Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Urielle schreef:Ik vind het een veralgemenisering want er zijn zoveel redenen waarom een paard besluit nee te zeggen.
Probeer maar eens een merrie voor de eerste keer bij haar veulen weg te rijden, dat levert vaak verzet op. Ga eens rijden met een paard dat een tijd een slecht passend zadel op heeft gehad, die reageert ook echt niet als vanouds, zelfs al zijn rug en zadel nu in orde. Paarden hebben ook een psyche, ben er echt van overtuigd. Dat die van ons uitgebreider is, daar ben ik mee accoord. Maar een paard kan echt wel redenen hebben om te zeggen dat ie het niet meer doet, die buiten de ruiter liggen.

femmiel schreef:Heej,
Nee ik maak nooit ruzie,met m'n Pony maar wel eens andere gadachtes.
Maar je mag wel eens ff beetje hard en boos praten om hem beentje te laten zien wie hij voor zich heeft staan enz.
Maar ga nooit slaan,af en toen een tikje op de neus,of eens Hej Nee zeggen.
Ik zeg altijd als iets niet de bedoeling is Hej Nee mag niet.
En dan weet ze dat 't gewoon niet lief is wat ze doet.
Ze probeert het dan nog een paar keer maar daarna weet ze gewoon dat het niet mag.
Dus Gewoon rustig blijven en gedult hebben en nooit gaan slaan offzo

En dat snap ik ook volkomen dat ze dat doet. Haha! Nu is het wel zo dat ze soms erg kan mutsen, dan moet ik haar wel even wat strenger rijden maar dan is ze er wel weer bij. Eigenlijk hoef ik haar nooit echt op d'r lazer te geven, soms wil ze over me heen denderen en dan zet ik haar gewoon streng naar achteren een paar meter. Miss_Montana schreef:Mijn paard zegt eigenlijk nooit 'nee', alleen soms gaat een oefening niet goed. Maar ik weet dan dat de fout bij mij ligt, ík geef de verkeerde hulpen waardoor zij zegt: Ja doeiiiii
De jouwe kan blijkbaar praten!