Paard wil niet rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Re: Paard wil niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:22

Gewoon een praktische ervaring van mijn kant hoor. Enne ik rijd nu L1 met een heel vlot paard... Knipoog

Mijn paardje was zo lui als dikke stront, zoals ze dat hier zeggen. Ik heb heel veel geoefend met overgangen. En dan beginnen bij het begin. stap versnellen en vertragen op de zit. En dan niet één keer per lange zijde maar wel 25 keer. Geen reactie is meteen één fikse schop onder de buik en gelijkertijd teugels geven. (Ik trok hem op de handrem) Als jij dat concequent volhoudt, gaat ie echt wel vlotter lopen. En dat ook in draf. Ik heb een erg goeie instructrice (privé) die het bij nog een probleempaard heeft verholpen. Bij mij zat er een boel angst in de weg en ging ik mijn paardje op de handrem weer terughalen. Dat was de reden dat hij trager ging lopen bij mij. Was dus gewoon de schuld van mijn eigen rijden. Ik moest dus ophouden om hem aan de teugel te willen rijden. Als je paard goed aan het been is, gaat ie namelijk vanzelf aan de teugel lopen.

En idd veel afwisselen. HEEEL veel afwisselen. Heel veel overgangen rijden (draf, middendraf, bijna stap en blijven herhalen), voltes, slangevoltes. Sam gaat eens per 6 weken naar de bossen. Hij gaat eens per maand op concours en verder moet ie het doen met dagelijks weidegang en een uurtje werken voor mij. Dat uurtje doet hij nu met heel veel plezier voor mij. Bij hem ging het werk tegenstaan vanwege mijn handhouding.

Mijn advies: Bel de vorige eigenaar. Mss kan zij hem nog eens rijden en jou begeleiden? En anders: Laat eens iemand anders op je paard rijden (instructeur?) en kijk wat ie daar doet en wat die doet. Of: Laat je eens filmen tijdens het rijden. Dan kun je het terugkijken. Heb ik veel van geleerd.

Enne zadels: Leg er een witte sjabrak onder en kijk naar de drukplekken. Als je sjabrak na het rijden aan de onderkant overal even 'vuil' is, is het goed. Als het niet goed ligt zie je dat heel goed op het sjabrak.

Hopelijk zit hier een gouden tip bij? Een traag paard is een ellende. Vond ik ook!

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 18:02

@Silence : Hij is volledig nagekeken. Verder bestaat mijn training dus hoofdzakelijk uit dressuur, variatie is er niet heel veel als het kan even in de wei trainen en op lange stukken flink doorlaten galoperen vind hij heerlijk om even zijn benen te strekken, maar als ik dit te vaak doe gaat het ook vervelen. Verder is de knop al eens op 0 geweest. Toen ik hem kocht begon het met een blessure waardoor hij de eerste 2 maanden stil stond op de wei. Tevens heb ik hem tot een tijd terug ook 2 weken niet gereden, maar ik heb ook niet het idee dat hij andere dingen leuk vind behalve buiten rijden.

@Tinky12 : De pony staat aan huis dus ik krijg mijn ouders egt niet zover om ergens anders dan stalgeld te betalen voor de pony. Hoewel ik aan de lange lijnen wel een goede tip vind daar zal ik verder overlezen, maar ik ben bang dat hij VD ook niet zo intressant vind, maar ik zal wat opzoeken en toch proberen. En ja verkopen dat is het punt juist ik wil hem een kans geven.

@idefix4 : Ik zal ernaar kijken Knipoog

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:16

mijn paardje had ook een poos een probleem (we zijn nu een half jaar verder en het gaat steeds beter). mijn paard is letterlijk de knoop in gereden door iemand die tijdens mijn zwangerschap op hem heeft gereden (hoorde ik dus achteraf van andere mensen daar op stal). Helaas kwam ik daar dus achteraf achter. Hij vond het dressuur niet leuk meer. Gooide zijn hoofd in de lucht zowat in de wolken, ontrok zich van het bit, achterhand er niet meer onder, rug wegdrukken, niet meer aan het been, enz enz enz.

Ik was natuurlijk heel erg geschrokken heb zelfs op het punt gestaan om hem weg te doen. Ik heb een super goede instructrice gevonden die samen met mij naar het probleem heeft gekeken. DA erbij geweest, fysio, tandarts, kort om hij is helemaal binnenste buiten gekeerd door allemaal deskundigen.

HEt gaat bij mijn paard nog een hele poos te gaan voordat hij loopt zoals hij liep. Maar ik moest ook helemaal opnieuw beginnen en veel afwisseling voor hem om hem te motiveren in het rijden. Naast het dressuur rijden doe ik ook springen (vind ik doodeng maar hij juist leuk), doe vrijheidsdressuur met hem wat hij ontzettend leuk vind, rijd regelmatig buiten met hem, longeer hem met enkele of dubbele longe, gooi hem wel een los en een bal erbij word hij helemaal gek van (springen en rennen met die bal in zijn mond echt heel leuk), en geef hem ook af en toe een rustdag.

door de afwisseling is hij zo opgeknapt dat hij nu ook weer wel kan ontspannen en weer aan het been is.

misschien zou je dat toch ook eens moeten proberen. en sommige dingen vind je niet leuk maar je moet je paard wel motiveren om iets te doen wat hij nu niet leuk vind. Dus zul jij je daar ook eens bij moeten neerleggen.

succes

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:41

LovesHerPony schreef:
@Tinky12 : De pony staat aan huis dus ik krijg mijn ouders egt niet zover om ergens anders dan stalgeld te betalen voor de pony. Hoewel ik aan de lange lijnen wel een goede tip vind daar zal ik verder overlezen, maar ik ben bang dat hij VD ook niet zo intressant vind, maar ik zal wat opzoeken en toch proberen. En ja verkopen dat is het punt juist ik wil hem een kans geven.

Oeh....tsja als hij aan huis staat is het niet handig om te verhuizen...dat kan ik wel begrijpen Tong uitsteken en dat je op verkoop niet zit te wachten ook,dat is wel het laatste wat je wil.
Met lange lijnen kan ik je misschien wel helpen maar dan moet je maar even pb sturen Knipoog
Wat VD betreft....je moet niet ingewikkeld denken opzitten en pootjes geven of complete voorstellingen opbouwen is echt niet nodig,ik doe het ook op een heel eenvoudig niveau.
Denk na over wat je hem graag aan gymnastiek wil laten doen,beetje wijken....pasje achterwaarts,dat soort dingen.Het grote geheim zit hem in het (zelfgemaakte) bakje wat je aan je broeksriem hangt en veel aandacht besteden aan de inhoud Haha! .

Die van mij zijn verslingert aan wortels dus die snij ik klein en geef ik als beloning op het moment dat ze een gevraagde oefening voor hun doen goed uitvoeren.

Het grote geheim zit hem in het gebruik maken van wat je paard aanbied,gaat hij eens per ongeluk zijwaarts...hup belonen en verder uitbouwen.
Wees geduldig en creatief en je paard zal ook enthausiast worden,ze moeten namelijk enorm gaan nadenken over een opdracht...goed voor paarden die zich vervelen Knipoog

Wat uitstekend geschikt is als snoepbakje is een plastic 2 liter melkkan,bovenkant erafknippen en 2 gaatjes aan een zijkant om er een bandje door te doen.
Kost niets,is niet scherp en gaat niet snel stuk....en eigenbediening is uiteraard niet toegestaan Bloos Knipoog

Veel succes en vooral veel plezier!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:44

2 maanden stilstaan op de wei is nu ook niet bepaald variatie he Knipoog
Ergens denk ik, dat jij er allemaal niet zo´n zin in hebt.
Dat jij het liefste alleen maar rijd en dat je paardje dit ook maar moet willen. Dat jij niet zo open staan om andere en nieuwe dingen een kans te geven.
Heb ik daar gelijk in?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:02

Silence schreef:
2 maanden stilstaan op de wei is nu ook niet bepaald variatie he Knipoog
Ergens denk ik, dat jij er allemaal niet zo´n zin in hebt.
Dat jij het liefste alleen maar rijd en dat je paardje dit ook maar moet willen. Dat jij niet zo open staan om andere en nieuwe dingen een kans te geven.
Heb ik daar gelijk in?

Dat is wel waar...je moet er zelf enorm achterstaan en willen,anders wordt het niets.
Misschien even een maand "time out" en dan kijken wat je wil en meteen variërend oppakken.
Dagje rijden,dagje longeren,dagje lange teugel,dagje leut met VD,dagje tutten....enz enz.