Te veel energie!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Re: Te veel energie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:41

_Tiffany_ schreef:
geef je het paard wortels? daar krijgen ze enorm veel energie van!! ik heb hetzelfde met me paard harstikke veel energie, heb de brok gehalveerd en geef geen wortels meer.

Die keer had ik wel een zak wortels mee...
En volgens mij heb ik hem voor het rijden er ook wel 2 gegeven ofzo....

Ik zal het ook eens zeggen beter geen wortels meer Clown

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:43

Iney schreef:
Zo ander voer of geen voer dan beter zijn?

dat is zielig; dan gaat ie dood Vork

Maar geen brok is wel het beste!

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:15

wat krijgt ie te eten?
veel energie rijk eten?

_suna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:19

geen brokken zou ik doen Knipoog
is toch de beste optie lijkt me zo ;0

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:28

van wortels krijgen ze toch niet super veel energie?
Die van mij niet. Geef je pony anders zogehete "shetlanderbrok" dat krijgt mijn fjord ook. Mij fjord wordt te snel dik en is nogal heet ( ja een hete fjord ja Huilen van het lachen ) dus is dit DE perfecte oplossing Knipoog succes! Haha!

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:01

je kan hem best wel brokken geven hoor. Maar er zijn heel veel verschillende soorten brok. Die van mij stond 3 kilo per dag op sportbrok.En sprong echt boven mijn kop uit. Staat nu ergens anders en krijgt nu jawel 8 kilo voer!! maar is dus erg groot paard. 5 jaar en 185 m . en is dus basisbrok met pulp, dat houdt ze een beetje vet! Hij is nu wel zo braaf. hij staat in de molen op het land. en ik rij hem om de dag.

dus misschien ander voer of gewoon meerdere keren per dag zijn stal uit, meer longeren.. veel meer gaan doen.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:54

Meestal staat het al in een topic, maar je zou les kunnen nemen. Iemand die er verstand van heeft en kan zien of het aan het voeren/weiig beweging/karakter dus opvoeden/ verkeerde rijstijl ligt. Van een afstand kun je dat niet beoordelen en je hebt einig opties om verandering in de situatie te brengen.

Tijdens het rijden veel belonen als hij wel rustig is en als erop voor jou frustrerend wordt ga een slekker grondwerk met hem doen.

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:13

Ik denk dat je het meer moet zoeken in het rijtechnische gedeelte en niet zozeer meer beweging. Minder of ander voer kan helpen. maar is maar een klein gedeelte. Mijn paard kan hetzelfde gedrag vertonen. Allemaal spanning hoe meer ik vraag of trek wanneer hij niet ontspannen is zal hij dit zelfde gedrag vertonen. Ik kan het alleen maar oplossen door hem eerst ontspannen te laten stappen en dan kan ik pas met hem gaan werken gaat hij zich weer spannen begin ik weer van voor af aan. Vraag aan een lesgever hoe je dat het beste kan doen.
Wordt een lang verhaal als ik het je uit ga leggen.
Succes

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:14

Hoe doet hij als je hem losstapt? En hoe rij je los?
Hoe ziet een training van jou eruit?

ts, van 2 wortels gaat ie niet wild worden hoor Knipoog

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:04

Ik heb zelf een haflinger die elke dag de wei op mag voor meer dan vijf uren. 's Zomers dag en nacht. Ik zou er niet aan moeten denken om haar maar twee dagen te rijden. Dan krijg ik een stuiterbal. Haha!
Ik longeer haar iedere keer voor het rijden. Zo kan ze de gekke energie toch nog kwijt en kan ze daarna geconcentreerd aan het werk. Waarom werkt longeren of losgooien niet??!!!
Meer beweging is bij jouw paard denk ik toch gewoon de oplossing. Vooral voor zo'n jonge pony.

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:33

Je hebt ook zo'n pak met van die Blokken he,
ik weet de naam neit precies. maar daar zitten gewoon veel vitamines in!,
geef em dan ofzo. en dan minder bix, of wat hij dan ook krijgt.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:46

Summerfit Knipoog

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:59

Mocht vaker rijden of extra verzorgster geen optie zijn.. misschien wil de eigenaar wel af en toe extra longeren? En misschien mag de pony wat meer uren per dag de wei op? Wel weinig idd om 2x te rijden met een 5-jarige maar ja.. kun jij ook niet helpen Knipoog.
Hoop dat ie en meer op de wei mag en wat meer beweging..
Succes Lachen.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:49

Zou hem van te voren goed longeren,
En met longeren al laten weten dat JIJ de baas bent en JIJ bepaald in welk tempo hij stapt/draafd/galopeerd..Als die dit goed onder de knie heeft,het gaan overbrengen onder het zadel...Dit is heel moeilijk en ook zo via een stuk tekst niet uit te leggen maar er zullen er vast een aantal zijn in je omgeving die je dit kunnen uitleggen i.c.m lessen!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:35

Eerst ff longeren voor dat je gaat rijden wel al zadel op enzo.. Of in het begin heel veel figuren rijden en overgangen zodat jij echt zijn aandacht heb.

laurasilence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:51

hey,

ik heb zelf ook een welsh, en het is een pittig ras. ik begrijp uit je antwoorden dat je niet vaker als 2 keer kan rijden. waarom kan dat niet?
ik geef mijn pony geen brok en heb haar zoveel mogelijk in het weiland staan.
mijn welsh is ook zo druk geweest (en is het nog steeds, ik denk dat je het er ook nooit helemaal uit kan krijgen) ik heb hem in het begin veel gelongeerd en daarna rijden. ook hielp het bij mij om veel figuren door de bak te rijden. goed aan het werk zetten dat die niet kan gaan nadenken om harder te gaan lopen.
en blijven volhouden bij mij heeft het zo'n 2 a 3 jaar geduurd voor ik hem echt rustig had lopen.
succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:57

Is er geen rugprobleem waardoor hij op de loop gaat, is het zadel passend en hoe is jou rijstijl, kunnen ook allemaal redenen zijn voor een pony/paard om druk te worden, misschien het bitje, of te harde hand?
Bedenk dat een pony een vluchtdier is en bedenk dat hij voor pijn al op de vlucht kan gaan, zeker een heel gevoelig dier.
Waar de een voor in zichzelf keert en geestelijk blokkeert gaat de andere voor op de vlucht, dus luister en kijk eens een keer met andere ogen naar de pony.
Voer zou idd een optie kunnen zijn en meer naar buiten is voor elk paard beter , zou dat echt met de eigenaar bespreken, rijden ze zelf ook op deze pony?
Longeren lijkt me niet echt nodig, krijgt hij alleen meer conditie van en lost het probleem niet op.
Ga eens gericht oefenen met grondwerk en rechtrichten, kan ook wel eens helpen om je paard rustig te krijgen , dat ze gaan leren snappen wat je van ze wil, door handwerk te doen leren ze dat en jij leert de pony ook op een andere manier kennen dan alleen van de rug, is uiteindelijk fijnre voor je pony, want altijd maar drubbelen geeft op den echt blessurres en blokkades in het lichaam van de pony.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:17

brok weglaten en maisvlokken bv gaan voeren, als toevoeging vitamine, meeste zaken hebben wel een emmer met vitamines (ik heb van marstal forse)
pony even longeren van te voren zodat de hoogste druk eraf is. En evt zorgen dat ie voor dat je gaat rijden in de wei of los in de bak is geweest

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:27

maisvlokken? Daar wordt hij alleen maar vet van, pavo heeft speciale koeken, pavo aura of summerfit, dan krijgt hij wel pitamientjes maar niet zoveel energie...maar altijd goed hooi en zoveel mogelijk weidegang geven...