hij laat ons niet opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Re: hij laat ons niet opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:41

Ik ga mee met kendra.
ook als je dat uitgesloten hebt, en je ook echt denkt dat het aanstellerij is. Gewoon opstappen. zitten en belonen als je zit..

Ik heb het zelf ook met een 5 jarige, alleen een tikkeltje erger. die vliegt echt naar voren of komt overeind, medisch is 200% uitgesloten heb alles van top tot teen volledig na laten kijken, als ik eenmaal zit, gaat het ook altijd goed. Daar moet ik allemaal ook niet teveel bij nadenken. gewoon opstappen. Ook al laat die je niet opstappen, zorgen dat er iemand aan de andere kant het zadel tegenhoud en hem voor vast heeft.

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 07:35

ik geloof inderdaat dat het te maken kan hebben met z'n evenwicht.
Nu ben ik vanmening dat veel longeren voor jongen paarden niet goed is dus dit wil ik ook niet meer dan max 1 x per week doen.
Het gevoelig reageren heeft niks met spierpijn of ander pijn te maken, maar hij vind dat nog eng als hij het ziet aan komen is er niks aan de hand maar als hij het niet ziet aan komen of niet op letten schrikt hij nogal snel.
Hij is gewoon een beetje overgevoelig.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:37

mischien is hij angstig geworden als iets hoven hem uit komt, probeer eens het eens met een volgepropte jas, en daar mee het idee geven dat er iemand opstapt een beetje sjorren aan het zadel en de jas hoger doen gewoon een beetje spelen. Pling

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:08

Belonen wanneer hij wel stilstaat en straffend toespreken als hij een stap zet. Niet alleen aan het begin opstappen als het een probleem, is ook tijdens het rijden enkele malen oefenen en als je uiteindelijk klaar bent nog een aantal keer open af stappen.

misschien is het een balansprobleem en gaat hij daarom an de wandel. Zodra hij sterker wordt en jij consequent blijft komt dit helemaal goed.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:02

op stage hadden we een ijslander die dit ook had...vond het eng met opstappen, maar als je er eenmaal opzat was ie weer braaf
wij waren toen met 3 man, de ruiter, eentje om vast te houden en eentje om af te leiden.
Flink door de manen strijken, klopjes geven, aan zn oren friemelen (als ie dat kan hebben) en soms wat brokjes tussendoor als ie gewoon blijft staan als beloning.
als je dan eenmaal zit, ff blijven zitten, belonen en weer afstappen.
eventueel herhaal je dit een paar keer.
We hadden m wel in een hoek van de bakrand staan, is toch altijd wel makkelijker.

na 2 weekjes kon je er zo opstappen

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 09:04

hier even een update.

Zijn bezig geweest een aantal dingen uit te sluiten. En zijn tot de conclusie gekomen dat we gewoon te snel zijn gegaan. Dus weer een stap terug en zijn weer bezig met alleen hangen en op stappen en heel veel belonen. gister ging het super en heeft hij zicht heel braaf gedragen.
Ben ook begonnen met longeren aan de dubbelelijnen, om hem te laten wennen aan teugel druk.
Heeft iemand hier nog meer tips voor?

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:25

Hey, ik heb een 7 jarige merrie die het nog wel eens waagt om weg te lopen of zelfs omhoog te komen bij het opstijgen. (ook ander zadel geprobeerd, lag allebei goed btw)
Deed ze eerst een stuk meer dan nu, moet ik er wel bij zeggen. Ik dacht in het begin dat ze het eng vond. Liet ik mensen haar vasthouden, liep ze er gewoon doorheen. Hangen hielp niet, opsluiten maakte het erger. Juist als ik het alleen probeerde was ze ietsjes rustiger dan anders. Ze bleef niet eens stil staan om de beugels naar beneden te doen. Dus ik haar overal aaien tot ze dat toeliet en bleef staan.
Dan rustig de beugels, weer aaien....uiteindeijk zou ik dus ook een half uur bezig zijn voor ik eens zat.
Elke dag kwam ik met de hoop dat ze een goede dag had, (dan bleef ze keurig netjes wachten). Wat betreft mijn houding of gedachten ten opzicht van haar, ik blijf altijd rustig en geduldig...al was ik gaan mediteren...(blijkt achteraf Tong uitsteken )

Als ik trouwens na het poetsen met het zadel aankwam werd ze al hyper. Zo van: ik wil lopen ik wil lopen ik wil lopen ik wil lopen!!! Ze had ook totaal geen geduld om te wachten tot ik zat. Wilde meteen gaan draven e.d.
Uiteindelijk had ik een (ouder en meer ervaren) stalgenote gevraagd of ze wilde komen kijken hoe mijn Noor zich gedroeg. Dus, zij aan de bakrand staan...ze was ervan overtuigd dat Noor me aan het uitproberen was en dat het dus geen angst was.
Ik moest strenger optreden, de buitenteugel aannemen (als ze dan toch ging lopen, liep ze naar mij toe, geen nut dus) en gewoon opstijgen. Sindsdien heb ik bijna geen problemen meer met haar. Ik ben overigens ook met een bit met een rubberen coating gaan rijden. Dit is een bit dat wordt gebruikt voor jonge paardjes...eh...happy mouth ofzoiets? Hier is ze tijdens het rijden ook totaal rustig van geworden.
Ik hoop dat jij je oplossing ook vindt Ach gut

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 09:33

ik weet 100% zeker dat het geen wangedrag is ben ook dus ook heel blij dat ik heb geen seconde heb gestraft voor het gedrag dat hij vertoonde. Hij is pas 3 en moet nog alles leren. Het is mijn eigen fout geweest en ben er te snel vanuit gegaan dat het opstappen goed zat. Gelukkig doen we alles wel heel rustig en niet te veel nieuwe dingen tegelijk. Zodat ik kan nagaan waar het fout is gegaan en weer een stapje terug nemen. Maar als er nog mensen zijn met meer tips dan hoor ik het graag.
weet zeker dat er nog genoeg mensen hier op bokt zijn waar ik wat van kan leren.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:54

Wat wij veel doen is met een stok met daar aan een plastiek zak en die boven en over hem heen halen zodat hij echt allerlei geluiden hoort en iets vreemds boven zijn rug, hals en kont.
En oefenen altijd eerst met een pop, het op en afstappen, laten vallen. Gemaakt van een oude overal. Haha!

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:09

Hallo,

Op de vorige bladzijde had ik een keer gereageerd met dat mijn pony het af en toe doet. Nou ik denk dat ik zeker weet waarom die van mij dit ook af en toe deed.
Toen ik haar kocht zat er geen zadel bij, dit heb ik via MP gedaan(hoe stom kun je zijn) En een paar weken geleden wilde ik mijn zadel verkopen omdat ik toch een ander zadel wilde. Een zadelmaker erbij gehaald die eerst even naar mijn oude zadel heeft gekeken, wat bleek..!? Het zadel paste niet goed! Logische dat de arme meid liever niet wilde dat ik erop zou klimmen.
Dus bij deze, heb je je zadel goed na laten kijken? Scheelt je echt een hoop kopzorgen en je pony word er ook vrolijk van!:)

Hoop dat het je helpt,
Groetjes