Hoe rij je met je zit naar je hand toe? En wat is dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Hoe rij je met je zit naar je hand toe? En wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:41

mireya schreef:
Hoelang duurt het eigenlijk ongeveer voordat het koppie omlaag gaat? Ik weet dat dat bij ieder paard verschilt maar hoelang ONGEVEER? Want ik geef het vaak na 3 minuutjes al op. XD

5 minten, een kwartier ene half uur, alles kan. De meeste paarden moeten even lekker warmdraaien en los komen. Rij lekker afwisselend met veel overgangen waarbij de de 'spannin/druk' waar Senzafine het over had te behouden. Geen heel rondje lang het zelfde doen. Nou zit je in een les en is dat waarschijnlijk wel lastiger, maar probeer dan wat te wisselen met het tempo in de gang waar je mee bezig bent. Hou je paard actief anders sukkelen ze in en verlies je de aandacht en dus de druk die je nodig hebt om lekker te rijden.

[edit]
het dóel van paardrijden is trouwens niet dat koppie omlaag krijgen maar op een goede, ontspannen manier rijden en zo je paard steeds leniger krijgen waardoor je steeds beter en meer oefeningen kunt rijden. Om die oefeningen te kunnen rijden moet je paard dus wel lekker nageeflijk lopen. Je bent nooit klaar, je kunt het dus ook niet na 3 minuten opgeven Knipoog

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 08:15

Dus als ik het goed begrijp drijfg je je pony aan alsof je naar de draf gaat maar dat houd je zachtjes met je handen tegen zodat er iets druk op de teugels komt te staan? Is dat niet heel vervelend voor de pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:37

Denk dat dat geen goede uitleg is. Je moet het echt voelen.. dat is het gewoon. En dat leer je gaandeweg. Er is niet 1 manier die per definitie werkt. En het zijn zeker geen 2 dingetjes waardoor je je paard nageeflijk kan rijden.. Pfff.. hoe ga ik dit uitleggen. Tong uitsteken

Is nogal moeilijk vanaf een computerscherm, moet je eigenlijk zien rijden met die pony, maargoed. Als een paard ontspannen is laat hij los over zijn rug waardoor hij lekker ontspannen nageeflijk gaat lopen. Het is dus niet het hoofdje waar het om gaat, maar het hele paard. Dat is 1. Hoe bereik je dat? Door je paard los door zijn lijf te krijgen doormiddel van overgangen, figuren, buigingen, en voorál tempo. Je paard van achter naar voren rijden. Dus met je been, naar je hand toe. Naar een ontspannen en zachte arm en hand vooral. Constante druk op je teugels hoeft niet, wel contact! En af en toe een kneepje om te laten weten: 'Hallo, let je op?'. Een paard dat loopt te sjokken zal nooit echt netjes nageven. De hele tijd lopen plukken aan je paard helpt niet als je paard niet los is. Als je paard eenmaal los is voel je dat: Hij laat je makkelijker zitten. Maar dat werkt ook averechts. Als jij niet goed op je paard zit, zal je paard jou in balans moeten houden waardoor hij zelf minder makkelijk kan ontspannen. Nou goed, als je paard eenmaal los is, jou laat zitten dus. En als je een beetje paard kan rijden voel je dat ook echt wel, het zit namelijk een stuk confortabeler. Dan komt vaak dat koppie ook al een stuk lager. Om hem aan te wijzen waar z'n koppie precies moet kun je kneepjes in je teugels geven, én been. Dit is iets wat in het algemeen is, nogmaals, elk paard reageert anders. Het ene paard heeft meer nodig dan het andere, en reageert op andere kneepjes zegmaar.

Nog een paar leuke dingetjes waaraan je bij sommige, niet alle, paarden ontspanning kan zien: Schuimmondje, knabbelen op het bit, of een tevreden knorrend/ ronkend geluidje.

Ik heb het idee dat het er nu heel krom staat omschreven. Uit eigen ervaring iets opschrijven ben ik niet zo'n pro in. Tong uitsteken Maar misschien heb je er wat aan. Lachen Succes iig! Het is wel heel leuk altijd om hiermee aan de gang te gaan, als je resultaat ziet voelt het altijd heel goed. Omdat je ziet dat het paard er ook duidelijk tevredener mee is.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 15:53

poeh... Daar heb ik wel wat aan. Het word alleen wel veel oefenen hoor! Maar bedankt Haha!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:33

Qimm schreef:
mireya schreef:
Hoelang duurt het eigenlijk ongeveer voordat het koppie omlaag gaat? Ik weet dat dat bij ieder paard verschilt maar hoelang ONGEVEER? Want ik geef het vaak na 3 minuutjes al op. XD

5 minten, een kwartier ene half uur, alles kan. De meeste paarden moeten even lekker warmdraaien en los komen.

Nog sterker...ik ben soms langer bezig met warming up dan het daadwerkelijke rijden. Eigenlijk is het ontspannen en nageeflijk lopen een doel. Als dat bereikt is rij ik nog wat figuren in verschillende gangen en als dat allemaal lekker gaat belonen en uitstappen.
Denk er ook aan dat voor een goede nageeflijkheid de achterhand mee moet komen en dat dat spierkracht kost. Die spieren moet opgebouwd worden, dat gebeurd niet in één nachtje. Na verloop van tijd merk je wel dat ze steeds sneller zullen ontspannen. Maar zeker in het begin mag je er wel een half uur voor uittrekken...