dat maakt voor de rest van mijn verhaal (de laatste alinea) helemaal niet uit.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:10

LindyH schreef:
pippalex schreef:

Daar heb ik het ook niet over.
Ik bedoel dat als je het opstijgen uitstelt op het moment dat je paard gaat lopen, en hem ook geen extra werk geeft door hem achterwaarts te zetten, dat je hem dan eigenlijk beloont voor het weglopen. Mijn beleid is dat een paard niet onder zijn opdracht/plicht uitkomt door weg te lopen. Hij moet weten dat het geen zin heeft om weg te lopen, want de ruiter stijgt toch wel op.

Nee, maar als je elke keer d'r opmoet stappen terwijl het paard weg loopt dan los je helemaal niets op. Dan blijft het het zelfde, en ga je dus niet vooruit in de ontwikkeling die je door wilt maken, toch?

Met het achteruit op zijn plaats zetten weet het paard dath et geen zin heeft om vooruit te gaan, en leert het paard gewoon stil te staan, uit respect.

Mijn paarden zijn ook echt niet koel in hun hoofd, maar ze kunnen het rustig vergeten dat zehun zin krijgen. De aanhouder wint, en die aanhouder is het paard in dit geval zeer zeker niet.

Maar als ik dit topic lees is alles er al aan gedaan en het ligt nergens aan.. Dus zal dit dier hier nog wel lang mee door gaan.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 12:11

hahaah hoezo haal jij daar uit dat ik een pony heb dan?...
maar indd heb heel veel tips gekregen. en daar ben ik ook blij om! Haha!

thanks

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:12

pippalex schreef:
Maar als ik dit topic lees is alles er al aan gedaan en het ligt nergens aan.. Dus zal dit dier hier nog wel lang mee door gaan.

het ligt dus aan het paard en daar zal TS mee moeten leren leven Lips are sealed

De manier waarop je over haar spreekt, opmerking als "willetje" bv.