tong uitsteken onder het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dahnee

Re: tong uitsteken onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:05

hyeehyeeee

meestal is dat doordat er een wondje om de mond ergens zit..
en als dat dan droog word voelt dat niet fijn aan..
daarom steken ze de tong uit , dan word het vochtig.. Vingers aflikken

xx dahnee

succes ermeee Go jij! Go jij!

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:07

als de ts over zou stappen op bitloos heeft het nog geen nut,
ze wil nl wedstrijden gaan starten Clown

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:14

mijn pony'tje deed dit ook. Een keer een ander bit geprobeerd, maar dat werkte maar een week. Toen oude weer terug in gehangen. probleem is eigenlijk vanzelf over gegaan toen ik hem beter ben gaan rijden. Toen hij na ging geven was het probleem over.. weet niet hoe die van jou in nageving en ontspanning loopt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:36

Barbiietut schreef:

Dat heeft zeer zeker wel nut, ze zou eerst alle andere knopjes erop kunnen zetten zonder bit en dan als ze er beide aan toe zijn voor de verfijning een bitje in doen, dus nu puur aan de basis gaan werken, hoe train ik een paard , wat en welke spiergroep wil ik trainen om mijn paard sterk en gezond te houden en ook nog mij erbij te kunnen dragen, dat is het begin, wat ben ik aan het doen en waarom, wat doe IK fout als mijn paard zijn tong uitsteekt , dat doet hij niet om te klieren , maar om een rede, wat doe IK fout als mijn paard op de vlucht slaat. Wat doe IK fout als mijn paard staakt, zijn zoveel redenen te bedenken wat e zelf fout doet, maar heel moeilijk toe te geven.
Is vaak zo jammer dat mensen de signalen niet opvangen die hun paarden uitzenden en dus maar doorrijden tot het een probleem is/word en dan ligt het aan het paard, heel apart.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:42

ik ben absoluut niet tegen bitloos hoor Knipoog dat je dat niet denkt..
rij zelf ook af en toe bitloos met mn paard wat ik in de M1 start.

maar als de ts denk dat het niet aan het bit ligt?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:48

midgie schreef:
Barbiietut schreef:

Dat heeft zeer zeker wel nut, ze zou eerst alle andere knopjes erop kunnen zetten zonder bit en dan als ze er beide aan toe zijn voor de verfijning een bitje in doen, dus nu puur aan de basis gaan werken, hoe train ik een paard , wat en welke spiergroep wil ik trainen om mijn paard sterk en gezond te houden en ook nog mij erbij te kunnen dragen, dat is het begin, wat ben ik aan het doen en waarom, wat doe IK fout als mijn paard zijn tong uitsteekt , dat doet hij niet om te klieren , maar om een rede, wat doe IK fout als mijn paard op de vlucht slaat. Wat doe IK fout als mijn paard staakt, zijn zoveel redenen te bedenken wat e zelf fout doet, maar heel moeilijk toe te geven.
Is vaak zo jammer dat mensen de signalen niet opvangen die hun paarden uitzenden en dus maar doorrijden tot het een probleem is/word en dan ligt het aan het paard, heel apart.

Er wordt hier niet gesugereerd dat het aan het paard ligt, maar er wordt wel geoordeeld alsof wij allemaal verkeerd rijden.
Het stoort mij enorm dat mensen vanuit hun PC alles denken te kunnen beoordelen en dat de ruiters met een probleem daardan ook alles fout in doen, erg jammer. En dat wij niet verder kijken en ons paarden in de vernieling rijden. Ik ben heel zuinig op mijn paard, laat hem met regelmaat bekijken door de tandarts, fysio (uit voorzorg) enz enz en dat allemaal vanuit het belang van mijn paard. En je wordt hier met de grond gelijk gemaakt, en ja sorry we kunnen niet allemaal het 7e wereldwonder zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:51

dahnee schreef:
hyeehyeeee

meestal is dat doordat er een wondje om de mond ergens zit..
en als dat dan droog word voelt dat niet fijn aan..
daarom steken ze de tong uit , dan word het vochtig.. Vingers aflikken

xx dahnee

succes ermeee Go jij! Go jij!

Zal je een geheim vertellen........
Dat is niet waar, weet niet waar of van wie je dat hebt gehoord??
Een tong zorgt trouwens niet voor vocht, maar dat zijn de speeksel klieren.
Waarom leren en lezen mensen niet over de dingen waar ze mee bezig zijn in dit geval levende dieren.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:55

midgie schreef:
Waaron overdreven om bitloos te gaan, in princiepe is geen een paarden mond gemaakt voor een bit toch?
Wij hebben besloten dat erin te hangen, gebruik hem dan ook waarom dat bedoelt is en dat is echt niet om te trekken,
Iemand met een harde hand zou eerst dat af moeten leren eer hij op een paard stapt,
ook erg belangrijk is je paard leren wijken voor druk, zijn allemaal dingen die het paard al zou moeten kunnen eer er een bitje in kan of een ruiter opstapt.
Te vaak en te veel word een bit nog als rem en stuur gezien en daardoor krijg je verzet , wat heel veel mensen weer zien als puber gedrag en stout gedrag, want dat is tenslotte makkelijker om te zeggen, want ik heb nog niet een ruiter horen zeggen dat hij een te harde hand heeft en zijn paard daardoor in verzet komtdus zelf de schuldigen is, nee de schuld word altijd verplaatst naar het paard.
Ik train mijn paarden bitloos en er komt pas een bit in als het paard daar aan toe is en een groen jong paard of een ouder ongetraint paard moet je daar nog niet mee trainen, gebruik een combi van het bitloos en het bit, je dingen vragen aan het bitloos en dingen verfijnen met het bit, lijkt me ook eerlijker voor het paard, daarom is ook het wijken voor druk erg belangrijk een paard wat dat niet heeft geleerd zal ook niet voor de druk in zijn mond wijken maar juist tegen die druk/pijn inkomen, meer nog dan tegen de druk op een bitloos.
Maar ik ben het met je eens dat de hand die eraan vast zit erg belangrijk is en daar als eerste aan gewerkt moet worden, dus conclusie de ruiter moet aan zijn eigen werken, het paard doet wat van hem gevraagt word tenslotte , hem word gevraagd zijn tong uit te steken omdat je baas in zijn mond trekt, dus ja dat doe je dan voor je baasje.
De tong is ook een spier die een weg gaat zoeken als het niet lekker voelt, zou je zelf ook doen tenslotte als je spierpijn hebt ga je andere dingen belasten toch?

Heeft een paard ervoor gekozen om uberhaupt gereden te worden??? Ga het je paard maar vragen, je doet dat niet voor je paard maar voor jezelf die blijft veel liever op het land lekker gras eten,

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:56

Mijn pony steekt ook altijd haar tong uit, maar sinds kort begind ze een beetje na te geven, en los te laten, en volgens mij heeft ze dan ook inderdaad haar tong naar binnen, maar ik denk dat ze dit doet omdat ze vroeger op een manege waarvan we haar gekocht hebben met een menstang gereden hebben.! Ach gut
maar nu rij ik haar gewoon op een trensje, en nu steekt ze hem ook nog uit, dus ik weet het niet,, verder geen wontjes o.i.d! Schijnheilig

fashiondoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:05

Ik ken er ook zo een, die zijn tong uitsteekt. Als ze hem aan het losrijden is steekt hij zijn tong niet uit, maar zodra hij gaat nagegeven laat hij hem eruit hangen..Tong uitsteken..hihi vind het wel een grappig gezicht. Nagelbijten / Gniffelen
Maar volgens mij heeft hij er geen last van..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:06

Udo2001 schreef:

Is vaak zo jammer dat mensen de signalen niet opvangen die hun paarden uitzenden en dus maar doorrijden tot het een probleem is/word en dan ligt het aan het paard, heel apart.[/quote]

Er wordt hier niet gesugereerd dat het aan het paard ligt, maar er wordt wel geoordeeld alsof wij allemaal verkeerd rijden.
Het stoort mij enorm dat mensen vanuit hun PC alles denken te kunnen beoordelen en dat de ruiters met een probleem daardan ook alles fout in doen, erg jammer. En dat wij niet verder kijken en ons paarden in de vernieling rijden. Ik ben heel zuinig op mijn paard, laat hem met regelmaat bekijken door de tandarts, fysio (uit voorzorg) enz enz en dat allemaal vanuit het belang van mijn paard. En je wordt hier met de grond gelijk gemaakt, en ja sorry we kunnen niet allemaal het 7e wereldwonder zijn.[/quote]

Oei je voelt je wel aangesproken.
Er worden idd heel veel paarden in de vernieling gereden, de gemiddelde leeftijd is 7 jaar of zelfs lager.
Niemand word door iemand met de grond gelijk gemaakt, maar er word eerlijk gezegt het hoe en waarom het gebeurd.
Je bent zelf verantwoordelijk voor je paard, dus ook voor die tong die eruit hangt, dat komt ergens door en de waarheid is hard.
Ik ga ook nog steeds op mijn snuffert met mijn paarden trainen, en de gene die mijn corrigeren zijn mijn paarden, als ze door iets wat ik doe in verzet gaan of wat dan ga ik daar mee aan het werk, wat doe ik verkeerd waardoor mijn paard zo reageert, je leert van je eigen fouten , maar nog meer leer je door naar je paard te luisteren.
Als jou paard zijn tong uit zijn mond steekt , dan is het echt jou hand die die dat veroorzaakt.
Tenzij het gebits problemen zijn, maar dat is het eerste waar je dan ook even naar hebt laten kijken toch??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:09

fashiondoll schreef:
Ik ken er ook zo een, die zijn tong uitsteekt. Als ze hem aan het losrijden is steekt hij zijn tong niet uit, maar zodra hij gaat nagegeven laat hij hem eruit hangen..Tong uitsteken..hihi vind het wel een grappig gezicht. Nagelbijten / Gniffelen
Maar volgens mij heeft hij er geen last van..

Grappig dat je zegt dat hij het bij het losrijden niet doet, wat gaat er dan fout dat hij het bij het nageven wel doet??
Is misschien een grappig gezicht, maar het paard vind dat dus niet, anders zou hij zijn tong bij het nageven ook in zijn mond houden toch??
Een ontspannen paard geeft na en steekt niet zijn tong uit.
je kan het nageven ook afdwingen door hem in een houding te dwingen, maar dan ben je te hard met je hand en dat is denk ik dus waarom jou paard zijn tong uitsteekt en dan ben je ook niet juist aan het trainen .
Laatst bijgewerkt door midgie op 26-12-08 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:13

Als hij zijn tong uitsteekt is hij niet nageeflijk. Je paard/pony verhoudt zich en steekt zijn tong uit.

fashiondoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:29

@ midgie zal heel goed kunnen wat je nu zegt en het paard is niet van mijzelf! De eigenaresse rijdt zacht in haar handen. Knipoog

JuulMacmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:36

Ik heb een keer gehoord dat dit komt door ouderdom.
Maar dit weet ik dus niet zeker!

Ik hoorde laatst ook van iemand dat je speciale bitten kan kopen met smaakjes erin zoals appel en wortel.
Mischien helpt dat?

Anders zou ik het ook niet weten! Pling

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:37

midgie schreef:
Waaron overdreven om bitloos te gaan, in princiepe is geen een paarden mond gemaakt voor een bit toch?
Wij hebben besloten dat erin te hangen, gebruik hem dan ook waarom dat bedoelt is en dat is echt niet om te trekken,
Iemand met een harde hand zou eerst dat af moeten leren eer hij op een paard stapt,
ook erg belangrijk is je paard leren wijken voor druk, zijn allemaal dingen die het paard al zou moeten kunnen eer er een bitje in kan of een ruiter opstapt.
Te vaak en te veel word een bit nog als rem en stuur gezien en daardoor krijg je verzet , wat heel veel mensen weer zien als puber gedrag en stout gedrag, want dat is tenslotte makkelijker om te zeggen, want ik heb nog niet een ruiter horen zeggen dat hij een te harde hand heeft en zijn paard daardoor in verzet komtdus zelf de schuldigen is, nee de schuld word altijd verplaatst naar het paard.
Ik train mijn paarden bitloos en er komt pas een bit in als het paard daar aan toe is en een groen jong paard of een ouder ongetraint paard moet je daar nog niet mee trainen, gebruik een combi van het bitloos en het bit, je dingen vragen aan het bitloos en dingen verfijnen met het bit, lijkt me ook eerlijker voor het paard, daarom is ook het wijken voor druk erg belangrijk een paard wat dat niet heeft geleerd zal ook niet voor de druk in zijn mond wijken maar juist tegen die druk/pijn inkomen, meer nog dan tegen de druk op een bitloos.
Maar ik ben het met je eens dat de hand die eraan vast zit erg belangrijk is en daar als eerste aan gewerkt moet worden, dus conclusie de ruiter moet aan zijn eigen werken, het paard doet wat van hem gevraagt word tenslotte , hem word gevraagd zijn tong uit te steken omdat je baas in zijn mond trekt, dus ja dat doe je dan voor je baasje.
De tong is ook een spier die een weg gaat zoeken als het niet lekker voelt, zou je zelf ook doen tenslotte als je spierpijn hebt ga je andere dingen belasten toch?

ga dan ook aub niet op een paard zitten, daar is een paard dan ook niet voor gemaakt, daar hebben wij mensen voor gekozen om erop te gaan zitten.
zelfde onzin als wat jij zegt over een paardenmond die niet gemaakt is voor een bit, nee maar er worden wel verschillende bitten voor verschillende paarden monden gemaakt.

en ik ben t zeker met je eens dat er te veel getrokken wordt in de mond van een paard! maar die mensen moet ook zeker van t bitloze afblijven want ipv in de mond zijn ze aan de kop aant trekken. blijft t zelfde, beide niet prettig voor een paard.

ik heb al me paarden opgeleid MET bit en nooit problemen gehad met verzet in de mond.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:46

Er is ooit een heel artikel gewijd aan dit onderwerp in de BIT juni, jaargang 2007. Geschreven door Tessa van Daalen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Je kunt het hier nalezen:
http://www.osteopathiepaard.nl/publmain.htm#tongpr
Verschillende oorzaken en gevolgen kunnen er aan ten grondslag liggen.

Als conclusie leid ik er uit af dat het niet verstandig is om het maar als 'aangeleerde tic' te zien en het daarbij te laten.
Van nature vertoond een paard dit gedrag niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:51

@previr
Zeker is een paard niet gemaakt om op te zitten, maar wij zinden dat nu eenmaal leuk , ik ook .
Maar vind wel als je erop gaat zitten je dat wel verantwoord moet doen en niet zomaar een bit er in en trekken en sturen daarmee.
waarom zouden er zoveel bitten bestaan, juist omdat mensen een andere oplossing gaan zoeken en hulpmiddelen gaan bedneken en als een paard sterker word een scherper bit willen om nog meer overmacht te krijgen toch omdat ze het zelf niet kunnen oplossen misschien??
Jou rijstijl is misschien zo gevoelig en eerlijk dat je paard geen verzet vertoont, nou super toch?
Maar heel veel paarden tonen wel verzet en dan moet er een ander bit komen, vandaar zoveel keus denk ik , want er zullen er best zijn waar je paard goed op reageert, of juist het vechten opgeeft en geen eigen mening meer durft te geven , want dat gebeurd helaas ook.
Ik hoop juist dat mensen die zich er van bewust of misschien niet bewust zijn met wat ze doen in een mond , zich er eens in gaan verdiepen en niet zomaar klakkeloos aannemen dat een bit de rem en het stuur is, want dat lees je zelfs hier op bokt nog en dat een ander bit vaak geen oplossing is, maar juist je eigen rijstijl kan veranderen en dat dat dan de juiste oplossing is.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:14

maar je hebt t steeds over het bit dat als rem en stuur zou dienen bij vele he, ik snap je punt maar wat ik niet snap is dat wel honderden mensen zich uitgeven als instructeur/ instructrices en die prive les geven om in de manege de beginselen en soms (denken ze ) een hoger nivo les geven, maar daat begint de fout al, vele van hun vertellen juist dat dit de rem is, als ie moet halt houden strek je aan de teugels, wil je naar links trek je aan de linker teugel (tuurlijk als je een super snelle barrage rijdt gebruik je ook de teugel naar de kant waar je heen wilt maar zolang er gebruik wordt gemaakt van ook de buiten teugel is er geen probleem)
maar ik vind dat daar al erg een probleem zit, de mensen die les geven, ook hier op bokt hoor worden veel te veel foute adviezen gegeven.
en zo blijven vele ruiters maar aanrommelen en gebeuren er ongelukken en worden paarden "gedumpt" omdat ze "een probleempaard" zijn alleen maar door slechte opleiding of slechte begeleiding.
dat jij op en top voor bitloos bent midgie dat is jou keuze, ik ben er niet voor, maar ik ben wedstrijd gericht en zeker ook resultaat gericht, en daarbij alle paarden die ik klaar heb gemaakt heb ik weinig problemen mee gehad en als er een probleem was is t ook weer opgelost. maar waarschijnlijk ook door juiste begeleiding te zoeken maar ook niet door er zomaar vanuit te gaan dat alle problemen bij mij en mijn tuig liggen of in t lichaam van t paard (tussen de oren zitten ook vaak problemen ) begrijp me niet verkeerd als ik met een nieuw paard start komt zsm de tandarts zodat dat gedeelte in orde is, voel ik een probleem ergens in zn lijf komt de osteopaat, mss ben ik daardoor problemen voor of daardoor sneller op gelost, geen idee.
maar om nu bv voor ieder paard een ander zadel te laten aanmeten of te gaan denken aan bitloos nee...mss komt er ooit een paard waarbij ik geen andere oplossing vind dan bitloos, wie weet. maar tegen die tijd kom ik terug bij jou haha

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:01

previr schreef:
maar je hebt t steeds over het bit dat als rem en stuur zou dienen bij vele he, ik snap je punt maar wat ik niet snap is dat wel honderden mensen zich uitgeven als instructeur/ instructrices en die prive les geven om in de manege de beginselen en soms (denken ze ) een hoger nivo les geven, maar daat begint de fout al, vele van hun vertellen juist dat dit de rem is, als ie moet halt houden strek je aan de teugels, wil je naar links trek je aan de linker teugel (tuurlijk als je een super snelle barrage rijdt gebruik je ook de teugel naar de kant waar je heen wilt maar zolang er gebruik wordt gemaakt van ook de buiten teugel is er geen probleem)
maar ik vind dat daar al erg een probleem zit, de mensen die les geven, ook hier op bokt hoor worden veel te veel foute adviezen gegeven.
en zo blijven vele ruiters maar aanrommelen en gebeuren er ongelukken en worden paarden "gedumpt" omdat ze "een probleempaard" zijn alleen maar door slechte opleiding of slechte begeleiding.
dat jij op en top voor bitloos bent midgie dat is jou keuze, ik ben er niet voor, maar ik ben wedstrijd gericht en zeker ook resultaat gericht, en daarbij alle paarden die ik klaar heb gemaakt heb ik weinig problemen mee gehad en als er een probleem was is t ook weer opgelost. maar waarschijnlijk ook door juiste begeleiding te zoeken maar ook niet door er zomaar vanuit te gaan dat alle problemen bij mij en mijn tuig liggen of in t lichaam van t paard (tussen de oren zitten ook vaak problemen ) begrijp me niet verkeerd als ik met een nieuw paard start komt zsm de tandarts zodat dat gedeelte in orde is, voel ik een probleem ergens in zn lijf komt de osteopaat, mss ben ik daardoor problemen voor of daardoor sneller op gelost, geen idee.
maar om nu bv voor ieder paard een ander zadel te laten aanmeten of te gaan denken aan bitloos nee...mss komt er ooit een paard waarbij ik geen andere oplossing vind dan bitloos, wie weet. maar tegen die tijd kom ik terug bij jou haha

Klopt helemaal wat je zegt, op een manege leer je sturen op het bit en remmen op het bit , helaas toch?
Eigenlijk zou de basis voor elke ruiter en paard zonder bit moeten beginnen.
De meeste mensen beginnen op een manege en als ze dan eenmaal een eigen paard hebben, lopen ze tegen problemen aan die ze niet weten op te lossen, omdat je dat nooit heb geleerd.
Zeker zitten vaak ook de problemen tussen de oren, maar hoe komt dat, ook door de mens.
Ja en dat zadel gebeuren, niet elk zadel past op elk paard en daar moet je als je meerdere hebt toch rekening mee houden, want daar kunnen de problemen al beginnen.

Vaak zijn er toch rug en been problemen door het verkeerde training ook op hoger niveau, terwijl ik denk dat die toch beter moeten weten.
En dat je bij elke training bij het begin moet beginnen en niet als je toevallig een Z ruiter ben, het paard daar ook maar gelijk aan toe is(even een voorbeeld, anders heb ik dadelijk weer alle aangesproken z ruiters op mijn nek, want er zullen er best zijn die zich aan gesproken voelen en als je daar dan weer over na gaat denken Pff Knipoog )

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:49

heb ook meerdere zadels hoor trouwens niet dat je denkt dat ik met 1 zadel rij :p heb 3 verschillende met verschillende met verschillende maten. verder heb ik een pad met luchtvulling betere druk verdeling dan de wolvulling in de kussens van de zadels, deze kun je ook nog voor en achter meer of minder lucht in doen dus ligt een zadel scheef of voor te hoog of te laag, kun je het hier mee oplossen. (kan wel alleen onder een zadel wat voor dat paard ene te brede boom heeft)
wat je bedoelt met "Z ruiter" snap ik wel hoor, maar heel vaak is het ook dat deze personen de ervaring veel meer hebben in het opleiden dan iemand die net begint of weinig ervaring of begeleiding heeft. daardoor gaat het bij de"z ruiters" sneller, maar vaak moet het ook sneller, voor de handel, ik vind er niks mis mee zolang het met een goed beleid gebeurd.
een 4 jarig paard klaar maken en door rijden tot een bepaald nivo vind ik niet erg, als je deze wel na een half jaar of jaar dat ie bezig is, zn tijd in de wei gunt om alles op een rijtje te krijgen. of na het zadelmak maken bv , dat is bij sommige paarden ook heel goed.
maar heel veel mensen weten niet waar ze mee bezig zijn ,zoals je zegt na de manege een eigen paard kopen.... ja dit gebeurd tegenwoordig zoveel, iedere gek (sorry) schaft zich een paard aan maar heeft geen idee wat een paard is, denkt, doet en reageert, en daar gaat t mis.