wijken....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wat kun je het beste doen als het na een week nog geen resultaat heeft??

het maar opgeven
1 (1%)
net zo lang doorgaan met rijden totdat ze iets meer haar best doet
12 (13%)
denken: morgen weer een dag
47 (54%)
elkaar een dag rust geven en overmorgen weer proberen
25 (28%)
een andere pony kopen als ze het na 2 maanden nog niet doet
2 (2%)

Totaal aantal stemmen: 87

Annemeik

Re: wijken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:49

kynshiri schreef:
ik heb niet gestemd op je poll, want vind de mogelijkheden ronduit dom eerlijk gezegd.

Ben het hier mee eens.

Oefenen, het komt niet zomaar uit de lucht vallen! Anders reed iedereen nu wel in Hongkong. Goed les nemen, eventueel oefenen op een pony die het heel goed kan om zo het gevoel te krijgen. Het ligt echt niet aan de pony, het ligt aan jou.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:26

Mijn pony wil graag op hoefslag lope dus ga ik en paar meter van de hoefslag af en dan been geven en als ze dat goed doet steeds een stukje verder. En het helpt Knipoog

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:36

Even off topic, maar ik vraag me elke x weer af waarom dit topic bestaat als er alleen maar mensen zijn die als antwoord LES NEMEN geven oid. Ze vraagt hier gewoon om een tip en geeft zelf al aan dat ze ook wel weet dat je wijken niet binnen een week hebt geleerd. Misschien zijn er wel mensen die het zelfde probleem hebben gehad en dus haar kunnen helpen om te vertellen hoe zij dat hebben opgelost.

(Niet dat het nemen van les geen goede tip is, maar dat is niet waar dit topic om draait)

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:44

Wat ik zelf fijn vind om het wijken te oefenen is het volgende.
Eerst na A (of C) afwijken en rechtstellen. Daarna proberen om eerst maar es 1 pas te wijken. Ga je de hulpen niet uitleggen, want het lijkt me dat je die wel weet/kan opzoeken.
Als mij paardje dan tegen de hand komt, dan draai ik een volte totdat de ontspanning/nageefelijkheid weer komt. Daarna eventueel nog een pasje wijken en weer rechtuit. Zeker in het begin niet te veel willen. Neem eerst genoegen met 1 of 2 goeie passen. Je kunt beter enkele goeie passen hebben als de volledige 10 meter behoorlijk slecht...
Succes!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:46

Ik geef die tip aangezien dit hele topic er om draait (zie laatste mogelijkheid in de poll) dat een verwend meisje haar pony liever inruild voor een automaatje en wij dat moeten zeggen zodat ze aan haar ouders kan laten zien: zie je wel, het ligt niet aan mij!

Terwijl als ik het zo lees in de openingspost is ze er net mee bezig en weet ze er gewoon niets vanaf om uberhaubt tot wijken te komen. Dus les nemen is wat mij betreft op dit moment de enigste optie Knipoog

marloesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:52

ik neem nu al wel even les van een grand prix ruiter
maar het wijken lukt me nog altijd niet zoals het eigenlijk zou moeten
ze wijkt wel maar sleept de achterhand er maar een beetje achter
wie weet hier een oplossing voo?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:54

Heb nooit echt probleem gehad met wijken, meestal als je paard goed aan je been staat geef je tijdens het 'gewoon' rijden ook telkens hulpen met je been, omdat ze bv niet goed de hoek in wil of om haar stelling goed te vragen, en door veel voltes te openen en te sluiten blijven ze ook goed aan het been zonder dat ik dan ooit gewijkt heb. Als ik hen dan wil laten wijken, lukt dit meestal vrij goed (natuurlijk in het begin durft er nog eens 1tje loperig worden omdat ze het op de rechte lijn moeten doen, maar dan rij ik even een volte en doe ik terug verder, lukt prima! ) Dus ik denk dat je je probleem dieper moet gaan zoeken dan bij het wijken alleen.
Wss staat je paard gewoon helemaal nog niet aan je been en kan je best eerst wat beginnen met voltes openen en sluiten of S-en rijden en telkens goed je beenhulpen veranderen, dat ze eerst snapt wat jij nu allemaal bedoelt met je benen, voordat je het probleem bij de pony legt.
Maar dat is mijn mening Bloos ..

en commentaar op je vorige post: Dat ze hun kont niet meenemen is vaak omdat ze over de schouder weglopen tijdens het wijken om er zo onderuit te komen, vraag dan meer vanachter en wat minder vanvoor. Van mijn instructrice vroeger moest ik met een paard dat dit ook wel eens durfde een grote volte inzetten en daarbij zijn achterhand wegdrijven (enkel de achterhand) als hij dit goed deed terug naar binnen, en opnieuw en opnieuw, tot dat hij doorhad wat de bedoeling was.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:19

Geduld hebben! Je hebt al les, heb je goed les?
Je kan niet verwachten dat je pony binnen een week leert wijken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:24

euhm.. ik heb ook gekozen.. morgen is er weer een dag. na een week niet kunnen wijken?
ik heb er een jaar over gedaan om de mijne correct in draf te laten wijken Clown

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:30

oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Wel afwisselende dingen oefenen en dus niet alleen maar wijken anders wil die straks helemaal niet meer

Vernaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:20

idd met instructeur erbij oefenen en veel geduld hebben, wat ik vaak doe is voltes rijden die dan sluiten en weer openen en zo moet je paard wel opzij voor je beenhulp gaan. Maar gewoon veel oefenen komt goed Pling

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 07:10

Ik heb nu het wijken zelf voor het eerst geleerd samen met een groen paard. Wijken aan de hand kon mijn paard al erg goed. Ik ben begonnen met het rijden op de volte en deze dan groter en kleiner maken op deze manier leerde ze opzij te gaan voor druk op je been. Vervolgens zijn we het op krote stukjes los gaan proberen. Ik heb er 3 maanden over gedaan maar ze kan nu prachtig wijken in draf en stap. In die 3 maanden hebben we het wijken maar een paar keer geoefend. Ik leer de paarden nieuwe dingen maar als ze de oefening kennen blijf ik hem niet tot in den treure herhalen. Dus niet 10 keer achter elkaar wijken omdat het niet helemaal lukt zoals je het wilt. Er is morgen weer een dag en anders wacht ik tot de les.