Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
runningkawa schreef:soms moeten ze gewoon door een bepaald punt heen..zijn ze daar doorheen komt het niet meer telkens voor.

Citaat:steigeren is bij mij snel klaar.
Ariege schreef:Citaat:steigeren is bij mij snel klaar.
Helemaal mee eens Bulck!
Bij een van mijn paarden kreeg ik te maken met een erfenis van de vorige eigenaar. Bij hem kwam ze er telkens vanaf door onderweg te steigeren en hem te lanceren en vervolgens zelf maar naar huis te gaan. Dit werd zo erg dat hij niet meer op haar durfde te rijden en haar uiteindelijk verkocht heeft. Paard mankeerde niets, maar had wel ietwat een dominantie probleem. Uiteraard werd ook bij mij gesteigerd. Na het een half jaar op de vriendelijke manier te hebben geprobeerd, waarbij ik uiteindelijk, na iedere keer een uur ergens te hebben staan modderen, wel weer verder kon met mijn rit, heb ik het eenmaal met een harde manier geprobeerd, ze heeft nooit meer gesteigerd. Oftewel 1x duidelijk zijn werkte beter dan 100 keer vriendelijk vragen. Uiteindelijk is dit het fijnste paard geworden waar ik ooit mee gewerkt heb.
bulck schreef:steigeren is bij mij snel klaar. eerste keer kunnen ze me nog verassen, tweede keer trek ik ze gewoon om en hoop ik dat ik de juiste kant op spring. heb vroeger eentje gehad met juist hetzelfde verhaal. nu vind ik veel dingen nog acceptabel, maar steigeren absoluut niet. je kan als ruiter niets, ze zeggen we drijven en vooruit, maar de meeste komen eens zo hard tegen je been of beginnen juist overdreven door te gaan. verder kan je er weinig aan doen. een ei is waardeloos en enkel smerig. nee ik ben voor de eenmalige brute actie. je ebt wel wat moed en durf nodig en idd als je op stal staat zal je mss wel verwijten krijgen. maar liever met een keer gedaan dan honderd keer proberen waarbij ze meestal winnen. uiteraard geldt dit wel voor paarden dit dit uit gedrag doen en niet door lichamelijk problemen. paardje heeft dat nooit meer gedaan en laatst nog eens gedaan bij een pony van vrienden. tis dus niet dat ik dagelijks men paard is achterover laat klappen( uiteindelijk is dat nog maar de tweede keer) en doe ik dit ook niet voor het plezier. want erna sta je wel ff met knikkende benen. maar als deze schrikreactie helpt om te voorkomen dan liever dat. gevaarlijke toestanden kan je beter bruusk de kop inslaan dan bijvoorbeeld op een onverwachte plek in de problemen te komen.
Citaat:Hoe heb jij het aangepakt?
KiWiKo schreef:in de baan is niks anders dan op straat
Ariege schreef:Citaat:Hoe heb jij het aangepakt?
Ik heb haar eenmaal met een leren springzweepje tussen haar oren geslagen, heb er overigens wel dagen lang een schuldgevoel aan overgehouden, maar het werkte in haar geval dus wel.

en niemand wist toen wat ze van plan was
maar ze sloeg het idd stuk op het hoofd van de pony, die heel versuft bleef staan opeens.
ze werd in het begin wel iets panikkerig, maar later dus versuft. Gabon schreef:Ik heb gehoord van iemand op stal die dat deed met haar paard wat steeds stijgerde, maar dan met een boterhammenzakje met water erin..
Naomi_unique schreef:dan draait ze om of gaat ze vet hard achteruit lopen.
). Het klinkt eerder als angst en onzekerheid. 
), ga wandelen over die weg en misschien is het handig om een rustig paard mee te laten lopen de eerste keren.