Pony accepteerd bit niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Re: Pony accepteerd bit niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 06:53

Engeltje: Teugelkreupel lopen heeft ze nog nooit gedaan. Vraag me af of het dan echt aan mij ligt. Het enige wat ik doe is contact houden en zorgen dat ze voorwaarts is, imo geen reden om teugelkreupel te lopen. Volgens mij is het echt een reactie op het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:50

AnneMaaike17 schreef:
Nog even: ik doe een opleiding paardensport in deurne en heb bij handelstal(len) gewerkt! dus denk dat ik daar in de praktijd wel wat geleerd heb van de leermeersters Knipoog

Dan heb je in ieder geval één belangrijk aspect niet geleerd. Namelijk dat wanneer een paard z'n tong over het bit legt of uit z'n mond legt, dat dit in de meeste gevallen een uiting is van hinder of pijn. Dat er dus iets aan de hand is in die mond in combinatie met dat bit.
Een paard kan niet praten inderdaad, maar door z'n tong over het bit te leggen, kan hij in ieder geval nog iets dòen om aan die pijn te proberen ontkomen en aangeven dat er iets niet goed zit (het 'AU').
En nu zeg jij met je Deurne-opleiding en handelsstallen-ervaring dat een paard z'n mond niet mag openen.
Tong over het bit leggen is géén kwestie van ongehoorzaamheid en heeft al helemaal niets te maken met 'veel bloed'.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:07

Linda ik geloof echt niet dat het aan jou rijden ligt, je hebt eerder te weinig contact dan te veel druk. Daar zal ze echt niet teugelkreupel van worden lijkt mij. Ik denk dat je al de juiste beslissing hebt genomen Lachen

Of topic: tong over het bit leggen lijkt mij ook een uiting van ongenoegen of pijn. En ik heb mijn 4 jarige opleiding paardenhouderij + orun al afgerond Knipoog Tong uitsteken

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:56

Lintjuuuh schreef:
Dani62: Ja ik weet dat het kan, maar zal het zelf nooit proberen. Ik heb te veel ongelukken zien gebeuren met bit, dat ik het al nooit zonder bit zou durven. Dus dat gaat hem voor mij niet worden.

Ik zou het daarom juist eerder zonder bit doen!!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:03

@ annemaaike17, met of zonder opleiding, men weet als een paard de tong over het bit legt, dat er wat mis is. En een neusriem kan 'zacht' lijken omdat ie onderlegt is, maar kijk eens wat er binnen in de mond gebeurd. Het paard kan geen kant op, en als ie pijn heeft (bijv. haken op de kiezen) kan ie rare reacties geven. Een neusriem is er dus niet voor, om hem mooi te laten aansluiten. Maar voor meer controle.

Even over het bit en de tong:
In de meeste gevallen komt dit voor bij paarden die willen laten merken dat er iets niet goed is. Het kan aan het bit liggen, maar kijk eens verder naar het paard. Heeft ie echt nergens last van? De rug, zadel, spierpijn, conditie, bit, mond? Ander voer? Slechte warming up? Bekijk zijn gedrag is, hieruit kan je ook veel opmaken.

*en je kan altijd nog op bitloos overstappen Knipoog maar op deze manier neem je het probleem niet weg, want je weet niet zeker of het echt aan het bit ligt Knipoog *

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:13

Hmm herkenbaar probleem Bloos

mijn paard is ook super onrustig... is altijd alleen maar bezig met het bit.. zelfs als ik er nog geen eens opzit Bloos ..

heb allerlei verschillende bitten geprobeerd.... heb nu een appelbit daar doet ze het wel het fijnste op alleen bijt ze die stuk Verward vrijdag komt de tandarts weer dus laat ik het bit aan hem zien en ben heel benieuwd wat hij er van zegt Bloos

Heb ook een lage neusriem sinds een tijdje en dat heeft wel al heel goed geholpen... heb vorige keer ook bitloos geprobeerd opzich was ze wel stiller met er hoofd maar nog niet echt een denderend succes maar daar zou ik het misschien wat langer voor moeten proberen...

Als ik nu een ijzeren bitje in doe.. is ze helemaal niet meer te rijden,, terwijl ik de eerste jaren daar ook wel aardig op heb kunnen rijden.. (ook toen was ze onrustig) maar als ik hem nu na het appel bit in doe kan ik er haast niks meer mee Bloos

Soms heeft ze ook der dagen dan is er vrij weinig aan de hand en loopt ze de steren van de hemel... het is echt elke dag weer een wereld van verschil.. geen hoogte van te krijgen Bloos

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:41

Ik heb ook een merrie die absoluut geen bit in wil, ze heeft ten eerste een heel kort mondje en ik heb er al verschillende bitjes in gedaan , om te kijken of er een tussen zat die ze wel fijn vond, nu rij ik zelf bitloos, maar stel dat ik haar ooit moet weg doen zou het wel handig zijn als ze ook een bit in kan.
Maar helaas madam vind het 3x niks, lijkt wel of ze er super misselijk van word en gooit haar tong erover en noem maar op wat ze allemaal verzint om het eruit te krijgen, ze is nu 4.5 en wie weet in de toekomst dat ze hem wel gaat accepteren en anders maar niet.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 00:42

JoviBan schreef:
AnneMaaike17 schreef:
een paard mag zijn mond iig niet kunnen openen want dan kan hij zijn tong over het bit heen slaan:S maar je kan altijd een hackamore gebruiken:D

Een paard mòet de mogelijkheid hebben om z'n mond te kunnen openen. Hoe moet hij anders "AU!" zeggen?!

mee eens als een paard last van haken of wat dan ook maar heeft dat hij dan zijn tong over het bit gooit, maar ik heb ooit een paard gehad die onder zijn werk uit wou lopen als we hem wat nieuw leerden. Als ik een wending om de achterhand wou rijden gooide hij zijn tong over het bit om er onderuit te komen terwijl ik toch netjes elke 5/6 maanden te tandarts laat komen!! zelf heb ik ook een mondklem zodat ik zelf kan zien of hij of zij haken heeft, voel ik een klein haakje?? dan laat ik de tandarts komen!! (doe ik om de 3/4 weken)

kortom: als je gewoon ervoor zorgt dat je de tandarts laat komen wanneer dit nodig is hoeft hij geen last van haken te hebben.

leuk!! sommige jury-leden willen een paard niet eens meer jureren als ze hun mond opendoen!! duss.. dan denk ik niet dat een mond van een paard open moet kunnen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:11

AnneMaaike17 schreef:
mee eens als een paard last van haken of wat dan ook maar heeft dat hij dan zijn tong over het bit gooit, maar ik heb ooit een paard gehad die onder zijn werk uit wou lopen als we hem wat nieuw leerden. Als ik een wending om de achterhand wou rijden gooide hij zijn tong over het bit om er onderuit te komen terwijl ik toch netjes elke 5/6 maanden te tandarts laat komen!! zelf heb ik ook een mondklem zodat ik zelf kan zien of hij of zij haken heeft, voel ik een klein haakje?? dan laat ik de tandarts komen!! (doe ik om de 3/4 weken)

Het is een menselijke gedachte dat een paard "onder het werk uit wil". Is het ooit bij je op gekomen dat een paard bepaalde oefeningen gewoon erg moeilijk of onplezierig vindt om te doen? En heb je er dan wel eens bij stil gestaan of jij dan misschien te veel vroeg, te snel wilde, niet de juiste vragen stelde en niet de juiste, onduidelijke of onvriendelijke hulpen gaf?

AnneMaaike17 schreef:
kortom: als je gewoon ervoor zorgt dat je de tandarts laat komen wanneer dit nodig is hoeft hij geen last van haken te hebben.

Het gebit bestaat uit meer elementen dan kiezen die haken kunnen ontwikkelen. En de mond bestaat uit meer elementen dan alleen kiezen.
Er kan van alles aan de hand zijn in de mond waarom een paard het bit niet accepteert. Haken is slechts één aspect.

AnneMaaike17 schreef:
leuk!! sommige jury-leden willen een paard niet eens meer jureren als ze hun mond opendoen!! duss.. dan denk ik niet dat een mond van een paard open moet kunnen!!

Goede zaak dat juryleden geen open monden willen zien. Open mond geeft namelijk aan dat het paard verzet toont (lees: hinder, pijn). En dergelijke ruiters zouden onmiddellijk de ring uit moeten, in plaats van het paard de mond dichtsnoeren.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:54

[quote=Joviban]
Het gebit bestaat uit meer elementen dan kiezen die haken kunnen ontwikkelen. En de mond bestaat uit meer elementen dan alleen kiezen.
Er kan van alles aan de hand zijn in de mond waarom een paard het bit niet accepteert. Haken is slechts één aspect.

Goede zaak dat juryleden geen open monden willen zien. Open mond geeft namelijk aan dat het paard verzet toont (lees: hinder, pijn). En dergelijke ruiters zouden onmiddellijk de ring uit moeten, in plaats van het paard de mond dichtsnoeren.[/quote]

Hier komt natuurlijk bij dat als je een paard koopt je hem natuurlijk röntgenologisch laat keuren. hierbij sluit je uit dat je paard gebreken heeft in zijn lichaam (dus ook in en rond zijn mond!!) en een paard dat onder zijn werk uit wil vind het gewoon moeilijk!! ik geef voor de rest duidellijke hulpen zeker niet gemeen (maar je kent me ook niet & mijn paard ook niet) dus het paard kan het maar vind het gewoon moeilijk!! dus wil hij dat liever niet doen, logisch... toch?

dus precies zo als ik al eerder zei: je moet klachten uitsluiten en de tandarts laten komen!!!

maar je zei een paard kan meerdere klachten hebben in of rond de mond, maar je kan geen voorbeelden noemen..!! vaag..??!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:12

AnneMaaike17 schreef:
maar je zei een paard kan meerdere klachten hebben in of rond de mond, maar je kan geen voorbeelden noemen..!! vaag..??!!

O.a. wolfskiesjes en/of hengstentanden kunnen zeer pijnlijk zijn met bit in.
Ook speelt bijv. de tong (de dikte en de lengte) een grote rol bij het wel/niet kunnen accepteren van een bit.
En kan ook het wangslijmvlies erg dik c.q. overmatig zijn (en overlopen op de lagen), waardoor dit met een bit in verdrukking komt en dus pijn geeft.
Of is de onderkaak te ondiep van vorm om de tong te kunnen opbergen.
Of ligt de hechting van de voorste en achterste tong net onder het bit, waardoor het paard altijd zal proberen met die plek onder het bit uit te komen.
Verder speelt mee of het paard een korte of een lange mondspleet heeft, een laaghangend rooster, oude trauma's op de lagen en/of botwoekeringen en eventueel bindweefsel.

Wat jij zegt dat tijdens een röntgenologische keuring gebreken in en rond zijn mond worden uitgesloten: was dat maar waar. Helaas kijken de meeste DA's alleen naar het gebit en soms ook naar beschadigingen in de mondholte, maar daar houdt hun kennis verder ook op.

Lees verder eens op www.bitloos.nl bij 'Artikelen van de NVBP'.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:20

JoviBan schreef:
AnneMaaike17 schreef:

O.a. wolfskiesjes en/of hengstentanden kunnen zeer pijnlijk zijn met bit in.
Ook speelt bijv. de tong (de dikte en de lengte) een grote rol bij het wel/niet kunnen accepteren van een bit.
En kan ook het wangslijmvlies erg dik c.q. overmatig zijn (en overlopen op de lagen), waardoor dit met een bit in verdrukking komt en dus pijn geeft.
Of is de onderkaak te ondiep van vorm om de tong te kunnen opbergen.
Of ligt de hechting van de voorste en achterste tong net onder het bit, waardoor het paard altijd zal proberen met die plek onder het bit uit te komen.
Verder speelt mee of het paard een korte of een lange mondspleet heeft, een laaghangend rooster, oude trauma's op de lagen en/of botwoekeringen en eventueel bindweefsel.

Wat jij zegt dat tijdens een röntgenologische keuring gebreken in en rond zijn mond worden uitgesloten: was dat maar waar. Helaas kijken de meeste DA's alleen naar het gebit en soms ook naar beschadigingen in de mondholte, maar daar houdt hun kennis verder ook op.

dat van die wolfstandjes etc. die worden meestal getrokken door de tandarts dus dat valt daar ook weer onder;) mijn paard is ook rontgenologisch getest maar die keken naar de hele kaak/gebit mond enz enz

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:33

@ joviban Afgod
Helemaal met je eens!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:12

Mijn paard is vrijdag naar de tandarts geweest ... haken waren niet heel erg ernstig wel wat puntjes hier en daar maar die had ik ook verwacht na een jaar Knipoog dus was wel weer nodig maar dan rij ik ook minder of niet als ik merk dat ze last begint te krijgen Bloos

Nou heb ik ook mn bit aan mn tandarts latn zien.. want die bijt ze helemaal stuk vooral aan 1 kant...

Nou blijkt ze heeft nergens last in der mond tanden zijn gewoon goed.... maarr ze doet met der tong haar bit naar de kiezen duwen en dan zet ze het bit vast tussen der kiezen Bloos .... der ene voorste onder kies is ook helemaal afgesleten... kan verders geen kwaad maar is wel lastig natuurlijk Bloos ...

nou heeft hij mij een ander bit geadviseerd.... een bit waarbij ze minder makkelijk met er tong naar achteren kan duwen... Knipoog weet even niet hoe die heet zal hem eens opzoeken....

gelukkig hebben meer paarden dit probleem zelfs grand prix paarden haha dus er is nog hoop Clown