moeite met doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Denihy

Re: moeite met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:38

angelaatjuh schreef:
yv0nnuh schreef:
Bedankt voor alle tips. Heb er al een paar geprobeerd. Vandaag zonder zader gedraafd wat mij trouwens wel heel erg tegen viel Tong uitsteken en daarna nog even met zadel maar zonder beugeld wat al een stuk beter ging. Maar ik had nog een klein vraagje, moet je nou wel of niet met je bovenbenen klemmen?

niet, je kan beter je benen lang laten (is geloof ik ook niet erg als je je tenen naar beneden deed?) als je gaat klemmen ga je volgens mij met meer spanning rijden en dan kun je niet lekker doorzitten.
Je moet eigelijk proberen het gevoel/rimte van je paard onder de knie hebben en dan mee te gaan in de beweging.
Probeer daarmee ook zo ontspannen mogelijk te zitten Knipoog
succes

Je moet je bovenbenen toch rond je paard houden? Ik heb altijd geleerd dat je moet doorzitten met een combinatie van ontspannen zitten ( dan ga je trouwens vanzelf mee in het ritme van je paard, dus zoiets kan je niet onder de knie hebben, je gaat altijd mee in het ritme van je paard) en je benen eraan houden, anders gaat je paard vertragen en in stap vallen, als je de juiste houding hebt. Ik doe het zo en heb eigenlijk geen of weinig moeite met doorzitten.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:56

Denihy schreef:
Je moet je bovenbenen toch rond je paard houden? Ik heb altijd geleerd dat je moet doorzitten met een combinatie van ontspannen zitten ( dan ga je trouwens vanzelf mee in het ritme van je paard, dus zoiets kan je niet onder de knie hebben, je gaat altijd mee in het ritme van je paard) en je benen eraan houden, anders gaat je paard vertragen en in stap vallen, als je de juiste houding hebt. Ik doe het zo en heb eigenlijk geen of weinig moeite met doorzitten.

Het was ook niet letterlijk bedoeld Knipoog

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:01

angelaatjuh schreef:
Denihy schreef:

Het was ook niet letterlijk bedoeld Knipoog

Hoe bedoel je het dan figuurlijk?

jslagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:52

ik rijd zelf ook nog niet zo lang, en ben ook nog niet de ster in doorzitten.
maar wat mijn instructrice me heeft geleerd, is je paard heel langzaam te laten draven en dat werkt echt super! dan kan je steeds sneller en als je dan even een hobbel momentje hebt ga je gewoon weer langzaam draven.
zo leer ik het en het gaat elke week beter.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:18

Denihy schreef:

je hoeft je been er niet aan te houden, als je goed doorzit, en niet in e weg zit voor je paard zal deze ook niet terug naar stap vallen, zie jij de mensen vanaf de L2 bijna de gehele proef hun paard voorwaarts drijven? ik niet, en paard hoor gewoon door te lopen in het tempo waar jij hem in laat lopen. Als je wi gaan stappen ga je iets zwaarder zitten en geef je een ophouding, dit moet niet komen doordat jij gaat door zitten.

ik zou gewoon aan de longeerlijn gaan, en dan zonder teugels en dan je gewoon puur concentreren op het door zitten, maar let op dat je neit geforceerd gaat zitten. probeer je goed te ontspannen en mee te gaan met de beweging van je paard. Ja tuurlijk moet je stil zitten, maar je moet stil zitten tenopzichte van je paard, eigelijk beweeg je dan heel veel mee.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:20

Heeeeeel veel zonder zadel rijden, op de manege moesten wij vroeger hele lessen zonder zadel. Nou daar leer je wel goed van te zitten hoor!! Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:29

Vaak zit het probleem in het vastzetten van je bekken. Je bekken is zeg maar het 'scharnier' waarmee je de beweging opvangt.

Veel mensen trekken continu hun kruis aan: maken hun onderrug bol en kantelen dus hun bekken achterover in de poging rechtop te zitten waardoor ze niet meer op hun zitbeenderen zitten maar bijna op hun stuit. Ook zijn de schouders dan vaak naar voren getrokken. Gevolg: hakken en knieën worden opgetrokken. Dit is bijna niet te corrigeren door hakken uit te drukken omdat het probleem in het bekken zit.
Met ontspannen kruis zitten betekent dus dat je rug recht is met natuurlijke holling. Je rust op je zitbeenderen en je rug is lang. Dan is het gemakkelijk om je benen lang en je knieen en hakken laag te houden.
Probeer maar eens op een stilstaand paard wat er gebeurt met je bovenbenen, knieën en hakken als je overdreven je bekken achterover kantelt en als je je rug weer recht maakt.

En nu de truc: In het ritme van het paard beweegt je bekken mee: Ontspannen bekken als je paard 'laag' is, bekken achterover kantelen als je paard je opgooit. Als de paardenrug weer naar beneden gaat, bekken weer voorover/rug recht en lang zodat je de beweging naar beneden weer volgt. Je hoofd en schouders blijven zo op dezelfde hoogte; je rug is een soort veer die de beweging opvangt.

Bekken achterover/aangetrokken kruis/bolle onderrug = veer ingedrukt
Bekken normaal/ontspannen kruis/rechte rug = veer ontspannen.

Overdrijf niet, ontspan en trek vooral je buik niet in.

Lastig uit te leggen, ik hoop dat je het zo snapt.

P.S. ik hoop dat het duidelijk is dat je nooit moet klemmen met je bovenbenen, want dan zet je de heleboel vast. Door simpelweg je tenen naar binnen te draaien en je kleine teen iets op te tillen, gaan je knieen netjes aan het zadel liggen. Dat is voldoende.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:40

Denihy schreef:
Jam schreef:
doorzitten is moeilijk
je moet het langzaam opbouwen
zitles en zonderzadel rijden is goed

Ik vind doorzitten niet moeilijk, het is een kwestie van de juiste houding te nemen en je paard goed onder controle te houden. In het begin is het zeker eventjes oefenen maar ik heb het gewoon met zadel geleerd en eigenlijk vind ik het zalig om door te zitten.

Hierbij nodig ik je (Denihy) uit om het op mijnes ook nog even te komen oefenen....... Knipoog

Op vele paarden heb ik er niet zo veel moeite mee, mijnes is ontzettend ruim in zijn bewegingen, en ik heb hem nu 2 jaar, en het lukt me nog niet goed, terwijl ik best weet hoe het moet en hoe me paard moet lopen, ik ken 1 iemand die het langer volhield op mijnes en dat is z'n vorige eigenaar die hem 8 jaar heeft gehad, voor de rest van de mensen die ik ken heeft nog niemand het langer vol kunnen houden dan 3 of 4 rondjes Nagelbijten / Gniffelen , best wel erg al zeg ik het zo Bloos . Me instructeur heeft me dan ook ''verplicht'' om elke dag min 5 rondjes te proberen en dat steeds weer op te bouwen...dus oefenen oefenen en nog eens oefenen Haha!

Mijn mening is dus: op somige paarden is doorzitten dus echt een stuk moeilijker dan op andere.

KimRemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:47

ik rij 2 welshjes de ene wat groter als de andere.
de kleinste loopt veel korter dus zit moeilijk door.
de grootste loopt daar in tegen heel ruim voor de grote.
Zonder zadel vindt ik de kleinste makkelijker zitten, is wat ronder Bloos
omdat mijn houding niet zo goed is met lichtrijden ga ik juist veeel doorzitten of zonder beugels rijden(kontje is erg gevoelig Bloos )
krijg je betere houding door en doorzitten wordt ook steeds makkelijker.
en vooral rustig blijven zitten.. handen stil ect.

scces

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:06

Ik zou proberen om eerst zonder zadel te rijden.
Dan kan je weinig anders dan doorzitten Bloos
Succes!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:08

Ik rijd zelf op een fries die ontzettend opgooit en ik kan mijn benen niet gebruiken wat dus betekent dat ik altijd doorzit. Het is ook gewoon een kwestie van tijd dat je moet leren zitten en je kan inderdaad ook gewoon oefeningen gaan doen met je paard aan de longeerlijn.

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:10

Denihy schreef:
Jam schreef:

Ik vind doorzitten niet moeilijk, het is een kwestie van de juiste houding te nemen en je paard goed onder controle te houden. In het begin is het zeker eventjes oefenen maar ik heb het gewoon met zadel geleerd en eigenlijk vind ik het zalig om door te zitten.

Hierbij nodig ik je (Denihy) uit om het op mijnes ook nog even te komen oefenen....... Knipoog

Op vele paarden heb ik er niet zo veel moeite mee, mijnes is ontzettend ruim in zijn bewegingen, en ik heb hem nu 2 jaar, en het lukt me nog niet goed, terwijl ik best weet hoe het moet en hoe me paard moet lopen, ik ken 1 iemand die het langer volhield op mijnes en dat is z'n vorige eigenaar die hem 8 jaar heeft gehad, voor de rest van de mensen die ik ken heeft nog niemand het langer vol kunnen houden dan 3 of 4 rondjes Nagelbijten / Gniffelen , best wel erg al zeg ik het zo Bloos . Me instructeur heeft me dan ook ''verplicht'' om elke dag min 5 rondjes te proberen en dat steeds weer op te bouwen...dus oefenen oefenen en nog eens oefenen Haha!

Mijn mening is dus: op somige paarden is doorzitten dus echt een stuk moeilijker dan op andere.[/quote]

Daar heb je idd gelijk in =) mijn paardje is fijn om in door te zitten maar zo zijn ze niet allemaal idd.
Laatst bijgewerkt door Denihy op 18-07-08 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:12

Giorgio_x schreef:
Denihy schreef:

je hoeft je been er niet aan te houden, als je goed doorzit, en niet in e weg zit voor je paard zal deze ook niet terug naar stap vallen, zie jij de mensen vanaf de L2 bijna de gehele proef hun paard voorwaarts drijven? ik niet, en paard hoor gewoon door te lopen in het tempo waar jij hem in laat lopen. Als je wi gaan stappen ga je iets zwaarder zitten en geef je een ophouding, dit moet niet komen doordat jij gaat door zitten.

ik zou gewoon aan de longeerlijn gaan, en dan zonder teugels en dan je gewoon puur concentreren op het door zitten, maar let op dat je neit geforceerd gaat zitten. probeer je goed te ontspannen en mee te gaan met de beweging van je paard. Ja tuurlijk moet je stil zitten, maar je moet stil zitten tenopzichte van je paard, eigelijk beweeg je dan heel veel mee.

Ik bedoel ook niet dat je je paard moet gaan opdrijven, maar als ik in de juiste houding zit dan dreigt Marciano om in stap te vallen dus ik moet er mijn benen wel goed aanhouden. ik laat hem dus in tempo lopen en niet in stap vallen. Ik heb het zo op deze manier geleerd en voor mij werkt dit zeer goed Lachen

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:01

ik heb er ook moeite mee met mijn paard.
Op het ene paarc is het moeilijker dan de ander.

Van mijn instructrice moet ik proberen mijn benen heel lang te maken en om
niet te gaan verstarren ieder keer als ik bij een letter kom even mijn schouders draaien/ schudden.
Beetje mijn hoofd en schouders loswiebelen zeg maar.

Ik vind dat het werkt. Want het leid je even af, waardoor je automatisch meer gaat zitten.
Ook vooral blijven ademen! ik wil nog wel eens mijn adem inhouden, omdat ik me dan zo inspan.
Daardoor verstar je ook een beetje. Diep inademen en uitblazen. Daarmee ontspan je.

Probeer ook je paard lekker rond te houden. Dat hij je draagt.
Omdat jij waarschijnlijkt nog veel bonkt op zijn rug, zal hij omdat dit niet fijn voor hem voelt
als tegenreactie zijn hoofd omhoog gooien en zijn rug hol maken, waardoor jij nog moeilijker kan zitten
en nog meer gaat boinken. Zorg dus dat hij lekker ontspannen blijft lopen en jouw mooi blijft dragen.
Zitles aan de longe werkt ook echt super! Dan kun je je geheel bezig houden met jezelf, zonder aan je paard te hoeven
denken. Veel succes

Sandraah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:31

springen en zonder zadel rijden heb bij mij geholpen
maar het licht ook aan op wat voor paard/pony je rijd
wand op de ene kon ik voor geen meter doorzitten en op de ander wel

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:40

Ik zou proberen zonder beugels te rijden, en zoals mijn instructrice zegt: vooral DURVEN zitten, ontspannen en benen lang maken, wat al veel gezegd is inderdaad.. succes!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:19

yv0nnuh schreef:
Zoals de titel al zegt heb ik erg veel moeite met door zitten. Ik rij ook nog niet zo heel lang, maar ik zie ook niet echt vooruitgang. Doordat het doorzitten niet zo goed lukt, wil galop ook moeilijker.
Heeft iemand misschien tips om door zitten te oefenen of iets dergelijks? Want ik weet dat het vooral een kwestie van oefenen etc is en herhalen.
Ook merk ik dat mijn beenhulpen niet altijd even duidelijk zijn, mijn beenhulpen schijnen niet duidelijk genoeg te zijn. Wat zijn precies de goeie beenhulpen Bloos
Knipoog

ik rijd al meer dan 20 jaar en ik vind het nog steeds moeilijk

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:21

Ik had datzelfde probleem "vroegah", toen ben ik zonder zadel gaan rijden af en toe en sindsdien kan ik het goed.
Mede ook omdat mijn haflinger superfijne gangen heeft.. Knipoog
Sommige paarden gooien hoog op en dan vind ik het ook moeilijk om door te zitten.

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:22

Doorzitten heb ik geleerd door, heel veel zonder beugels of zonder zadel te rijden. Is ook goed voor je houding.

edit: Dat heb ik geleerd hoor Clown

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:21

Ik heb inderdaad ook leren doorzitten door veel zonder zadel te gaan rijden. Lachen Je krijgt er ook een erg goede balans van, en zodra je weer met zadel rijdt gewoon de beugels uitdoen. Lachen

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:00

als je je spant dan hobbelje meer. Je moet je ontspannen en je gewicht verdelen over het zadel. Klinkt moeilijk maar op het laatst is het makkeljk en gaat het van zelf . Knipoog

slimshady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:38

Zitles, zonder beugels rijden, paard eerst goed rond en ontspannen hebben, voldoende voor t been en impuls...

Cuarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 00:33

mij lukt het ook niet echt goed,
maar als ik zonder zadel ga zit ik een stuk beter

zonder zadel of je voeten uit de beugels helpen ook wel
en veel oefenen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:54

zonder beugels kan wel, maar dan moet je al wel een beetje zekere zit hebben. Anders ga je knijpen en dan gaat het nog slechter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:17

Beweging volgen in je bekken inderdaad. Parelli geeft aan "meelopen" in stap en draf, zij geven aan door je voeten te bewegen, maar die beweging moet echt uit je heupen komen. Je voeten doen weinig, het is echt spiergebruik door je hele heup en been en dat als 1 geheel. Je ziet er weinig van, maar de beweging "vloeit" dan zeg maar door. Zodra je ergens vasthoud ga je inderdaad hobbelen.
Verder moet je paard ook meewerken in de rug, anders is het moeilijk volgen. Een oefening die bij mijn paard goed helpt daarvoor is overgangen achterwaarts-draf (20-40 passen)-achterwaarts. Hierdoor moet een paard vanuit de achterhand gaan werken. Hoe lichter de hulpen die je tijdens deze oefening kan gebruiken hoe beter je paard verzamelt.