Ruzie met je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Ruzie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:36

nadya: wat vind je dan van het begrip meningsverschil? tussen paard en mens?

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:51

Bij mijn paard werkt boos worden/schelden of iets dergelijks alleen maar averechts. Ik kan beter de goede punten extra goed belonen dan boos worden anders gaat ze geheid in staking en is ze helemaal van slag. Mocht iets niet lukken dan is ze er of nog niet aan toe of het ligt aan mij. (meestal ligt het aan mij haha) dus ruzie met mijn paard...nee nooit. Pling

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:59

Saskiakefie, ik denk dat als je paard zich echt verzet, je meestal zelf iets verkeerd doet. Knipoog
Paarden zijn enorm samenwerkende dieren. Zijn ze dat niet of niet meer, wedden dat dat door de mens komt???

Hoe zegt Parelli dat ook alweer?
If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong.

Kan me prima vinden in deze wijze woorden. Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:02

Pat heeft wel meer van die waarheden als een koe Lachen

Er bestaat geen vergevingsgezinder dier dan een paard...... er zijn ook weinig dieren met een zo grote will to please

daar zouden mensen eens bij moeten stilstaan.............

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:08

Ik vind het een veralgemenisering want er zijn zoveel redenen waarom een paard besluit nee te zeggen.
Probeer maar eens een merrie voor de eerste keer bij haar veulen weg te rijden, dat levert vaak verzet op. Ga eens rijden met een paard dat een tijd een slecht passend zadel op heeft gehad, die reageert ook echt niet als vanouds, zelfs al zijn rug en zadel nu in orde. Paarden hebben ook een psyche, ben er echt van overtuigd. Dat die van ons uitgebreider is, daar ben ik mee accoord. Maar een paard kan echt wel redenen hebben om te zeggen dat ie het niet meer doet, die buiten de ruiter liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:44

Urielle schreef:
Ik vind het een veralgemenisering want er zijn zoveel redenen waarom een paard besluit nee te zeggen.
Probeer maar eens een merrie voor de eerste keer bij haar veulen weg te rijden, dat levert vaak verzet op. Ga eens rijden met een paard dat een tijd een slecht passend zadel op heeft gehad, die reageert ook echt niet als vanouds, zelfs al zijn rug en zadel nu in orde. Paarden hebben ook een psyche, ben er echt van overtuigd. Dat die van ons uitgebreider is, daar ben ik mee accoord. Maar een paard kan echt wel redenen hebben om te zeggen dat ie het niet meer doet, die buiten de ruiter liggen.

Yep, redenen buiten de ruiter noemen ze instict.

Zadel: paard merkt dat het zadel pijn doet. Bij pijn geeft het instinct aan dat hij moet rennen, bokken, steigeren enz. Ruiter valt eraf en zet paard terug. Je bevestigt dat de instinctmatige reactie juist was. Je conditioneert je paard om te bokken onder het zadel. Dat wordt een gewoonte, ook al is de pijn allang weg.

Merrie en veulen: instinct geeft in dat een veulen alleen kwetsbaar is dus merrie wil niet weg.

Een paard kan niet voor zichzelf denken en reageert uitsluitend op wat zijn instinct hem verteld of wat je hem hebt aangeleerd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:55

Ik kan me van mensen geen ander 'nadenken' bedenken ook Bloos

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:32

ik word zelf nooit boos op mijn paard. Dat brengt onnodige frustratie met zich mee.
Als ik op iemand boos ben dan is het op mijzelf omdat ik niet hetgene wat ik wil gedaan krijg.
Ik probeer wel zeer consequent te zijn als ik met paarden omga dat wel, maar begin maar zelden te roepen en te slaan zoals ik het wel vaker zie.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 10:35

Heb eigenlijk ook nooit echt ruzie met mijn paarden. Wel eens dat als ik al een waarschuwing heb gegeven en ze doen het de volgende keer zo weer dat ze dan een goeie tik krijgen of dat ik ze even in de hoek zet. Bijv. als ze naar het hek wil en ze gaan gewoon eigenwijs door terwijl ik de andere kant op stuur, dan wil het nog wel eens helpen om gewoon dezelfde kant op te sturen en een paar tikken bij te geven. Daarna is ze weer superbraaf.

Nidiot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:40

Met mijn bijrijdpaard kun je geen 'ruzie' hebben Clown
hij doet alles wat je vraagt, iig probeert hij het.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:18

Ruzie niet echt, wel af en toe een menigsverschil..
heb een pony die nogal verwend opgevoed is en dat nog wel eens wil laten weten,
af en toe in de hoek en dan is het meestal opgelost. verder gaat het altijd wel goed
en hebben zo samen ook wel eens onze dipjes.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 01:43

tja wat mensen soms vergeten is dat een paard een paard is.. Tong uitsteken
tis toch al wonderlijk wat paarden allemaal kunnen??
een vreemdeling op hun rug? een ijzeren ding in hun mond enz?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 03:32

femmiel schreef:
Heej,
Nee ik maak nooit ruzie,met m'n Pony maar wel eens andere gadachtes.
Maar je mag wel eens ff beetje hard en boos praten om hem beentje te laten zien wie hij voor zich heeft staan enz.
Maar ga nooit slaan,af en toen een tikje op de neus,of eens Hej Nee zeggen.
Ik zeg altijd als iets niet de bedoeling is Hej Nee mag niet.
En dan weet ze dat 't gewoon niet lief is wat ze doet.
Ze probeert het dan nog een paar keer maar daarna weet ze gewoon dat het niet mag.
Dus Gewoon rustig blijven en gedult hebben en nooit gaan slaan offzo

Ik vind dit wel erg lief gezegt Knipoog

Ik heb verschillende malen oneenigheid met verschillende paarden, maakt niet uit, ik word niet boos, tenzij ze me echt in de maling nemen.. Maar dat is gewoon in het nederlands genaamd consuquent zijn.

Ik zeg niet.. hey mag niet.. ik vrees dat dat bij de jonge paarden (veel hengsten die hun mannetje weten te staan) Niet zou helpen Haha! Bloos

Het valt mij ook erg op, dat veel mensen snel boos maar ook echt meer naar aggressief neigen..

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:48

Haha die van Femmiel is idd erg lief gezegt.

Dat sommige mensen denken dat paarden hetzelfde denken als mensen, komt omdat de paarden personages van tv-series/films ect. wel echt kunnen denken en praten.
Misschien dat daar de verwarring vandaan komt Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:57

Mijn paard zegt eigenlijk nooit 'nee', alleen soms gaat een oefening niet goed. Maar ik weet dan dat de fout bij mij ligt, ík geef de verkeerde hulpen waardoor zij zegt: Ja doeiiiii Doei, doei En dat snap ik ook volkomen dat ze dat doet. Haha! Nu is het wel zo dat ze soms erg kan mutsen, dan moet ik haar wel even wat strenger rijden maar dan is ze er wel weer bij. Eigenlijk hoef ik haar nooit echt op d'r lazer te geven, soms wil ze over me heen denderen en dan zet ik haar gewoon streng naar achteren een paar meter.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:01

Miss_Montana schreef:
Mijn paard zegt eigenlijk nooit 'nee', alleen soms gaat een oefening niet goed. Maar ik weet dan dat de fout bij mij ligt, ík geef de verkeerde hulpen waardoor zij zegt: Ja doeiiiii Doei, doei

Bijzonder paard Ja De jouwe kan blijkbaar praten!
Nee sorry onzin. Maar ik moet altijd zo hard lachen als iemand zo over zijn paard praat. Ik doe het trouwens ook hoor Bloos

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:13

Ik word soms weleens boos, maar meer uit frustatie.
Ik probeer mijzelf dan altijd even rustig te praten en te zeggen dat hij nog zo jong is en veel moet leren maar soms ontglipt het even (ik sla hem niet, hoor).

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:02

Als ik zo is om me heen kijk, op wedstrijd, ponyclub/ rijvereniging is het soms te triest voor woorden wat ik mensen zie doen met hun paard......... als ze erop zitten dus. Zagen, aan teugels trekken, hoofd van links naar rechts sleuren ( en roepen dan LOS LOS LOS), overdreven sporen/ zweep gebruik, vinden dat hun paard expres " het niet doet" om hun te pesten.

Terwijl hun paard hun grootste lieveling/ schatje enz is als ze ernaast lopen , of tijdens het poetsen, of wanneer ze er mooie spulletjes voor kunnen kopen in de ruitersportzaak.

Is jullie dat wel eens opgevallen ?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:07

Ik heb nóoit ruzie met mijn paard.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:27

Ik heb met Mazzel regelmatig ruzie gehad, oef die heeft het bloed onder mijn nagels vandaan gehaald. Geen reactie, alleen keihard galloperen, niet te sturen, niet aan mijn been, omhoog ipv voorwaarts. Allemaal aangeleerd gedrag, maar dat afleren kost zo'n enorme berg geduld en af en toe was die gewoon op. Dus dan was ik vaak te banketstaaf, soms had ik hem erop eens doorheen en had hij dus gewoon duidelijkheid nodig. Soms dan waren we allebei wat stress kwijt als ik hem even voorwaarts had gezet en soms dan ging het echt niet en was ik alleen supergefrustreerd als ik afsteeg.
Al was het zodra ik afsteeg vaak weer goed en dan gingen we toch nog even de laan af om alles lekker positief af te sluiten. Of dan knuffelde ik nog even of kriebelde ik uitbebreid. Of oefende ik dan alleen maar in stap om af te wenden op mijn gewicht (al had ie momentjes dat ie dat zelfs niet deed, dan mocht hij gewoon op stal en kriebelde ik hem hier en daar)

en nu? Na een hoop geduld hebben we nog steeds hier en daar ruzie, zonder geschreeuw hoor, maar dan ben ik het zo zat dat hij weer dwars door mijn hand heen denderd. Als ik mezelf kalm kan maken tel ik tot tien en vraag ik het hem opnieuw. Maar af en toe zeg ik echt iets minder vriendelijk dat hij van de hoefslag af moet en als mensen op stal mij daarom aankijken met een blik van: 'jee, ponymishandelaar, leer eerst zelf eens rijden dan.' Dan kan ik die mensen wel wat aan doen. Al wordt dat ook steeds minder, eigenlijk gaat alles beter.

Maar zonder geduld kom je er vaak niet en ik snap het best dat het geduld af en toe opraakt. Daar mag je pony niet de dupe van zijn, maar mensen aankijken op het feit dat ze soms iets minder lief zijn voor hun paard, tja, niet iedereen heeft super veel ervaring, NH-gevoel of engelengeduld zoals heel half bokt wel heeft. Knipoog

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 11:49

Verder ben ik het gewoonn onwijs eens met kiwiko.. ik kan me ook niet meer herrineren dat ik echt boos ben geweest op een paard. Meningsverschillen zijn der natuurlijk wel, nou ja niet echt meningsverschillen maar meer onwetendheid van het paard, heb niet begrijpen wat je bedoelt, maar dat is gewoon een kwestie van gedult in het beleerproces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:35

Ik heb elke week wel een een keer dat ik ontploft op het paard zowat,
maar dan heeft iemand anders op haar gereden.
En dan probeert ze me weer uit. Elke week het zelfde verhaal.
Maar soms is ze daarnaar zo mak als lammetje.
Ligt ook hoe haar bui is. Dat kan ik al merken in de stal.
Maar ach ze het karakter ook zo. Cool

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:47

Oei, boos worden op mijn paard!
Dat is echt het laatste.

Ten eerste zoek ik de fout bij mij zelf die ik dan meestal ook wel vind. Vind ik de fout niet dan ziet mijn vriend en instructeur die wel waarna ik blij ben niet mijn geduld te hebben verloren.

Ten tweede is het uitermate ongezond om onterecht boos te worden op mijn paard.
Dat is iets wat zij echt niet accepteert.
Ik zelf ben blij dat ze het niet pikt.

Daarbij komt dat ik graag creatief omga met mijn en haar foutjes. Zij wil altijd heel erg graag dus de meeste fouten komen omdat ze het te graag goed wil doen en ik iets vergeet of niet duidelijk genoeg ben. Hmm ik lees het al. Mijn fouten dus....

Voorbeeldje:
Toen ik de draf een keer wilde verruimen maar net ff te veel hand gaf ging zij zitten en verzamelde voor het eerst super sterk. Uiteraard was dit niet de bedoeling. Ondanks dat heb ik haar de hemel in geprezen en de training van die dag afgerond. Dat bedoel ik met creatief zijn Knipoog

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:23

Nee gelukkig heb ik dat niet zo vaak. Soms wordt ik wel eens boos omdat mevrouwtje alles eng vind maar verder kan zij meer dan mij dus dan zoek ik de fout bij mezelf en niet bij haar. Als ze niet doet wat ik wil dan ga ik eerst kijken of het aan mezelf ligt en zo niet dan blijg ik gewoon net zo lang oefen tot het wel lukt. Af en toe een tikje bij met de zweep doe ik dan wel maar echt boos wordt ik niet

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:03

bij ons stond er iemand op stal, en die schreeuwde altijd tegen haar paard.. en rijden ging ook helemaal niet goed hij liep echt niet goed bij haar en toen iemand anders de een x op zat liep hij super..