2.5 en ingereden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:17

Je hebt geen band nodig om een paard zadelmak te maken, een paard ligt je of niet.
Een paard wat als veulen wel eens in handen is geweest heeft vertrouwen in de mens, diegene die er op stapt en de ander die begeleidt moeten rust uitstralen en dan rijd je 9 van de 10 keer zo weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:20

Misschien is het een idee om te proberen om aardig te blijven in dit topic. Het is absoluut niet nodig om de input van een ander af te doen met een beledigende opmerking is nergens voor nodig. Het zou aardig zijn als men elkaar in zijn of haar waarde liet.

In het algemeen is het niet verstandig om een paard van die leeftijd op die manier aan het werk te zetten, dat zal uiteindelijk ook wel zijn keerzijde hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-03 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:21

Sando schreef:
Ja, maar jij hebt die band al opgebouwd vanaf 5 maanden... en daarna.....kun je niet meer wachten.

Ik wacht al ruim 2 jaar dus die laatste maandjes kan ik ook wel wachten tot ze (echt) 3 is. Daarna weet ik van mezelf dat ik het ook nog wel een jaartje rustig aan kan doen met haar. Fayette is mijn allereerste eigen paardje en ik heb altijd zelf voor de kosten opgedraaid (nee, mijn ouders vonden het leuk dat ik haar kocht maar het was mijn eigen verantwoording. Ze hebben nooit aan iets meebetaald) en dus ben ik heel zuinig op haar! *LOL*

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:40

Ja, daar heb je gelijk in. En ik val je ook niet aan hoor. Ik ben het in principe wel gedeeltelijk met je eens.

Sjuimpje: Een paard dat van te voren een band met je heeft, een beetje vertrouwen...is imo makkelijker om mee te werken. Het is een dier, en met dieren moet je voorzichtig omgaan. Hij moet je vertrouwen winnen, dat werpt in de toekomst alleen maar vruchten af...toch ?

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:54

flettie"]
[quote="Kyra schreef:
het was niet de bedoeling om iemand aan te vallen, maar mijn mening te geven. Graag zou ik van je horen waarom je het niet met mee eens bent omtrent het opbouwne van een band voor je erop stapt

Juist wel, lees even mijn laatste zinnetje
[/quote]

haha, oeps, sorry, even te snel met lezen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:56

Sando schreef:
Sjuimpje: Een paard dat van te voren een band met je heeft, een beetje vertrouwen...is imo makkelijker om mee te werken. Het is een dier, en met dieren moet je voorzichtig omgaan. Hij moet je vertrouwen winnen, dat werpt in de toekomst alleen maar vruchten af...toch ?

Een dier wat geen trauma achter de rug heeft, heeft vertrouwen in mensen. Dat hoef je niet te winnen, dat bieden ze aan.

musje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:59

Desiree"]
[quote="Lielle schreef:
musje, hoeveel paarden heb jij ingereden? Een half jaar longeren voor je erop stapt? Frusty Frusty

hahahaha, kreeg hetzelfde gevoel, ik dacht "dat zal wel weer een kind zijn die dat schrijft"
Mensen, dat je met 2.5 jaar begint met zadelmak maken en zachtjes inrijden, dat is echt niet erg hoor. Je hoeft dat niet als echt werk te beschouwen, het is alleen maar een leerproces en hoeft geen intensieve training te zijn om conditie en souplesse te vergroten, dat komt veel later pas. Maar elke dag rijden, en OOK nog eens (meer dan) een uur, dat is belachelijk, OOK met een 3 of 4 jarige! Gek dat onze kindertjes daar nu niet over struikelen. Ze zien alleen maar "2,5 jaar".
[/quote]

sorry hoor maar als ik dit zo lees wie is dan hier het kindje!
Maar gelukkig dat jullie het allemaal zo perfect weten.........BAH!
p.s. even voor de mierenneu*ers het was theoretisch bedoelt.... de volgende keer zal ik het op de dag precies opschrijven...verder geen commentaar..
Laatst bijgewerkt door musje op 22-01-03 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:00

Sjuimpje schreef:
Je hebt geen band nodig om een paard zadelmak te maken, een paard ligt je of niet.
Een paard wat als veulen wel eens in handen is geweest heeft vertrouwen in de mens, diegene die er op stapt en de ander die begeleidt moeten rust uitstralen en dan rijd je 9 van de 10 keer zo weg.

Dat je rust uit moet stralen: helemaal mee eens, maar ik denk dat het zadelmak maken vergemakkelijkt als er een vertrouwensband opgebouwd is. Het zal uiteraard in lang alle gevallen niet mogelijk zijn (neem bijv een handelsstal) maar als je zelf een jong paard hebt, met de bedoeling daar lang plezier van te hebben, en dus alle tijd hebt om het dier zadelmak te maken, kies ik ervoor om eerst een band op te bouwen en dan zadelmak te maken. Maar goed, dat is mijn keus

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:02

musje"]
[quote="Desiree"][quote="Lielle schreef:
musje, hoeveel paarden heb jij ingereden? Een half jaar longeren voor je erop stapt? Frusty Frusty

hahahaha, kreeg hetzelfde gevoel, ik dacht "dat zal wel weer een kind zijn die dat schrijft"
Mensen, dat je met 2.5 jaar begint met zadelmak maken en zachtjes inrijden, dat is echt niet erg hoor. Je hoeft dat niet als echt werk te beschouwen, het is alleen maar een leerproces en hoeft geen intensieve training te zijn om conditie en souplesse te vergroten, dat komt veel later pas. Maar elke dag rijden, en OOK nog eens (meer dan) een uur, dat is belachelijk, OOK met een 3 of 4 jarige! Gek dat onze kindertjes daar nu niet over struikelen. Ze zien alleen maar "2,5 jaar".
[/quote]

sorry hoor maar als ik dit zo lees wie is dan hier het kindje!
Maar gelukkig dat jullie het allemaal zo perfect weten.........BAH!
p.s. even voor de mierenneu*ers het was theoretisch bedoelt.... de volgende keer zal ik het op de dag precies opschrijven...verder geen commentaar..
[/quote]

precies, laten we elkaar hier even in de waarde laten zeg!

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:05

Sjuimpje: Winnen was idd misschin eniet het goede woord, maar dat het paard je goed gaat vertrouwen. Een paard dat vertrouwen in de mens heeft is weer wat anders als een paard vertrouwen moet hebben in de persoon die er straks opstapt.

Desiree

sorry maar ik zie echt niet het kwaad er van in om met een 2,5 jarige te beginnen. Ik heb met paddy nog even gewacht, ze had een slechte tijd gehad in haar opfok (zuinig met voer weet je wel....) en ik werk niet graag met magere paarden.
Ik heb haar elke dag een beetje gelongeerd, en mijn best gedaan om daarnaast ook weidegang met andere paarden te bieden (en dat viel niet mee op die stal maar het lukte wel). Vooral voor jonge paarden vind ik het belangrijk om te bewegen i.p.v. veel op stal te staan.
Zodra ze de commando's kende van het longeren (meer hoefde van mij niet) ging ik verder met zadel. Zodra ze dat goed kon bolwerken (in mentaal opzicht, want fysiek doe ik nagenoeg geen beroep op een jong paard, ook niet als hij de 3 gepasseerd is) ging ik er op hangen en er elke dag effe op zitten. Toen ze dat goed af kon liet ik haar geregeld staan en ging ik er om de dag een kwartiertje op. Ik werkte nooit lang want dat was niet nodig, ik zag daarin geen toegevoegde waarde. met 3,5 ben ik eigenlijk pas meer gaan doen.

Kyra

Citaat:
Een dier wat geen trauma achter de rug heeft, heeft vertrouwen in mensen. Dat hoef je niet te winnen, dat bieden ze aan.

Een jong paard waar nog niks mee is gedaan, die alleen nog maar in het weiland heeft gelopen, zal toch vanalles nog moeten leren? Al die nieuwe dingen, daar moet het diertje toch vertrouwen in krijgen? Zie ik dat zo verkeerd dan?

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:08

misschien is het meer de vraag wanneer een paard genoeg ontwikkeld is om erop te gaan zitten. En misschien gaat het helemaal niet op om aan een leeftijd vast te klampen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:17

Sando schreef:
Ja, daar heb je gelijk in. En ik val je ook niet aan hoor. Ik ben het in principe wel gedeeltelijk met je eens.

Zand erover dan maar Knipoog
Maar goed, dit blijft gewoon een heel discussiegevoelig onderwerp. De een gaat er met 2,5 mee aan het werk (onder het zadel dan he), de volgende doet dat met 3, de ander weer met 3,5 en er zijn zelfs mensen die wachten tot ze een jaar of 4-5 zijn. Zoveel mensen, even zoveel verschillende meningen (oeh wat klinkt dat wijs )

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:43

Nou okey, nu mijn reactie Lachen

Ik vind het achterlijk dat je buurvrouw nu al een paar maanden op rijdt. Maar dat zijn de meeste het wel met me eens.
alleen ben ik van mening dat het geen kwaad kan om een paard te longeren, zadel erop, hoofdstel erin, deken om, etc. Als je maar niet te ver gaat met die dingen en dat vergeten heel veel mensen nog wel eens...

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:19

Jongens jongens..

3 jaar is ook maar een leeftijd, en niet alle paarden zijn dan al voldoende volwassen (geestelijk en lichamelijk). Het ene paard is bij 3 er helemaal klaar voor. Bij sommige paarden is die leeftijd te vroeg! Zelf ben ik geen voorstander met bij 2,5 inrijden (hoewel er ook paarden zijn die er dan redelijk klaar voor zijn).
Even commentaar op Evy: longeren kan wel degelijk kwaad, en ik weet niet of jij weleens van het woord 'versleten' hebt gehoord?
Daarnaast longeer ik meestal maar 2 keer voordat ik een paard begin met inrijden.

Zoals Sjuim al zei: Rust moet je uitstralen.. En daar ben ik het volkomen mee eens! Als je zelf loopt te stressen, voelt je paard dat en ik denk dat velen daar ooit wel eens een keer ervaring mee hebben gehad.
Net als alles wat je doet met je paard: Als je ZELF rustig bent dan ben je al een heel eind..

Maargoed dit gaat wel erg off-topic, om even terug te komen op de topicstarter..
Zoiezo is de tijd die zij rijdt extreem lang voor een jong paard.
Verder ken ik de eigenaar en het paard niet, dus kan ik niet oordelen over hoe de eigenar er over denkt, en over de lichamelijke/geestelijke stand van het paard kan ik verder ook weinig zeggen..

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:55

Longeren kan in zo verre kwaad, als je het regelmatig doet. Een paard van 2,5 mag elke week gelongeerd worden hoor.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 16:29

Wat doe je dan met paarden waarvan de leeftijd niet gekend is? Op basis van de tanden kan je bij benadering de leeftijd in schatten, maar toch niet helemaal correct. Wat als je een paardje hebt die laat of juist vroeg wisselt en die je dus te oud/jong ingeschat had ... ? Van m'n tinker weet ik ook niet zeker hoe oud hij is ... Het is nu niet dat ik 'm straks ga inrijden hoor, verre van. Mijn planning zit erin om met te gaan oefenen aan de dubbele lijnen als voorbereiding op het mennen, en om hem die winter binnen te doen in een beleerstal om het te laten proffesioneel beleren. Trekken is veel gezonder voor het gestel van een paard, ze voelen de druk stukken minder en krijgen er een sterke rug van en een sterke achterhand. Pas een tijd later ben ik van plan in te rijden ... de eenzijdige druk van het longeren zal in mijn geval dus maar van toepassing zijn op hun 3.5. Even aan de lange lijn het zadel wennen zal wel vroeger gebeuren, maar echt "werkend" longeren ... nee ...

Dan_ielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:08

Ik begrijp niet wat er mis is met rustig aan doen...? En al longeer je je paard een jaar, so what? In mijn ogen gaat het erom wat je je paard wil leren, het is toch niet zo dat er een standaard regel die aanduidt wanneer jij je paard begint te rijden? Klim er iig niet TE vroeg op, ik begin pas met 3,5-4 jaar met serieus inrijden, afhankelijk van de (geestelijke) volwassenheid van het paard. Laat maar lekker klooien en ontdekken, alles op zijn tijd. Rustig aan met die spieren en die botten, kapot kan het altijd nog, waarom er nu al je best voor doen om het te vernielen.
Klopt, sommige paarden heb je in een week onder het zadel, anderen vragen meer tijd, en anderen wil en kun je meer tijd geven. Liever een paardje dat op d'r 5e netjes loopt, dan een die vanaf z'n 4e al 'wijs' is en op z'n 8e opgebrand.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:31

sonjabelgium schreef:
Wat doe je dan met paarden waarvan de leeftijd niet gekend is? Op basis van de tanden kan je bij benadering de leeftijd in schatten, maar toch niet helemaal correct. Wat als je een paardje hebt die laat of juist vroeg wisselt en die je dus te oud/jong ingeschat had ... ? Van m'n tinker weet ik ook niet zeker hoe oud hij is ... Het is nu niet dat ik 'm straks ga inrijden hoor, verre van. Mijn planning zit erin om met te gaan oefenen aan de dubbele lijnen als voorbereiding op het mennen, en om hem die winter binnen te doen in een beleerstal om het te laten proffesioneel beleren. Trekken is veel gezonder voor het gestel van een paard, ze voelen de druk stukken minder en krijgen er een sterke rug van en een sterke achterhand. Pas een tijd later ben ik van plan in te rijden ... de eenzijdige druk van het longeren zal in mijn geval dus maar van toepassing zijn op hun 3.5. Even aan de lange lijn het zadel wennen zal wel vroeger gebeuren, maar echt "werkend" longeren ... nee ...

Bij Sando is de leeftijd ook niet bekend. volgens de handalaar bijna 3. Ik heb op advies ( was zelf 11 jaar ) gewacht en iemand heeft Sando voor me in gaten gehouden. Na 3 maanden ben ik erop gegaan. Toen sando 5 was, heeft iemand in zijn mond gekeken en die vertelde dat hij net 5 was. Heb de DA laten komen en die vertelde hetzelfde, toen was ik wel gerustgesteld. Het had idd ook fout kunnen zijn en had ik er wel opgezeten met 2,5.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:27

Een band met je paard? Dat vind ik erg romantisch klinken, leuk, maar volgens mij denkt een paard niet zo.

Verder lijkt het me wijs als iedereen het artikel wat enkele weken geleden in de hoefslag stond eens leest. Dit gaat over het trainen van een jong paard. Hier komen Johan Heins, Leo de bruin en nog andere echte kenners aan het woord. Hierini staat erg goed verwoord hoe je met een jong paard aan het werk moet gaan.

Hun conclusie: een atleet start ook niet op zijn 10 met sporten, die begint vroeg! met de juiste manier van trainen, als je goed traint, geeft dit geen enkele belemmering voor het paard, het maakt hem juist sterker en losser!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:31

Musje, ik heb je nergens op aangevallen, alleen een vraag gesteld! En trouwens nog geen antwoord gekregen. Ik heb samen met mijn moeder inmiddels 3 paarden ingereden, nu jij.

musje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 09:37

Het ging me dan ook niet zo zeer om jou reactie. Maar nu ik dan...Ik heb 1 paard ingereden en meerdere jonge paarden (die al wel zadelmak waren) dressuur matig getraind. Nu heb ik mijn eigen paardje (maar die is al 18) dus ben ik er niet meer zo erg mee bezig maar volgens mij (waar dit topic overgaat) kan iedereen zien dat het 1,5 uur rijden op een paardje van 2,5 niet normaal is! Zou iemand nu zeggen het paardje is lichamelijk goed ontwikkeld en ze rijd er 1x per week 20 min. op en longeerd 1x per week dat zou ik geantwoord hebben niet mijn keuze is ik wacht liever tot een paard 3 / 3.5 is voordat ik met de training begin (bij een paard van 1 week oud begin je al met de andere dingen zoals aaien, borstelen enz. maar dat is weer iets anders.

vind het alleen banketstaaf*g dat er meteen op een reactie zo'n antwoordt komt. Ik wordt zelf ook wel eens gek van kinderachtige opmerkingen maar om zo banketstaaf*ig te reageren op een "normale reactie" vind ik kinderachtig....

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 09:44

Pipo schreef:
Een band met je paard? Dat vind ik erg romantisch klinken, leuk, maar volgens mij denkt een paard niet zo.

Verder lijkt het me wijs als iedereen het artikel wat enkele weken geleden in de hoefslag stond eens leest. Dit gaat over het trainen van een jong paard. Hier komen Johan Heins, Leo de bruin en nog andere echte kenners aan het woord. Hierini staat erg goed verwoord hoe je met een jong paard aan het werk moet gaan.

Hun conclusie: een atleet start ook niet op zijn 10 met sporten, die begint vroeg! met de juiste manier van trainen, als je goed traint, geeft dit geen enkele belemmering voor het paard, het maakt hem juist sterker en losser!

jammer dat atleten ook weer zo verschrikkelijk jong versleten zijn......

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 09:46

mijn reactie ging erom dat jij beweert dat je een paard eerst een half jaar moet longeren voor je erop stapt, en dat vind ik dus absoluut niet handig. Vandaar mijn vraag, en ik vind het een enorm verschil om een zadelmak paard door te werken of om een groen paard zadelmak en ingereden te krijgen. Ik heb verder helemaal niet op het topci gereageerd vanwege de redenen die ik al in mijn eerste reactie noem, nog afgezien van het feit dat ik het vragen naar de bekende weg vind.