Op het goede been lichtrijden = hupselen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

Re: Op het goede been lichtrijden = hupselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:03

Hebje het ook als je op de linkerhand rijd en dan aandraafd? Want als het alleen is als je op rechts rijdt en dan van hand verandert naar links, dan zou het kunnen zijn dat je hem niet goed hebt omgesteld. Dan krijg je ook vaak zo'n raar drafje Knipoog

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 14:19

justsannie schreef:
kan heel goed zijn dat je door je oude manier van lichtrijden het gevoel hebt dat ie hupst. zien andere mensen die naar jullie kijken tijdens het rijden ook dat ie anders loopt of loopt ie volgens hun normaal?

Lachen

Nee hij hupst ook echt. Hij maakt er gewoon een extra (klein) pasje bij.

Anthonia5 schreef:
Ik zou het eerst nog even aanzien het komt waarschijnlijk omdat je helemaal niet gewend bent om goed te zitten en je pony ook niet. Na een paar weekjes gaat het vast wel over Tong uitsteken

Nee ik wil graag er meteen wat aan doen, vandaar ook de osteopaat.

Negerzoen schreef:
Hebje het ook als je op de linkerhand rijd en dan aandraafd? Want als het alleen is als je op rechts rijdt en dan van hand verandert naar links, dan zou het kunnen zijn dat je hem niet goed hebt omgesteld. Dan krijg je ook vaak zo'n raar drafje Knipoog

Wat je typt klopt niet want hij hupst op links en niet op rechts, geef niks maar om verwarring te voorkomen. Maar het is gewoon zijn slechte kant en heeft niks met omstellen te maken.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:17

jij hebt linksom altijd op het verkeerde been licht gereden. Je paard is daar aan gaan wennen om zo in balans te blijven. Nu ga jij op het goede been lichtrijden, dan heeft je geen balans meer en gaat die moeilijk lopen. Ik denk als je goed blijft oefenen dat je paard vanzelf goed in balans komt. Probeer dan ook lekker voorwaarts te rijden. Knipoog
Succes

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:25

Mijn paard loopt ook onregelmatiger als ik bijvoorbeeld in een buitenrit op het linkerbeen lichtrij. Hij lijkt dat wat "wankeler" en "wiebelt" een beetje. In de bak gaat dat beter maar voel ik zelf dat het me rechtsom meer moeite kost dan linksom. De osteopaat is al eens geweest en hij zat nergens vast. Ik denk dat het ook een beetje gewenning is, heb namelijk een hele tijd zonder er bij na te denken op het rechtervoorbeen gereden buiten.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:52

Ik ben het volledig eens met WiskyBokjes.
Waarschijnlijk zijn jij en je paardje niet helemaal recht in jullie lichaam, en doordat je altijd op het verkeerde been hebt licht gereden is je paardje alleen maar schever geworden.
Osteopaat zal waarschijnlijk verbetering brengen, en misschien is het een idee om zelf eens op een ander paard te rijden en daar goed te oefenen met op het goede been licht te rijden zodat jou lichaam er ook aan went.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:16

Waarschijnlijk is hij rechtsachter sterker en dus idd iets scheef, waardoor hij moeite krijgt als jij op zijn rechtervoorbeen wil lichtrijden (en dus zijn linkerachterbeen en rechtervoorbeen aan de grond horen te staan.) Ik heb dit met Haukon ook een tijdje gehad, maar we zijn er uitgekomen, met hulp van de chiropractor, maar vooral door veel te buigen. Een osteo/chiro/fysio kan immers je paard niet in een keer sterker maken, hij/zij kan hem hooguit helpen sterker te worden.

JapSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:55

Als hij gaat 'hupselen' dan ga je hem gewoon flink naar voren rijden (schoppen) flauwe kul;)
Succes

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:57

Ben het met MaiMai eens dat je paard waarschijnlijk sterker is op zijn rechterachterbeen. Als je linksom rijdt dus het buitenachterbeen. Als je dus linksom gaat draven dan wil hij graag op dat been steun nemen waardoor hij gaat hupsen. In dit geval is het belangrijk om je paard goed recht te richten. Veel voltes te rijden en in te laten buigen. Rij je ook schouderbinnenwaarts en dat soort oefeningen met hem? Zijn erg fijne oefeningen om je paard meer op het binnenachterbeen te krijgen. Begin rustig in stap en bouw het langzaam op. (Als je stapt, heeft hij dan ook de neiging om zijn achterhand naar binnen te brengen? Of om over de buitenschouder weg te lopen? en dan vooral als je iets van hem vraagt wat hij moeilijk vindt, of als je wilt gaan aandraven.)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:07

probeer eens gewoon +- 2 rondjes de kans te geven op het hupselen te corrigeren. laatst zat ik ook een een paard en als je ging lichtrijden en dan wisselen naar het goede been dat er even wert gehupselt maar dan was zo over

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:59

doorzitten is toch doorzitten..?