paard is de weg kwijt !!!!! en ik inmiddels ook

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paard is de weg kwijt !!!!! en ik inmiddels ook

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:56

dressuur is het meest waarde volle advies.

Verder reed ik vaak dressuur tussen de hindernissen in
Slalommen tussen in-uitjes of tussen drafbalkjes
Dan weer eens langs een sprong afdraven.
En pas als dan alle rust er was nam ik eens een kruisje.
En dressuurde weer door tot alle rust er was...soms kwam dat niet, dan nam ik geen sprong meer.
Maar na veel zo tussen de sprongen door rijden kwam de rust wel weer en nam ik weer een sprongetje...

Veel in-uitjes, zodat een paard daar niet kan gaan gassen.
Gaat hij gassen, rustig op de volte en netjes dressuurmatig terug rijden op de zit.
In het begin duurt dat langer, maar blijf rustig, het wordt korter.

dan eens een lijntje, heet dan op de volte, tot er rust is

Maar dat zijn als het goed is dingen die jij ook krijgt.

Maar vergeet ook het geestelijk aspect niet...je kunt ze echt wel afstompen met te veel rijden zonder vrij

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:58

Tja, daar zit het hem nu net. in rengalop kan een paard haast niet meer normaal van de grond komen en zal daarom de balken eraf tikken of nog erger, er dwars doorheen rennen. Basis, basis en nog eens basis. Balkjes oefenen en als dat goed gaat dan weer een hindernis nemen. Ik zou juist met dit paard zoveel mogelijk tussen de hindernissen gaan rijden, zodat paard weet/leert dat hindernissen niet altijd springen betekent...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:20

Meetje22 schreef:
Iedereen heeft zo zn mening over of hij wel of niet vaak gereden word.
Feit is dat ik met een probleem zit en dat is een paard die denkt dat je een parcours met 160 km per uur moet afleggen.
En daarnaast vandaag om onverklaarbare redenen opeens zn benen niet meer wilde/kon optillen en daardoor bekant iedere hindernis sloopte.
En daar wil ik graag advies op.

ik denk dat er ten eerste veel van dit paard gevraagd wordt, je zadel mag wel super liggen en je mag zelf ook wel een hele goede houding hebben wil je paard geen spierproblemen oplopen door veel dagelijks werk onder het zadel.
Verder vraag ik me ook af of je paard niet heeft vastgelegen of gevallen is, in een hindernis geklapt, gehangen etc.
Wanneer een paard wat normaal goed springt nu met 160 km/u door het parcour raast en daarbij zijn benen niet goed kan optillen ( niet willen geloof ik niet in, een paard zal zichzelf nooit in zo'n gevaarlijke positie brengen of hij moet echt de weg kwijt zijn) dan is er iets wat er aan ten grondslag ligt. Als hij eerder wel goed en redelijk zijn rondje maakte geloof ik niet zo zeer in opvoeding maar eerder in het feit dat er iets hem pijn oplevert, waardoor hij gaat versnellen en niet goed zijn sprongen kan maken.
Ik heb vroeger op een engels volbloed gesprongen die ook met 160 door de bak ging en een hoop gestuiter voor de hindernis, meer richting ongeleid projectiel en later bleek een beknelde zenuw de boosdoener.
jaarlijks laten checken is geen overbodige luxe. Ik lees hier over rijtechnisch naar de basis, dan zou ik je ook adviseren om je paard na te laten kijken door een osteopaat/ paardenfysio.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 07:09

Meetje22 schreef:
amondi schreef:
Wat breng je zelf op hem over? Snelheid of absolute rust?

Als je zelf een opgewonden standje bent nemen de meeste paarden dit over.
Volgens mij ben je het meest gebaat met dressuur en dan idd, heel consequent.
Lastig als je een springfanaat bent, maar een paard met Davey's kracht en grootte zal je echt niet weg kunnen sturen voor een hindernis en op een keurige volte kunnen zetten als meneer niet wil...Dat verlies je altijd, dus moet het op hersens aankomen!

Maak hem klein, op de achterhand,( 1 zin, meestal jaren werk, ik weet het)

Het voer heeft er niks mee te maken denk ik, ook al is 1 kilo brok voor zo'n reus niet veel.

Ik ben zelf zeker geen rustig persoon ook al denk ik zelf van wel Haha!
Op een of andere manier breng ik altijd dat drukke op mn paard over.
Ik zeg altijd dat ik een lekkend aura heb omdat als ik blij ben,davey dat merkt maar ook als ik druk of boos ben Haha!

Clown Soms voel je ook dingen aan als je achter je computer zit....
RK heeft m.i. gewoon gelijk, je paard is gruwelijk ongehoorzaam en kiest zijn eigen weg!

Maar ik denk ook dat als je hem dan een hindernis geeft dat deze niet te laag moet zijn, is voor een paard van 1.65m een hindernis van 1 meter iets om je best voor te moeten doen, dan denk ik dat de jouwe het meer ziet als een verkeersdrempel, gewoon veel gas geven en maar zien waar je uitkomt.

2 keer op een dag gereden worden moet kunnen, maar dan moeten jij en je bijrijdster wel hetzelfde vragen van je paard. Niet de een zus en jij, de volgende ochtend, zo.

Neem de tijd en ga naar je bijrijder kijken en stel samen een plan de campagne op. Zeker als zij al Z is moet je daar een hoop van kunnen leren!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 07:20

Ik kan me helemaal vinden in het advies van Kawa.

Ik denk persoonlijk dat het paard psychisch gewoon een probleem heeft.

Ik zou qua rijden toch echt een rit per dag afschaffen.
Toen ik op deurne zat hadden we ook dagen dat we twee lessen hadden, ik merkte echt aan mijn paard dat ie op den duur echt niet beter hiervan werd. Toen ben ik op de dubbele dagen andere paarden gaan rijden. Zienderogen knapte hij op.

Je kunt een sportpaard niet vergelijken met een manegepaard.
Een managepaard gaat op de spaarstand lopen, omdat ie weet dat ie meer dan een uur per dag moet lopen.

Hij sluit zich af voor het gepluk, getrek en gehobbel en maakt zijn uurtje netjes af.

Een privepaard doet dit ook, als ie telkens maar weer 2 keer per dag word getraint.

Hij springt op de slaapstand, en gaat zijn werk routinematig doen.
Dat je bijrijder Z heeft gereden wil niet zeggen dat ze super kan rijden overigens. Elke gek kan naar het Z .

Maar als ze wel beter rijd dan jij, kan het zeker wel een aanvulling zijn op de training. Maar rijd m die dagen zelf dan niet Knipoog

Verder zou ik, zoals Kawa al omschrijft in het parcours gaan dressuren, en vanuit de dressuuroefeningen neem je dan zo nu en dan een sprongetje mee.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 07:32

Ik ben het eens met crossmonster.

Maar even een vraagje, je zei dat je 1 keer per week sprong. Maar daarvoor zei je dat je springles had, en dat je dat ook meenam in de trainingen, hoe je moet aanrijden etc. Maar, dan spring je dus vaker per week?

Ik denk ook dat het beter is om op de dagen dat de bijrijdster rijd, jij er niet op gaat rijden. Misschien kun je bij haar gaan kijken, en zien wat jij anders doet. En ze kan bij jouw kijken of ze ziet waar het aan kan liggen. Doet het paard dit trouwens ook bij haar, of spring zij niet met hem?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:13

Ik denk dat Kawa de oplossing hier noemt, en je paard door de mangel laten halen lijkt me ook geen slechte keus.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:13

Als het mijn paard was, had ik m lekker een maand of 2 op de wei gegooid om weer eens helemaal tot zichzelf te kunnen komen. Ik denk dat het psychisch is. Daarna is 2.5 uur rijden mss niet zo veel, maar 2 x op een dag wel.. Moet ik bij mijn paard echt niet mee aankomen Lachen

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:14

malih schreef:
ik denk eerlijk gezegt niet dat hij teveel loopt...een dag heeft 24 uur, dan is 2.5 uur niet super veel.

Daar bij rijd zei hem smorgens en de bijrijder savonds. Een manege paard moet vaak genoeg 2 uur lopen achter elkaar... Dit paard heeft nog mega veel uur er tussen... Nee zo sneu vind ik het niet.

Volgens mij weet jij het verschil niet tussen een manegeles en een uur flink trainen. Volgens mij kunnen beide ruiters van dit paard op een hoger niveau rijden (als ze zo hoog kunnen springen lijkt me dat niet meer dan aannemelijk) en dus zal dit paard vrij hard steeds moeten werken. Als ik mijn bijrijdpaard rijd is ze na 20 min al bezweet terwijl ze toch echt een goede conditie heeft. Heb jij wel eens een manegepaard zien zweten? Die lopen wat te sloffen in de bak en die hebben echt lang niet zo'n zwaar leven qua zwaarte van de training hoor! Zelf vind ik 2.5 uur per dag rijden veel te veel (ook nog eens zonder rusdag). Als je nou zo rijd als op de manege oke, maar als je je paard iets zwaarder traint vind ik dat echt veel te veel. Zo rijd je je paard kaopt omdat hij ook niet de tijd heeft om te herstellen (lichamelijk). Ga terug naar de basis, geef hem meer vrij (2 dagen ofzo) en waarom heb je een bijrijdster nodig als je paard al genoeg met jou zelf loopt??

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 17:51

Ik heb een bijrijdster omdat ik dressuurmatig gewoon een stuk minder goed rij als zij.
Ik wil wel dat Davey behalve springen ook dressuurmatig verder komt.
En dressuur is gewoon mijn ding niet.
Mijn bijrijdster vind het heerlijk om hem dingen te leren.
Zij kan heel geduldig een simpele oefening net zolang oefenen met hem tot ie het wel kan en zet hem dan lekker op stal om hem alles te laten verwerken.
En de andere keer pakt ze zn middendraf of het wijken aan.
En weer een andere dag werkt ze gewoon aan de samenwerking en de band tussen haar en het paard en stapt ze heerlijk door de bak heen.
Dus alles gaat heel verantwoord en het dier word niet een uur lang in volle galop door de bak geschopt.
Daarnaast zit ik niet in de positie om in mn eentje mijn paard bij te rijden,dan zou ie dus verplicht vaker op stal staan.
En dat wil ik dus ook niet.
Het is een vrolijk dier die plezier heeft in het rijden en alle aandacht maar die helaas wel wat prinsjesgedrag vertoont doormiddel van zn zin doordrijven en drammen zodra ie een hindernis ziet.
En daar moet nu aan gewerkt worden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:11

Dressuur is jouw ding niet, ok, maar als je goed wilt springen, moet je toch aan dressuurmatig rijden gaan denken, anders kom je nog veeeel meer problemen tegen.

Dit kan overigens ook gewoon met springzadel, springhouding, en balken/kruisjes in de bak.
Dressuren is niet het uitvoeren van oefeningen, maar het goed voor elkaar hebben van een paard, aan de hulpen hebben en houden dus..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:41

Meetje22 schreef:
Het is een vrolijk dier die plezier heeft in het rijden en alle aandacht maar die helaas wel wat prinsjesgedrag vertoont doormiddel van zn zin doordrijven en drammen zodra ie een hindernis ziet.
En daar moet nu aan gewerkt worden.

en dus is je tempocontrole niet goed genoeg en is hij ongehoorzaam. terug naar je basis en werken aan controle op heel lage sprongetjes en balkjes. ik ken het probleem maar met goed basiswerk los je het echt op. ik zou trouwens een vetrinair probleem ook niet uitsluiten, dan willen ze ook wel eens enorm gaan rennen op de sprong.

en HO = HO, altijd.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 19:45

Heb wel sinds twee weken een ander springzadel.
Mijn instructrice zei dat ie prima ligt,zadelmaker ook.
Maar had wel in mn begintopic even moeten vertellen dat ie bij het aansingelen terwijl de singel niet super strak zat hij erg vervelend was.
Maar iets zei me wel dat dat er misschien iets mee te maken kon hebben.
Wil mn volgende springwedstrijd ook met mn dressuurzadel springen,die ligt namelijk helemaal perfect.
Maakt niet dat ie minder dramt maar rent niet zomaar overal doorheen en kan er prima mee springen,dus minder vluchtgedrag.
Hij heeft daarmee ook nog nooit zn benen laten hangen.
Zoek ik nu te ver of kan het inderdaad meespelen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:50

Ja kan eerst eens proberen of dat beter gaat, en als dat zo is, zou ik heeeel snel iemand laten komen voor je zadel!

Maar ik ben geen voorstander van springen met een dressuurzadel, hiermee zit je ook vaak je paard in de weg..

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 19:53

Heb mn passierzadel helemaal aan laten passen dus die ligt goed.
En met mijn houding stoor ik Davey zeker niet.
Wil eigenlijk een nieuw springzadel voor Davey maar wilde eerst kijken of zn rugspieren zich anders zouden ontwikkelen.
Daarom keuze voor eerst een 2dehands springzadel,wel een goede overigens.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:06

Ik heb een beetje het gevoel als ik alles lees dat jij niks verkeerd doet, maar het echt aan het paard ligt.. Ergens in de comunicatie gaat het toch verkeerd. Ik denk dat je paard gewoon mentaal 'moe' is en echt aan rust toe is. Waarom zou je hem niet een poosje lekker op de wei zetten en verder niks?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:27

Mijn vorige wedstrijdpaard ( Bij mij dressuur) had internationaal gesprongen. (niet met mij hoor!!! Ik sch*t in mijn broek als het hoger is dan 40 c.m!) en die trok ook altijd heel erg op de hindernis aan. Ik heb 1 1/2 jaar springles met hem gehad van een zeer ervaren springamazone en ik moest op een gegeven moment steeds volte's draaien als hij zelf het initiatief nam. Halt houden voor de sprong en dan weer wegdraaien van de hindernis. Ook veel cavalleti werk met hem gedaan. en cavalletti's voor de hindernis.Op een volte over cavalleti's en dan een sprong enz. enz. Maar ik denk dat je dit soort dingen al doet met hem in de les?
Wat betreft het voer...sorrie ik kan het toch even niet laten...vind ik 1 kilo per dag voor een paard dat zoveel traint wel erug weinig!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 20:40

aerdenhout1 schreef:
Mijn vorige wedstrijdpaard ( Bij mij dressuur) had internationaal gesprongen. (niet met mij hoor!!! Ik sch*t in mijn broek als het hoger is dan 40 c.m!) en die trok ook altijd heel erg op de hindernis aan. Ik heb 1 1/2 jaar springles met hem gehad van een zeer ervaren springamazone en ik moest op een gegeven moment steeds volte's draaien als hij zelf het initiatief nam. Halt houden voor de sprong en dan weer wegdraaien van de hindernis. Ook veel cavalleti werk met hem gedaan. en cavalletti's voor de hindernis.Op een volte over cavalleti's en dan een sprong enz. enz. Maar ik denk dat je dit soort dingen al doet met hem in de les?
Wat betreft het voer...sorrie ik kan het toch even niet laten...vind ik 1 kilo per dag voor een paard dat zoveel traint wel erug weinig!

Deze oefeningen train ik inderdaad met hem Haha!
En qua voer ben ik het helemaal met je eens,er is al aan de staleigenaar verzocht meer voer te geven.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 00:03

Ik heb jullie in Rijpwetering zien rijden Lachen En toen was al duidelijk dat je tegen dit probleem aanliep...
Hij gaat finaal aan de haal met je... Jijzelf zit er vrij lachoniek op Bloos Er mist gewoon controle.

Er was duidelijk te zien, dat bij jullie samen een dressuurbasis niet aanwezig is.
Er zit geen rem, (gecontroleerd) gas, en stuur op. Hij doet zijn ding, en jij lift mee.

Ik kan mij goed voorstellen dat jij dressuur niet leuk vindt, en dat je liever springt.
Heb ik ook altijd gehad, maar dressuur is wel de basis van het hele springen! Lachen
Ik zou zeggen, (aangezien jullie samen een combinatie in de springring willen worden) dressuur serieuzer nemen.

En daarbij kan je bij wijs van spreken dagelijks balkjes meenemen (om toch bij jullie de interesse te houden).
Ga spelen, leg 2 balken neer op 4 galopsprongen afstand. En ga dan 3 (groot galopperen), en dan 5 (klein galopperen)galopsprongen erover. Of leg de balkjes in een gebroken lijn neer, kwestie van goed sturen en controleren.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 00:09

Nou als ik zou meeliften zouden we niet niet in de prijzen vallen met de crossen terwijl we 2 dagen de 2de en 3de prijs hebben weggehaalt dus dat ik geen controle heb klopt niet helemaal.
Hij gaat inderdaad loeihard en hij is inderdaad moeilijk te houden.
Maar springen kan ie wel.
We gaan met alle trainings tips aan de slag en zullen hopelijk op korte termijn al wat verbetering zien.
Het volledig onder controle krijgen en houden is niet iets wat je met een maandje erin krijgt.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 00:20

Persoonlijk vond ik ook wel, dat je het nodige hang en sluitwerk erin had hangen, voor een 80 cm parcours Bloos

Crossen of een klassiek springparcours springen is iets compleet anders Lachen

Dat is ook niet iets wat je in een maand erin krijgt Lachen Topruiters zijn er nog altijd dagelijks mee bezig Haha!
Succes in ieder geval, hopelijk zijn jullie weer snel op de goede weg! OK dan!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 00:21

Ik ben het volledig met RK eens Ja Paard is gewoon afgestompt en je moet gewoon bij de basis beginnen.

Wij hebben ook zo'n paard gehad wat steeds in de prijzen viel. Beest sprong alles maar was volledig oncontroleerbaar.

En verder vind ik dat je veels te veel vraagt van dat dier. Geef hem minstens 1 keer per week een dag vrij en twee keer op een dag rijden is echt te veel. Kan een keer voorkomen maar alsjeblieft niet zo vaak als nu.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 00:25

Ja klopt,heb er niet bepaalt een fluwelen dubbel gebroken bitje in hangen maar heb dat ook nooit beweert.
Daarmee zou ie ook niet te houden zijn.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 00:26

We hebben ook besloten dat hij voortaan op maandag vrij krijgt.
Dan heeft ie een weekend met wedstrijd achter de rug en mag ie even rusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 00:38

Verstandig besluit alleen zou ik nog wat meer rust inlassen zodat hij alerter is op jou als je hem gaat rijden. Verder ga ik met Aerdenhout mee, als hij met een noodgang op een hindernis afvliegt, gewoon op de volte zetten, Ooit toen ik nog jong was ahum, heb ik het op aanraden van een parcoursbouwer zo opgelost met een merrie die ook niet te houden was, zodra er een hindernis in zicht was maar na een poosje ook er liever doorheen ging dan er overheen.
Verder vind ik de adviezen die Kawa geeft, ook erg goed!