paard wil mij van zijn rug afbokken tijdens de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: paard wil mij van zijn rug afbokken tijdens de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:17

Hoe kan hij én lichamelijk niks mankeren én links stijf zijn en een niet zo'n sterke rugspieren. Sorry Lutjehorsy. Als je paard lang heeft stilgestaan, nu weer opgepakt is en moeite heeft met galopperen dan is het het verstandigst om er iemand naar laten kijken. Tot die tijd gewoon niet aangalopperen onder het zadel.
Veel werk aan de longe en daar zorgen dat hij mooi over de rug loopt en z'n achterhand gebruikt. Bijzetje, dubbele longe of pessoa er aan. Misschien aan de longe wat balkjes.
Probeer er wel ritme in te houden, as je reuma je daar teveel in belemmert moet je iemand vragen het voor je te doen. Je paard kan alleen goed voor je werken als hij goed in zijn vel zit en goed in conditie is. Dat is jouw verantwoordelijkheid.

Daarbij heeft Danielle ook gelijk dat buitenrijden goed is voor de balans, langere stukken rechtuit galopperen is veel makkelijker dan al die bochtjes. Daarnaast is het ook goed voor in z'n koppie. Hiervoor geldt ook als jij dat door je reuma niet goed aankan, dan is het verstandig om hier hulp bij te zoeken.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 11:20

ik kan niet drie keer per week rijden wegens mijn reuma en omdat ik maar 1 keer per week begeleiding heb van mijn vader. Die helpt me op paard, die helpt me zadelen enzo. Hij helpt me bij de dingen die me niet lukken. Longeren lukt me aardig alleen. Zal wel beter gaan met iemand die me helpt, is alleen niet altijd mogelijk. Buitenritten vind ik veels te gevaarlijk als hij zo bokt en verkeersmak is hij ook niet. Zijn stal is vlakbij een drukke weg. Dus niet echt handig. En echt veilig galoperen buiten kun je hier ook niet. Geen zandpaden en veel kuilen in de berm.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:24

Als je echt maar 1x in de week kan rijden, dan zou ik voorlopig niet meer galopperen. Paard is er duidelijk niet sterk genoeg voor en jij kan je een ongeluk ook niet veroorloven.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:32

Ik vind niet dat je het beste doet voor je paard. Je hebt reuma, daar kan je echt niks aan doen en het is ontzettend vervelend voor je, maar zou je dan niet een bijrijder zoeken voor hem?

Maak een keer afspraak met de ostheopaat, laat het zadel nakijken en ga dan pas verder. Lachen

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 11:35

daNiielle_ schreef:
Ik vind niet dat je het beste doet voor je paard. Je hebt reuma, daar kan je echt niks aan doen en het is ontzettend vervelend voor je, maar zou je dan niet een bijrijder zoeken voor hem?

Maak een keer afspraak met de ostheopaat, laat het zadel nakijken en ga dan pas verder. Lachen

Het paard is niet van mijzelf, maar van mijn vader. En een bijrijder met genoeg ervaring is moeilijk te vinden hier in de buurt en ik rij ook nog eens recreatief western en dat willen de meeste mensen niet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:37

Lutjehorsy schreef:
BitchyWitchy schreef:
Dat vind ik wel erg kort door de bocht........ Dat was twee tot drie jaar geleden!! Wie zegt dat er nu niet echt wat aan de hand is??

Het is niet kort door de bocht. Tuurlijk merk ik wel als er iets aan de hand is. Hij galopeert aan de longe wel goed. En bokt nooit in stap of in de draf. Ook bokt hij alleen als ik wil aan galoperen, heb ik hem eindelijk wel goed in de galop, stopt hij ook met bokken. Een paard die last heeft, blijft bokken en protesteren.

Misschien zit jij hem wel heel erg in de weg...?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:41

Ik weet niet in welke regio je woont maar misschien is er hier iemand te vinden die je kan helpen met wat meer rijden.

Natuurlijk wel als eerst alle eventuele lichamelijke problemen zijn onderzocht.

Misschien tipje om het zo eens te wagen.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 11:42

Citaat:

Hoe kan ik hem nou in de weg zitten, zit er ja op Vork !

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 11:43

Miepie1980 schreef:
Ik weet niet in welke regio je woont maar misschien is er hier iemand te vinden die je kan helpen met wat meer rijden.

Natuurlijk wel als eerst alle eventuele lichamelijke problemen zijn onderzocht.

Misschien tipje om het zo eens te wagen.

Mijn vader wil niet dat ik rij zonder dat hij er is. Dus helaas geen optie.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:46

daNiielle_ schreef:
Lutjehorsy schreef:
Hij heeft het toen hij drie jaar was ook een tijdje gedaan. Hij wil gewoon onder het werk uit. Iemand heeft hem toen voor mij aangepakt en sindsdien was het goed. Hij heeft alleen door dat ik hem niet goed aan kan pakken.

Zorg eens dat je paard respect voor je heeft, zodat hij wíl werken voor je! Daar hoef je hem niet eens zozeer voor aan te pakken.

Dit vind ik dus pas kort door de bocht ik heb zo'n merrie en die moet je zeggen wat ze moet doen en niet vragen hoor!
Een paard werkt echt niet omdat hij het zo graag voor je doet maar, gewoon omdat hij weet als hij het niet doet dat er conceguenties aan zitten zo simpel is het!

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:46

dit gedrag vertoonde mijn vriendin's paardje ook.. toen reed ze eens met een ander zadel(boomloos)
en die dag hadden we ook een buitenritje gemaakt en de volgende dag zouden we in de bak proberen te galopperen(het paard bokte buiten ook met draf maar deze keer niet).. de volgende dag gallopeerde het paard gewoon zonder enige neiging om te gaan bokken!

groetjes

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:48

Lutjehorsy schreef:
Citaat:

Nou als je niet soepel genoeg bent, niet netjes meezit, zelf geen goede balans hebt, als je niet genoeg controle over je lichaam hebt, omdat je van nature scheef bent etc. dan zit je je paard in de weg. Heel veel mensen zitten hun paard in meer of mindere mate hun paard in de weg. We zijn niet allemaal Anky.
Je kan dus wel degelijk je paard in de weg zitten.

Je schrijft trouwens dat je recreatief western rijdt, wat voor zadel heb je daarvoor? Wie heeft die gepast?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:49

Lutjehorsy schreef:
Citaat:

Ik bedoel er mee te zeggen: misschien ligt het probleem bij jouw zit...Een scheef zittende ruiter is niet bepaald bevorderlijk voor de paardenrug...misschien dat er daardoor iets niet helemaal lekker zit (als het niet aan het zadel ligt...)

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:54

Lutjehorsy schreef:
Citaat:

Euhm ..... je hebt veel last van je lijf (zag welke medicijnen je gebruikt zijn niet misselijk) Daardoor kan je ook zelf op zo'n manier gaan zitten die voor jou prettig is maar voor je paard niet. Daarmee kan je dus je paard in de weg zitten. Dat is lastig te verhelpen omdat je zo zit om een reden (als dat al zo is, ziet een buitenstaander vast beter dan jij). Maar misschien is het daarom goed om iemand te zoeken die het allemaal wat makkelijker kan. Zodat jij ook makkelijker 1x in de week met het paard kan rijden.

En laten nakijken is echt helemaal geen gek idee, ook al zie jij het niet zitten. Stel dat een deskundige vaststelt 'niks aan de hand'harstikke fijn, kost je wel wat geld maar dan heb je zekerheid. Mocht het paard wel ergens last van hebben kan je jezelf wel voor de kop slaan dat je het niet ieder hebt gedaan. In beide gevallen een win-win situatie.

Misschien moet je proberen los te laten dat je het zelf allemaal wilt doen, en niet alle adviezen meteen beantwoorden met 'kan niet', neem wat van een ander aan. Komt jezelf en vooral je paard ten goede:)

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 12:05

Musjes schreef:
Euhm ..... je hebt veel last van je lijf (zag welke medicijnen je gebruikt zijn niet misselijk) Daardoor kan je ook zelf op zo'n manier gaan zitten die voor jou prettig is maar voor je paard niet. Daarmee kan je dus je paard in de weg zitten. Dat is lastig te verhelpen omdat je zo zit om een reden (als dat al zo is, ziet een buitenstaander vast beter dan jij). Maar misschien is het daarom goed om iemand te zoeken die het allemaal wat makkelijker kan. Zodat jij ook makkelijker 1x in de week met het paard kan rijden.

En laten nakijken is echt helemaal geen gek idee, ook al zie jij het niet zitten. Stel dat een deskundige vaststelt 'niks aan de hand'harstikke fijn, kost je wel wat geld maar dan heb je zekerheid. Mocht het paard wel ergens last van hebben kan je jezelf wel voor de kop slaan dat je het niet ieder hebt gedaan. In beide gevallen een win-win situatie.

Misschien moet je proberen los te laten dat je het zelf allemaal wilt doen, en niet alle adviezen meteen beantwoorden met 'kan niet', neem wat van een ander aan. Komt jezelf en vooral je paard ten goede:)

Het is sowieso niet mijn paard. Dus heb er niet veel over te zeggen. Ik wil gewoon alles doen wat binnen mijn beperkingen kan en heb veel hulp van mijn vader.
Ik zit niet scheef ofzo dan zou je ik juist erg last van mijn bekken krijgen en dat rijdt al helemaal niet lekker.

Sommige dingen zijn gewoon nog niet mogelijk. Ik ken het paard en voor bijvoorbeeld buitenritten is hij echt nog niet klaar.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:17

Tja ik snap dat je met de beperkingen verder moet en dat het paardje van je pa is. Maar je begint dit topic omdat je een probleem hebt met rijden, namelijk dat hij bokt bij het aanspringen in galop.
Dat kan een paar oorzaken hebben, die hier al zijn geopperd en daarvoor zijn een aantal manieren om erachter te komen wat het is en het op te losen, die zijn hier ook al besproken. Daar zullen een aantal tussen zitten die niet goeg passen bij jou en bij het paard (we zijn namelijk niet allemaal helderziend).
Wat ga je nu doen aan het probleem?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:19

Tooske schreef:
Dit vind ik dus pas kort door de bocht ik heb zo'n merrie en die moet je zeggen wat ze moet doen en niet vragen hoor!
Een paard werkt echt niet omdat hij het zo graag voor je doet maar, gewoon omdat hij weet als hij het niet doet dat er conceguenties aan zitten zo simpel is het!

In jou geval. Ik houd mijn paard liever te vriend. Klaar, wil ik verder ook geen commentaar op.

Maar TS, ga je werkelijk wat doen met alles dat hier gezegd word?
Laat je een ostheopaat komen, of zet je er gewoon weer een ander op? Nagelbijten / Gniffelen

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 12:26

Ik ga proberen hem eerst soepeler te krijgen, zodat hij niet meer stijf is en ik ga zijn rugspieren trainen aan de longe. Tijdens het rijden laat ik galop eerst achterwege, laat hem dan wel aan de longe galoperen. Over een paar weken ga ik dan kijken of het probleem is opgelost, zo niet vraag ik mijn vader of er iemand even naar kan kijken of het niet iets lichamelijks is.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:30

daNiielle_ schreef:
Tooske schreef:

In jou geval. Ik houd mijn paard liever te vriend. Klaar, wil ik verder ook geen commentaar op.
quote]

Geen commentaar, ik ben het met je eens. Als je het goed doet werkt een paard zeker wel voor je omdat hij het wil.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:31

Tooske schreef:

Jammer dat je daar zo over denkt...Als ik kijk naar Rano zie ik dat niet zo...die wil zich ten alle tijden bewijzen en doet alles wat je van hem VRAAGT...Ook al vind hij het moeilijk...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:34

@ TS Nou dat lijkt me zeer redelijk. Ik hoop dat je er de komende weken genoeg tijd voor hebt. Veel succes!

Dames; de discussie vragen of zeggen wat je paard moet doen hoort hier niet thuis. Denk ook dat dat ligt aan karakter paard en ruiter en dus ook niet zo zwart-wit is als jullie het hier doen voorkomen.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 12:35

Evelijn schreef:
@ TS Nou dat lijkt me zeer redelijk. Ik hoop dat je er de komende weken genoeg tijd voor hebt. Veel succes!

Nou ja aan de tijd zou het niet liggen. Wel aan het weer en mijn lichaam. Dankje Knipoog !

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:41

Tja dat probeerde ik ook te zeggen... maar wist eigenlijk niet een aardige manier om dat te verwoorden.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:35

je schreef dat je paard aan de longe niet bokt,dat kan natuurlijk ook he.je paard kan zijn rugspier dan spannen zonder dat jij erop zit,kan zijn dat je paard er dan geen moeite mee heeft ,maar wel op het moment met rijden,want dan zit namelijk de ruiter er ook nog eens op,dan moet je paard en zn rugspier aan spannen EN de ruiter dragen.kan zijn dat je paard daar juist moeite mee heeft..suc6 met rijden,ik hoop dat het een beetje goed komt,maar daarvoor moet je paard toch wat vaker trainen

Pascha4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:02

Bokken is een kenmerk van een paard dat hij iets niet leuk vindt of ergens vanaf wil.
Inderdaad, zoals mijn voorgangers al zeiden, zeker weten dat je zadel past en je paard niets mankeert is een must! Je moet dit weten voor je je paard MAG aanpakken. Het paard heeft geen andere optie jou te vertellen dat er iets aan de hand is.

Jonge paarden vinden het moeilijk om bepaalde simpele figuren goed te rijden. Een volte rijden is niet zo moeilijk. Echter wanneer je het paard vraagt met de achterhand onder te treden, zodat hij je gaat dragen, wordt zo'n simpele volte loeizwaar! Het paard treedt onder met de achterhand, gebruikt zijn buikspieren, verzameld zijn lijf en draagt jou! Het is erg veel in één. Ik heb het nu over de stap. Denk je eens in hoe dit is als je draaft of galopeert.
Aangaloperen doe je meestal in de bocht.... dan vraag je dit ook + een tempoversnelling!

Je zou kunnen overwegen les te nemen van iemand die naar jou en je paard kan kijken. Je kunt dan een aantal dingen uitsluiten en feedback krijgen op jullie rijtechniek (zie boven) en op jouw balans en de balans van het paard. Misschien kom je er dan samen wel uit.

Veel succes!