paard met psychische problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Re: paard met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:10

Kan ook Monty Roberts.nl (Annemarie van der Toorn) is dichterbij.
Maakt ook de gekste paarden normaal. Ach gut

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:50

Zo te lezen zijn er genoeg stallen die proffecioneel werken met deze 'probleem' paarden. Het enigste dat die stallen werkelijk doen, is terug naar de basis en kijken naar wat er nu precies het gedrag triggerd. Wat heel belangrijk is dat wanneer je al je paard meeneemt naar zo'n stal je ook later je houdt aan de training. Anders val je zo weer terug in de negatieve spiraal.

Kan je wat specifieker vertellen ove de merrie? Je hebt eel wedstrijden gereden zo te lezen, met welke leeftijd ben je begonnen? Is haar gedrag pas begonnen toen je stopte met het intensieve rijden vanwege je ruin? Welke leeftijd is ze afgespeend?
Heb je het gevoel dat het misschien een soort overspanning, overwektheid is. Ze is pas 9 (?) en nu al zo veel bereikt? Hoe is ze eder in haar doen en laten? Heel jeugdig? Of juist heel volwassen.
Is het een idee om haar een periode, een aantal weken/maanden, vrij te geven in een groep? Waarin ze weer paard kan zijn zonder uberhaupt rekening te hoeven houden met de mens.

Ik denk, ook gezien andee manieren niet geholpen hebben, het idd verstandig is te gaan zoeken in de NH richting, zoals anderen ook al zeggen. Iemand anders noemt een goed voorbeeld eerder al met haar dier. Persoonlijk vind ik een wekelijkse les onder leding van iemand met echt oog voor deze paarden beter dan een enkele clinic waarna je weer op jezelf bent aangewezen. Maar je moet zelf ook open staan om het te leren en bij te houden. Want ook ik denk dat haar gedrag een afspiegeling in van jou. Niet dat je het met opzet verkeerd doet, maar iets tussen jullie geeft wrijving en dus de 'gekke' buien. Zonder het te zien kan ik niet zeggen dat ze spanning opbouwd en uiteindelijk te barsten. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk. Kijk dus heel goed naar je zelf en heel critisch. Denk dat dat je eerste stap is.

Nouja, hoop dat je iets met de adviezen doet en succes met je paardje. En denk eraan, ze doet het niet met opzet (ookal lijkt het af en toe zo Knipoog )

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:11

Eerlijk gezegd ben ik niet zo een voorstander van NH, maar dat is eigen mening en moet ieder voor zich uitmaken.
Ik heb ook al allerlei paarden gehad en bij verkeerd vertoond gedrag ook vaak gedacht aan wat een bokzak die knol wel niet was. Echter heb ik uit ervaring geleerd dat een paard echt niet zomaar reageert om zo te reageren. daarom denk ik dat je je paard eens helemaal zou moeten laten doorlichten in een kliniek. Is er echt niets met de rug? last in de knieen? hals of noem maar op. ok dit kan heel kostelijk zijn maar ik weet liever wat mijn paard mankeert in plaats van allerlei methodes op men paard los te laten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:32

En een reading? Is dat iets? Gewoon kijken wat er dwars zit?
Of een magnetiseur, kan ook veel goed doen. Lachen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:16

ik heb maar 1 ding voor je,laat je merrie opvoelen!
mijn eerste eigen pony was ook zo en meestal werd er gezecht dat het of aan de ruiter lag of haar vaderlijn [die waren allemaal een beetje gek].
gedrag werd steeds een beetje meer,soms ging het en paar dagen of zelfs een paar weken goed om in 1x weer bij af of erger te zijn.
vele onderzoeken en hormoontableten [20 jaar geleden Knipoog ] en niets kwam er uit.
toen kwam de tip om met haar naar een kliniek te gaan en daar vonden ze het.
haar eierstok was 4x vergroot door een tumor en hoe langer je wacht hoe moeilijker daar iets aan te doen is.
voor de mijne was het te laat!

succes

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:25

Het paard van een vroegere intructrise van me werd ook steeds gekker. Hij werd ook gevaarlijk, zat echt en steekje los. Dit paard is uiteindelijk geslacht, en toen het hoofd 'ontleedt' werd, bleek daar een hele grote tumor te zitten. Eentje die (heb ik gehoord) daar als jaren had moeten zitten en steeds groter werd. En daar leid ik aan af, steeds meer druk op de hersenen, en dus steeds gekker.
Sterkte met je merrie!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:30

Hoi Laura, hoe gaat het nu met je paardje? Hou je me op de hoogte? Ik kan haar nl ook wel gaan magnetiseren via de foto, maar dan zou ik wel graag tijdstippen met je af willen spreken, tenminste, als je dat ziet zitten. Knipoog

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:19

WinkeR schreef:
Kijk ook een op http://www.2moons.nl

Petra Vlasblom heeft al bij vele paarden met ongewenst gedrag de oude 'software' vervangen door gewenste nieuwe 'software'!
Een groot gedeelte van de training bestaat uit de eigenaar te leren omgaan met de nieuwe software.
De EENHEID TUSSEN MENS EN PAARD zie je groeien Haha!

Heel goed dat je het fysieke eerst hebt uitgeloten, laat Petra er maar eens een keer naar kijken.

Deze raad ik je ook aan.. het verhaal van haar eigen paard is zelfs nog extremer dan dat van jou, ze heeft er zelfs door in het ziekenhuis gelegen, en ze kan er nu alles mee..
op de site onder 2moons staat het verhaal wel een beetje