Bang dat ik pony verknoei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idapaulien

Re: Bang dat ik pony verknoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 16:53

Vor het geval jullie er nog niet achter waren ik weet echt wel sdat ik les moet neme en ik ben al vet lang opzoek naar en instructrice en dat hoeven jullie me niet nog ee keer te vertellen. Boos!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:02

En nu worden we allemaal heel bang van dat boze gezichtje!
Op de foto's is te zien dat er nogal het een en ander mis gaat. Wat verwacht je nu van mensen op bokt?? Dat we jou even kunnen leren hoe je je paard verder moet doorrijden? Dat gaat niet meisje, daar heb je iemand voor nodig die naast je staat en je ter plekke kan vertellen wat je moet doen en op welk moment.
En in elke regio in heel Nederland zijn goede instructeurs en trice's. Doe er een beetje moeite voor, praat met je ouders over het lesgeld en ga aan de slag.
Het kost meer als je zodirekt een paard hebt waar je niet meer op kan rijden omdat het ergens mis ging.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 17:09

Dat was ook precies de bedoeling om jullie bang te maken.nou goed. En ik davht eerst dsat ik er wat aan had maar je kunt het karakter va mijn pony echt niet zien op die foto's hoor.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:12

We geven alleen maar nuttig commentaar. Weer blij dat aerdenhout het zegt en de moeite neemt om je te helpen. Sta open voor de antwoorden/adviezen van de andere. Dan zullen zij je ook graag helpen! Nou dan ter zake:
Ik vind je inderdaad ook wat gefocused op aan de teugel bent. Ik zou eerst proberen hem netjes voorwaarts te rijden, en aan je eigen houding te denken. Vanzelf komt de ontspannenheid. Stapje voor stapje gaan werken. Niet in een keer alles willen. Dus eerst aan de eerste stap gaan werken, voorwaarts en weer terug. Nette houding, overgangen ect. Rustige hand, belonen en wat strenger zijn enzovoorts.

Succes meid! Ik zou écht wat advertenties op marktplaats zetten, informeren bij andere in de buurt voor een instructrice/teur! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Gipsylover op 03-08-08 17:15, in het totaal 3 keer bewerkt

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:14

Wat heeft het karakter van je pony met je vraag te maken?

Volgens mij vraag je of je je pony kan verknoeien met hoe je nu rijd? En het antwoord daarop is Ja, zowel rijtechnisch als lichamelijk kan je je pony behoorlijk wat schade toe brengen.
Vragen stellen is geen enkel probleem mits je ook openstaat voor de antwoorden....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:14

??Wie heeft het over het karakter van je paard dan?
Je wil advies over het niet verknoeien van je paard en daar is dus maar een antwoord op mogelijk...les nemen van een ervaren instructeur die weet hoe je een paard moet verder rijden.

Stphnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:19

anders moet je naar google gaan en type je gewoon in ( Hoe beleer je je paard. ) ik weet niet zeker of dit de tekst was maar volgends mij wel ik zal zometeen nog eventjes kijken.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:21

hallo,

hierbij bied ik mijzelf (36) aan voor het geven van (prive)les, het helpen beleren van uw paard of het berijden- uitbrengen van uw paard op wedstrijden.
door de vele jaren ervaring kan ik je bijna met alles helpen, ook voor probleempaarden is altijd een oplossing te vinden.
Trefwoorden: rust en vertrouwen.

Zelf ben ik 30 jaar actief met paarden en alles wat ermee te maken heeft.
Rijdt zelf intensief, heb twee eigen paarden, meer dan 15 jaar ervaring met lesgeven, zowel prive, manege als verenigingslessen. Orun t.m. 2e fase gedaan

Tevens jureer ik t.m. L2 dressuur al meer dan 7 jaar en heb ik ook de springjury cursus afgerond.
Zelf div paarden naar M2 gereden.
Ervaren (veel) met jonge, lastige paarden.
Trefwoorden: rust ! ben niet van de hulpmiddelen, let erg veel op ruiter/ amazone houding en zit.
leg veel uit, neem de tijd voor dingen en begin bij het begin.

Voor prive,- groeps of verenigingslessen prijzen in overleg.

afstanden tot 25 km geen bewzaar, ik heb meedere klanten wat verder van mijn huis.

langere afstanden tegen kleine reiskostenvergoeding.

Het enige wat je moet doen is op MP Instructrice Friesland intypen.
Nou je hebt er zo een gevonden. Afstanden tot 25 km geen bezwaar. En anders kleine reiskostenvergoeding.
20 euro per uur. Dat is nog redelijk ook! Deze instructrice heb ik in 1 minuut gevonden. Dan moet het voor jou ook niet te moeilijk zijn om instructrice Friesland in te typen op MP toch?

Goed kijken op sites/mp voordat je een conclusie geeft Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:29

OK maar ze geeft aan dat ze geen kans ziet om te regelen dat ze les neemt (en laten alle strenge bokkers even in gedachten nemen dat we het hier nog over een kind hebben, ok?).

Ik vind het heel positief dat je onder ogen durft te zien dat je je pony zou kunnen verknoeien.
Toch proberen om iemand te zoeken, ookal kan het niet elke week, toch proberen!

Verder ga ik mee met wat iedereen hier zegt: vergeet het aan de teugel rijden. je wil het nu zo graag, dat je de hele basis vergeet: je handen zijn een halve meter uit elkaar en veel te laag. Je bent geen bijzetteugel!
Houd je handen dus gewoon weer een handbreedte uit elkaar en boven de schoft.
Rijd je pony voorwaarts-neerwaarts. Dus allereerst lekker aan het been rijden, probeer een licht contact te houden en schuif de teugel uit zodat hij met zijn neus over de grond gaat en houd zo contact. Als je dat voor elkaar krijgt, heb je een goede basis. Vanuit daar kan je beetje bij beetje hem oppakken.
Vergeet niet dat je jezelf geen nieuwe dingen aan kunt leren zonder instructie! Niet gaan experimenteren en rommelen. Je kunt nl. zelf niet zien/voelen of het goed is, wat je doet.

Juist door hem met donder en geweld in de krul te trekken heb je de meeste kans om je pony te verknoeien.

Dus samengevat: vergeet aan de teugel rijden,
werk aan een ontspannen pony die lekker aan het been is
en zoek ondertussen heel hard naar een instructeur!

(ah ik zie hierboven dat dat helemaal niet zo moeilijk is Haha!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 03-08-08 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:30

Als ik zo de foto's zie ben ik het ook met de rest eens.

Ik zou zelf gaan proberen om je pony lekker laag te rijden met het koppie, en dat door veel overgangen te rijden, zodat je pony vanzelf gaat ontspannen.
Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden over wat ik bedoel.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:52

Jana_en_Ik schreef:
Afgaande op je fotos valt er toch wel het een en ander te zeggen... Ten eerste zit je naar voren gekanteld. Je hebt een holle rug en zit niet op je kont. Verder lijken je beugels aan de korte kant, wat dit ook nog versterkt. Je handen zitten te laag en zet je vast op je benen omdat je zo waarschijnlijk probeert je paard omlaag te rijden. Ik zie geen ontspannen nageeflijk paard. Zeker op die eerste twee fotos loopt je paard in een houding achter de teugel en is er geen contact. Verder oogt je paard in zijn bespiering vrij minimaal, zeker op de achterhand.

Ik snap je angst je pony te verpesten en helaas lukt dat ook vrij gemakkelijk. We kunnen twijfel trekken aan het feit of zo'n jong dier een geschikte keuze voor jou was in vergelijk met je rijkunde. Maar evengoed, blijft het advies les te nemen.

Verkeerde galop aanspringen vergt veel oefenen in het aanspringen. Waarschijnlijk is je paard scheefgebogen naar 1 kant, waardoor aanspringen aan 1 kant lastig is. Dat had mijn paard ook. Daarom is rechtrichten en gelijke aanleuning belangrijk. Jij moet op je kont zitten. Bij mijn paard hielp het ook om telkens als ze verkeerd aanspringt, meteen terug te nemen en pas in de goede galop door te rijden. Aanspringen op de volte maakt het makkelijker voor je paard.

Het feit dat je in je beginpost schrijft "ik heb zelf een paard aan de teugel gereden voor iemand anders" geeft mij een heel foute indruk, namelijk dat jij focust op het feit dat je paard in die krul moet lopen en de essentie van het nageven voorbij bent gestreefd en niet begrijpt. Jij mist nog heel wat basiskennis vrees ik, zonder welke je je problemen inderdaad lastig zult oplossen. Les van iemand blijft het motto

Hier ben ik het helemaal mee eens! Sorry. Je rijdt je paardje niet vanuit de achterhand. Wel een mooie pony met potentie! Met goede les kun je een heel eind komen!
Als jij goed zit en je paard is goed aan het been, gaat ie vanzelf aan de teugel lopen. Dat hoort vanuit de achterhand te komen. Heel moeilijk. Moeilijker dan je denkt. Ga maar eens op een gemiddeld concours kijken. Daar wordt ook heel wat afgetobt. Dat is een studie die je echt niet alleen kunt. Is er echt geen goede instructie in de buurt? MP staat er toch vol mee? En in Friesland lopen toch ook paarden?

Verkeerde galop is meestal ook een rijtechnische fout. Iedereen is van nature aan één kant sterker dan aan de andere kant. Dus ik denk dat ook jij één kant niet zo sterk bent. Met een jonge pony komt dat heel snel naar voren. Een heel oude instructeur van mij adviseerde altijd om met de zweep in de buitenhand te rijden als je wilt aanspringen. Dan kun je aan de buitenkant bijtikken en kan de pony de sprong makkelijker goed maken.

Laat je anders eens filmen en kijk er eens kritisch naar (eventueel met andere mederuiters). Je paard loopt op de foto leuk in de krul, maar ik wil dit niet aan de teugel noemen. Mijn kritiek is overigens opbouwend bedoelt hoor! Ik ben ook maar een tobber, daarom zie ik het bij anderen zo goed. Ik herken mijn eigen probleempjes. Knipoog

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 18:07

Gipsylover schreef:
hallo,

hierbij bied ik mijzelf (36) aan voor het geven van (prive)les, het helpen beleren van uw paard of het berijden- uitbrengen van uw paard op wedstrijden.
door de vele jaren ervaring kan ik je bijna met alles helpen, ook voor probleempaarden is altijd een oplossing te vinden.
Trefwoorden: rust en vertrouwen.

Zelf ben ik 30 jaar actief met paarden en alles wat ermee te maken heeft.
Rijdt zelf intensief, heb twee eigen paarden, meer dan 15 jaar ervaring met lesgeven, zowel prive, manege als verenigingslessen. Orun t.m. 2e fase gedaan

Tevens jureer ik t.m. L2 dressuur al meer dan 7 jaar en heb ik ook de springjury cursus afgerond.
Zelf div paarden naar M2 gereden.
Ervaren (veel) met jonge, lastige paarden.
Trefwoorden: rust ! ben niet van de hulpmiddelen, let erg veel op ruiter/ amazone houding en zit.
leg veel uit, neem de tijd voor dingen en begin bij het begin.

Voor prive,- groeps of verenigingslessen prijzen in overleg.

afstanden tot 25 km geen bewzaar, ik heb meedere klanten wat verder van mijn huis.

langere afstanden tegen kleine reiskostenvergoeding.

Het enige wat je moet doen is op MP Instructrice Friesland intypen.
Nou je hebt er zo een gevonden. Afstanden tot 25 km geen bezwaar. En anders kleine reiskostenvergoeding.
20 euro per uur. Dat is nog redelijk ook! Deze instructrice heb ik in 1 minuut gevonden. Dan moet het voor jou ook niet te moeilijk zijn om instructrice Friesland in te typen op MP toch?

Goed kijken op sites/mp voordat je een conclusie geeft Knipoog

Hoe ber van Sneek af geef je dar ook les??

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 18:09

Al die foto's zijn moment opnames dit doet ze zelf zo en de volgende keer loopt ze met de kop omhoog.Maar nu komen pas goeje tips. Haha!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:12

Volgens mij begrijp je het niet goed... Gipsylover biedt zichzelf niet aan om jou les te geven, maar laat zien hoe snel je iemand gevonden kan hebben als je even op marktplaats kijkt.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:30

rissa schreef:
Volgens mij begrijp je het niet goed... Gipsylover biedt zichzelf niet aan om jou les te geven, maar laat zien hoe snel je iemand gevonden kan hebben als je even op marktplaats kijkt.

Inderdaad, even goed lezen volgende keer TS. Knipoog

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:30

rissa schreef:

Nee inderdaad. Ik heb alleen even op marktplaats gezocht voor je Knipoog