Help! mijn haf loop door hackmore heen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Help! mijn haf loop door hackmore heen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:35

Jep, gewoon les nemen....
Zet op Bokt en/of Marktplaats een advertentie..., ik rijdt ook een Haf die denkt dat je overal binnen 1 sec moet zijn en dat je dat het beste in het grootst mogelijke tempo kunt doen....
Ik oefen, oefen, oefen tot ik een ons weeg.... Maar voor het eerst in de 9 jaar dat deze dame de aarde bewandeld (ik rijdt haar nu een maand of 5) begrijpt ze dat niet ALLES op tempo hoeft. Wat een verademing voor mij en voor haar.
Door het gebrek aan controle, of het teveel rijden op de handen, nemen dit soort pony's vaak zelf de beslissingen, en dan gaat het vaak hard, harder, hardst.
Als je lekker wat lessen neemt, en consequent oefent, hoef je de teugels straks nog maar nauwelijks op te nemen en doe je alles op je zit; zoals het hoort.... dat heb ik zelf ook weer 'the hard way' moeten leren Haha!
Succes!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 20:34

Suleilitha: en Kiwiko: ik snap jullie teksten niet echt.....

Ik ben hier juist op bokt om tips op te doen, en zo als jullie dus ook al lezen zou ik graag op les willen, en ben daar dus ook naar op zoek. dus als zinnen van "tandjes" en meid ga op les?????? daar ben ik dacht ik toch juist mee bezig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 07:13

Als ik jou was, zou ik helemaal terug gaan naar de basis en leren werken met zachte signalen en vriendelijke middelen.
Dus tijdelijk niet meer rijden en grondwerk gaan doen.
Wanneer je denkt weer toe te zijn aan het rijden, dan beginnen met een goed lesgeefmens dat ook die manier lesgeeft, bijv. centered riding.
De hackamore in de kast hangen en een vriendelijk bitloos hoofdstel aanschaffen.

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 07:36

Toen ik mijn Hafje net had liep ze in het begin zo onder me weg.
Ze ging racen en al dat soort dingen.
Ik ben toen altijd voor het rijden gaan longeren en daarna ben ik gaan rijden.
Tijdens het rijden ging ik eerst een kwartier stappen (en oefeningen doen van stap naar halthouden en van halthouden naar stap) daarna ging ik draven (en oefeningen van draf naar halthouden, van draf naar stap) Af en toe loopt ze wel eens onder me weg maar het is een stuk minder geworden.

Zorg dat de basis er goed inzit en dat je, je pony goed aan het onderbeen hebt (wat ik uit je verhaal begrepen heb is dat ze erg veel pit heeft. Meestal vergeet je dan om ook nog je benen te gebruiken omdat je dan snel gaat denken dat ze te hard gaat. Misschien kun je de basis beter leren met een gewoon hoofdstel.

Een vraagje: zit je op les? En zo ja heb je overlegt met de instructeur / instructrice wat hij/zij er van vindt?

Succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 07:56

p_ponypaard schreef:
Suleilitha: en Kiwiko: ik snap jullie teksten niet echt.....

Ik ben hier juist op bokt om tips op te doen, en zo als jullie dus ook al lezen zou ik graag op les willen, en ben daar dus ook naar op zoek. dus als zinnen van "tandjes" en meid ga op les?????? daar ben ik dacht ik toch juist mee bezig....

nou ik zeg vaak als ik onder de indruk ben de T ee r ing maar daar zit boktcensuur op........ dus zeg ik DE TANDJES!! ipv....

En echt he, hoe krijg je het voor elkaar dat een dier door een hackemore heen denderd, ik snap niet hoe dat kan...... heb een hoop meegemaakt, maar dit is echt nieuw voor mij......

Een instructeur heb ik in 5 minuten gevonden voor je, zeg maar waar je woonplaats is..........

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:05

Een hackemore werkt behoorlijk straf en streng in op de neuszenuwen en de onderkaak.
Je zou jezelf eens af moeten vragen wat vriendelijker is voor het paard: hackemore of bit.... Dat ten eerste. Het is niet voor niets dat zo'n ding pas in de Z gebruikt mag worden bij het springen.
Hoe meer jij er aan trekt, des te straffer het inwerkt, des te meer het paard er tegenin blijft gaan en zo gaat het effect dus verloren.
Net als een hond die voor zijn baas uit trekt en de lijn strak houdt...die hond blijft ook trekken.
Pas als de baas de hond verrast door een beweging te maken waardoor de lijn slap wordt en de aandacht van de hond op te eisen, en dat consequent te doen, krijg je een hond die zijn baas gaat volgen.
Ik heb het nu even heel simplistisch uitgelegd....maar zo werkt het wel.
Dus...zolang jij blijft trekken....dramt jouw paard er tegen in.
Het probleem zit 'm in het overwicht dat je geestelijk op je paard hebt.
Eén van onze paarden (een fries) kan ook van die drammomenten hebben en alleen maar hard willen. Ik los dat op door een keer flink in te komen met mijn been...en vooral hand voor houden. Dat klinkt tegenstrijdig....en soms zelf krijgt ze een gerichte tik met de zweep...als het heel erg is. Maar juist doordat de gezagsverhoudingen tussen mij en dat paard uitstekend zijn, is dat voor haar een signaal dat ze begrijpt. Ze realiseert zich dan ineens weer dat ik er ook nog was en dat ik het tempo bepaal. En dan is het gedram onmiddellijk afgelopen. En dan heb ik dus niet aan haar kop gezeten...maar het van achteren uit en op mijn overwicht van het paard opgelost.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 17:30

Kiwiko: ik woon in Hengelo OV

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 07:55

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:52

NA -> RT

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:05

KiWiKo schreef:
Climax geeft in die regio les

hammont geeft in die regio les

jills geeft in die regio les

Kaatje77 geeft in die regio les

Nefertete geeft in die regio les

Sjaantje geeft in die regio les

Zep geeft in die regio les

[EA-CO] Instructie, Portrettekenaars, Fotografen Scheerders aangebod

kan je hier allemaal in terugvinden ........ succes Haha!

Zo simpel kan Bokt zijn Haha!

Het is al eerder gezegd, en ook ik vraag me af wat vriendelijker is, een bit waar je hem wel op terug krijgt of een hackamore waar je met je volle gewicht aan moet hangen.... Straks breek je iets bij je paard!

En totdat je je paard onder controle hebt, met of zonder bit, zou ik niet eens meer in mijn kop krijgen om op buitenrit te gaan! Je bent dan toch echt een gevaar voor jezelf en je omgeving......

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:13

Trouwens, ik ken ook Fjorden die door een hackamore heenlopen. Zelfs al zou je er een fietsketting aan hangen... En diezelfde fjorden zijn op een trensje prima te sturen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 11:33

nouja dat is bij mijn haflinger dus ook zo, met een gewoon simpel bitje hou ik hem priema, maar met een hack dus niet.... en tis ook de ene keer luisterd hij er priema na, de andere keer rent hij er dwars door heen. ik heb eerst 1,5 maand met de hack gereden.. het ging priema... maar toen ineens sloeg de knop om en ging het niet meer... ik ben toen ook niet verder gaan rijden met hack maar heb er weer een bitje in gehangen. de grootste reden dat ik met Hack wou rijden is omdat we buiten alleen maar kilometers maken en ik altijd met losse teugels rij. ik had zo iets van waarom moet hij nog een stuk staal in zijn mond. door de discussie's hier op bokt ben ik er wel achter gekomen dat ik gewoon nog veel meer moet oevenen met het echt op zit rijden, en met de benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:34

Maar als je een bit nodig hebt als rem blijft het nodig om rijtechnische oplossingen te zoeken.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:38

ik zou eerst maar eens een tijd in de bak gaan rijden om hem de basis te leren zodat hij op je pinken terug te rijden is. en een hackamore is helemaal niet zoveel diervriendelijker als een bit hoor.
weet je dat een paard al eerder zn neusbeen gebroken heeft door verkeert gebruik hiervan.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 11:40

jha daar gaan we nu ook druk mee bezig Lachen overigens als ik nu echt zo om mij heen kijk zie ik dat echt verscrikkelijk veel mensen het paard zo veel in de mond zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:49

sax89 schreef:
weet je dat een paard al eerder zn neusbeen gebroken heeft door verkeert gebruik hiervan.

Welk paard was dat?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:24

JoviBan schreef:
sax89 schreef:

Welk paard was dat?

geen bekende van mij in elkgeval.
op school tijdens praktijk kregen wij uitleg over bitten en neusriemen en toen kwam de hackamore aan bod.
het desbetreffende paard moest een ereronde lopen, ruiter wou eenophouding maken en pats...
heb een foto gezien van zijn neus daarna echt zielig

alleen geschikt voor zeer ervaren ruiters naar mijn mening een hackamore

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 07:36

ik ben trouwens nog naar het csi geweest.... en dan zeggen veel mensen... alleen ervaren ruiters mogen er mee rijden.... nou werkelijk als ik dan zie hoe die mensen rijden... ze hangen vol aan de teugels... vooral voor een sprong... mijn god niet normaal... en of het nu gaat om bitten of hackamore... werkelijk wat een getrek en gehang aan de teugels... dan snap ik echt niet dat al die neusbotjes nog niet gebroken zijn.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:01

p_ponypaard schreef:
jha daar gaan we nu ook druk mee bezig Lachen overigens als ik nu echt zo om mij heen kijk zie ik dat echt verscrikkelijk veel mensen het paard zo veel in de mond zitten.

Dat ben ik helemaal met je eens, hoor, maar als je graag bitloos wilt rijden, moet je nog steeds voorzichtig met de teugels omgaan, hoor. Knipoog
Zeker met zo'n scherpe optoming die jij gebruikt bij je Haf. Ja

Ik wil ook absoluut geen ijzer in mijn paard's mond en geloof me, die is ook ijzersterk en kan heerlijk drammen op z'n tijd:D , maar die rij ik in op zit en op de lichtste hulpen, naast een heel grondwerk traject. Het is gewoon keihard werken en het duurt voor mijn gevoel wel wat langer dan destijds het inrijden met bit, maar het is te doen en het is het waard om die basis er geheel bitloos in te krijgen en veilig te kunnen rondrijden samen.

In het begin merkte ik ook hoe stug mijn paard kon zijn, hij was stuur- en remloos Clown . Ondanks dat hij het op de grond wel kon, was er op zittend weer een heel ander verhaal. Ik heb ook adviezen gekregen van ''hang er een hack aan'' en blablabla. Nou, no way, ik ben gewoon met engelengeduld gaan oefenen, oefenen en nog eens oefenen. In mijn uppie, want ik had geen (kundige) hulp.

Inmiddels stopt hij op zit, hoef mijn teugels amper aan te raken. Het sturen gaat zoveel beter (maar we zijn er nog niet, moet nog wat verfijnder worden), maar we gaan keihard vooruit. Zonder hackamore, hoor. Haha!

Gelukkig hebben we nu weer hulp van een geweldige instructrice, dus dan zal het wel weer wat sneller gaan (ik zat een paar maanden zonder, wat erg lastig was). Maar ik heb helemaal geen haast eigenlijk. Het is mij wel weer opgevallen hoeveel haast men in de paardenwereld heeft. Haha!

Stritzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:47

Zelf heb ik ook een drammer van een haf, maar dan western gereden.
Hij is van nature dominant en heeft hengstentrekjes, daarnaast is hij super sterk en weet hij dat.

Hij reageert wel uitstekend op stem, zit en neckreining in de bak of op straat, maar dat bos is zo aantrekkelijk!!!
Op een trens was je binnen een tien minuutjes thuis, en trekken daar hou ik al helemaal niet van.

Ik heb met veel mensen en verschillende instructeurs overlegt en nagedacht erover.
Ik heb er uiteindelijk een shank ingehangen en ben veel buiten gaan stappen en heel rustig draven tot hij doorhad dat hij niet hard mocht.
Ook eerst in de bak rijden voordat je naar buiten gaat wil die eerste energiestoot doen minderen.
Als hij weg gallopeerd, niet trekken maar omzetten in een kleine circel.
Als hij toch probeerde te trekken of harder te lopen liet ik hem halthouden en een stuk achteruit gaan.
daarna rustig en beheerst wegstappen. zoniet, herhalen.
Dat gaat alleen wanneer je aanvoelt dat hij wil versnellen en dus niet al sneller loopt, maar net op het moment dat die schouder een grotere stap gaat zetten en dus nog niet die achterhand eronder zit.

Het kost veel geduld maar nu kan ik zowat zonder handen op een zeer rustig tempo door dat hele bos, hij wil niet eens meer voorop lopen als ik met meerdere paarden ben.

De sleutel is echt een goede basis, dominantie over het paard en veel geduld, je opfokken en boos worden en trekken helpt niet.
Er zijn echt wel instructeurs te vinden die naar jouw locatie willen komen om les te geven en je band met je pony te verbeteren.

Ik hoop dat dit een beetje helpt, maar ik adviseer je wel om meer lessen te volgen voor een goede basis.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:52

mijn pony loopt ook dwars door de hackemore, maar hij luistert op mijn stem prima. Misschien is dit een optie??
En waarom geen bit...? als je niet als een debiel eraan gaat hangen is het toch niet erg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:45

geen bekende van mij in elkgeval.
op school tijdens praktijk kregen wij uitleg over bitten en neusriemen en toen kwam de hackamore aan bod.
het desbetreffende paard moest een ereronde lopen, ruiter wou eenophouding maken en pats...
heb een foto gezien van zijn neus daarna echt zielig

alleen geschikt voor zeer ervaren ruiters naar mijn mening een hackamore[/quote]

Oplossing is heel simpel: hang je hack niet op het zwevende neusbotje. Helaas hangen veel mensen hun hack het liefst nog over de neusgaten heen.

http://www.nmr.nl/nmr/binary/retrieveFi ... 0klein.jpg

Twee vingers onder dat horizontale botje boven de kiezen (zie link) en je loopt geen enkel risico.

Zo dus niet!!!!:
http://www.plasequestrian.co.uk/images/ ... kamore.jpg
http://www.horsesensations.com/images/a ... loseup.jpg

Zo dus wel Haha! :
http://www.innovatack.com/afbeeldingen/shack.JPG
http://www.actionridertack.com/catalog/ ... ackweb.jpg

debiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:44

p_ponypaard schreef:
ik ben trouwens nog naar het csi geweest.... en dan zeggen veel mensen... alleen ervaren ruiters mogen er mee rijden.... nou werkelijk als ik dan zie hoe die mensen rijden... ze hangen vol aan de teugels... vooral voor een sprong... mijn god niet normaal... en of het nu gaat om bitten of hackamore... werkelijk wat een getrek en gehang aan de teugels... dan snap ik echt niet dat al die neusbotjes nog niet gebroken zijn.....

En dan denk jij als zij het doen dan kan ik daar ook wel mee rijden, wat dacht je ervan om is les te gaan nemen en is te beginnen met gewoon een bit ipv een hackemore volgens mij weet je niet eens hoe scherp een hackemore inwerkt.
En als jezelf op het csi rijdt ga dan daar maar weer is commentaar geven, want het is o zo makkelijk om commentaar te geven.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:05

p_ponypaard schreef:
nouja dat is bij mijn haflinger dus ook zo, met een gewoon simpel bitje hou ik hem priema, maar met een hack dus niet.... en tis ook de ene keer luisterd hij er priema na, de andere keer rent hij er dwars door heen. ik heb eerst 1,5 maand met de hack gereden.. het ging priema... maar toen ineens sloeg de knop om en ging het niet meer... ik ben toen ook niet verder gaan rijden met hack maar heb er weer een bitje in gehangen. de grootste reden dat ik met Hack wou rijden is omdat we buiten alleen maar kilometers maken en ik altijd met losse teugels rij. ik had zo iets van waarom moet hij nog een stuk staal in zijn mond. door de discussie's hier op bokt ben ik er wel achter gekomen dat ik gewoon nog veel meer moet oevenen met het echt op zit rijden, en met de benen.

er zijn paarden die gewoonweg helemaal niet op een hackemore reageren, ik heb een keer een haf geprobeerd op een hack (werd altijd gewoon op bitje gereden) en heb me krom gelachen, we gingen de bak in ik stapte op en hij zet het op en crossen, en weigerde te stoppen of te sturen. hij was onbekent met zithulpen, en weigerde op de hack te reageren. pas na een kwartier stopte hij met rondcrossen, en hebben we kunnen concluderen dat een hackemore voor hem niet geschikt was,
anderzijds heb ik nu zelf een haf diesoms de kolder in de kop krijgt, en dan werkelijk overal doorheen dendert. of het nu een halster, een bitje of een hack is. het voordeel van een halster is dan nog wel dat je daar de minste schade mee maakt, en hij kan het ook niet tussen zijn tanden nemen...

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:09

wat ik hieraan toe wil voegen. sommige koudbloeden zijn op het hoofd minder gevoelig dan andere rassen en daardoor minder geschikt voor hackemore optoming, volbloeden daaraantegen zijn vaak te gevoelig voor een hackemore oid. grote gevaar van een meganishe hackemore is wel dat als het paard daar doorheen ramt, hij zichzelf of de ruiter het paard enorme schade kan aandoen. dus weet waar je mee bezig bent. een hackemore is geweldig om mee te werken maar kan echt aleen gebruikt worden door zeer ervaren ruiters die ten alle tijden niet aan de teugels gaan hangen om hun paard in te houden!