hoe pessoa bit gebruiken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:06

mdmoiselle schreef:
Als je hem dressuurmatig prima voor elkaar hebt, maar hij wordt toch te heet op wedstrijden en hij blijft te heet , kun je beter een ander bit pakken, om ongelukken te voorkomen.

Om ongelukken te voorkomen kan je imo dan beter niet starten en eerst zorgen dat je hem onder controle kan houden met een normaal bit...

Ga nou niet vertellen dat je paard zo 'heet' word van het springen, want als je paard niet bang is en goed aan de hulpen staat gaat dit namelijk heel goed zonder pessoa bit.

Maar natuurlijk is de makkelijkste oplossing om er een lekker scherp bit in te hangen..

Bodien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 22:14

kind wat weet jij het toch altijd goed!

nu even niet over mij, want ik ga echt niet beweren dat ik zo goed kan rijden ofzo

maar kijk eens naar de topruiters, ze hebben paarden die ze op een normaal bitje rijden, maar de hebben ook paarden die een ander bit in de mond krijgen, jij wil nu bewerden dat die topruiters het dus harstikke fout doen

Liesje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:29

Chrissie schreef:
kind wat weet jij het toch altijd goed!

Dat zeg ik niet, ik zeg niet wat ik weet maar wat ik vind.. en ik vind het onzin om een scherp bit in een paard z'n mond te hangen omdat je blijkbaar niet de moeite neem het rijtechnisch op te lossen...

Citaat:
nu even niet over mij, want ik ga echt niet beweren dat ik zo goed kan rijden ofzo

goed, doe ik ook niet Lachen

Citaat:
maar kijk eens naar de topruiters, ze hebben paarden die ze op een normaal bitje rijden, maar de hebben ook paarden die een ander bit in de mond krijgen, jij wil nu bewerden dat die topruiters het dus harstikke fout doen

Goed, ik kijk naar een topruiter... *hophophop spring* Knipoog
Nou heel knap allemaal, totdat er dus eentje tussen zit met een paard met zo'n bit erin.. dan vind ik het niet meer leuk om te zien, en echt knap vind ik het nou ook weer niet dan.. ze zullen gerust goed kunnen rijden, maar doe het dan ook helemaal goed, en haal dat bit eruit.

Als je je paard met zo'n bit moet laten springen betekend dat volgens mij toch echt dat je je paard niet goed in de hand hebt, als dat wel zo is heb je dat bit gewoon níet nodig.
Tuurlijk ik doe het ze niet na, absoluut niet maar ik 'bewonder' ze ook niet echt als ik een paard met opengesperde mond rond zie rennen...

enneh, btw.. 'topruiters' zijn ook maar mensen hoor, en ook niet perfect...

Bodien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 16:18

Liesje4ever schreef:

Tuurlijk ik doe het ze niet na, absoluut niet maar ik 'bewonder' ze ook niet echt als ik een paard met opengesperde mond rond zie rennen...

dan zie jij toch echt meer dan ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 16:48

Maar om je te vergelijken met een topruiter gaat me ook wel erg ver.
En dat is niet alleen tegen jou, maar voor vele die een scherp bit nemen, en dat als "smoesje" gebruiken..

Jij rijd dan misschien Z
Maar het verschil tussen paarden en ponys is enorm.
Ik ken genoeg Z ruiters in zowel dresuur als springen bij de ponys, die daar met de paarden nooit meer komen.

Wat je bij topruiters ook vaak ziet is de geldkwestie.
Elk paard moet zo snel mogelijk, hoog lopen.
Hierdoor worden wel eens stukjes basis niet zo goed getraind als dat het zou moeten.
Maar voor een goede boterham moet je soms wat over hebben.
Voor ons hobbie ruiters vind ik dat toch ook heel wat anders.

En ik ken ook een heleboel zeer goede ruiters, met hete en felle paarden die nooit een scherpbit nodig hebben.
In diezelfde ring rijden er rond, die op elk paard dat nodig hebben.
Is dat toeval?

Bodien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 16:58

ho wacht even
ik vergelijk mezelf zeker niet met een topruiter, dat heb ik nooit beweerd

wat ik bedoel, als je een scherper bit goed gebruikt hoeft dat niet per definitie slecht te zijn.
ik weet dat er heel veel mensen zijn die voor het gemak naar een scherp bit grijpen
maar er zijn gewoon ook paarden of pony's die dat gewoon echt nodig hebben

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:04

Je kunt met een dikke trens net zoveel schade aanrichten als je daar flink aan zit te trekken en te zagen. Terwijl als je met een scherper bit wel netjes en voorzichtig je hulpen kunt geven er niets aan de hand is. Dus laat iedereen hier in waarde. De vraag word door deze discusie zo niet beantwoord.

Bodien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 17:08

dank je kingmarco

nogmaals mijn vraag, is het gebruikelijk om met bij een pessoa met pelhemriempjes te rijden

en theorie die ik daarover hoorde is dat het wel kan met helhamriempjes, maar dan gaat het effect weg van het pessoa bit. Dit is namelijk geen bit met vaste scharen, de grote ring zit los, net als bij een watertrens. Dit houdt in, dat wanneer je er pelham-rimepjes aanhangt het hefboomeffect verdwijnt omdat de scharen de druk dusdanig verdelen dat de inwerking weer erg veel op die van een watertrens lijkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:09

Ik ben het helemaal met je eens dat je van elk bit een scherp mes kunt maken.
Maar wat ik wilde zeggen is dat veel ruiters van een scherp bit wel een slagersmes maken.
In het heetst van de strijd vergeten ze ff wel bit er inhangt, en je ziet ze nog volop aan de teugels hangen.
Ik zeg niet dat Chrissie dat doet, maar zie het gewoon te vaak om me heen wel gebeuren.

En ik weet dat dat offtopic is, maar het gaat nog wel steeds omhetzelfde bit Lachen
Dus in bokt begrippen best on topic Haha!

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:17

Ja maar gezien de reden die ze inmiddels gegeven heeft denk ik niet dat dat haar manier van rijden is. Maar haar vraag word er ook niet mee beantwoord.
Persoonlijk denk ik dat het pessoa bit niet eens zo heel scherp is. Het heeft alleen een hefboom werking die er iets aan toe voegt. En ik denk idd dat je de werking teniet doet als je het gebruikt met pelhamriempjes.
Het bit opzich is vergelijkbaar met een dikke watertrens, maar dan met een lichte hefboomwerking achter de oren door de ringen, er zit immers ook geen kinketting aan die de hefboomwerking versterkt zoals bij een stang.

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:58

Clown Ik vind dat er nogal fel gereageerd wordt op de vraag van Chrissie. Ze vraagt alleen iets over pelhamriempjes en er zijn meteen een hele boel mensen die meteen een pleidooi houden TEGEN een pessoabit Verward . Met nogal snijdende opmerkingen . hallo, dit is een forum hoor en daar hoeft niet zo'n hatelijk sfeertje te hangen! En laten we een beetje on-topic blijven...

Een pessoa bit heeft trouwens bij normale teugeldruk helemaal niet zo veel extra inwerking, dan een normale trens, maar bij wat meer teugeldruk wordt er druk achter de oren verkregen. (daar wordt je paard dus echt niet zoveel harder van in de mond en helemaal niet als er alleen in het parcours mee wordt gereden en voor de rest alleen op een dubbelgebroken trens) Als je er dan pelhamriempjes aan doet, wordt de kantelwerking dus (gedeeltelijk) weggenomen en werkt dus niet meer in dmv. druk achter de oren, maar krijgt dan meer de werking van een normale trens.

Ik vind trouwens dat iedereen mag hebben over een pessoabit, bij sommige paarden kan het heel goed van pas komen, bij anderen kan het totaal overbodig zijn. Ik rijd er niet mee en zal dat waarschijnlijk ook nooit doen, daar ik het gewoon niet nodig vind. Mocht je willen discussiëren over wel of geen pessoabit, maak daar dan ff een eigen topic voor aan en ga daar je mening erover verkondigen, ipv hier.

Groetjes mij

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:51

Ik wil je niet aanvallen, ik zeg er eerlijk bij, dat ik ook niet precies weet hoe vriendelijk of onvriendlijk zo'n bit is is goede handen, maar ik wil je alleen even iets zeggen wat Wim Bonhoff in een clinic zei over het pessoabit: "Het lijkt een niet zo onvriendelijk bit, omdat hij er vrij normaal uitziet als een trens met extra ringetjes, maar als het nodig is een iets scherper bit te gebruiken, ben ik meer voor een thiedemanbit of pelham, hoewel die er onvriendelijker uitzien. Maar dat zijn ze mijns inziens dus niet."
Hij zei dit tijdens het Rondje Educatie in Wanroij verleden week, naar aanleiding van een meisje dat bij het springgedeelte een pessoabitje in de mond van haar pony had liggen.
Je hoeft er van mij niets mee te doen, maar misschien heb je wat aan deze tip. Bovendien zei hij er ook nog bij, dat sommige pony's het inderdaad nodig hebben om daarmee gereden te worden.
Dit is trouwens ook geen antwoord op je vraag geworden, maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit iemand met zo'n bit met pelhamriempjes zien rijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:02

goed, ik zal normaal antwoorden: meestal rij je een pessoa bit op 1 teugel, aan de onderste ring (of de middelste bij 3 ringen). Pelhamriempjes heb ik niet gezien aan een pessoa. Maar ik ben zowieso niet weg van pelhamriempjes. Je weet dan niet meer exact waar je loopt te trekken en hoe hard je trekt (zeg het even cru). De precieze overdracht op het bit is weg.
Daarom beter gewoon 1 teugel nemen zonder die riempjes. Je gevoel is dan beter.

Als de 'schaarlengte' en de dikte van een pessoabit gelijk zijn aan de dikte en schaarlengte van een gebroken pelham, dan is de inwerking ook gelijk. (zolang je beide bitten met 1 teugel rijdt, even de kinketting weggelaten Knipoog ). De gebroken pelham vind ik ook een geod alternatief voor de pessoa, mede omdat je je sneller bewust bent met wat voor bit je rijdt (maar is duurder in aanschaf vaak). Maar of de 1 nu duidelijk scherper is dan de andere, dat denk ik niet.

Bodien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 16:38

[quote="Marije_jiplover"]Het lijkt een niet zo onvriendelijk bit, omdat hij er vrij normaal uitziet als een trens met extra ringetjes, maar als het nodig is een iets scherper bit te gebruiken, ben ik meer voor een thiedemanbit of pelham, hoewel die er onvriendelijker uitzien. quote]

ja daar ben ik het ook wel mee eens
maar een pelham en tiedemanbit is pas in de klasse Z toegestaan
en daar loopt deze pony nog niet in

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:49

Zoals ik je al zei, ik weet er zowieso niet zo heel veel van af, ik wilde je alleen even doorgeven wat ik van Wim Bonhof heb gehoord, omdat ik vind dat hij wel verstand van zaken heeft.
Als het pas vanaf de Z is toegestaan, dan zul je idd toch naar een andere oplossing moeten zoeken, maar dat wist ik dus niet.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 22:33

hey
waarschijnlijk word ik nu heel erg aangevallen (zoals gewoonlijk als het om iets gaat dat net iets anders is dan standaard) maar ik rij ook met pessoabit om te springen. Bij dressuur en om te gaan wandelen heb ik een gewone watertrens. Alleen bij het springen is hij echt niet te houden.

Idd zoals idd nu gaat zeggen, is de basis niet bevestigd (we zijn dan ook nog steeds B omdat hij op wedstrijd het steeds in zijn hoofd krijgt te gaan slaan met zijn hoofd) Maar betekent dat dan dat je eerst Z dressuur moet kunnen rijden om te mogen springen (gewoon wat lage sprongetjes van 60cm) ...
Naja, over pelhamriempjes bij zo'n bit heb ik nog nooit gehoord en denk idd ook dat het dan de werking vermindert.
xxx
oja, als iemand enige reactie hierop heeft, gelieve dan niet te beginnen zeuren over het feit dat ik ermee rij of dat de starter van dit topic hiermee rijdt, das nl niet de vraag van het topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 22:44

Wat ik zo jammer vind is dat alles meteen als aanval gezien word.
Het is gewoon advies, wat je ermee doet, moet jezelf weten.
Maar als het bij mensen niet is wat ze graag horen is het meteen slecht bedoeld.
Dan kan ik vast zeggen dat ik nooit berichten plaats met slechte bedoelingen.
Alleen denk ik misschien te snel aan het paard, dan aan de ruiter.

En om op je vraag in te gaan of je dan Z dresuur moet zijn?
Nee.

Maar dan is mijn vraag waarom schud je pony met zijn hoofd.
Daar heeft hij een reden voor.

De reden kan zijn dat hij nu zijn bit te scherp vind.
En dat op alle manieren probeert te ontwijken.
Door het weg te trekken.
Door er weg van te rennen.
Door met zijn hoofd te schudden.

Dus hier ook geen aanval, maar dingen die ik om me heen zie gebeuren, waar mensen zelf vaak niet eens bij stil staan.
Trekken is hard in de mond word vaak gedacht.
Maar kan dus ook het tegendeel zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 23:24

Wim Bonhoff in een clinic zei over het pessoabit: "Het lijkt een niet zo onvriendelijk bit, omdat hij er vrij normaal uitziet als een trens met extra ringetjes, maar als het nodig is een iets scherper bit te gebruiken, ben ik meer voor een thiedemanbit of pelham, hoewel die er onvriendelijker uitzien. Maar dat zijn ze mijns inziens dus niet."

Leuke opmerking, alleen is een pessoa wel toegestaan in lagere klassen met springen en die andere niet. Als je zoals ik een heet paard hebt die werkelijk mega op de sprong aan trekt kun je in het M al behoorlijk in de problemen komen. Had ook liever voor een thiedemanbit gekozen maar als ik die in de ring niet mag gebruiken heb ik er zo weinig aan he. In het B en L staat alles nog wel leuk op standaard afstanden maar in het M moet je toch soms behoorlijk terug kunnen rijden. Als dat niet lukt op een gewoon bit omdat je paard de volgende hindernis allang in zijn vizier heeft ben je blij met de uitvinding van de pessoa hoor, dat kan ik je wel vertellen. In het M staan geen kleine huppeltjes meer die ie steeds op groot weg kan nemen.... In de dressuur rijd ik gewoon op een simpel D-trensje maar kom je onderweg ook geen hindernissen tegen... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 23:32

Ff opmerking tussen door.

Ik heb ook spring ervaring hoor Lachen
Met allemaal jong spul.
En ook verprutst spul wat geleeerd was om te mogen stormen.
wat het bit vast pakte enz.
ook "moeilijke" paarden.
Of hoog in het bloed staande.
maar zonder hoog te willen doen.
allemaal aan de gang gekregen zonder dat soort bitten en onder hulpteugels.

Daarom ben ik vaak ook geen fan van zoiets, omdat ik weet dat het met geduld en tijd opgelost kan worden.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 00:00

Trekken is hard in de mond word vaak gedacht.
Maar kan dus ook het tegendeel zijn.[/quote]

Dat heb ik vandaag ontdekt... Ben van 'stang' overgeschakelt naar een dubbelgebroken bitje.. Een wereld van verschil...

Bij een dwars paard kun je beter eerst een zachtaardige oplossing te kiezen. Begin onderaan en werk naar boven. Je komt vanzelf iets tegen wat werkt.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 01:01

runningkawa schreef:
Maar dan is mijn vraag waarom schud je pony met zijn hoofd.
Daar heeft hij een reden voor.
De reden kan zijn dat hij nu zijn bit te scherp vind.
En dat op alle manieren probeert te ontwijken.
Door het weg te trekken.
Door er weg van te rennen.
Door met zijn hoofd te schudden.

hey
ik ken de reden niet van het verzet in zijn mond, maar ik kan je wel zeggen dat het zowel op de watertrens als op het pessoa-bit hetzelfde is. Ik heb ongeveer 4 à 5 maand niet gesprongen, en dressuur ging stukken beter, maar de laatste 2 weken begon hij weer met hoofdschudden. Zijn tanden zijn in orde (vorige week nagekeken) en verder is hij ook in orde. Volgens mijn instructrice komt het omdat zijn rugspieren en (boven)halsspieren nog niet genoeg ontwikkeld zijn en hij daarom laat weten dat het af en toe pijn doet om aan de teugel te blijven lopen.
xxx

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 01:02

Nix forceren dan.

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 17:49

Chrissie schreef:
en als je een pessoa goed gebruikt wordt je paard daar écht niet stug van en hard in z'n mond

Als je niet eens weet HOE het werkt, en wat de gevolgen van wel of geen riempjes zijn. Hoe kun je er dan zo zeker van zijn dat je ermee kan rijden...

Gadver, jij hangt me echt de strot uit... Schijnheilig

Als je je zo snel aangevallen voelt, wat doe je hier dan nog!!

_Rachelle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:41

Bodien schreef:
ik vraag gewoon even iets, maar zal dat voortaan wel laten

en ik vind ook dat elk paard op een normaal bit goed te rijden moet zijn (daarom rij ik dus met Z pony ook op een gewoon gebroken trensje, en deze pony rij ik in de dressuur ook gewoon op een dubbelgebroken bit) maar er zijn altijd uitzonderingen
er zijn gewoon paarden die je niet op een gewoon bit rijden kan
dat betekent echt nog niet dat er dressuurmatig iets aan mankeert.

Idd je pony loopt inmiddels M2 dressuur dus dressuurmatig zou die idd wel goed voor elkaar zijn.
En ik heb ook een beetje hetzelfde met ene van mijn pony's in het L springen. en had eigenlijk
ook dezelfde vraag, maar voglens mij kan dat wel met pelham riempjes heb vorig weekend nog iemand gezien
die dat deed.

En een beetje extra inwerking hoeft af en toe zeker neit slecht te zijn! als je er maar mee om kunt gaan is mijn
mening. het liefst zou ik zelf eigenlijk met 2 teugels rijden dat je wel zelf beter kunt
bepalen hoe je je inwerking verdeeld, maar in het L mag dit dus nog niet,

ook wel terecht want er zijn oko mensen in het L die daar zeker niet mee om zouden kunnen gaan....

KingMarco

Re: hoe pessoa bit gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:34

Zoooo hoe bedoel je een oud topic, we zijn maar liefst 5 jaar verder ongeveer.