Hoe stijgen jullie op ??? (curses)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:01

Sigaar Sigaar Bloos ik ben altijd zo stijf als een plank, al rij ik elke dag, dan zou het nog niet gaan denk ik! Ik probeer altijd zo netjes mogelijk op te stijgen, of als mensen niet kijken, want volgens mij sla ik echt een slecht figuur hoor!
Nou goed, ik sta dus gezicht naar achter, steek poot in beugel, nog zoals het hoort. Vervolgens lukt het idd niet om die zwaai netjes en elegant te maken, dus blijf ik halverwege steken, en sta dus met mn gezicht naar t zadel te koekeloeren, mn been meestal in een wat rare positie... Dan hups ik wat, en hijs mezelf aan het zadel en nek op... jaja, t is echt triest, maar in de 12 jaar dat ik rij, is het me nog nooit goed gelukt volgens mij... T ergste is dat het met ponies meestal net zo gaat, op een of andere manier doe ik het echt helemaal fout! Bloos Over springen nog maar niet gesproken, dan hang ik als een zak zout daar tegen het zadel, no thanks!!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:08

dr_jacksel schreef:
Zoals ik het heb geleerd (is niet zoals ik het doe Tong uitsteken ) is rug naar het hoofd toe, voet in de beugel 3 hupjes en dan opspringen, de handen heb ik links op de voorboom, rechts aan de achterkant, terwijl ik mijn been over zijn rug zwaaigaat mijn rechterhand ook naar de voorkant...

Zo zou ik dat ook moeten, ik doe in de praktijk bijna hetzelfde, alleen sta ik niet met mijn rug naar het hoofd.

Wij moesten vandaag zonder stijgbeugels(maar wel met zadel) opstijgen, moeilijker dan ik dacht! Ik zwaaide eerst mijn been over het zadel, en dan optrekken. Uiteindelijk lukte dat wel.
Een ander sprong er langs achter op, en weer een ander legde haar been achter het zadel en ging vlak achter het zadel zitten, en zich dan in het zadel hijsen.

Het 'moest' dus zo(nadien gehoord):
Je 'hupt' met je handen op de manenkam, dan zet je af, 'hangt' dus even 'over' de hals van je paard, en zwaait dan je been erover, en dan duw je je in je zadel. Dat ging in 1.5 seconde( de tweede keer).
Wie doet beter? Haha!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:12

In het ruiterbewijs boek staat (zo doe ik het ook) je je linkerhand aan de voorboom van het zadel moet of aan een pluk manen (pluk manen is beter voor het paard zijn rug) je rechterhand aan de achterkant van het zadel, je linkervoet in de beugel. Zoveel hupsjes al je nodig hebt en dan met de indianenzwaai je rechterbeen over het paard zijn kont, zachtjes zitten beugel aan. KLAAR!

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 10:43

Het belangrijkste is dat je je paard zo min mogelijk belast. De "officiële" methode volgens het ruiterbewijs is daar niet echt op gericht, dat is gewoon ouderwets en zo schijnt het dan te horen. Ik heb een klein paardje (1.45) en daar hup ik zo op, afwisselend links en rechts (en dat doe ik dus niet voor mezelf of voor m'n beugelriemen, maar omdat ik m'n paard gelijkzijdig wil belasten! Je rijdt toch ook niet alleen maar een uur linksom in de bak.... Dat opstijgen voor het paard 1 van de zwaarste oefeningen van een training is realiseren veel mensen zich niet!). Maar bij een groter paard lijkt opstijgen vanaf een krukje, opstapblok of andere verhoging me geen overbodige luxe! En of je dat nou met je hoofd naar de kont of naar het hoofd van je paard doet, met of zonder hupjes en waar je je ook aan vastgrijpt, dat maakt niet zoveel uit. Als jíj op die manier maar het snelst en zonder al te veel gehijs en getrek in het zadel terecht komt. Hoe het in het boekje staat doet er dan niet zo heel veel toe, gebruik je gezonde verstand en luister naar je gevoel. Als het opstijgen je moeite kost, dan is het paard daar het lijdend voorwerp van!

Oh ja, voor degenen die het afwisselend links en rechts opstijgen onzin vinden en het niet met mee eens zijn dat opstijgen voor het paard een zware belasting is een klein dingetje wat ik ooit gezien heb op een manege waar ik kwam: de paarden stonden klaar voor de les. Natuurlijk werd er gewoonlijk alleen via de linkerzijde opgestapt. Er kwam een man binnen die door een val o.i.d. stijf was aan z'n linkerbeen en deze dus niet in de stijgbeugel kon krijgen. Dan maar rechts opstappen. Het arme paard zakte zonder overdrijving domweg door z'n benen en moest echt worstelen om z'n evenwicht te bewaren. Het hele spul is niet gevallen, met dank aan de handigheid van het paard, maar voor mij was deze gebeurtenis (overigens wel na enig peinswerk, aanvankelijk hield ik het erop dat het paard het gewoon niet verwacht had en z'n spieren niet aan had kunnen spannen. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de reactie dan zó heftig geweest was) wel een echte "eye-opener"!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 12:12

Er staat toevallig een stuk over in de Bit van deze maand.paardrijden volgens Deurne. En daar staat dan toevallig een stukje over het opstijgen. Met foto's!! Succes.

LepeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 17:09

Hmm, ik stap altijd gewoon op door mijn linkervoet in de stijgbeugel te zetten het zadel vast te houden en gewoon mijn rechterbeen over de pony heen te zwaaien. Ik hang nooit lang aan die linkerkant en ik heb niet het idee dat de pony er last van heeft. Toch wel zwaar, zo'n 49 kilo aan de zijkant van een pony. Ik denk er alleen nooit zo bij na. Zo stapte ik al op toen ik 4 jaar was. (met beetje hulp van ouders bij de wat grote pony's) Ik vid het opstappen vanaf een krukje of wat erg onhandig. Ik ben er zo al een keertje bijna naast gaan zitten.. *LOL* Ik wilde net opstappen vanaf de rand van een stal (breed) toe de pony een stapje ozij deed en ik dus een noodsprong moest maken. Ook niet fijn voor de pony.
Ik stap dus gewoon znel op een pony waarbij ik maar heel eventjes aan de linkerkant en af en toe aan de rechterkant hang (hangen kan je het niet eens noemen) waarna ik mijn gewicht gelijk probeer te verdelen naar de andere kant, zeg maar.

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 19:05

Ik stap altijd zo op :
Mijn rug naar het paardenhoofd, linkervoet in de stijgbeugel. Mijn linkerhand heeft de voorboom en teugels vast , mijn rechterhand heeft de achterboom vast. Ik maak 2 'hupjes' en dan zwaai ik mijn been over het zadel.
Op een kleine pony zwaai ik gewoon mijn been erover , zonder dat ik de stijgbeugels gebruik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 23:32

ik stijg ook op met mn rug naar het paard zn hoofd toe maar volgens mij kun je blijven klimmen en zal dat er niets aan veranderen hoor. ik rijd ook met een heel groot paard of ik ben net een beetje te klein. en meestal krijg ik met moeite mn voet in de beugel als dat lukt moet ik ook wel klimmen hoor. een voetje vragen kan helpen of gewoon je ene stijgbeugel verlengen dan valt het nie zo op en kan je bijna normaal opstijgen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:25

Gister toen ik les had eens even gekeken. En ja hoor, met mijn neus naar het paard, voet in de beugel en hupsen en erop. MAar ik hing wel weer een tijdje... ben nou eenmaal niet zo lenig. Toen besloot ik het toch eens op de goede manier te doen. Moest er toch nog even af, ik was mijn zweepje vergeten. Toen deed ik het eens op de goede manier. JEetje, dat gaat lekker. Ik zwierde er in 1 keer op, zonder problemen. ZO GA IK HET VAKER DOEN *LOL*