Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sando schreef:Ja, maar jij hebt die band al opgebouwd vanaf 5 maanden... en daarna.....kun je niet meer wachten.
flettie"]
[quote="Kyra schreef:het was niet de bedoeling om iemand aan te vallen, maar mijn mening te geven. Graag zou ik van je horen waarom je het niet met mee eens bent omtrent het opbouwne van een band voor je erop stapt
Sando schreef:Sjuimpje: Een paard dat van te voren een band met je heeft, een beetje vertrouwen...is imo makkelijker om mee te werken. Het is een dier, en met dieren moet je voorzichtig omgaan. Hij moet je vertrouwen winnen, dat werpt in de toekomst alleen maar vruchten af...toch ?
Desiree"]
[quote="Lielle schreef:musje, hoeveel paarden heb jij ingereden? Een half jaar longeren voor je erop stapt?![]()
Sjuimpje schreef:Je hebt geen band nodig om een paard zadelmak te maken, een paard ligt je of niet.
Een paard wat als veulen wel eens in handen is geweest heeft vertrouwen in de mens, diegene die er op stapt en de ander die begeleidt moeten rust uitstralen en dan rijd je 9 van de 10 keer zo weg.
musje"]
[quote="Desiree"][quote="Lielle schreef:musje, hoeveel paarden heb jij ingereden? Een half jaar longeren voor je erop stapt?![]()
Citaat:Een dier wat geen trauma achter de rug heeft, heeft vertrouwen in mensen. Dat hoef je niet te winnen, dat bieden ze aan.
Sando schreef:Ja, daar heb je gelijk in. En ik val je ook niet aan hoor. Ik ben het in principe wel gedeeltelijk met je eens.
sonjabelgium schreef:Wat doe je dan met paarden waarvan de leeftijd niet gekend is? Op basis van de tanden kan je bij benadering de leeftijd in schatten, maar toch niet helemaal correct. Wat als je een paardje hebt die laat of juist vroeg wisselt en die je dus te oud/jong ingeschat had ... ? Van m'n tinker weet ik ook niet zeker hoe oud hij is ... Het is nu niet dat ik 'm straks ga inrijden hoor, verre van. Mijn planning zit erin om met te gaan oefenen aan de dubbele lijnen als voorbereiding op het mennen, en om hem die winter binnen te doen in een beleerstal om het te laten proffesioneel beleren. Trekken is veel gezonder voor het gestel van een paard, ze voelen de druk stukken minder en krijgen er een sterke rug van en een sterke achterhand. Pas een tijd later ben ik van plan in te rijden ... de eenzijdige druk van het longeren zal in mijn geval dus maar van toepassing zijn op hun 3.5. Even aan de lange lijn het zadel wennen zal wel vroeger gebeuren, maar echt "werkend" longeren ... nee ...
Pipo schreef:Een band met je paard? Dat vind ik erg romantisch klinken, leuk, maar volgens mij denkt een paard niet zo.
Verder lijkt het me wijs als iedereen het artikel wat enkele weken geleden in de hoefslag stond eens leest. Dit gaat over het trainen van een jong paard. Hier komen Johan Heins, Leo de bruin en nog andere echte kenners aan het woord. Hierini staat erg goed verwoord hoe je met een jong paard aan het werk moet gaan.
Hun conclusie: een atleet start ook niet op zijn 10 met sporten, die begint vroeg! met de juiste manier van trainen, als je goed traint, geeft dit geen enkele belemmering voor het paard, het maakt hem juist sterker en losser!