steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chel_

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:54

Laat alles nakijken en neem les! Dat is denk ik het beste wat je kan doen.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 10:12

montyjansen schreef:
Waar en wanneer steigert hij, naar de uitgang, of richting de uitgang waar dan ook.
Rij je hem op de zelfde manier als de eigenaar.

Hij steigert gewoon op elk punt in de bak niet zozeer bij de uitgang.
De eigenaar rijd er niet echt veel op , miss omdat hij niet meer zoveel verstrouwen in hem heeft

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 10:34

Ik weet nu wel dat ik les moet nemen en dan ik grondwerk ofzo moet gaan doen.
Maar ik vroeg eigenlijk om tips wat ik het beste kan doen als hij rechtop staat.
Ik weet dat ik dan niet aan de teugels moet gaan hangen/trekken en vooroverzitten, maar er zijn toch wel meer dingen die je kan doen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:47

Denk dat je de tips al heb gehad, ga grondwerk doen en zorg eerst dat het op de grond ok is .
Veel meer kun je niet doen, wat wil je horen een ei op zijn kop een vuist tussen zijn oren, verzin al die onzin maar, maar het helpt niet , je moet lerern samen te werken en de oorzaak vinden waarom hij het doet, hij doet het echt niet voor de lol, hij geeft iest aan en daar zul je toch even naar moeten luisteren.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:15

Ik denk dat hij niet voorwaarts is, op het moment dat je hem voorwaarts rijd, dat hij dan steigert, als dat zo is heb je een ruiter nodig die hem zonder de teugels te gebruiken voorwaarts kan rijden, en hem op houding en zit rijden en sturen kan, met ook geen angst, ik denk dat hij het in zijn lichaam niet kan verwerken, daardoor omhoog gaat, dan kan en doet de ruiter niets meer en hij wind. Ach gut

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:34

Zit het zadel goed, geen rugklachten? Laat de dierenarts eens komen, gewoon voor de zekerheid. Komt hij uit protest omhoog of vanwege angst? Hij probeert je iets duidelijk te maken.

Als hij beneden is, rij hem dan diréct op de volte. Dan kan hij met geen mogelijkheid nog eens omhoogkomen.

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:01

en als je de naast loopt steigert hij dan ook? ik zou hem eerst longeren. en probeer de achter te komen waarom die het doet. als hij omhoog komt kun je niet veel doen ja een tik met de zweep maar als het is medish is of angst is moetje dat niet doen dus je moet de eerst achter komen..

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:24

Michelle___ schreef:
Zit het zadel goed, geen rugklachten? Laat de dierenarts eens komen, gewoon voor de zekerheid. Komt hij uit protest omhoog of vanwege angst? Hij probeert je iets duidelijk te maken.

Als hij beneden is, rij hem dan diréct op de volte. Dan kan hij met geen mogelijkheid nog eens omhoogkomen.

dankje, dat is een tip die ik kan gebruiken Haha!

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:38

breakie_ schreef:
en als je de naast loopt steigert hij dan ook? ik zou hem eerst longeren. en probeer de achter te komen waarom die het doet. als hij omhoog komt kun je niet veel doen ja een tik met de zweep maar als het is medish is of angst is moetje dat niet doen dus je moet de eerst achter komen..

Laatst had de eigenaar hem aan de lange lijn gedaan en toen steigerde die ook dus het maakt niet uit wat je met hem doet.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:23

Dan heeft hij toch een probleem met aanspannen van zijn boven lijn, denk veel balkjes lopen in ergst geval met stoot teugel (ben er geen voorstander van) soms helpt het om hem lang laag te krijgen. Ach gut

lisetteq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:26

Ik heb niet alles gelezen dus misschien staat het er al maar in ieder geval goed voorwaarts houden en veel voltes en figuren maken want dat word het ook moeilijker om te steigeren. Als het echt niet helpt, hulp vragen, heb ik ook gedaan bij mijn paard en nu voel ik het een beetje aankomen en kan ik er wat aan doen...

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:25

Steigert hij op een bepaalde buiging ook, met een lange teugel, of alleen als hij nageeft, gelijk, of na een paar rondes of voltes.

beeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:31

hey
ik laat hem dan een rondje lopen zo kan ie niet steigeren en geef daarna veel been en laat hem goed voorwaarts rijden.

Rian_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:31

mijn pony ging ook altijd steigeren als ik haar aan het longeren was.
iemand heeft mij daarmee geholpen en het was zo goed als over.
zodra ik dacht dat ze weer zou willen gaan steigeren liet ik dr harder gaan want dan kreeg ze de kans niet!
dat heeft bij bij geholpen want toen heeft ze niet meer gesteigerd!

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:19

misschien rug problemen?!
ligt het zadel wel goed enz?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:23

Welke oorzaak heb je vastgesteld voor het steigeren? Zolang je die niet weet, zul je nooit een oplossing vinden.
Analyseer dus nauwkeurig wanneer hij het doet, bij welke oefening of aanspanning, op welke plek, wat er aan het gedrag vooraf gaat etc.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:57

Heb hier niet het hele topic doorgelezen maar ga mijn ervaring hierover even melden Vork

Eerst even over mijn eigen paard:

Als 4 jarige hengst steigerde hij als er andere paarden te kort in zijn buurt kwamen.
In't begin niet zo hoog, maar dit begon hij steeds vaker te doen en maakte er een spelletje van.
Hij werd alsmaar hefiger en ging hoe langer hoe meer op zijn achterste benen staan.
En dit niet enkele sec maar dus echt wel langer en kaarsrecht!
Schrik had ik niet, maar kon er echt niet op blijven zitten, gleed er langs de zijkant gewoonweg vanaf.
Dit werd me te gevaarlijk en heb dadelijk ingegrepen; heb hem een flinke dreun tegen zijn hoofd verkocht en zijn kuren waren meteen over.

Een tweede verhaal:

Heb toevallig gister een 4 jarige ruin (op aanvraag van de eigenaars) gereden die ook flink eigenwijs in protest gaat en dadelijk de lucht in ging van wanneer je nog maar net in het zadel zit en aant instappen bent.
Het meisje die er op rijd had zo'n schrik gekregen dat ze er niet meer op durft.
Het paard voelde dit aan en ging dus een spelletje spelen..met als gevolg dat ze er iedere keer af lag.
Dit was al een tijdje bezig vertelde ze mij en het ging dus van kwaad naar erger.

Ik heb dit paard alleen zadelmak gemaakt en vanaf toen is zij ermee verder gegaan en heb er nadien niet meer op gezeten en het verloop ervan dus ook niet meer gevolgd.

Nu hebben die mensen mij gister opgebeld om te vragen of ik nog eens op hun paard wilde rijden en hebben mij het hele verhaal uitgelegd.

Ben dus gister gaan rijden en dit was geen lachertje!
Ik zat er nog maar 3sec op en hij begon al met dreigen en huppeltjes te maken.
Het voelde net aan alsof het frissigheid was. Omdat ik er niet dadelijk op reageerde en met lange teugel bleef stappen ging hij opeens stilstaan. Ik gaf een lichte kuitdruk en meneer ging in protest en begon écht zeer gemeen te bokken.
Daarop volgde het steigeren en voor ik het precies doorhad wat er aant gebeuren was zat ik naast hem op mijn kont op de grond.. Haha!

Gelukkig had ik mijn teugels nog vast en bleef hij stilstaan.
Ben meteen zonder twijfelen terug opgestapt en eigenlijk wakker geschoten dat ik hier toch wel moest gaan opletten, alert en snel moest zijn om te reageren op zijn kuren!

Ben onmiddellijk beginnen draven en hem goed voorwaarts proberen te rijden.
Hij ging mij weer uittesten en opnieuw in verzet; bokken en kaarsrecht omhoog.

Heb toen mijn handen (de teugels) heel wijd uit mekaar en zo laag mogelijk proberen te houden en er links - rechts flinke rukken aan zitten te geven.
Mijn benen erin geduwd en gezorgd dat hij niet stil kon blijven staan maar voorwaarts moest lopen...
(Het meisje dat erop rijdt had hier geen ervaring mee en wist er dus geen raad mee, als ie omhoog ging klemde ze zich vast aan hem en ging juist aan de teugels trekken waardoor hij nog hoger ging en ze hem bijna achterover trok.)
...Dit heeft hij zeker zo'n 5x gedaan en het was echt wel moeilijk om dit paard onder controle te houden en ervoor te zorgen dat hijzelf niet uit evenwicht raakte en ik er natuurlijk niet vanaf viel, want hij ging wel erg hoog !!!
Omdat hij niet snel opgaf heb ik hem ook nog met mijn hand enkele klappen tegen zijn hoofd gegeven met de hoop dat hij weer snel op zijn 4 benen ging staan.

Dit is me na enkele keren gelukt en hij heeft zich uiteindelijk overgegeven en heb ik van hem gewonnen.

Ik heb hem nog door gereden en hij liep gelijk een lammetje, was doodbraaf, deed alles wat ik vroeg, geen verzet meer..
Ik heb hem op de momenten dat het nodig was gestraft maar van het moment dat hij zich overgaf constant beloond.

Dus mijn mening hierover;
Op zo'n moment moet je gewoon keihard zijn en concequent reageren, vooral niet laten voelen dat je schrik hebt want dan voelt het paard zich heer en meester, gaat testen wie er de sterkste is en dan wordt het een gevaarlijk spelletje.
Als je denkt dat je dit zelf niet aankunt vraag dan onmiddellijk hulp en laat het probleem niet aanslepen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en sorry voor het lange verhaal.

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:18

precies als de paarden waar ik op rij rij zonder zweep daar kan het aan liggen eij hem het eerste kwartier 20 minuuten voorwaarts aan een lange teugen en als je voelt dat hij de lucht in wilt gaan spoor hem nog iets aan om sneller te gaab rij de eerste paar weken dat je dit doet niet acherwaarts of zijwaarts

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:24

Mijn paard maakte daar ook een spelletje van. Mijn reactie. zo snel mogelijk een klap op sijn kop met je vuist. Als je paard het standaart elke keer doet kun je ook met een rouw ei in je hand gaan rijden. Als hij stijgert sla je het ei kapot tussen zijn oren. Het paard heeft zo het id dat hij zijn hoofd gestoten heeft en dat er bloed sijpeld. Deze methode heb ik heel veel gezien op profecionele trainingsstallen. 9 van de 10 keer zal een paard niet meer of iig minder hoog en gevaarlijk stijgeren.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:42

@Myrano:
Zo he jij hebt echt wel lef! Ik zal dat ook eens gaan proberen laag houden en flink doorrijden Knipoog

Rooslovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:40

Die van mij heeft ook veel gesteigerd. Ik durfde er ook haast niet meer op. Ik wist ook niet goed wat is moest doen, ik klemde me vast aan de hals maar zat niet aan de teugels die liet ik los hangen. Naar een tijdje toen mijn paard dat ook een keer bij mijn lesgeefster deed, ze zei omtrekken dan (als ik voelde als die ging steigeren). Dit hielp ongeveer 5 keer maar daarna ook niet meer. Daarna zei een vriendin dat ik hem tussen zijn oren moest slaan niet hard maar wel dergelijk dattie stopte. Dit is mij nooit gelukt. Daarna zei iemand dat ik hem naar recht of links moest trekken als die rechtop stond die hielp wel goed. Daarna heb ik al mijn moed bij mekaar geschrapen en steeds als ik voelde dattie omhoog ging een flinke tik gegeven en naar voren geschopt. Ze heeft het nog vaak geprobeerd, ze heeft toen nog 1 keer rechtop gestaan verder heeft ze de kans niet meer gehad. Ze heeft nu ongeveer 2 maanden niet meer gesteigerd, en heeft ook nooit meer een poging gegaan tot. 2 maanden geleden kon ik niet stappen of stilstaan, want dan was het raak, en moet je haar nou zien hoe mak ze is geworden. Ik kreeg tussendoor ook nog een smsje van een andere vriendin ze had een gescheurde mild en lever opgelopen nadat ze met paard en al om was gekieperd. Dat is 2 mei gebeurt, ze mag volgend jaar pas weer rijden. Dat maakt je dan nog veel meer bang natuurlijk.
Dus proberen niet bang te zijn en gelijk straffen. En idd als een paard voorwaarst is kan het niet omhoog. Knipoog

edit: spelfouten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:45

steugeren is verzet. dus eerst onderzoeken: Medisch volledig ok (hier schort het vaak al) passend zadel? ook veelvoorkomen. Rijtechnisch? en als laatste rotkarakter van het paard. een paard doet dit meestal niet met opzetmaar als teken. daar moet je je goed bewust van zijn.
ik hoor het verder allemaal wel graag vertellen hoor een voorwaarts paard kan niet steigeren. probleem is dat ze zich opblazen en je hulp dus niet meer doorkomen. tik van zweep kan wel helpen maar is meestal uitstel van executie. heb er zelf eentje gehad dus gaf tik waarop die dan bokte en rond begon te springen om uiteindelijk alsnog te steigeren. en ik vertel het u tijdens het bokken vanuit een redelijk laag tempo( paard is in verzet en dus weinig controle) ben je enkel bezig van blijven zitten en als die dan nog eens omhoog gaan heb je het helemaal gehad. oorzaak was ontstoken knieen, dus te weining gewrichtsvocht dus irritatie en veel pijn op spieren rond gewrichten. dus zoals ik aanhaalde altijd goed laten onderzoeken. mijn paard was rad en op foto 100% toch pas na 3 klinieken ontdekt. als je natuurlijk die (idd verloren) kosten niet wil of kan maken heb je een groot probleem.

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:15

gewoon door rijden k laat mijn paard steeds overnieuw stijgeren tot hij er moe van word

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:53

N-jumping hoe kort door de bocht is dat nu weer?!!
Echt value added input.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 10:36

@N_jumping:
Dat ga ik dus niet doen, want steigeren is gewoon hardstikke gevaarlijk en een jong paard kan daar best lang mee doorgaan en als jij daar moe van word, word je minder alert en dan gebeuren er dus ongelukken.