ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Girlgamer

Re: ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:08

Het kan vanalles zijn. Mijn paard schudde ook met rijden. Maar hij was echt aan het zoeken waar hij zijn hoofd van mij moest houden. Hij is nog jong en moet dat dus nog leren.

Shakira1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 16:24

Ik ga proberen uitzoeken wanneer ze het wel en niet doet. Het kan soms ook zijn dat ze gewoon jeuk heeft (schuren) maar met het product lijkt ze het niet meer te doen ( ik zie het allesinds niet). Ik ga haar eens een keer aan de longe nemen. Misschien is het een combinatie van meerdere dingen. Ik denk vooral dat het spierpijn is , omdat ze het een tijd niet meer deed na haar laatste bit en het gebruiken van het vliegenproduct. We rijden nu ook niet meer met de rekker en rijden/springen wat vaker dan vroeger. Moest ze niet schudden aan de longe en bij het rijden, zijn het toch al zeker de pollen niet hé?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:44

Uhm.. hoevaak rij je per week? Hoe vaak longeer je? Hoe vaak gooi je los??
Want wat ik uit je verhaal bekijk, is dat je haar nooit longeert.. Bloos

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:49

heeft ze het alleen buiten? buitenbak oid. Of ook in de binnenbak?. Paardje bij ons op stal doet het ook, maar alleen buiten. Nu ze met een oornetje wordt gereden heeft ze er geen last van.

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:46

Mijn paardje heeft het ook gehad ook meerdere keren DA langsgeweest en een tandarts (die nu niet meer komt) hij zag over het hoord dat hij heel erge haken aan zn kiezen had. Maargoed dat er later een keer een andere tandarts naar heeft gekeken want het bleek niet normaal te zijn. Nu is het gelukkig op gelost. Ik wweet niet of tandarts al wel is geweest?

Shakira1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 08:27

TiaraBungy schreef:

Ik heb haar in een jaar nog maar een stuk of 5x gelongeerd. Het is al een hele tijd geleden, ze heeft toen nooit met haar hoofd geschud. Wat bedoel je met losgooien? Ze staat bijna de hele dag buiten in de weide, bedoel je dat ?

Shakira1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 08:28

Denise1984 schreef:
heeft ze het alleen buiten? buitenbak oid. Of ook in de binnenbak?. Paardje bij ons op stal doet het ook, maar alleen buiten. Nu ze met een oornetje wordt gereden heeft ze er geen last van.

Wij hebben geen binnenbak, ze heeft nog nooit in haar leven binnen gereden.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:41

Shakira1 schreef:
TiaraBungy schreef:

Ik heb haar in een jaar nog maar een stuk of 5x gelongeerd. Het is al een hele tijd geleden, ze heeft toen nooit met haar hoofd geschud. Wat bedoel je met losgooien? Ze staat bijna de hele dag buiten in de weide, bedoel je dat ?

Losgooien = in de bak laten rennen ofzo..

Rij je elke dag??

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:18

Shakira1 schreef:
TiaraBungy schreef:

sorry hoor maar dat nsap ik niet; maar 5 keer in een jaar gelongeerd??
ik denk nog steeds dat het een medisch probleem is maar het zou ook gewoon verzet kunnen zijn als je altijd alleen maar met haar rijd en haar nooit eens longeerd of iets dergelijks
ik zou meteen tandarts en dierenarts laten komen; als die niks kunnen vinden ; pony eens 2 weken vakantie geven; dus niet rijden /longeren alleen poetsen, knuffelen enz.
dan een week lang longeren; 3 keer met bijzetteugels max 20 min en 3 keer gewoon los aan het lint
dan week daarop weer langzaam aan beginnen met rijden; 15 min per keer max 3 keer in de week en de overige 3 dagen longerenh waarvan 1 keer met bijzetteugels en dan eens kijken hoe dat gaat
vervolgens kun je het op gaan bouwen naar max 4 tot 5 keer rijden van hoogstens 45 min en daarnaast 1 of 2 keer in de week blijven longeren
veel succes ermee

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:23

Past haar zadel goed? Bij mijn paard bleek het probleem een zadel te zijn wat niet goed paste.
Was het probleem ook meteen opgelost. Zou dat zeker even laten checken.

Shakira1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 17:11

Citaat:
sorry hoor maar dat nsap ik niet; maar 5 keer in een jaar gelongeerd??
ik denk nog steeds dat het een medisch probleem is maar het zou ook gewoon verzet kunnen zijn als je altijd alleen maar met haar rijd en haar nooit eens longeerd of iets dergelijks
ik zou meteen tandarts en dierenarts laten komen; als die niks kunnen vinden ; pony eens 2 weken vakantie geven; dus niet rijden /longeren alleen poetsen, knuffelen enz.
dan een week lang longeren; 3 keer met bijzetteugels max 20 min en 3 keer gewoon los aan het lint
dan week daarop weer langzaam aan beginnen met rijden; 15 min per keer max 3 keer in de week en de overige 3 dagen longerenh waarvan 1 keer met bijzetteugels en dan eens kijken hoe dat gaat
vervolgens kun je het op gaan bouwen naar max 4 tot 5 keer rijden van hoogstens 45 min en daarnaast 1 of 2 keer in de week blijven longeren
veel succes ermee

Ik heb van maandag tot vrijdag kamp met haar... Het is echt niet zomaar 'verzet' , we doen elke keer wel iets anders als we rijden en ik kijk naar wat zij leuk vind om te doen, niet zomaar gewoon wat rondjes rijden. Ik ben geen wedstrijd ruiter en buit mijn paard niet uit tot het erbij neervalt ofzo. Het moet gewoon aangenaam zijn om te rijden voor haar en voor mij Vingers aflikken . We doen balkjes, sprongetjes, kegeltjes, figuren, eens doorgalopperen, een spelletje, met twee naast elkaar oefeningen doen,.. Het lijkt mij niet dat ik haar nog meer variatie kan bieden dan dat tijdens het rijden Tong uitsteken.

Shakira1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 17:25

Ik wil even nog wat dingetjes zeggen want ik zie dat velen dezelfde vragen stellen...
Ik heb Shakira een dik jaar;
ze heeft altijd al hetzelfde hoofdstel en zadel gehad,
ze heeft haar derde bit nu en heeft een periode het niet gedaan met het bit,
ze krijgt product opgespoten tegen de vliegen en de jeuk (schuren),
ze draagt al enkele keren haar rekker niet meer ,
ze staat bijna heel de dag buiten op de weide,
ze krijgt genoeg variatie bij het rijden,
tijdens de vakantie rijden we vaker dan daarvoor,
ze is verhuisd in het begin van de vakantie (eigenaresse heeft nieuwe manege)
de piste ligt er zwaarder dan de vorige manege maar we rijden ook veel minder lang (als ze moe worden stoppen we)
ze draait x moeilijker dan vroeger tijdens het rijden
ze schudt in draf en stap, in galop is het mij nog niet opgevallen
aan de hand doet ze het niet

Ik weet niet of ze het aan de longe doet
haar tanden zijn niet gecontroleerd
ik moet mijn lesgeefster nog aanspreken ( zij dacht dat het opgelost was met het vliegenproduct, dat was even zo)
de dierenarts is nog niet langs geweest

Ik ga eerst mijn lesgeefster aanspreken, dat is stap 1 Lachen.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:01

rij je haar élke dag??
Doet ze het sinds ze die rekker niet meer heeft?

Shakira1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 19:14

TiaraBungy schreef:
rij je haar élke dag??
Doet ze het sinds ze die rekker niet meer heeft?

Neen,om de 2-3 dagen. Ik weet niet goed of ze alweer schudde zonder de rekker of niet, ze doet het nu allesinds zonder rekker en heeft het met rekker vroeger ook gedaan. Dat is namelijk al een tijdje geleden & het was ook niet altijd zo veel dat ze schudde als nu. Soms deed ze het een minuutje en stopte dan, nu is het echt veel Boos!.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:18

Okee, wat doe je met haar als je haar niet rijd?

Shakira1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 19:52

TiaraBungy schreef:
Okee, wat doe je met haar als je haar niet rijd?

Poetsen, ik heb in het begin met haar wat grondwerk gedaan toen ze nog niet zolang ingereden was Lachen. Er zijn haar ook enkele praktische dingen aangeleerd zoals ; Als de stal binnengaat eerst rustig het halster aandoen dan de staldeur open, een stapje achteruit doen, wachten tot de persoon eerst buitengaat en netjes volgen. ( Dat was wel nodig, mevrouw werd helemaal gek als ze naar buiten mocht). Ze kon niet stilstaan om op te stappen en ze haatte het om aan haar hoofd aangeraakt te worden. Inmiddels staat ze half te slapen als je met haar oortjes speelt en kan je in haar mond kijken en neusje proper maken zonder protest Lachen. Eigenlijk gaat alles super, behalve het hoofd schudden.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:02

Okee.. ik denk dat het toch een teken van pijn is, bijv. van haar rug..
Ik zou een da laten komen.. je instructeur weet wss niet of ze pijn heeft.. Ik denk dat alleen da'en dat doorhebben..
Succes

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:06

Of ik ben heel dom en heb eroverheen gelezen, maar doet je paardje dit van ong april tot september? Dikke kans dat ze, net als mijn paard, headshaking sydrome heeft. Je kan hiervoor bij de DA een pollentest aflaten nemen. Heb ik niet gedaan. Ik heb zo'n raar netje gekocht en het was binnen een week weg. Ik rijd er iedere dag mee en ze gedraagt zich echt als een engel Schijnheilig
Ik zou het echt even proberen met zo'n netje. het kost max 20,- zo'n netje en mssn lost het je hele probleem op..
Mijn paard schudde echt zó erg dat ze mij bijna iedere keer een kopstoot gaf.. verder wilde ze ook hele tijd jeuken...
Succes met het schudden!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:22

Ik zou in iedergeval een DA laten gekomen, beter een keer voor niks dan een keer te weinig. Ookal rij je altijd al met hetzelfde zadel, het kan ook zijn dat die opgevuld moet worden, of juist iets eruit. Je paard kan natuurlijk iets meer spieren hebben gekregen waardoor het zadel iets klemt en daar last van heeft. Ik zou gewoon het zeker voor het onzekere nemen.
Succes

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:53

ik zou haar eens zonder zadel rijden en dan iemand laten mee lopen aan een halster en dat filmen. als hij het dan niet doet met hoofdstel doet hij het dan nog niet met zadel en halster doet hij het dan dan weet je dat het aan het zadel ligt. het kan ook zijn dan jij hem naar beneden probeert te rijden en dat je dat op een verkeerde manier doet of je verkeerde hulpen geeft.

als je het dan nog niet weet doe dan zonder zadel alleen halster zonder teugels en laat dr zelf door de bak lopen niks doen gewoon om hm blijven zitten. kijk wat hij doet en concentreer je op de spieren en bewegingen van het paard

Shakira1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 18:08

Ik heb mijn lesgeefster het vandaag verteld, nadat ik erop gereden had is ze er zelf eens opgekropen. Ze kan echt super goed rijden, Shakira liep echt mooi aan de teugel. Ze zakt moeilijk met haar hoofd maar ze liep allesinds al aan de teugel. Ook irriteerde het mij vandaag niet zo zeer als daarvoor, af en toe schudde ze nog eens ( soms een vlieg), vooral bij het in- en uitstappen. Ik moet haar van mijn lesgeefster tussen mij benen nemen en meer inwerken met mij benen. Minder sturen met mijn handen maar wel goed contact houden. Ik stond echt versteld hoe goed ze ermee kon rijden. Ze kon er zelfs een pasje met wijken. Nu is het aan mij om haar ook zo te laten lopen. Morgen gaan we een springwedstrijdje houden ( het hoogste wint), ik heb er alvast veel zin in , en zij ook waarschijnlijk ( ze springt echt graag Haha!). Ik verwacht er niet teveel van, hoger dan 50 cm heb ik nog niet geprobeerd met haar, dus wel zien wel wat ze aan kan .
Verder hebben we alle paarden twee maal laten "stretchen" ( voor en achterbenen & nek buigen naar links en rechts), haar nek ging zo goed als vanzelf, voorbenen was vrij makkelijk, achterbenen ging iets moeilijker. Ze genieten er achteraf echt van Lachen.

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:16

mischien moet je een met eens iets met homeopathie proberen kan soms beter helpen dan je denkt:D
kan het mischien zijn dat jezelf onrustig bent en dat het paard daar erg gevoelig voor is?? Knipoog
mischien heb je er wat aan...

zwerten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:53

Hoe liep dit af ... ?

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:36

Een paardje van een vriendin van mij heeft een koper allergie en toen zij met een bit reed waar koper in zat begon hij ook zoo vervelend met zijn hoofd te schudden..
Dus welke soort van bitten heb je gebruikt ?

zwerten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:44

Pony is een maand of 3 in ons bezit.
Eerst gereden met een gebroken watertrens , daarna vervangen door een dubbel gebroken bustrens oa omdat er kleine wondjes aan de mond waren.

Pony reageerde vrij goed maar het naar omhoog richten van het hoofd was er niet volledig mee opgelost...,voor dressuur is dat wel vervelend ....

Pony paar dagen met rekker gereden (lichte weerstand) en het was wat verbeterd.

Tot ik gisteren op het geniale idee kwam om eens de sperriem van de gecombineerde neusriem weg te laten ....

... 0 maal met het hoofd geslagen, ofwel heeft hij zich volledig gegeven ofwel was het toch wel echt de sperriem die hem verveelde.

Eens zien wat het resultaat deze avond is.

Zou natuurlijk gemakkelijker zijn moest ik de vorige eigenaar kunnen vinden maar je kent paardenhandelaren hé ....
Aangezien deze pony van 6-7 jaar toch redelijk wat kent van dressuur moet hij volgens mij toch uit een degelijke stal komen.