sporen met/ zonder wiel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:05

waar woon je, sonja? Haha!

Ach, ik ben gewoon van mening dat je paard het zonder gewoon goed moet doen....
Maar als je me laat kiezen tussen zweep of sporen, kies ik toch voor de spopren, want zweep wordt helemaal vaak verkeerd gebruikt.

Verder vind ik het niet erg als mensen met sporen rijden, vooral in de hogere dressuur kan het wel eens nodig zijn. Maar alleen als ze goed gebruikt worden...... wat vaak niet gebeurt

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:12

Sonja schreef:
Ook Kenomaxbe heeft zo te lezen helaas weinig fatsoenlijke ruiters in zijn/haar omgeving.

Kenomax is een zij en om te reageren :
Nou dat valt mee. Op de manége is het niveau inderdaad beneden alles, maar daar wordt gelukkig relatief weinig met sporen gerenden, maar op wedstrijd (ik rij eventing) valt dat, wat het niveau betreft, reuzemee. Maar toch blijf ik van mening dat sporen niet hoeven. Wanneer je paard alles doet wat je verlangd zonder sporen wijst dat toch op een fijnere rijvaardigheid van de ruiter dan als je sporen moet inroepen om hetzelfde te bekomen. (More with less). Mijn paard kent alle zijgangen in de 3 basisgangen en wij zijn aan het oefenen op de vliegende galopwissel, en dat alles zonder sporen !

blup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 15:12

ikke2003 schreef:
Mijn mening is dat een rechte spoor prikt en een wielspoor 'glijdt' over het paardenlichaam.

Groetjes

DSe kans dat er zand of haren tussen de wielen komen is groot en dan 'glijdt' hij dus niet meer over het paardenlichaam. Geef mij maar een gewone spoor met een knop eraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 18:01

Blup, dat is de reden dat je ze schoon en soepellopend moet houden Haha!
Kenomaxbe: Tuurlijk moet je paard goed alles voor je been doen,maar heb je nooit disciplines gezien waar het spoor een eigen functie heeft? Ik rij western, en tik mijn paard met m'n spoor naar beneden, zonder teugelcontact. Mijn paard gaat dus bv niet harder van de aanraking met het spoor.

blup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:04

Sonja schreef:
Blup, dat is de reden dat je ze schoon en soepellopend moet houden Haha!.

ja maar tijdens het rijden kan er zand of haar tussen komen en dan ben jetoch meestal nog een half uur/ uur aan het rijden.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:13

blup"]
[quote="Sonja schreef:

ja maar tijdens het rijden kan er zand of haar tussen komen en dan ben jetoch meestal nog een half uur/ uur aan het rijden.
[/quote]

Ik heb de mijne toch al een hele tijd en heb nog nooit last gehad dat ze tussendoor vast gingen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:19

blup"]
[quote="Sonja schreef:

[/quote]

Dan moet je toch minstens twee meter lang zijn en op een shetlander rijden hoor, anders krijg je het echt niet voor elkaar dat je onder het rijden bagger tussen je wieltje krijgt.
En als er erg veel haartjes tussen komen, dan zit je wel heeeeeel erg te porren, dan komen er waarschijnlijk ook bloedklonters tussen.... Extreme duivel

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:56

Sonja schreef:
Kenomaxbe: Tuurlijk moet je paard goed alles voor je been doen,maar heb je nooit disciplines gezien waar het spoor een eigen functie heeft? Ik rij western, en tik mijn paard met m'n spoor naar beneden, zonder teugelcontact. Mijn paard gaat dus bv niet harder van de aanraking met het spoor.

En dit volg ik niet? Als je been geeft moet hij toch naar voren toe? En spoor is in principe toch ook been?

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:49

Sonja schreef:

Volgens mij gaat dit evengoed zonder spoor. Ik rij geen western maar gebruik er wel verschillende zaken van in mijn "klasiek" rijden. Flap loopt ook met zijn neus naar beneden zonder handen als het moet, daar heb ik geen spoor voor nodig. Ook mijn dravertje kan vwnw "op zijn westerns" lopen, dus zonder teugelkontakt, ook zonder sporen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:06

Steef, er zit een groot verschil tussen been (vooruit), been en spoor (dringender, corrigerend) of spoor zonder been (hoofd omlaag).

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 17:21

runningkawa schreef:
Citaat:
Ik geloof ook niet bij normaal gebruik dat ze dan snel open liggen hoor, ken helaas ook ruiters waarbij dat met een gewone spoor ook lukt.

Dat bedoelde ik in dit stukje dus ook.
Of was dat ook al zo wazig geschreven *LOL*
Je hebt van die dagen dat schrijven niet zo lukt Haha!

Maar met je sokken gaan rijden lijkt me wel een mooi gezicht Knipoog
Wel je nagels knippen he, anders is dat weer zo scherp Tong uitsteken

Ik heb serieuw wel eens met sokken gereden. Ik had toen beetje zwabberschoenen aan, want ik was even op een paardje van mijn vriendin aan het rijden en had dus mijn normale kleren aan, met schoenen zonder veters dus. En die bleven of in de beugels hangen of ze vielen uit. Dus zat er nog maar een ding op: met sokken rijden... En de pony van dat meisje liep ook perfect met zachte druk van mijn ontschoende kuit. Niet dat het echt fijn reed, maar het wil dus wel. *LOL*

imposant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:10

ik rijd mijn paard altijd met wielen!
*okeej wil ik niet maar KAN niet anders*
ik weet wat jullie nu denken KAN NIET ANDERS??
ja ik KAN niet anders!! want mijn paard heeft grand prix gelopen bij vorige eigenaar.
heeft hem altijd met wielen gereden! veel mensen effe op het paard laten "voelen" (piaffe en passage)
moesten ze met wiel sporen doen omdat hij gewoon weg niet aan het been was!
en veel mense ndie konden het niet uit zitten (hij gooit heel erg hoog op) en als je dat voor het eerst op me paard moet voelen dan kuikel je d`r zo wat vanaf! Haha!
maarja die mensen verliezen hun everwicht door dat hoge opgooien (zijn er niet op berekend) en kwamen steeds met de wielen tegen die buik aan en schopten!! Boos! hem erook mee!~(er reden ook mensen op die nog nooit met sporen gereden hadden)
dus als ik mijn paardje zonder sporen rij dan word ie gewoon gevaarlijk!
*heb ik nml in het begin gehad* ging ie gewoon steigeren enzo!
maarja ik moet hem dus wel met wielen rijden wil het niet maar moet het wel! zou liever zonder sporen willen rijden of met een klein knopje!
ik weet dat het raar klinkt maar mijn paard kan je niet op je kuiten rijden! hij is daar ongevoelig voor!
heb hem nu al 2 jaar en nog steeds niet voor me been (kuit) alleen maar voor me spoor!

groetjes denise! voor verdere uitleg kunnen jullie BPen!

Oscar
Forumcoördinator

Re: sporen met/ zonder wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:01

Imposant, dit topic is al enkele jaren oud Knipoog
Ik zal hier een slotje op zetten.