handen hoog of handen laag??????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:36

Ik heb vaak niet genoeg / geen knik in mijn ellebogen, van mijn instructrice moest ik mijn handen dan wat hoger houden, kreeg ik vanzelf een knik in mijn ellebogen zeg maar. Maar ik heb wel snel de neiging om mijn handen wat lager te zetten. Het verschilt denk ik ook per paard, wat goed is.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:56

Annetje schreef:
Bij nader inzien vind ik die ene foto toch niet helemaal geweldig, maar die foto uit het profiel van Antoinette (ik weet niet of ik hem hier neer mag zetten?), met het bijschrift: Dit is mijn zus met haar , daar vind ik dat de ruiter de handen op de juiste plaats heeft.

Als het positief is mag je van mij de foto hier neerzetten hoor Haha!
Ik vind helemaal dat mijn zus tegenwoordig een super houding heeft. Vroeger zat ze scheef, maar tegenwoordig is het echt goed. En dat geeft toch een mooier beeld, maar ik ga off-toppic.

ik denk dat je deze foto bedoeld.

Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 21:31

Ja! Die foto bedoelde ik!
Die houding van haar is echt mooi!
(Van het paard ook trouwens)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 11:50

Het is inderdaad een hele mooie houding, maar ook doordat haar paardje zo mooi opgericht loopt! Ik vind het belangrijk dat ik mijn schouders ontspannen kan houden en mijn bovenarmen ook los kan laten. Ik merk ook dat als Andrew voorwaarts neerwaarts loopt (meestal) dat ik mijn handen vrij laag heb (wel ontspannen en niet naar beneden getrokken) Als hij zich meer opricht, dankan ik ineens op een natuurlijke manier mijn handen tien tot 15 centimeter hoger houden!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:14

Samsam schreef:
Dit vind ik mooi
Afbeelding

Dit vind ik zelf ook de goede hoogte van de hand. Maar hij steekt zijn benen voor mijn gevoel te ver vooruit, als ik een lijn trek van hak naar schouder, is die niet loodrecht .

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 00:43

Ik heb deze foto ook alleen aangehaald als voorbeeld voor de hoogte van zijn handen hoor!!
Afbeelding

Eerlijk gezegt vind ik haar handen echt te hoog en ze lijkt me erg vast in de schouders. Maar zoals ik al zei, het is echt heell persoonlijk en smaak verschilt

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 19:21

Samsam schreef:
Ik heb deze foto ook alleen aangehaald als voorbeeld voor de hoogte van zijn handen hoor!!
Afbeelding

Eerlijk gezegt vind ik haar handen echt te hoog en ze lijkt me erg vast in de schouders. Maar zoals ik al zei, het is echt heell persoonlijk en smaak verschilt

Klopt ben ik het ook helemaal mee eens.
Maar mag ik dan ook uitleg erbij geven?

Dit is een van de eerste keren dat dit paard op wedstrijden met S&T gereden is. En in de training ook nog niet vaak.
En aangezien Magic nog te diep loopt met S&T houden we de handen nog iets hoger. Ik heb nog een foto waar haar handen nog hoger zijn. Dit is een moment dat ze 'lift'.
In de training proberen we de handen ook wat lager te houden. Dit is een momentopname en we zijn er hard mee bezig de oprichting nog beter te krijgen Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 19:37

Dit was ook geen aanval hoor. Het gaat puur om de plaats van haar handen. In een eerder bericht werd een andere foto van haar aangehaald als voorbeeld voor een juiste hoogte, maar volgens mij heeft ze haar handen op deze foto op de zelfde hoogte, maar doordat je het van vooraf ziet lijken ze lager. op deze foto kun je het gewoon beter zien.

Kijk ik vind het (ietwat) te hoog, maar dat is mijn mening en het is gewoon heel persoonlijk!

Kijk ik ben het gewoon ook niet eens met de stelling "hoge handen is hoog hhof, lage handen is laag hoofd" ik heb in dit topic ook geprobeert dit met foto's te onderbouwen.

Liften zou ook kunnen met lagere handen en kortere teugels!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 19:55

Ik begrijp dat het geen aanval was hoor!!
Ik wilde alleen graag uitleggen, waarom haar handen op die foto wat hoger zijn.

En op jou 'hoofd laag, handen laag en hoofd hoog, handen hoog' te komen. Tenminste zo noem jij dat Lachen
Wij leren dit in eerste instantie wel, maar dat is bedoeld om het extra duidelijk te maken voor het paard. Als ze uiteindelijk goed opgericht loopt houden we onze handen op 'normalere hoogte'.
Maar dit had ik al eerder gezegd geloof ik.

En we zijn nog hard bezig om de oprichting naar onze zin te krijgen. Wij en het paard hebben hier nog veel bij te leren.
Met gewone trens gaat het al een stuk beter als bij S&T.

Oh maar wat ik er wel bij moet zeggen. Mijn zus heeft altijd er de neiging teugels wat te lang te houden. Dat is bekend.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:13

Ody schreef:
Hoe zit het nu, moeten de handen nu laag of juist hoger??????

Ik heb altijd gedacht: western handen hoog, dressuur handen laag. Maar sinds kort heb ik weer wat nieuws gehoord. Je hebt denk ik les gehad van Ingrid (leerling van de Bodt)? Zowel Ingrid als Antoine rijden klassieke dressuur. Bij ons op stal lessen ook een aantal dressuurruiters bij haar en Antoine en leren nu dus rijden volgens de klassieke methode en daarbij horen je handen wat hoger te zitten. Het is op zich ook grappig, want een van die ruiters bij ons op stal zegt dus dat als ze mij of mijn zus ziet rijden, dingen ziet die zij nu ook zo moet doen.

Even nog een persoonlijke noot: als je je handen hoger houdt, zit je zelf beter in evenwicht (hou je handen maar eens lager, dan gaat je bovenlichaam automatisch naar voren) en je duwt het paard dan ook meer aan de voorkant naar beneden (moeilijk te omschrijven) waardoor hij meer op de voorhand kan gaan lopen. Door je handen wat hoger te houden, kom je zelf rechter te zitten en open je voor je paard de voorhand waardoor hij daar makelijker kan bewegen. Maar dat is mijn persoonlijke mening, voor ik hier weer een hele storm over me heen krijg...
[/quote]

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:23

Bij ons op de manege moet je je handen hoog houden en ik zie dan wel eens ruiters toch met hun handen laaag zitten ( bijna op de knieen! )
dat vind ik lelijk en je en met je handen laag krijg je je paard echt niet eerder aan de teugel hoor!

Vietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:57

gewoon boven de schoft maar niet 10 centimter der boven gewoon normaal!

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:50

ja oke niet 10 centimeter erboven maar je moet ook niet je handen langs de schoft houden.
als je van opzij bekijkt moet je allebij je handen kunnen zien. dus niet dat er een achter de schoft verdwijnt.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:10

over de allereerste foto;

sjonge jonge, dat paard volgt ABSOLUUT niet de ruiterhand, hier is geen sprake van licht maar van GEEN contact.

krijg er de rillingen van

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:26

enige tijd geleden was hier een topic over hetzelfde onderwerp.

forum: rijtechnische problemen => topic: heb nu toch wat ontdekt!

daar heb ik een geïllustreerde informatie gegeven over de handhouding. mss een tip om eens te lezen!

groetjes! Haha!

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 11:20

Ik zie bij mij op de manege mensen te vaak met de handen te laag rijden, op die manier proberen ze het paard aan de teugel te dwingen. Niet goed dus. Er was eens een springruiter (ik ben vergeten welke het was) die zei dat je met een lage handhouding over het algemeen hardere handen hebt als met een hoge handhouding, waarschijnlijk omdat je met lage handen minder goed kunt meeveren met de beweging. En i.d.d. moet de hand en teugel 1 rechte lijn volgen en meestal zijn je handen dan ong. op 5-10 cm afstand van de schoft afhankelijk van de bouw van het paard.

Ik denk ook dat als je geen knik in je ellebogen hebt, je teugels dan simpelweg te kort zijn (of je armen Lachen ). Je kunt nooit ontspannen rechtop zitten dan, waarschijnlijk trek je je rug dan ook ietwat hol.

En dat paard op de eerste foto lijkt beter te lopen maar loopt inderdaad totaal zonder contact van de ruiterhand, dat lijkt mij ook niet goed.

Groetjessss van Jessica!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 18:27

Ik denk dat een buitenstander niets kan zeggen over een bepaalde combinatie kan zeggen hoe de handen gehouden moeten worden (tijdens een training). Eerst was ik ook van mening dat elleboog tot mond een rechte lijn moet zijn. Maar u moet ik mijn handen erg hoog houden omdat mijn paardje snel op de voorhand valt en gaat hangen. Als hij dat op die hoge handen goed loopt (wel met contact niet als op die foto) mag ik mn handen iets lager. Vaak zit er dus veel verschil in het moment bij mij.
En dr zullen ook best paarden zijn die (tijdelijk) een lage hand nodig hebben, dus ik denk dat er weinig over te zeggen valt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:44

Lieke schreef:
Ik denk dat een buitenstander niets kan zeggen over een bepaalde combinatie kan zeggen hoe de handen gehouden moeten worden (tijdens een training). Eerst was ik ook van mening dat elleboog tot mond een rechte lijn moet zijn. Maar u moet ik mijn handen erg hoog houden omdat mijn paardje snel op de voorhand valt en gaat hangen. Als hij dat op die hoge handen goed loopt (wel met contact niet als op die foto) mag ik mn handen iets lager. Vaak zit er dus veel verschil in het moment bij mij.
En dr zullen ook best paarden zijn die (tijdelijk) een lage hand nodig hebben, dus ik denk dat er weinig over te zeggen valt.

Sorrie hoor maar als je paard op de voorhand valt en hangt moet je dat met je BEEN oplossen en niet met je handen (hoog of laag)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:09

Samsam schreef:

Sorry hoor maar als je paard op de voorhand valt en hangt moet je dat met je BEEN oplossen en niet met je handen (hoog of laag)

Natuurlijk, klopt had het nogal raar opgeschreven. Het is ook niet puur handen, zonder been zal het niet lukken, maar been alleen werkt ook niet.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:17

Handen hoog boven de schoft, belangerijk om een goede houding te krijgen. Ze zoeken dan naar mijn mening ook sneller je hand op dan.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 02:04

angelke"]
[quote="Samsam schreef:
Dit vind ik mooi
Afbeelding

Maar hij steekt zijn benen voor mijn gevoel te ver vooruit, als ik een lijn trek van hak naar schouder, is die niet loodrecht .
[/quote]

hij zit ver naar achter in het zadel, naar mijn mening ontstaat zo het idee dat zijn benen erg ver naar voren liggen (mogen trouwens ook wat naar achter volgens mij) maar een foto is ook slechts een momentopname.

verder moet ik mijn handen van mijn instructeur voor de voorboom van het zadel houden en niet te hoog. niet dat ik er tegen aan lig met mijn hand maar dat er ongeveer 3/4 tot één vuist tussen past. groetjes

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:08

Het maakt niet uit of de handen hoog of laag zijn.
Of je houdt je handen laag en breed, of je houdt ze hoog en bij elkaar.

Het belangrijkste verschil is misschien dat lage handen zich gemakkelijker vast zetten, maar dat ligt dan niet aan de houding, wel aan de ruiter.

Dus: het maakt niet uit waar je je handen houdt, zolang ze maar tot ontspanning leiden (been buiten beschouwing hier).

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:09

je moet een goede verbinding hebben (arm-hand-teugels-bit) om de hulpen, die je met je hand geeft, zo goed mogelijk door te geven.

als er storing op de lijn komt, vanwege jouw handhouding, kan je paard onmogelijk correct lopen.

dus ik denk: het is niet 100% te zeggen hoe je de handen moet houden, maar eerder een kader waar tussen je moet zitten. (het kan ook té hoog, té laag, té breed, .... zijn)