Paard stijgert... Ei gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard stijgert... Ei gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:48

soms moeten ze gewoon door een bepaald punt heen..zijn ze daar doorheen komt het niet meer telkens voor.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 08:51

runningkawa schreef:
soms moeten ze gewoon door een bepaald punt heen..zijn ze daar doorheen komt het niet meer telkens voor.

Thanks, zal men pa optrommelen dit weekend, als het dan niet gaat is het draf-doen ding proberen... Whoosh!

Btw aan allen bedankt voor de begripvolle reacties, vind ik zeer lief!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:52

steigeren is bij mij snel klaar. eerste keer kunnen ze me nog verassen, tweede keer trek ik ze gewoon om en hoop ik dat ik de juiste kant op spring. heb vroeger eentje gehad met juist hetzelfde verhaal. nu vind ik veel dingen nog acceptabel, maar steigeren absoluut niet. je kan als ruiter niets, ze zeggen we drijven en vooruit, maar de meeste komen eens zo hard tegen je been of beginnen juist overdreven door te gaan. verder kan je er weinig aan doen. een ei is waardeloos en enkel smerig. nee ik ben voor de eenmalige brute actie. je ebt wel wat moed en durf nodig en idd als je op stal staat zal je mss wel verwijten krijgen. maar liever met een keer gedaan dan honderd keer proberen waarbij ze meestal winnen. uiteraard geldt dit wel voor paarden dit dit uit gedrag doen en niet door lichamelijk problemen. paardje heeft dat nooit meer gedaan en laatst nog eens gedaan bij een pony van vrienden. tis dus niet dat ik dagelijks men paard is achterover laat klappen( uiteindelijk is dat nog maar de tweede keer) en doe ik dit ook niet voor het plezier. want erna sta je wel ff met knikkende benen. maar als deze schrikreactie helpt om te voorkomen dan liever dat. gevaarlijke toestanden kan je beter bruusk de kop inslaan dan bijvoorbeeld op een onverwachte plek in de problemen te komen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:08

Bulck, het is misschien gemakkelijk om met macht aan te pakken, ben wel bang dat je hier wat tegenstrijdige antwoorden zal krijgen...
Paarden zo overklappen... niet zo handig op straat! en zeer gevaarlijk voor mezelf...

wat als die schrikreactie het erger maakt??

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:10

Citaat:
steigeren is bij mij snel klaar.

Helemaal mee eens Bulck!

Bij een van mijn paarden kreeg ik te maken met een erfenis van de vorige eigenaar. Bij hem kwam ze er telkens vanaf door onderweg te steigeren en hem te lanceren en vervolgens zelf maar naar huis te gaan. Dit werd zo erg dat hij niet meer op haar durfde te rijden en haar uiteindelijk verkocht heeft. Paard mankeerde niets, maar had wel ietwat een dominantie probleem. Uiteraard werd ook bij mij gesteigerd. Na het een half jaar op de vriendelijke manier te hebben geprobeerd, waarbij ik uiteindelijk, na iedere keer een uur ergens te hebben staan modderen, wel weer verder kon met mijn rit, heb ik het eenmaal met een harde manier geprobeerd, ze heeft nooit meer gesteigerd. Oftewel 1x duidelijk zijn werkte beter dan 100 keer vriendelijk vragen. Uiteindelijk is dit het fijnste paard geworden waar ik ooit mee gewerkt heb.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:12

Ariege schreef:
Citaat:
steigeren is bij mij snel klaar.

Helemaal mee eens Bulck!

Bij een van mijn paarden kreeg ik te maken met een erfenis van de vorige eigenaar. Bij hem kwam ze er telkens vanaf door onderweg te steigeren en hem te lanceren en vervolgens zelf maar naar huis te gaan. Dit werd zo erg dat hij niet meer op haar durfde te rijden en haar uiteindelijk verkocht heeft. Paard mankeerde niets, maar had wel ietwat een dominantie probleem. Uiteraard werd ook bij mij gesteigerd. Na het een half jaar op de vriendelijke manier te hebben geprobeerd, waarbij ik uiteindelijk, na iedere keer een uur ergens te hebben staan modderen, wel weer verder kon met mijn rit, heb ik het eenmaal met een harde manier geprobeerd, ze heeft nooit meer gesteigerd. Oftewel 1x duidelijk zijn werkte beter dan 100 keer vriendelijk vragen. Uiteindelijk is dit het fijnste paard geworden waar ik ooit mee gewerkt heb.

Hoe heb jij het aangepakt?
Bij mij is het ook snel gedaan, in de piste kan is ze is flink aanpakken maar op straat niet... daar ligt mijn groot probleem!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:13

in de baan is niks anders dan op straat

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:14

bulck schreef:
steigeren is bij mij snel klaar. eerste keer kunnen ze me nog verassen, tweede keer trek ik ze gewoon om en hoop ik dat ik de juiste kant op spring. heb vroeger eentje gehad met juist hetzelfde verhaal. nu vind ik veel dingen nog acceptabel, maar steigeren absoluut niet. je kan als ruiter niets, ze zeggen we drijven en vooruit, maar de meeste komen eens zo hard tegen je been of beginnen juist overdreven door te gaan. verder kan je er weinig aan doen. een ei is waardeloos en enkel smerig. nee ik ben voor de eenmalige brute actie. je ebt wel wat moed en durf nodig en idd als je op stal staat zal je mss wel verwijten krijgen. maar liever met een keer gedaan dan honderd keer proberen waarbij ze meestal winnen. uiteraard geldt dit wel voor paarden dit dit uit gedrag doen en niet door lichamelijk problemen. paardje heeft dat nooit meer gedaan en laatst nog eens gedaan bij een pony van vrienden. tis dus niet dat ik dagelijks men paard is achterover laat klappen( uiteindelijk is dat nog maar de tweede keer) en doe ik dit ook niet voor het plezier. want erna sta je wel ff met knikkende benen. maar als deze schrikreactie helpt om te voorkomen dan liever dat. gevaarlijke toestanden kan je beter bruusk de kop inslaan dan bijvoorbeeld op een onverwachte plek in de problemen te komen.

en als je paard zo valt dat hij een gebroken rug heeft?
en dan in moet worden geslapen? voel jij je dan niet een beetje schuldig?

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:17

Citaat:

Ik heb haar eenmaal met een leren springzweepje tussen haar oren geslagen, heb er overigens wel dagen lang een schuldgevoel aan overgehouden, maar het werkte in haar geval dus wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:17

een steigeraar krijgt zowizo een draai om zn oren....... ALS!! hij me te vlug af is..........

Zeker als het om dit soort redenen is....... dan help ik het dier echt wel een handje naar voren.....

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:17

KiWiKo schreef:
in de baan is niks anders dan op straat

Nee maar kwestie van flink aanpakken wel hoor!
Als ze stijgerd en ze valt om of doet een misstap liggen we in de beek, ik heb een beperkt aantal meters om ze te straffen... is niet leuk hoor om zo te gaan wandelen, afstappen en terug opstappen is gemakkelijk maar ze rammelt met mijn voeten en gewoonlijk ben ik sterk genoeg om het te overwinnen behalve op wandeling...
Haar humeur schommelt echt ook erg, de ene dag is ze kalm de andere dag irritant!

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:19

ik volg dit topic even want ik vind dit wel erg intressant Haha!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:19

Ariege schreef:
Citaat:

Ik heb haar eenmaal met een leren springzweepje tussen haar oren geslagen, heb er overigens wel dagen lang een schuldgevoel aan overgehouden, maar het werkte in haar geval dus wel.

Dan doet ze verder of het is niet hard genoeg geweest...maar ik denk daar niet graag aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:20

maar de tip als opzij trekken is wel een tip warvoor de ruiter een bepaalde handigheid moet hebben Lachen
Anders gaat het gegarendeerd fout

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:21

ik heb gezien hoe iemand een ei op het hoofd van haar pony gooide, vanaf dat ze er op zat
de pony wilde egt geen kant meer op, dribbelde de hele tijd heen en weer, bokken, stijgeren, het hield maar niet op.
toen vroeg de berijdster dus iemand en ei te halen, er was een kippenhok op stal Clown en niemand wist toen wat ze van plan was Tong uitsteken maar ze sloeg het idd stuk op het hoofd van de pony, die heel versuft bleef staan opeens.
daarna luisterde ze wel, heeft een rondje braaf gedraafd en toen mocht ze naar stal, het had dus geholpen Knipoog ze werd in het begin wel iets panikkerig, maar later dus versuft.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:23

Kent er niemand zo'n trukken zoals het ei?
Iets wat voor een paard zooo erg lijkt maar het eigenlijk niet is?

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:24

Ik heb gehoord van iemand op stal die dat deed met haar paard wat steeds stijgerde, maar dan met een boterhammenzakje met water erin..

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:25

Gabon schreef:
Ik heb gehoord van iemand op stal die dat deed met haar paard wat steeds stijgerde, maar dan met een boterhammenzakje met water erin..

Mmm klinkt minder vuil Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:25

heb je tijd voor die fratsen steigert een paard niet echtt... dan hou je een ei niet heel..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:26

een waterbalon kapot laten knappen Tong uitsteken

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:28

Ik volg dit even.
Mijn pony gaat soms ook in verzet als we buiten zijn, dan draait ze om of gaat ze vet hard achteruit lopen. Maar gelukkig stijgert ze nooit! Bij mij is het probleem eigenlijk altijd op te lossen door hulpen naar voren te blijven geven, hoe hard ze er ook van achteruit gaat lopen, uiteindelijk krijgt ze door dat het geen zin heeft, en ineenkeer is ze superbraaf en doet alles wat ik vraag Haha!

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:28

Ik heb haar eenmaal met een leren springzweepje tussen haar oren geslagen, heb er overigens wel dagen lang een schuldgevoel aan overgehouden, maar het werkte in haar geval dus wel.[/quote]
Dan doet ze verder of het is niet hard genoeg geweest...maar ik denk daar niet graag aan![/quote]

Als je het doet moet het ook met volle overtuiging en ja een klein tikje is dan niet voldoende. Nee, ik deed het ook niet graag het was voor mij mijn laatste redmiddel.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:29

hebben ze dan geen hersenschudding?

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:32

Naomi_unique schreef:
dan draait ze om of gaat ze vet hard achteruit lopen.

Als je t hierbij nou expres allebei doet, omkeren en achteruit dr langs, wil ook wel eens helpen. Bijvoorbeeld als ze zelf omdraaid, achteruit zetten en er langs. Of als ze uit zichzelf achteruit gaat, omkeren en achteruit laten gaan..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:32

Tja, ik zou het zelfvertrouwen van dit paard liever wat meer opvijzelen, eerlijk gezegd. Lachen
Het paard geeft duidelijk iets aan (duidelijker kan haast niet) en dit klinkt mij helemaal niet in de oren als koppigheid (iets waar veel ruiters graag aan vast blijven houden Knipoog ). Het klinkt eerder als angst en onzekerheid.

De oplossingen die ik hier lees zijn weer eh.... gezellig. Clown

Zorg voor een goede band tussen ruiter en paard. Zorg dat het paard zich goed leert richten op de persoon op hem (desnoods met 'ja, daar gaan we weer' grondwerk Haha! ), ga wandelen over die weg en misschien is het handig om een rustig paard mee te laten lopen de eerste keren.

Helaas kan ik van achter de laptop niet zien wat er precies aan de hand is met het paard, maar in koppigheid geloof ik niet.