niet kunnen doorzitten......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Symphonic

Re: niet kunnen doorzitten......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:12

Goede tip die ik zeker uit ga proberen. In een hele rustige draf lukt het me wel om door te zitten, maar zodra het richting arbeidsdraf gaat wordt het al een stuk lastiger.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:31

ook al is het moeilijk en lastig.
toch is het echt het beste om doorzitte op een paard echt goed te leeren zonder zadel! (dat adviseer ik je)
dan voel je de gang goed en word je wel gedwongen om door tezitten ook al is het heeeeeel onprettig,
als je dan weer op je zadel zit vind je het gelijk hemels.. Go jij! Go jij!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:14

Rijd een keer zonder zadel , een keer zonder beugels .
Helpt altijd genoeg, probeer niet voorover te zitten daardoor ga je ook vaak 'stuiteren' rustig rug recht , succes ermee . groetjes Ilona

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:39

Haha inderdaad een lastig probleem die ik ook heb gehad!
Ik ben vooral stapje bij beetje gaan oefenen...eerst heel klein stukje draven en dan steeds meer stukjes.
Ik heb mijn ogen dichtgedaan omdat je dan toch op de een of andere manier wel mee "moet" met de beweging van je pony!

Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:42

als je niet kan zien hoe je pony beweegt moet je wel voelen. je kunt dan ook niet op ht foute spoor gezet worden door alleen te kijken naar hoofd en hals maar voelt het hele lijf, daarnaast ben je ook minder snel afgeleid. kan dit kloppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:44

Beste tip die ik kan geven... váák doen. Zo ontspannen mogelijk gaan zitten zodat je de bewegingen van je paard gaat voelen. Als je dat maar vaak genoeg doet ga je die bewegingen vanzelf voelen en kan je meegaan. Zeker als je op 1 paard rijd moet dat lukken! Lachen

paardlove12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:45

heee

Zorg eerst dat je paardje lekker ontspannen is, door hem lekker rond te rijden kan je er meestal lekkerder opzitten dus er is niets mis mee als die dan maar wat ronder loopt. en ga vooral niet meteen heel veel doorzitten probeer steeds kleine stukjes, bijvoorbeeld als je een figuur rijd dan heb je al meer stelling en buiging en dan is het makkelijker zitten.

succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:46

Idd dat ook paardlove12. Op een houten plank die op en neer gaat kan niemand netjes blijven zitten. Tong uitsteken

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:54

Ik heb er zelf ook altijd problemen mee, wat bij mij de fout is, is dat ik niet zulke geweldige buikspieren heb. Wat helpt is om te proberen iedere dag even een paar minuutjes vrij te maken, en zo veel mogelijk van die sit ups (of hoe het ook heet Clown) te doen. 40 moet haalbaar zijn.
Door je buikspieren te trainen ga je ook beter doorzitten.

_suna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:15

als de pony onstpannen loopt, gaat het meestal een stuuuuk makkelijker ! Lachen

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:20

heb me rot geoefend vrijdag, voel me zo onnozel als ik aan het doorzitten ben! maar ik blijf gewoon doorgaan, eerst een tijdje blijven doorzitten, maar toen toch maar weer ff zitten an weer verder, ik blijf oefenen, zaterag weer op wedstrijd..... dus dan moet ik in ieder geval een paar kleine stukjes kunnen doorzitten!
op naar zaterdag!

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:11

heey , doorzitten is idd een kunst als je een niet zo fijn zittend paard hebt. Mijn advies is toch zonder beugels oefenen, steeds een beetje langer. Zo moet je het opbouwen.
Als je een rustig paard hebt ook eens zonder zadel stappen, wordt je zelfvertrouwen groter Haha!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:37

Ik oefen nu al 2 maanden, en het lukt me nogsteeds niet Scheve mond Tong uitsteken

Neantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:30

Ik heb geleerd om zonder zadel te rijden, zo moet je wel doorzitten in draf en ga je vanzelf beter zitten. Het is een kwestie van oefenen maar het lukt vnzelf wel..

Dinana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:52

AAh ik heb dit probleem ook Boos!
Het gaat wel steeds wat beter, maar als ik wedstrijd heb doe ik een broek met lederen zitvlak aan (dat werkt wel) en Gutersitsz ofzo op me laarzen..dan plak je beter vast..Nogmaals het is geen oplossing maar een hulpmiddel voor wedstrijden..verder ben ik ook veel aan het oefennen..kleine stukjes en als het goed gaat langer..Belangrijk is wel dat je paard goed over zijn rug loopt en ontspant..

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:24

Ik kon vroeger ook absoluut niet doorzitten , viel er meerdere malen af ! :p

Aan de longe rijden helpt wel , zonder zadel met zo'n dekentje en voltige outfit .
Let erop dat je je rug recht houdt en schouders achteruit , bekken los maken , je moet swingen in je zadel .

Ik moest denken dat ik in een zetel zat , dit hielp wel :p
Nu kom ik niet meer uit mn zadel .
Veel succes ! x

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:31

Ik had ook het probleem tot de eigenaar van het paard een boomloos zadel kocht, samen met zitles heeft dat mij super geholpen en gaat het op een "gewoon" zadel redelijk goed.

Inderdaad goed op letten dat je niet gaat zitten knijpen want dat werkt niet echt mee!!

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:05

allereerst, ontspan je benen, doordat je niet kan doorzitten ga je knijpen en dat moet je dus niet doen!

laat je paard in een sukkeldrafje gaan, heel langzaam en pak je zadel beet en probeer die omhoog te trekken dat doe ik nu ook en ik merk dat het al veel beter gaat als ik dat een aantal keer heb gedaan dan lukt het doorzitten veel beter! en neem er de tijd voor en schaam je niet zoals ik doe! alleen als je het zadel beet hebt is het best moeilijk om ook nog de teugels bij je te houden dus ga ff aan de longe!

succes!

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 05:29

Hoi Margreet,

Kwam toevallig je probleem tegen.
Ik ken het helemaal wat je verteld is ook zeker lastig om een ruim paard uit te zitten.
Ik heb het ook veel geoefend en heb afentoe nog steeds moeite om der uit te zitten.
Begon net zoals jou al vroeg (in de B) met oefenen.
Begon ook met kleine stukjes, maar deed het voor of naar een overgang toe.
Dus als ik aandraafde dan bleef ik doorzitten.
En naar stap toe dan ging ik eerst doorzitten en dan stappen.
Zodat je jezelf kan ontspannen na het doorzitten, want je spant jezelf omdat je het moeilijk vind.
En klinkt heel stom je moet op je ademhaling letten is mij ooit verteld door iemand.
Je kan via je buik en via je borst ademen.
En tijdens het doorzitten moet je via je borst ademen en echt proberen heel los in je bovenbenen te zitten, is makkelijk gezegd.
Maar als je die teveel spant dan reageerd je paard er gelijk en spant haar rug.
En nog een tip omhoog kijken tijdens het doorzitten, want door omhoog te kijken moet jeje evenwicht bewaren en moet je jezelf corrigeren en toch ook ontspannen om te blijven zitten.
Ik hoop dat je wat hebt aan de tips.
Succes.

Groetjes Miranda.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 20:52

heey miran! ik ga het proberen, hopelijk gaat t ooit lukken!
achja, ondanks mn bagger doorzitten waren mn punten vandaag super!! ha ha! dus het moet goed komen! ik oefen nu elke dag als ik bijna klaar ben, een minuut of tien, dat gaat steeds een beetje beter! tot snel!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:03

[RT-D] Niet zitten? Dan maar plakken!
Huilen van het lachen.

Nee maar even serieus. Het is iets waar je op moet oefenen, en handigheid in moet krijgen.
Door veel op verschillende paarden te rijden, helpt het al om je 'weg' er meer in te vinden.
Ontspan je, en fijn gaan zitten. Niet denken aan hoe je paard loopt, maar eerst eens zorgen dat je zelf fijn zit. Lachen

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:29

Ga oefenen met langzamer draven tijdens het doorzitten, ontspan je en draai je heupen mee met je paard. Steun niet teveel op je beugels, maar ZIT. Als je dat probeert door je vast te klemmen op je paard, ga je stuiteren, ontspan en zit, en hou die gedachte vast!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:31

ik kan ook niet doorzitten............. natuulijk kan ik wel doorzitten, maar ik heb heel veel moeite met mijn bekken zo ontspannen dat het voor het paard ook prettig is Lachen

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:42

Paard moet ontspannen over de rug lopen en jij moet je kunnen ontspannen.
Ik rij ook sinds kort een nieuw paard bij, en moet ook met het doorzitten erg wennen.
Ga desnoods op de volte rijden en zorg eerst dat je paard lekker ontspannen loopt in een fijn tempo, je gaat doorzitten en als je voelt dat je je gaat aanspannen enz. ga je weer lichtrijden, al zijn het maar 2 passen. Dit kun je steeds meer uitbreiden tot het beter gaat.
Nu zal niet ieder paard even makkelijk doorzitten.
Ontspannin bij paard en vooral ruiter is het belangrijkste, zodra je je maar iets spant stuiter je alle kanten op.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:02

vroeger kon ik ook niet doorzitten, ik was altijd veel te gespannen en dan ga je stuiteren.
Een vriendin van mij had bedacht dat we 10 cent op het zadel zouden leggen, an dan moest ik doorzitten zonder de 10 cent te lattenvallen.
Klinkt gek, maar bij mij werkte het