Dringend tips nodig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

treffie

Re: Dringend tips nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:10

jury schreef:
ik schrik een beetje van de adviezen om langzamer te gaan daven (heb ik overigens ook eerst gedacht).
Niet goed door kunnen zitten zit hem toch echt in het niet optimaal gebruik van de rug al dan niet samen met een grote beweging die door de ruiter niet goed gevolgd kan worden.

Als je dan langzamer gaat rijden kun je hem misschien wel uit zitten maar daar wordt het ruggebruik niet beter van.
Blijf gewoon lichtrijden, gymnastiseer door en dan zul je zien dat het ineens wel gaat.

Een jaar geleden kon ik mijn paard absoluut niet doorzitten, nu gaat het aardig maar is het door de enorme beweging nog wel vermoeiend. Op moment dat mijn paard spanning heeft (en rug wegdrukt), is het gelijk weer een tuiger en zit ik te stuiteren.

voor een deel ben ik het niet met je eens.

Sinds ik langzamer draaf en probeer om constant dezelfde gang te houden is mijn paard veel ontspannender in zijn rug en laat hij zijn hals ook veel meer zakken en krijg ik hem veel beter aan de teugel.
Ik ga altijd eerst idd lichtrijden en later doorzitten.

Maar als mijn paard gespannen is kan ik hem ook moeilijker rustiger laten draven en stuiter ik ook in het zadel...maar is dat bij de meeste paarden niet zo?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 07:35

Het ontspannen lopen is een leerproces die je samen moet oefenen, langzaam lopen en weer vlotter rijden moet hij leren, maar meestal doen ze hun hoofd omhoog dus ,uitleggen nee hoofd omlaag houden en rustig het tempo weer opvoeren, zodat hij zijn rug kan aanspannen met zijn hoofd omlaag, nageeflijk (aan de teugel) lopen leert en doet hij vanzelf een keer, als hij zijn ballans heeft gevonden. Cool

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 15:07

Zoals ik zeg, hij is onspannen hij loopt over de rug.
Maar de fout is bij me zelf, hij heeft een goede beweging met een knietje, en dat is niet uit te zitten, voor al niet als je paarden met zweef gang bent gewent.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:08

Bok riempje aan je zadel doen en je daar aan vast houden, goed je buikspieren aanspannen als hij omhoog komt en loslaten als hij weer zakt, is net zo een beweging alsof je een stomp in je buik zou krijgen. Haha!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 19:27

Bedankt. Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:33

Kir_Ples schreef:
Bedankt. Lachen

Alsjeblieft. Haha! Knipoog