Paard speelt gigantisch met bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Specials

Re: Paard speelt gigantisch met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:31

Doet de mijne ook en ik heb altijd gehoord dat als ze met dr bit begint te spelen, dus dr zachtjes op knabbelt of iets in die richting, dat ze juist ontspant!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 04:32

wat licht knabbelen is idd ontspannend, dan laten ze vaak de kaak los, alleen stel dat je wilt ontspannen maar lekker je onderkaak laten afhangen kan niet door een geblokkeerd gebit. Dit heb ik bij mijn pony´s wel gehad. Na een bezoekje van de tandarts/tandheelkundige gaat het nu een stuk beter. doordat ze nu kunnen ontspannen in de kaak zonder de mond te hoeven openen. Ze lopen bij mij allemaal met losse neusriem, ik zie de neusriem alleen als een hulpmiddel voor de begeleider om het paard vast te houden zodat de mond wordt ontzien (tijdens de lessen)

Daarnaast kan het zijn omdat ze ook niet schuimt dat ze juist een te droge mond heeft. hoe is haar bouw van hoofd/hals overgang en hoeveel ruimte tussen de 2 kaakgedeeltes? Misschien komt er iets in de verdrukking. Probeer anders eens een stukje zure appel bij het bit indoen te geven, dan hebben ze vaak al een stuk minder droge mond.

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:10

Ten eerste is het zeer positief dat een paard met het bit speelt, hieruit blijkt dat ze de kaak los laten en over de rug loopt. Vandaar dat ze het alleen doet als ze ontspannen is. Anders kan het namelijk niet, ik denk dat je je er niet heel druk om moet maken en gewoon lekker blijven rijden. Goed verbinding houden en lekker op je zit rijden.

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:21

mexx1 schreef:
Ten eerste is het zeer positief dat een paard met het bit speelt, hieruit blijkt dat ze de kaak los laten en over de rug loopt. Vandaar dat ze het alleen doet als ze ontspannen is. Anders kan het namelijk niet, ik denk dat je je er niet heel druk om moet maken en gewoon lekker blijven rijden. Goed verbinding houden en lekker op je zit rijden.

Hier sluit ik me totaal bij aan!
Mijn Merrie doet nl precies hetzelfde, en heb hier mee leren om gaan.
Ik geef toe dat het idd niet gemakkelijk is omdat je aanleuning niet steeds hetzelfde is, maar dat is nog altijd beter als geen aanleuning of achter de teugel kruipen, toch?
En maak je niet druk om de wedstrijden, de jury's waarderen een ontspannen paard juist Knipoog

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:24

Misschien een zwaarder bitje, dat wil wel eens net helpen

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:26

mexx1 schreef:

Dit is echt onzin. Dat een paard met het bit rammelt wil niet zeggen dat hij/zij de rug loslaat, hoor..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:45

18mm kan goed zijn, maar ook heel goed te dik. De golden brass 2-gebroken bustrens is 13 mm, lijkt dun maar valt in de praktijk mee voor paarden die een niet zo grote mond hebben. Ook ongebroken bustrens is zeker aan te raden.