Laten inrijden of zelf doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yorghos

Re: Laten inrijden of zelf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:20

Ik heb nog een jaartje om de beslissing te nemen. Ik ga het grondwerk en zadelmak maken iig wel zelf doen. Het inrijden wil ik ook graag onder begeleiding zelf gaan doen, maar ik ben eerlijk genoeg om het uit handen te geven als ik denk dat ik het niet aankan.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:24

ik zou zeggen wat je zelf wilt, en hoe zit je zelf in elkaar.

je moet even dat knoppie in je hoofd kunnen uitschakelen in t begin lol.

ik reed zelf net een jaar, wel bijna elke dag t was verslavend haha.
toen heb ik een paard gekocht, had al wel zadel etc opgelegen en was wel al zover dat ie iemand verdroeg op zn rug.
verder geen stuur of niks hihi, zouden vriendinnen mij helpen maar de ene werd angstig van de bokkesprongen en de andere wilde er direct met sporen op !!

dus heb ik zelf de stoute schoenen aangetrokken, en ja hoor ik heb het ook voor elkaar gekregen! wel 2 x in de week priveles genomen en alles wat ik verder mee kon pikken van anderen etc. maar moet zeggen ben er nog steeds trots op.

het ging misschien wel niet in zo'n rap tempo als bij sommigen maar had er dubbel zoveel plezier van.

en laten inrijden kan goed zijn maar dat ligt er helemaal aan, wat bij de 1 zadelmak is, is bij de ander een drama.

heb al wel eens op beesten gezeten die zadelmak waren, maar daar was dan ook echt alles mee gezegd.

goede hulp erbij zou ik zeggen, en daarmee bedoel ik niet het buurmeisje van de overkant maaar een superinstructie die bij jouw en je paard past. ga es kijken hoe ze dat bij andere paarden doen, vraag of je eens mee mag etc.etc

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:41

shadowprince schreef:
het ging misschien wel niet in zo'n rap tempo als bij sommigen maar had er dubbel zoveel plezier van.

en laten inrijden kan goed zijn maar dat ligt er helemaal aan, wat bij de 1 zadelmak is, is bij de ander een drama.

heb al wel eens op beesten gezeten die zadelmak waren, maar daar was dan ook echt alles mee gezegd.

Rap is niet altijd goed dus prima toch Haha!

En inderdaad, heb ook wel eens op een paard gezeten dat "zadelmak was en waar je zo mee naar buiten kon" Paard bleek net te weten wat een zadel was en dat iemand op haar rug zat!!! Maar...... er lag toch een zadel op??? Dus, zadelmak.. Gestoord

_Cynthiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:45

Ligt er aan. Als je zelf ervaren genoeg bent etc. dan zou ik het zelf doen. Zo kan je je paard naar je eigen hand toe rijden. Als je niet ervaren bent zou ik m laten inrijden.
Ikzelf rijd ze liever zelf in.

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:45

Het licht er aan hoever jij bent,
rij je netjes etc..
hoever ben je met rijden..
ik zelf heb de eerste met begeleiding gedaan.. maar verder alles zelf.. en nu binnekort ga ik der zelf 1 inrijden Pling

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:33

Ik stond ook voor dit dilemma vorig jaar toen ik een 2,5 jarige kocht. Mijn eerste reactie was wegbrengen en laten inrijden.
Hij is inmiddels 3 en ik ben dus vrolijk zelf bezig samen met mijn partner. Vorig jaar hebben we in omgekeerde variant zijn jonkie in te rijden.

De reden om het toch zelf te doen had er a mee te maken dat ik geen flauw idee heb wie er in de omgeving kundig is in het zadelmak maken/ inrijden op een manier waar ik ook achter sta. Daar kwam b bij dat het dier erg eenkennig is en zeer onzeker. Dat maakte punt a nog belangrijker.
Door het nu zelf te doen kan ik er voor waken dat er niet meer haast wordt gemaakt dan nodig. Zolang het met rust en tijd gebeurd vindt hij eigenlijk alles prima. Gaat het te snel dan is er paniek. En nu zit ik niet met zijn probleem van de eenkennigheid/ onzekerheid. Ik laat hem nu thuis in zijn eigen omgeving wennen aan vreemde mensen om hem heen door hem geregeld voor iets uit handen te geven.
In mijn geval heeft het karakter van het dier en imo zijn welzijn voorrang gekregen boven mijn idee om voor de snelste weg te kiezen en hem weg te brengen.
Ik weet inmiddels hoe hij reageert als hij overdonderd wordt en was echt heel bang wat er zou gebeuren als ik hem weg zou brengen. Niet omdat het niet goed zou kunnen gaan, maar ik echt geen adres wist waar hij naartoe zou kunnen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:36

Ik denk dat dit helemaal aan jezelf ligt en hoeveel ervaring je hebt. Ik heb een vierjarige KWPN merrie en ben haar zelf aan het beleren. Dit ging ook echt niet zonder slag of stoot want het is een verschrikkelijk moeilijk paard. Maar met veel geduld, doorzettingsvermogen en consequent zijn is ze nu goed zadelmak. Ik kan goed gasgeven, remmen en sturen. Er zijn gerust wel dagen geweest dat ik bijmezelf dacht waar ben ik aan begonnen en ik kan dit niet zelf en ik breng haar toch maar weg. Ik heb hier niet voor gekozen omdat het een paard is die je echt moet vertrouwen want anders doet ze niets voor je. En ik hou er zelf niet zo van als alles snel snel snel erin gereden wordt. Ik wil dat alles rustig gedaan wordt en dat ze de tijd heeft om te herstellen en alles te verwerken. Ook denk ik dat ik zelf kundig genoeg ben om haar zelf te beleren. Verder is het natuurlijk wel heel belangerijk dat je goede hulp van de grond hebt, want alleen red je het niet. Als je je paard zelf beleerd vind ik wel dat je hier goede begeleiding bij moet hebben.

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:42

Met begeleiding zelf doen,
iedereen heeft zijn eigen rijstyle
en je weet niet hoe je paard reageert als ie straks weer terug is.
Misschien rijdt ie wel heel anders dan je geleerd hebt.
Straks kan je de klik niet vinden met zijn/haar manier van rijden

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:47

Zelf.

Ik heb er al een heel aantal ingereden/doorgereden, zowel voor mezelf als de buuman. Allemaal pony's, niet groter als een D pony.
Maar ligt echt aan alles Ja of je zelf niet bang bent enzo

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:50

Zelf doen met begeleiding. Ik heb mijn pony helemáál zelf gedaan, zonder begeleiding, maar zij was echt een uitzondering (super lief en leergierig). Ik zie vaak bij mensen die hun paard laten inrijden dat de "africhters" vaak veel te snel willen en het paard geen tijd gunnen, terwijl het belangrijkste bij een onbeleerd paard geduld is. Voorbeeldje: Meestal worden paarden alleen gelongeerd om de frissigheid eraf te halen, terwijl commando's aan de longe erg belangrijk zijn voor het leren van beenhulpen. Door middel van les word je goed begeleid maar kan niemand anders jou paard verprutsen, je hebt het dan helemaal zelf in de hand! Knipoog

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:55

Balou ga ik laten inrijden en daarna neem ik priveles bij de zelfde man Cool

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 00:06

Ik doe grotendeels alles zelf met mijn man maar ik ga er zelf niet als eerste op. Ik heb iemand die daar heel bedreven in is. Samen met haar gaan we dan ook verder. zij zal met name de knoppen erop zetten om vervolgens onder haar begeleiding zelf verder te kunnen. Grondwerk en longeren doe ik zelf.

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:19

ik denk dat als je het zelf doet dat je dan een hele goede band krijgt met je paard. MIts je het onder begeleiding doet. Ik ken ook iemand nie zelf haar paard ingereden heeft en die is een super en gemakkelijk paard. Je meot natuurlijk niet bang aangelegd zijn want een jonge pony kan vreemde dingen doen en als je dan het vertrouwen in je paard kwijt raakt is het ook zonde

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:01

Zelf doen.
Is eigenlijk niet eens discussie of twijfel geweest hier. Hebben de kleine zelfgefokt en kennen hem aan alle kanten. Dan ga ik hem niet pesten met een vreemde. Hij vertrouwd ons en ik heb kundige hulp bij iedere stap. Kan me ook niks voorstellen bij bokkende paarden e.d. wat dat betreft. Die van ons is zo rustig. Lastigste is hem echt op eigen benen te laten lopen en niet meer achter iemand aan Haha!

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:04

Het voorbereidende werk (grondwerk, longeren, wennen aan zadel, hoofdstel, singel ed) doe ik graag zelf.
Vanaf dat er een ruiter op gaat, dan zal ik het laten doen door iemand een professional. Moet wel zeggen dat ik na een tijdje wel deel uit wil maken van het proces, dus dat ik onder begeleiding zelf "les" kan volgen tijdens het inrijden.

tess51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:30

Ik heb ook besloten het zelf te gaan doen, met behulp van iemand die er veel verstand en ervaring mee heeft.

picobello3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:33

Ik vind niet dat je je paard verpruts door hem zelf in te rijden,
Als je hem terug krijgt van degene die hem in heeft gereden kan hij alsnog door je eige
worden verpruts.
En je ziet en leert het paard zelf niet kennen, als hij echt moeilijk is met inrijden, kun je
zeker hulp vragen, en als je hem dan zo nodig na iemand moet brengen,
zou ik er wel vaker na toe gaan.
Om te kijken hoe hij met mijn paardje om gaat.
En mijn vraag is dan eigelijk aan de mensen die hem dan toch weg brengen voor hem te laten in rijden.

waarom koop je dan geen pony of paard die al in gereden is ?

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:35

en als je er mee bezig bent en je loopt wel ergens tegenaan niet doorklooien maar iemand erbij halen die er meer verstand van heeft om je goed verder te helpen....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:44

Zelf doen Ja Tenzij ik voel dat het een paard is wat te hoog gegrepen is voor mij ivm moeilijk karakter

vaantjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:53

Ik heb een paar maanden gelden mijn pony laten inrijden door een meisje waar ik zelf echt heel erg tevreden over ben! Ze is nog wat jong maar heeft zelf een eigen paard en voldoende ervaring en rijd ook een hoop paarden voor de handelsstal waar ze staat! Ik zat toen ook erg te twijfelen om het zelf te doen of niet, maar had niet veel ervaring met jonge paarden en was bang dat ik iets fout zou aanleren. Nadat mijn pony redelijk zadelmak was heeft dat meisje mij nog enige tijd geholpen met hoe ik dingen het beste kan aanpakken, en mijn pony loopt nu echt perfect!!!! Hij zou zelfs al een wedstrijd kunnen rijden!! Weet natuurlijk niet waar je woont maar anders is dit meisje echt een aanrader!!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:55

Zelf doen heb al genoeg ervaring, maar doe dit nog onder begeleiding. Als je geen ervaring hebt zou ik hem ook laten inrijden

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:51

Ik rij paarden altijd zelf in.
Ik heb ruim genoeg ervaring om dit te doen,maar krijg ook begeleiding erbij.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:54

ligt wel aan je rijervaring en het type karakter van het paard.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:26

Ik heb mijn paard zelf ingereden met professionele hulp. Ik was de eerste die er op zat. Ik ben erg blij dat ik het op deze manier heb gedaan. Een paard went volgens mij veel beter aan je hulpen en manier van rijden als je zelf de eerste bent die er op rijd. En het lijkt me goed voor de band om ook dat soort dingen samen mee te maken.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:36

Mijn VZpaard heeft de eigenaar in laten rijden. Nadat hij er 7 keer op had gezeten heb ik hem overgenomen. Hij kon toen bestuurd worden, stap, draf en galop (rem & gas werkte). De rest was aan mij Knipoog