Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
AnneMaaike17 schreef:Nog even: ik doe een opleiding paardensport in deurne en heb bij handelstal(len) gewerkt! dus denk dat ik daar in de praktijd wel wat geleerd heb van de leermeersters

Lintjuuuh schreef:Dani62: Ja ik weet dat het kan, maar zal het zelf nooit proberen. Ik heb te veel ongelukken zien gebeuren met bit, dat ik het al nooit zonder bit zou durven. Dus dat gaat hem voor mij niet worden.
maar op deze manier neem je het probleem niet weg, want je weet niet zeker of het echt aan het bit ligt
* 
..
vrijdag komt de tandarts weer dus laat ik het bit aan hem zien en ben heel benieuwd wat hij er van zegt
JoviBan schreef:AnneMaaike17 schreef:een paard mag zijn mond iig niet kunnen openen want dan kan hij zijn tong over het bit heen slaan:S maar je kan altijd een hackamore gebruiken:D
Een paard mòet de mogelijkheid hebben om z'n mond te kunnen openen. Hoe moet hij anders "AU!" zeggen?!
AnneMaaike17 schreef:mee eens als een paard last van haken of wat dan ook maar heeft dat hij dan zijn tong over het bit gooit, maar ik heb ooit een paard gehad die onder zijn werk uit wou lopen als we hem wat nieuw leerden. Als ik een wending om de achterhand wou rijden gooide hij zijn tong over het bit om er onderuit te komen terwijl ik toch netjes elke 5/6 maanden te tandarts laat komen!! zelf heb ik ook een mondklem zodat ik zelf kan zien of hij of zij haken heeft, voel ik een klein haakje?? dan laat ik de tandarts komen!! (doe ik om de 3/4 weken)
AnneMaaike17 schreef:kortom: als je gewoon ervoor zorgt dat je de tandarts laat komen wanneer dit nodig is hoeft hij geen last van haken te hebben.
AnneMaaike17 schreef:leuk!! sommige jury-leden willen een paard niet eens meer jureren als ze hun mond opendoen!! duss.. dan denk ik niet dat een mond van een paard open moet kunnen!!
AnneMaaike17 schreef:maar je zei een paard kan meerdere klachten hebben in of rond de mond, maar je kan geen voorbeelden noemen..!! vaag..??!!
JoviBan schreef:AnneMaaike17 schreef:maar je zei een paard kan meerdere klachten hebben in of rond de mond, maar je kan geen voorbeelden noemen..!! vaag..??!!
O.a. wolfskiesjes en/of hengstentanden kunnen zeer pijnlijk zijn met bit in.
Ook speelt bijv. de tong (de dikte en de lengte) een grote rol bij het wel/niet kunnen accepteren van een bit.
En kan ook het wangslijmvlies erg dik c.q. overmatig zijn (en overlopen op de lagen), waardoor dit met een bit in verdrukking komt en dus pijn geeft.
Of is de onderkaak te ondiep van vorm om de tong te kunnen opbergen.
Of ligt de hechting van de voorste en achterste tong net onder het bit, waardoor het paard altijd zal proberen met die plek onder het bit uit te komen.
Verder speelt mee of het paard een korte of een lange mondspleet heeft, een laaghangend rooster, oude trauma's op de lagen en/of botwoekeringen en eventueel bindweefsel.
Wat jij zegt dat tijdens een röntgenologische keuring gebreken in en rond zijn mond worden uitgesloten: was dat maar waar. Helaas kijken de meeste DA's alleen naar het gebit en soms ook naar beschadigingen in de mondholte, maar daar houdt hun kennis verder ook op.
dus was wel weer nodig maar dan rij ik ook minder of niet als ik merk dat ze last begint te krijgen 
.... der ene voorste onder kies is ook helemaal afgesleten... kan verders geen kwaad maar is wel lastig natuurlijk
...
weet even niet hoe die heet zal hem eens opzoeken....