Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Meetje22 schreef:Iedereen heeft zo zn mening over of hij wel of niet vaak gereden word.
Feit is dat ik met een probleem zit en dat is een paard die denkt dat je een parcours met 160 km per uur moet afleggen.
En daarnaast vandaag om onverklaarbare redenen opeens zn benen niet meer wilde/kon optillen en daardoor bekant iedere hindernis sloopte.
En daar wil ik graag advies op.
Meetje22 schreef:amondi schreef:Wat breng je zelf op hem over? Snelheid of absolute rust?
Als je zelf een opgewonden standje bent nemen de meeste paarden dit over.
Volgens mij ben je het meest gebaat met dressuur en dan idd, heel consequent.
Lastig als je een springfanaat bent, maar een paard met Davey's kracht en grootte zal je echt niet weg kunnen sturen voor een hindernis en op een keurige volte kunnen zetten als meneer niet wil...Dat verlies je altijd, dus moet het op hersens aankomen!
Maak hem klein, op de achterhand,( 1 zin, meestal jaren werk, ik weet het)
Het voer heeft er niks mee te maken denk ik, ook al is 1 kilo brok voor zo'n reus niet veel.
Ik ben zelf zeker geen rustig persoon ook al denk ik zelf van wel![]()
Op een of andere manier breng ik altijd dat drukke op mn paard over.
Ik zeg altijd dat ik een lekkend aura heb omdat als ik blij ben,davey dat merkt maar ook als ik druk of boos ben
Soms voel je ook dingen aan als je achter je computer zit....
malih schreef:ik denk eerlijk gezegt niet dat hij teveel loopt...een dag heeft 24 uur, dan is 2.5 uur niet super veel.
Daar bij rijd zei hem smorgens en de bijrijder savonds. Een manege paard moet vaak genoeg 2 uur lopen achter elkaar... Dit paard heeft nog mega veel uur er tussen... Nee zo sneu vind ik het niet.

Meetje22 schreef:Het is een vrolijk dier die plezier heeft in het rijden en alle aandacht maar die helaas wel wat prinsjesgedrag vertoont doormiddel van zn zin doordrijven en drammen zodra ie een hindernis ziet.
En daar moet nu aan gewerkt worden.

aerdenhout1 schreef:Mijn vorige wedstrijdpaard ( Bij mij dressuur) had internationaal gesprongen. (niet met mij hoor!!! Ik sch*t in mijn broek als het hoger is dan 40 c.m!) en die trok ook altijd heel erg op de hindernis aan. Ik heb 1 1/2 jaar springles met hem gehad van een zeer ervaren springamazone en ik moest op een gegeven moment steeds volte's draaien als hij zelf het initiatief nam. Halt houden voor de sprong en dan weer wegdraaien van de hindernis. Ook veel cavalleti werk met hem gedaan. en cavalletti's voor de hindernis.Op een volte over cavalleti's en dan een sprong enz. enz. Maar ik denk dat je dit soort dingen al doet met hem in de les?
Wat betreft het voer...sorrie ik kan het toch even niet laten...vind ik 1 kilo per dag voor een paard dat zoveel traint wel erug weinig!
En toen was al duidelijk dat je tegen dit probleem aanliep...
Er mist gewoon controle.

Topruiters zijn er nog altijd dagelijks mee bezig 
Paard is gewoon afgestompt en je moet gewoon bij de basis beginnen.