Achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

Re: Achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:14

Phynix schreef:
Zo leer je een paard dus een oefening op stem?? Volgens mij niet toegestaan in een wedstrijd en lijkt me rijtechnisch toch niet echt lekker. Er is in been- en zithulp wel degelijk een verschil tussen achterwaarts of nageven en voorwaarts rijden en dat dan met stem/teugels tegen houden

een paard een oefening leren mbv stem is een van de beste dingen en wordt door zeer veel ervaren en proffesionele ruiters als zodanig ervaren
enne is wel toegstaan in een wdtsrijd; ik heb er immers nooit commentaar op gehad
maar zoals ik wel duidelijk in mijn eerdere uitleg aangaf; ik heb het mijn paard op mijn zit geleerd maar MET BEHULP VAN STEM BIJ WIJZED VAN CORIGEREN EN OF BELONEN

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:15

Brainless schreef:
Phynix schreef:
Zo leer je een paard dus een oefening op stem?? Volgens mij niet toegestaan in een wedstrijd en lijkt me rijtechnisch toch niet echt lekker. Er is in been- en zithulp wel degelijk een verschil tussen achterwaarts of nageven en voorwaarts rijden en dat dan met stem/teugels tegen houden

Als je een paard zadelmak maakt rij je in het begin toch ook op stem ?!
Dan gebruik je ook de commando's die je gebruikt bij het longeren.
Later laat je de stem commando weg.

inderdaad ; jij begrijpt me helemaal Afgod OK dan!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:17

Phynix schreef:
Klopt Brainless, ben het helemaal eens om je stem te gebruiken en zeker om iets aan te leren, maar in die omschrijving lees ik gewoon de hulpen om voorwaarts weg te rijden als ik de stemhulp weg haal. Hierdoor zal het paard dus geen verschil gaan voelen als ze stemhulp weg wordt gelaten.

????
jij hebt duidelijk mijn tekst of niet goed gelezen of niet goed begrepen Slapen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:29

tamaramt schreef:
enne is wel toegstaan in een wdtsrijd; ik heb er immers nooit commentaar op gehad

Stemgebruik levert -2 op (ook klikken, prrr-en en dergelijke)
Ik heb zo ooit zes minpunten gescoord in een proef, dus zou er toch maar een beetje mee opletten Knipoog

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:35

Urielle schreef:
tamaramt schreef:

Stemgebruik levert -2 op (ook klikken, prrr-en en dergelijke)
Ik heb zo ooit zes minpunten gescoord in een proef, dus zou er toch maar een beetje mee opletten Knipoog

je hebt gelijk wat betreft klikken, prr en dergelijke daar krijg je minpunten voor
maar als ik braaf zeg tegen mijn paard of zachtjes hoo, niet te hard natuurlijk dan is er niks aan de hand; heb er nooit commentaar op gehad
maar het is zelden gebeurd
deed het voornamelijk thuis bij het leren van nieuwe oefeingen en het belonen e.d daarvoor

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:10

Tamaramt, ik zeg juist steeds alleen maar dat je in de begin periode je stem moet gebruiken, met name om te belonen bv. Alleen met wedstrijden kan je wel degelijk worden afgestraft op praten. Gelukkig heb je dat dan nog niet ondervonden. Maar in jouw omschrijving van achterwaart, die ik dus juist wel gelezen heb, geef je aan dat je de voorwaartse hulpen geeft en op stem dan mee terug neemt. Behalve je stem zal je paard dan nooit het verschil voelen tussen voorwaarts en achterwaarts. Later geef je weer wel aan dat je dit verschil met je zit aangeeft, maar kan ik uit je eerste omschrijving niet halen. En ik weet ook wel dat in training veel stem wordt gebruikt, doe ik zelf ook, maar lijkt me geen slim idee om met rijden daarvan afhankelijk te zijn.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:23

Phynix schreef:
Tamaramt, ik zeg juist steeds alleen maar dat je in de begin periode je stem moet gebruiken, met name om te belonen bv. Alleen met wedstrijden kan je wel degelijk worden afgestraft op praten. Gelukkig heb je dat dan nog niet ondervonden. Maar in jouw omschrijving van achterwaart, die ik dus juist wel gelezen heb, geef je aan dat je de voorwaartse hulpen geeft en op stem dan mee terug neemt. Behalve je stem zal je paard dan nooit het verschil voelen tussen voorwaarts en achterwaarts. Later geef je weer wel aan dat je dit verschil met je zit aangeeft, maar kan ik uit je eerste omschrijving niet halen. En ik weet ook wel dat in training veel stem wordt gebruikt, doe ik zelf ook, maar lijkt me geen slim idee om met rijden daarvan afhankelijk te zijn.

dit stond in mijn eerst omschrijving;

goed doorstappen; halt houden; nageeflijk houden; kruis aantrekken ; jezelf zwaar maken ; lichte ophouding in de teugels en achterwaarts vragen

dus lijkt mij niet de hulpen voor voorwaarts Haha! dus zoals ik al eerder aangaf je hebt mijnn tekst gewoon niet goed gelezen en dus niet goed begrepen

Ufsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:33

Ik leer de paarden altijd eerst aan de hand achterwaarts gaan, met druk tegen de borst en met de stem ( later lerem ze het wel zonder stemhulpen)
Onder het zadel ze ik ze eerst schuin in de hoek met de borst tegen de bakrand, dan de juiste been en teugelhulp geven
En met je stem aanvullen tot ze weten wat de bedoeling is.
Dit bouw je verder uit op de hoefslag en later in het midden van de bak.
Als het paard het eenmaal snapt gebruik ik geen stem meer.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:45

goed doorstappen; halt houden; nageeflijk houden; kruis aantrekken ; jezelf zwaar maken ; lichte ophouding in de teugels
als het paard dan naar voren gaat met de stem tegenhouden dus hoo

Staat dus niet vermeld hoe je achterwaarts van je paard vraagt, behalve het voorwaartse met je stem corrigeren

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:55

Ja Ufsan, inderdaad nog een goede tip, eerst in hoek of langs hoefslag proberen. Gelijk in het midden wordt wel erg lastig anders

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:24

Phynix schreef:
goed doorstappen; halt houden; nageeflijk houden; kruis aantrekken ; jezelf zwaar maken ; lichte ophouding in de teugels

als het paard dan naar voren gaat met de stem tegenhouden dus hoo

Staat dus niet vermeld hoe je achterwaarts van je paard vraagt, behalve het voorwaartse met je stem corrigeren

werkelijk waar; sorry hoor; maar hoe dom kun je zijn; ben je analfabeet of wat Boos! of heb je gewoon geen ervaring met dit onderwerp
de hele eerste zin zijn de hulpen voor het achterwaarts zetten!!!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:58

Tuurlijk, dan moet je dat vooral blijven denken hoor. Als je daarmee je paard het verschil kan aanleren wens ik je veel succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:02

Ladies, discussies zijn geen ruzies he Tong uitsteken
Ik leg zelf mijn benen naar achteren en drijf aan per pas.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:05

Ja, precies, vind ik ook de juiste hulp. Halthouden, nageven, bekken kantelen en benen op de pas wat naar achter.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:30

Achterwaarts gaan is lastiger dan de meeste mensen beseffen. Wij leren de jonge paarden al heel snel aan de hand achterwaarts gaan omdat het natuurlijk kan voorkomen dat ze een keer in de trailer moeten. Belangrijker nog. Ze moeten er dan ook weer uit komen. Achterwaart. Voor een paard of veulen dat dat niet eerder deed bijzonder stressvol.

Zodra de paarden onder het zadel lekker aan het been zijn, gesloten halthouden en vlijtig voorwaarts gaan op een hele lichte hulp, beginnen wij met de wending om de voorhand. Enkel en alleen als gehoorzaamheid en om ze te leren dat een kuit meer kan betekenen dan voorwaarts namelijk ook zijwaarts.

Zodra het paard de wending om de voorhand makkelijk en snel kan uitvoeren naar links en naar rechts gaan we naar het achterwaarts toe wat ze al kennen van aan de hand.

De eerste paar keer is er altijd een helper in de rijbaan en doen we de oefening in de hoek van de rijbaan. Omdat het paard al weet dat een kuit zijwaarts en voorwaarts kan betekenen probeert het beide uit. Meestal proberen ze eerst voorwaarts te gaan waar ze tegen de (zo zacht mogelijk weerstandbiedende) hand aanlopen. Daarna gaat het paard meestal proberen om zijwaarts weg te stappen. Omdat dat begrenst wordt door voornamelijk de andere kuit en ook een heel klein beetje door de hand zoekt het paard een andere uitweg en dat is achterwaarts. Zodra hij het stapje achterwaarts genomen heeft is hij klaar.

Volgen er problemen dan ligt dat meestal aan de voorbereiding. Zoals ik eerder las, achterwaarts gaan is geen TRUUKje. Het is de volgende stap die gezet kan worden als de vorige stapjes goed genomen zijn.

Getrek en gepor en geduw enzo heeft inderdaad niets te maken met een goede achterwaartse stap!

Succes

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:31

Phynix schreef:
Tuurlijk, dan moet je dat vooral blijven denken hoor. Als je daarmee je paard het verschil kan aanleren wens ik je veel succes!

succes hoef je me niet te wensen; mijn paard kon binnen een paar dagen achterwaarts net zoals ik de vele andere paarden die ik het heb geleerd

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:33

Phynix schreef:
Ja, precies, vind ik ook de juiste hulp. Halthouden, nageven, bekken kantelen en benen op de pas wat naar achter.

raar Ach gut dit is precies hetzelfde zoals ik het beschreef maar volgens jou waren dit de hulpen voor voorwaarts
ach ja; ben blij dat je het nu eindelijk wel snapt hoe het moet

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:34

Yolande, inderdaad netjes naar het paard toe dat jullie ze aanleren dat een beenhulp meerdere dingen kan betekenen en dat er inderdaad verschil zit in de hulp. Uiteraard vinden ze het dan nog moeilijk en raar in het begin, maar hebben we in ieder geval gedaan wat we konden in de aanloop!! In het begin heb ik hem dus begeleidt met een halstertouw om zijn nek, zodat het geen 'gepluk' in zijn mond gaat worden, waar het soms wel op uitdraait.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:35

Ik weet allang hoe het zit hoor, lees alleen in jou verhaal nergens dat je je bekken kantelt en je benen anders plaats dan bij voorwaartse hulp